Audiovector Mi i Signature kontra PK-högtalaren

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
janixa

Audiovector Mi i Signature kontra PK-högtalaren

Inläggav janixa » 2011-12-28 21:22

Audiovector Mi i Signature kontra PK-högtalaren,vilken låter bäst i ett rum på 15kvm,är PK lika bra som piP eller?

Janixa :? :D :D

boom
Semesterfirare

Re: Audiovector Mi i Signature kontra PK-högtalaren

Inläggav boom » 2011-12-28 21:41

janixa skrev:Audiovector Mi i Signature kontra PK-högtalaren,vilken låter bäst i ett rum på 15kvm,är PK lika bra som piP eller?

Janixa :? :D :D

Pk är bättre på dom lägre registrerarna och pip på dom högre men det går inte att generalisera då det är hår fint i mellan dom
Sen går inte Pk att köpa då det var ett forum projekt men det brukar dyka upp lite då och då på hifimagasinet men pip finns att köpa bra att kontakta IÖ.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-12-28 21:50

Jag har ägt bägge. Det är dock 7 år sen jag sålde mina M1 sign så jag har inte jämfört dem sida vid sida. Det jag kommer ihåg av M1 sign är att de låter riktigt hyggligt, jag har dock ändrat min syn på hifi en hel del sen dess så det är inte alls säkert att jag skulle tycka om dem idag. Vad jag kommer ihåg så är basåtergivningen inte på långa vägar jämförbar med pK - där vinner pK förmodligen stort. Som jag minns spelar M1 rätt mycket "upp i ansiktet" medan pK känns mer laid back. Sen tror jag att pK har en mjukare och som jag uppfattar det mer korrekt återgivning över lag. Hade jag jämfört dem idag sida vid sida så är jag rätt säker på att jag skulle föredra pK. De har jag dessutom kvar i min ägo.
pK har jag inte jämfört med piP men jag har fått för mig att det inte skiljer sig åt så värst mkt. Jag spelar idag på i6 som jag föredrar framför pK, så jag antar att jag skulle föredra piP mot pK spelandes fyllerister, men det kan jag ej säga säkert.
Mycket svammel från min sida, skrivet på en iPhone på barnavårdsavdelningen på drottning Silvia efter för lite sömn...

Hur som helst - pK är i mina ögon en bättre högtalare än M1 signatur.

Varför frågar du? Har du någon av modellerna och funderar på att byta mot den andra? Försök isf jämföra dem på riktigt för att utreda vilken du själv föredrar. De är väldigt olika.

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2011-12-29 23:11

Jag har AV mi signature och är ganska nöjd med dom, och så har jag möjlighet att köpa ett par kompletta PK-byggsatser 3000:-.

Så jag funderar på att bygga ett par och testa,vad tror ni om det?

janixa

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-12-30 00:15

janixa skrev:Jag har AV mi signature och är ganska nöjd med dom, och så har jag möjlighet att köpa ett par kompletta PK-byggsatser 3000:-.

Så jag funderar på att bygga ett par och testa,vad tror ni om det?

janixa

Gör det, bygg ihop dem och ställ dem nån annan stans ifall de inte
faller dig i smaken. Om du tycker som jag så blir det nog AV som får byta
plats dock. pK är riktigt bra!

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2011-12-30 01:44

Hur lättdrivna är PK i 8 ohm,jag spelar ju med rörförstärkeri? :) :)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-12-30 20:37

janixa skrev:Hur lättdrivna är PK i 8 ohm,jag spelar ju med rörförstärkeri? :) :)

Det där får du nog utveckla är jag rädd... Vad menar du? Hur mycket
effekt finns tillgängligt i förstärkaren?
Jag har en polare som har ett par pK och har tidigare drivit dem med en
rörstärkare från Copland. Han tyckte nog dock att de blommade ut mer
med min Nad 3020i som bara är på 2x20 w i 8 ohm. Jag vet inte hur
stark hans Copland är dock, så detta säger inte särskilt mycket om
någonting.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-12-30 20:43

