Seas DIY

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kaan

Seas DIY

Inläggav Kaan » 2011-12-29 23:15

Hej,

Jag har varit passiv medlem på detta forum under flera år och försöker att leta information på egen hand så gott det går. Jag gillar detta forum så det var bara att slå till och bli medlem.

Jag har ett litet DIY projekt på gång det första på många år faktiskt. Jag fick ett sug efter ett bas stöd till mina INO PR 18 Som inhandlades 2005. Byggda av IÖ själv eller vem han nu låter utföra detta.

Elementen
Seas H1208 LR22RN4X/P
Seas D1003 SL26R
Låda aktiv volym 28,05 L (ej avdraget för element osv) Ska ligga på 25L med elementen monterade.
Avstämd till 30Hz

Lådan är byggd av 22mm MDF, Aktiva element spelar neråt i lådan och slaven är monterad i fronten. Under lådan har jag 50mm till golv eller begränsning så att säga. Det är kanske lite overkill men det är dubbla bafflar, orsaken till det är även att få i sär elementen lite lådan är ju rätt trång.

Jag har precis provspelat med en kanske inte 100% tät låda, till en av mina frågor Hur ska man betrakta en slavbas konstruktion? som sluten eller portad?
Jag vet att man räknar på den som en Portad i grunden.

Lådan är helt odämpad då det inte ska inverka när den endast jobbar upp till ca 80Hz.

Jag tycker dock att den bottnar lite tidigt är det någon som har ett förslag på om jag har en ren konstruktions miss eller fel räkning på lådvolymen? Jag vet att den inte är 100% tät men den är tätad i kammaren. men endast tätningslist i locket om man så får säga.

Och är det även någon vänlig själ som har energi till att göra en dator simulering? Har tyvärr ingen mjukvara till mac.

Hoppas på lite tipps. om det är någon som är intresserad av bilder eller ritning så kan det gå att ordna inom sin tid.

MVH Kaan

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-30 00:40

Hej och välkommen

Vet du vid vilken frekvens som den bottnar det kan under lätta lite.

Kaan

Inläggav Kaan » 2011-12-30 10:30

boom skrev:Hej och välkommen

Tack.

Jag har inga mätningar men jag gissar att det är under avstämningsfrekvensen
då högpassfilter hjälper till, Jag vet ej vart det skär. Delar nu vid ca 70Hz.

Tycker det borde ha rullat av lite tidigare? jag har för mig att en slavbas konstruktion faller 36db per oktav under avstämningen eller är det fel?
Det kanske inte är så lågt i frekvens som jag har bekymret.

Jag kan antyda ett svagt kvitter i emellanåt kan det ha att göra med tätheten på lådan?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-30 10:42

Läckage brukar kunna låta som kvitter.
Fixa det först!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-30 11:29

Kaan skrev:
boom skrev:Hej och välkommen

Tack.

Jag har inga mätningar men jag gissar att det är under avstämningsfrekvensen
då högpassfilter hjälper till, Jag vet ej vart det skär. Delar nu vid ca 70Hz.

Tycker det borde ha rullat av lite tidigare? jag har för mig att en slavbas konstruktion faller 36db per oktav under avstämningen eller är det fel?
Det kanske inte är så lågt i frekvens som jag har bekymret.

Jag kan antyda ett svagt kvitter i emellanåt kan det ha att göra med tätheten på lådan?

Jag tycker att du har byggt för liten låda och bygger man för litet så får man en av rullnig ganska tidigt i frekvens linjen så att lådan spelar mera som en mellan bas och tappar out put i det lägre registret .

Det enda som jag hittar är på notch filtert och med en taskig google översättning så blir det så här

Vas av den passiva radiatorn bildar ett notch-filter när de kombineras med lådvolymen Vb och kommer noll utgången nära den fria luften resonansfrekvens av PR. Använda större område PR kommer att tvinga detta hack nedåt i frekvens och samtidigt hålla stämningen frekvensen av skåpet samma. Därför kan det vara något mer LF utgång nedan Fb med de större PR-området. Merparten av tiden är detta inte en stor fråga. Den resonansfrekvens av de större PR-s är nere så lågt som 3.4Hz, så att notch inte påverkar några av de användbara frekvensområdet.

Sen för att tillägga så hade jag nog valt en annan slav som är bättre än seas slaven då det fattas viktiga parametrar för att kunna göra en riktig simulering av den.