Att jämföra Audiovector med PK är som att jämföra hushållsost med gorgonzola. Välj själv åt vilket håll.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2011-12-30 22:48

Effektrör 4st KT88 Golden Lion som ger ca:50w,jag har tillgång till både 4ohm och 8ohm,vilket blir bäst att driva PK med 4 eller 8ohm?

janixa

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2011-12-30 23:34

Jag undrar om du verkligen lyssnat på väl inspelade Audiovector Mi 1 Signature över en bra rörförstäkare,låter inte troligt efter ditt påstående.Jag har en kompis som också har AV och även piP han testade dem mot varandra efter mycket lyssnande kom han fram till att piP spelade djupare bas men mellanregister och diskant lät väldigt lika,efter mycket testande sålde han piP och skaffade en liten Velodyn sub som basstöd till AV och sitter nu mycket nöjd.
Många är mycket nöjda med AV utom med basfundamentet som är lite för klent.

janixa :o :o

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-30 23:40

janixa skrev:Effektrör 4st KT88 Golden Lion som ger ca:50w,jag har tillgång till både 4ohm och 8ohm,vilket blir bäst att driva PK med 4 eller 8ohm?

janixa

En förstärkare men 4 st K88 är nog stöddig nog att driva det mesta om man inte tänker spela på riktigt riktigt starka nivåer.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-31 02:55

PK är en 4-ohmsgrunka
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2012-01-02 23:27

Så,nu är PK-kittet på väg skall bli mycket spännande att bygga ihop dessa och göra en jämförande test mot AV.
Skall PK verkligen köras i 4ohm?

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2012-01-03 02:38

Bild
Det kan nog intressera AV-ägare att Audiovector nu erbjuder inbytesuppgraderingar från äldre högtalarserierna till senaste SI3. Kampanjen gäller t.o.m. 29 feb 2012. Kan vara värt att kolla upp..

http://www.ljudtema.se/info/nyheter.asp
100% Digital

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-03 02:49

Stranne skrev:Jag spelar idag på i6 som jag föredrar framför pK,
så jag antar att jag skulle föredra piP mot pK spelandes fyllerister,
men det kan jag ej säga säkert.

Har du spelat in dem, eller ska du bjuda hem dem? :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-03 09:32

janixa skrev:Så,nu är PK-kittet på väg skall bli mycket spännande att bygga ihop dessa och göra en jämförande test mot AV.

Du menar om du ska koppla dem till 4 Ohms-uttaget? Ja, det tycker jag du ska.

Det bör nog tilläggas att det finns lite olika versioner av pK. Från början fanns två olika diskanter och de hade olika filter. Sedan kom alternativa filter. När baselementen var slutsålda gick det dessutom att skaffa en senare utgåva av dem med lite bättre frekvensgång i dess övre område, vid delningen till diskanten.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2012-01-03 12:09

Ragnwald skrev:
Stranne skrev:Jag spelar idag på i6 som jag föredrar framför pK,
så jag antar att jag skulle föredra piP mot pK spelandes fyllerister,
men det kan jag ej säga säkert.

Har du spelat in dem, eller ska du bjuda hem dem? :)

Haha, det verkar som om min iPhone inte fattar ordet fullregister...
Undrar om ett par pK klarar att spela fyllerister. Tål att provas, vad det nu kan innebära...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-03 12:14

RogerGustavsson skrev:
janixa skrev:Så,nu är PK-kittet på väg skall bli mycket spännande att bygga ihop dessa och göra en jämförande test mot AV.

Det bör nog tilläggas att det finns lite olika versioner av pK. Från början fanns två olika diskanter och de hade olika filter. Sedan kom alternativa filter. När baselementen var slutsålda gick det dessutom att skaffa en senare utgåva av dem med lite bättre frekvensgång i dess övre område, vid delningen till diskanten.

Det fanns i projektet Pk två varianter på diskant (Vifa och Scanspeak) och två varianter på filtret för att hantera ev. olikheter dessa element emellan. När alla hade byggt kom det dessutom en filter mod för diskanten för att justera nivån lite för de som inte kunde ha den väggdämpning etc. som högtalarna var konstruerade med. Allt detta finns beskrivet i tråden för Pk.

Det finns ingen batch med en senare utgåva av baselementet, det finns däremot ett mindre antal element hos Peter som är en "mellan-inkarnation" i det fortsatta utvecklingsarbete Peter gjort med äggen. dessa har som Roger skriver en lite rakare frekvensgång mellan 1000-2000 Hz. Dessa element kommer att finnas kvar om det skulle vara så att någon kör sönder sina Pk basar.

Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-03 12:58

avr7000 skrev:
RogerGustavsson skrev:

Det fanns i projektet Pk två varianter på diskant (Vifa och Scanspeak) och två varianter på filtret för att hantera ev. olikheter dessa element emellan. När alla hade byggt kom det dessutom en filter mod för diskanten för att justera nivån lite för de som inte kunde ha den väggdämpning etc. som högtalarna var konstruerade med. Allt detta finns beskrivet i tråden för Pk.

Det finns ingen batch med en senare utgåva av baselementet, det finns däremot ett mindre antal element hos Peter som är en "mellan-inkarnation" i det fortsatta utvecklingsarbete Peter gjort med äggen. dessa har som Roger skriver en lite rakare frekvensgång mellan 1000-2000 Hz. Dessa element kommer att finnas kvar om det skulle vara så att någon kör sönder sina Pk basar.

Mvh
Stefan

Tack Stefan för ditt klargörande.

Jag vill bara helt kortfattat tillägga att dessa "olika" diskanter snarast var samma diskantelement d v s DX25 där den första DX25 var tillverkad av Vifa i Danmark medans den andra batchen DX25 var tillverkad av Scan-Speak i Danmark och eftersom Vifa och Scan-Speak hade samma ägare och låg i samma lokaler i Videbaek så var det en stor del samma personal på företagen som tillverkade elementen. Däremot fick Vifas DX25TG05-04 en ny benämning i Scan-Speaks sortiment, nämligen D2604/830002 04Ω. Denna finns inte i Scan-Speaks ordinarie sortiment, utan, då heter den D2604/830000. Vad skillnaden på dessa är idag vet jag inte.

Den stora skillnaden mellan första serien DX25 från Vifa och andra serien DX25 från Scan-Speak var att membranen uppvisade skillnader på vissa egenskaper mellan dessa olika batcher och denna toleransskillnad var för stor där batchen i dec 2009 från SS behövde en annan coating och lägre induktans för att få ungefär samma frekvensgång upp till 15 kHz som tidigare vilket åstadkomms med kortslutningshätta runt polstycket. Då blev frekvensgången hyfsat lika.

Men detta innebar att Naq fick ändra delningsfiltret till Scan-Speaks DX25 diskant lite grann. Jag kallar dessa varianter på delningsfilter för 1v och 1ss.

Därefter gjorde Naq en "konsumentanpassad" version 2 av delningsfiltret. Jag tror dock att Naq själv använder version 1 om jag inte tar miste.

Vad gäller basen så har de ursprungliga basarna tagit slut. Jag har dock en ny version d v s ungefär 10-16 st som reservdel som har rakare frekvensgång i området 1-2 kHz. I övrigt är T/S-parametrarna lika som tidigare vilket innebär att delningsfiltret i pK inte behöver ändras.

Denna version av Bremenbas kallar jag X5 och är samma version som satt i äggen då de demades på High End Mässan 2011 på Sheraton.

Bremendiskanten har ett helt annat magnetsystem med större kavitet och bättre dämpning samt ny talspole i titan och Bremendiskanten skiljer sig väsentligen från någon av DX25 versionerna.