Kaan

Inläggav Kaan » 2011-12-30 13:44

paa skrev:Läckage brukar kunna låta som kvitter.
Fixa det först!

Läkaget är medvetet då jag inte var/är säker på volymen på lådan. detta ska självklart åtgärdas. Tanken var att kunna göra ingrepp i lådan på ett smidigt sått.

Jag tackar för tippset om att kvitter kan bero på otätad låda det kände jag inte till.

Kaan

Inläggav Kaan » 2011-12-30 13:53

boom skrev:
Kaan skrev:
boom skrev:

Jag tycker att du har byggt för liten låda och bygger man för litet så får man en av rullnig ganska tidigt i frekvens linjen så att lådan spelar mera som en mellan bas och tappar out put i det lägre registret .

Sen för att tillägga så hade jag nog valt en annan slav som är bättre än seas slaven då det fattas viktiga parametrar för att kunna göra en riktig simulering av den.

Hur mycket skulle du våga öka volymen på lådan? 30L?

Nu är jag inte så pass kunnig så jag kan redogöra för vilka parametrar som saknas, jag har efter bästa förmåga gått i tron om att detta borde bli ett radarpar. Har du någon ide om vad du skulle ha valt i stället? Länka gärna och förklara varför.

Tror du även att jag är helt fel ute? eller kan jag rädda upp detta på något sätt? öka volymen på lådan?

Jag har ingen direkt budget för bygget men kasta 1200 loppor åt skogen är ju aldrig kul.

/KAAN

Kaan

Inläggav Kaan » 2011-12-30 16:32

Hur ska lådan betraktas i en slavbas konstruktion? jag antar sluten? Har inte hittat någon info om detta.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-30 16:33

boom skrev:Sen för att tillägga så hade jag nog valt en annan slav som är bättre än seas slaven då det fattas viktiga parametrar för att kunna göra en riktig simulering av den.

Jag tror inte det är några fel alls på den slaven, som är avpassad för ROY-basen och säkert har kapacitet för din 8-tumsbas så det räcker och borde vara ett mycket gott val. Däremot har jag inte kollat något på lådvolymen och vad som skulle vara optimalt för ditt system.
Slavens datablad:
http://www.seas.no/images/stories/desig ... -d0003.pdf
Senast redigerad av paa 2011-12-30 16:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-30 16:37

Kaan skrev:Hur ska lådan betraktas i en slavbas konstruktion? jag antar sluten? Har inte hittat någon info om detta.

Nej lådan är inte sluten utan har en öppning med en yta och en massa som spelar i fas med basen i ett ganska stort frekvensområde, nästan precis som porten i en basreflex.
Optimal lådvolym bör vara ungefär samma för en basreflex som för en slavbaslåda.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-30 19:21

paa skrev:
boom skrev:Sen för att tillägga så hade jag nog valt en annan slav som är bättre än seas slaven då det fattas viktiga parametrar för att kunna göra en riktig simulering av den.

Jag tror inte det är några fel alls på den slaven, som är avpassad för ROY-basen och säkert har kapacitet för din 8-tumsbas så det räcker och borde vara ett mycket gott val. Däremot har jag inte kollat något på lådvolymen och vad som skulle vara optimalt för ditt system.
Slavens datablad:
http://www.seas.no/images/stories/desig ... -d0003.pdf

Titta gärna på dom kurvor som finns i pdf bladet dom säger ganska mycket .

Kaan

Inläggav Kaan » 2011-12-30 19:43

paa skrev:
Kaan skrev:Hur ska lådan betraktas i en slavbas konstruktion? jag antar sluten? Har inte hittat någon info om detta.

Nej lådan är inte sluten utan har en öppning med en yta och en massa som spelar i fas med basen i ett ganska stort frekvensområde, nästan precis som porten i en basreflex.
Optimal lådvolym bör vara ungefär samma för en basreflex som för en slavbaslåda.

Okej då är det bekräftat hur lådan ska betraktas. Tack.

Innan jag hade slaven så räkna jag på en portad låda 30,16L avstämd vid 21Hz, alltså är lådan ca 5L för liten i nuvarande utformning?

Kaan

Inläggav Kaan » 2011-12-30 19:52

Jag ska inflika att lådan och dess volym i nuvarande skick är framräknad med hjälp utav Seas själva, nu vet inte jag men det borde finnas någon substans i vad dom påstår. Jag litar inte blint enbart på vad dom säger/skriver, det är ju där av jag tar hjälp här.

Kaan

Inläggav Kaan » 2011-12-30 19:55

Titta gärna på dom kurvor som finns i pdf bladet dom säger ganska mycket

Tyvärr så är jag för oerfaren för att föstå det till fullo.

Kaan

Inläggav Kaan » 2011-12-30 21:55

Jag inser vid vidare läsning här på forumet att det har diskuterats mycket passivaradiatorer och dess ikeförmågor. Jag antar att det kändes som en enklare utväg rent kostruktions mässing, än porten och dess utformning som jag tänkte på från början. men som sagt jag sitter med ena foten innanför dörren och får bita i det sura som valde fel lösning. Hur som haver så kommer jag att pröva mig fram med den informationen som jag har an skaffat mig här. Jag ökar volymen på lådan till ca 32L och ser vad resultatet blir. Tack för alla svar.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-30 22:09

Jag tror att du behöver ha ett högpassfilter, under resonansfrekvensen faller en slavbaskonstruktion snabbare än en basreflexlåda och effekttåligheten blir dålig (är lite för dåligt påläst för att förklara exakt hur detta fungerar dock). Din låda ser ut att vara avstämd kring 26Hz, vilket är rätt högt. Högpassfilter vid 18Hz 24dB/oktav så klarar den klart mer effekt innan slaven når sin maximala slaglängd (ca 25W istället för mindre än 5W om min simulering stämmer). EDIT: 21Hz högpass 24dB/oktav så kan den klara 50W men då blir f3 ca 34Hz, vilket är rätt högt för en baslåda. Ska du öka lådstorleken så föreslår jag 50 liter med 320g massa på slaven (60g extravikt), ger f3 på ca 20Hz men behöver också högpassfilter för att klara högre ljudtryck utan att överlasta slaven.
Senast redigerad av LasseA 2011-12-30 22:14, redigerad totalt 1 gång.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-30 22:09

Kaan skrev:Jag ska inflika att lådan och dess volym i nuvarande skick är framräknad med hjälp utav Seas själva, nu vet inte jag men det borde finnas någon substans i vad dom påstår. Jag litar inte blint enbart på vad dom säger/skriver, det är ju där av jag tar hjälp här.

Jo det kan vara bra men det finns dom som har byggt med perless xls och dess slav och säger att det låter skit och det beror på i största del att slaven spelar under avstämning
Det som är viktigt när man väljer en bra slav är att den skall ha ett vd som är ca 4 liter mera än vad huvud elementet är och det för att kunna ta upp krafterna som elementet genererar.

Kaan

Inläggav Kaan » 2011-12-30 22:30

LasseA skrev:Jag tror att du behöver ha ett högpassfilter, under resonansfrekvensen faller en slavbaskonstruktion snabbare än en basreflexlåda och effekttåligheten blir dålig (är lite för dåligt påläst för att förklara exakt hur detta fungerar dock). Din låda ser ut att vara avstämd kring 26Hz, vilket är rätt högt. Högpassfilter vid 18Hz 24dB/oktav så klarar den klart mer effekt innan slaven når sin maximala slaglängd (ca 25W istället för mindre än 5W om min simulering stämmer). EDIT: 21Hz högpass 24dB/oktav så kan den klara 50W men då blir f3 ca 34Hz, vilket är rätt högt för en baslåda. Ska du öka lådstorleken så föreslår jag 50 liter med 320g massa på slaven (60g extravikt), ger f3 på ca 20Hz men behöver också högpassfilter för att klara högre ljudtryck utan att överlasta slaven.

Låter rimligt med högpasfilter, det har som sagt tidigare under tester fungerat bättre.

En fråga bara, menar du att det är slaven som bottnar när du skriver "utan att överlasta slaven"? och i så fall gäller det endast den simuleringen du har gjort?

Ur ett rent subjektivt seende så känns det som om det är den aktiva 8" som bottnar i dag.

Kaan

Inläggav Kaan » 2011-12-30 22:42

boom skrev:
Kaan skrev:Jag ska inflika att lådan och dess volym i nuvarande skick är framräknad med hjälp utav Seas själva, nu vet inte jag men det borde finnas någon substans i vad dom påstår. Jag litar inte blint enbart på vad dom säger/skriver, det är ju där av jag tar hjälp här.

Jo det kan vara bra men det finns dom som har byggt med perless xls och dess slav och säger att det låter skit och det beror på i största del att slaven spelar under avstämning
Det som är viktigt när man väljer en bra slav är att den skall ha ett vd som är ca 4 liter mera än vad huvud elementet är och det för att kunna ta upp krafterna som elementet genererar.

Jag läste mig till det jag med. Läste även vad IÖ skrivit angående dessa konstruktioner, det gör ju inte en mera optimistisk att fortsätta med den linjen som jag valt.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-30 22:56

Kaan skrev:Låter rimligt med högpasfilter, det har som sagt tidigare under tester fungerat bättre.

En fråga bara, menar du att det är slaven som bottnar när du skriver "utan att överlasta slaven"? och i så fall gäller det endast den simuleringen du har gjort?

Ur ett rent subjektivt seende så känns det som om det är den aktiva 8" som bottnar i dag.
Mjo, som jag sa tidigare så är min kunskapsnivå lite för låg när det gäller detta för att ge bra förklaringar, det finns en del folk här med klart högre kunskapsnivå än den jag besitter som skulle kunna ge lite bättre insikt i hur det verkligen fungerar. Det är nog elementet och inte slaven som begränsar, som du säger. Dock händer något med kombinationen som inte sker i en basreflexlåda på sama sätt, en motsvarande basreflexlåda skulle också behöva ett högpassfilter för att inte överskrida sin kapacitet.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-12-31 12:06

boom skrev:Det som är viktigt när man väljer en bra slav är att den skall ha ett vd som är ca 4 liter mera än vad huvud elementet är och det för att kunna ta upp krafterna som elementet genererar.

En procentstas kan tänkas göra tumregeln mer verklighetsförankrad.

Ponera att vi bygger oss en lösning med en midbas på 6.5" och Vd på 0.1 liter. :)

/Peter

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-31 12:09

Piotr skrev:
boom skrev:Det som är viktigt när man väljer en bra slav är att den skall ha ett vd som är ca 4 liter mera än vad huvud elementet är och det för att kunna ta upp krafterna som elementet genererar.

Ponera att vi bygger oss en lösning med en midbas på 6.5" och Vd på 0.1 liter. :)

/Peter

Nu är det ingen ponering utan fakta.

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-31 12:27

boom skrev:Nu är det ingen ponering utan fakta.
Presentera gärna informationen som gör att du kallar det fakta. För mig låter det väldigt underligt och blir rent bizarrt i Piotrs exempel.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-31 12:48

LasseA skrev:
boom skrev:Nu är det ingen ponering utan fakta.
Presentera gärna informationen som gör att du kallar det fakta. För mig låter det väldigt underligt och blir rent bizarrt i Piotrs exempel.

Fan skulle dom amerikanska tillverkarna på AE speaker ha fel och ni rätt tror inte det för det ni har presenterat är ingenting
Och det är lika bizzrart det han postar.
Men efter som du svarar i hans ställe så kan du väl presentera lite uppgifter .

LasseA

Inläggav LasseA » 2011-12-31 13:12

boom skrev:Fan skulle dom amerikanska tillverkarna på AE speaker ha fel och ni rätt tror inte det för det ni har presenterat är ingenting
Det är du som presenterar tumregler som du kallar fakta, då kan väl du vara vänlig att presentera lite information om vad du baserar uttalandet på.

Förresten tror jag att om det är AE-speakers du baserar ditt uttalande på att du missförstår det de skriver:
AE Speakers skrev:The PR should have a minimum of 2 times the volume displacement (Vd) of the active driver. If your woofer displaces 2L at Xmax, then you will want to have a passive, or passives that displace 4-8L to make sure you do not run out of excursion at the low frequencies.

Edit: sista stycket ser ut att ha tillagts samtidigt som Boom skrev sitt svar...
Senast redigerad av LasseA 2011-12-31 13:22, redigerad totalt 1 gång.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-12-31 13:16

LasseA skrev:
boom skrev:Fan skulle dom amerikanska tillverkarna på AE speaker ha fel och ni rätt tror inte det för det ni har presenterat är ingenting
Det är du som presenterar tumregler som du kallar fakta, då kan väl du vara vänlig att presentera lite information om vad du baserar uttalandet på.

jag använder inga tumregler så som du gör! men vill du göra det så är det okej för mig sen är det bara att läsa under faq på AE spakers hemsida så finns det ett helt avsnitt som avhandlar slavbas.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-12-31 13:17

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-31 17:12

Piotr skrev:

/Peter
Gubbe lilla, läs inte som fan läser bibeln. Det blir ju ingen klokare av.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Återgå till DIY-forum