Så småningom sätter jag kanske ihop en ny sats av högtalarelement med nya Bremenbasar och med Bremendiskanten och i så fall blir det ett nytt delningsfilter.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2012-01-03 13:15

Vilken variant bör detta vara då (Äggbasar, scanspeak dx diskanter, filter basreflexrör, dämpning... allt utom lådan).Tillägg Filtren är fabriksbygga på kretskort på fabriken i Danmark som bygger Larsen/Carlssonfiltren.
Janixa
Senast redigerad av janixa 2012-01-03 13:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-03 13:19

Den vanliga med bremenbasen ur den serie som såldes med Pk samt Scanspeaks DX25 diskant (och passande filter)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-03 13:28

Mängden dämpmaterial i lådan bör kollas upp så det är korrekt mängd och så bör den vattenskurna frontplattan slipas ner lite så den går att montera om detta inte redan är gjort. I övrigt hänvisas till pK-trådarna som behöver lusläsas men det gör man på 12-15 minuter 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-03 13:49

petersteindl skrev:Mängden dämpmaterial i lådan bör kollas upp så det är korrekt mängd och så bör den vattenskurna frontplattan slipas ner lite så den går att montera om detta inte redan är gjort. I övrigt hänvisas till pK-trådarna som behöver lusläsas men det gör man på 12-15 minuter 8)

MvH
Peter

Nu vareju ingen låda dårå :wink: de du talar om var ju ett "problem" som uppstod vid lackering av de lådor som såldes i PK projektet.

Stefan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-03 14:05

avr7000 skrev:
petersteindl skrev:Mängden dämpmaterial i lådan bör kollas upp så det är korrekt mängd och så bör den vattenskurna frontplattan slipas ner lite så den går att montera om detta inte redan är gjort. I övrigt hänvisas till pK-trådarna som behöver lusläsas men det gör man på 12-15 minuter 8)

MvH
Peter

Nu vareju ingen låda dårå :wink: de du talar om var ju ett "problem" som uppstod vid lackering av de lådor som såldes i PK projektet.

Stefan

Ska han spela utan låda? Funkar basreflexavstämningen då :) Det kanske behöver fintrimmas lite 8)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2012-01-03 16:17

Tackar för all hjälp och goda råd,jag skall försöka bygga ihop dom så bra som möjligt,som sagt mycket spännande ska det bli.

Mvh
janixa :D :D :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-01-03 19:50

avr7000 skrev:Det finns ingen batch med en senare utgåva av baselementet, det finns däremot ett mindre antal element hos Peter som är en "mellan-inkarnation" i det fortsatta utvecklingsarbete Peter gjort med äggen. dessa har som Roger skriver en lite rakare frekvensgång mellan 1000-2000 Hz. Dessa element kommer att finnas kvar om det skulle vara så att någon kör sönder sina Pk basar.

Mvh
Stefan

Bra då vet jag att dom ännu finns kvar jag har väntat i 2år på ett par basar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-03 19:54

boom skrev:
avr7000 skrev:Det finns ingen batch med en senare utgåva av baselementet, det finns däremot ett mindre antal element hos Peter som är en "mellan-inkarnation" i det fortsatta utvecklingsarbete Peter gjort med äggen. dessa har som Roger skriver en lite rakare frekvensgång mellan 1000-2000 Hz. Dessa element kommer att finnas kvar om det skulle vara så att någon kör sönder sina Pk basar.

Mvh
Stefan

Vill du ha ett par nu eller vill du vänta ett tag till? 8) Dina basar i pK funkar väl, eller?

MvH
Peter

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-01-04 22:11

petersteindl skrev:
boom skrev:

Mvh
Stefan

Vill du ha ett par nu eller vill du vänta ett tag till? 8) Dina basar i pK funkar väl, eller?

MvH
Peter

Har man väntat i 2 år så kan man väl vänta i 2 år till.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-04 23:00

boom skrev:
petersteindl skrev:
boom skrev:

Mvh
Stefan

MvH
Peter

Har man väntat i 2 år så kan man väl vänta i 2 år till.

Ok :) 2014 är ett bra år.

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2012-01-06 18:41

Finns det några färdiga Pk-lådor kvar som basreflex att köpa och vad kostar dom i så fall?

Hur långt skall basreflexröret vara?

janixa :) :?:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi