Rör och rörens olinjäriteter + andra spännande röregenskaper

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Rör och rörens olinjäriteter + andra spännande röregensk

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-01-03 21:40

IngOehman skrev:
...

- - -

Så låt mig avsluta detta förstainlägg med att ställa några frågor:

1. Vilka rörförstärkare har öppnat dina öron mest, och skapat den enligt
dig mest njutbara musikåtergivingen?

2. Vilka egenskaper (rent tekniskt) tror du att det är som för att du upp-
lever den på de viset?

3. Hur yttrade det sig, det där du gillade?

Alla andra typer av inlägg som har med frågan om vad det är för något
som ger rören deras förmåga att påverka vår upplevelse på sätt som
så många gillar, är naturligtvis välkomna i tråden.

Vh, iö

Edit: Lagt till fråga tre där på slutet.

1)
Jag har själv inte haft rörförstärkare placerade i signalvägen i min ordinarie ljudrigg. Däremot har jag lyssnat på många olika rörförstärkare hos många andra och i många olika kombinationer med olika högtalare och rum. Jag har sett väldig många olika varianter på rörförstärkare, men generellt sett har jag väldigt sällan lagt på minnet vad de heter. :oops:

Men i de fall jag har erinrat mig att det har låtit "bra" i flera fall med rörförstärkare, eller trevliga upplevelser kan man säga:

A) Stora monoslutsteg med runt 150 watt tilllsammans med ML Prodigy(?). Somliga vet vem denna ägare är. Rörförsteg av samma fabrikat var det nog. Men själva fabrikatet minns jag inte. Rent och klart ljud.Man kunde spela starkt också utan att det lät illa alls.

B) The Dream tillsammans med The Dream högtalare(?) med dubbla 8 - 9-tummare och lätt hornladdat/impedansanpassat diskantelement,Rent och klart ljud. Man kunde spela väldigt starkt också, faktiskt "tillräckligt" starkt om man snackar Rolls Royce maual. Tillsammans med SEAS hembygge i stort rum inte lika bra sound, men det rumsakustiska fotavtrycket tror jag är det som spelar sprattet.

C) Philips 12 watt "Phille" hos Mayro. Inte så stark ljudtrycksmässigt sett , men ett relativt rent ljud. Troligtvis stora frekvensgångsfel, men det störde inte mycket.

D) LennArt Labs LaMayro med olika högtalare. Inte obegränsad ljudtrycksförmåga, men ett sound som får anses relativt neutralt och subjektivt "rent".

E) Aktiva elektrostathögtalare med inbyggda OTL-rörslutsteg; Beveridge. J-vligt bra alla kategorier( :!: ) utom ljudtrycksförmåga.

F) Något slusteg för biografändamål tillsammans med LTS trevägare. Subjektivt rent och klart ljud, trots att Staffan Tenbrock sade att de distade rätt kraftigt. Spekulation: Mycket högkvalitativ utgångstrafo?

Inte så roliga upplevelser:

- Quad II, "trött, luddig", men möjligtvis helt okej tillsammans med de Brauelektrostater som en kompis har, fråntaget möjligtvis ljudtrycksförmåga.

- Single end triod i alla möjliga inkarnationer, ofta < 10 watt uteffekt. "Trött, grumligt, distigt"

- "stort okänt kanske franskt rörsteg" tillsammans med McIntosh-högtalare, de där stora med en massa diskanter på rad. Lät distat jämfört med Marantz 400 W steg och McIntosh trafokopplat 500 W(?) steg.

- 300 B i olika inkarnationer, oftast SE tror jag. Men jag ändå ett trevligt minne från Tesserakt-tiden i den lilla butiken på Hägerstensåsen. Då var det en Hiragabyggsats med 300B tror jag. Något unikt på den tiden, och det var innan 300B blev hypade. Eller hypen statades nog med Hiragas 300 B, men rätta mig gärna om jag har fel.

I ovanstående är inte intryck från HiF-mässor medtagna alls, då det oftast är väldigt varierande med lyssningsrummensa akustiska egenskaper, märkliga högtalare o.dyl.

2)
A)
I ovanstående fall har det varit mer tonvikt på mer uteffekt, så jag gissar på att det oftast har legat till grund för högre välljud. Mer oklippt ljud helt enkelt.

B)
Sedan tror jag, att de i flera fall inte haft särskilt stora andelar distorsion. Det har i dessa fall gått att spela mer komplex musik som i sig själv är distorderad utan att öronen plågas. Med högdistande rörsteg brukar sådan musik bara bli allmänn geggamojja och låta grusigt och grumligt.

C) Jag tror inte att utimpedansen spelat så stor roll för frekvensgångsavvikelser men ändå relativt välljud, de är ju mycket beroende av högtalare och rum. Så skit samma i den aspekten. Även om det då kan vara poäng med rätt så linjär impedans hos högtalarna, om de inte är avsedda för en viss drivimpedans förstås.

3)
Som jag skrev ovan, i flera fall ett subjektivt rent och klart ljud med i vissa fall ljudtrycksbegränsningar, men i flera fall med tillräckligt stor ljudtrycksfårmåga med bibehållet "rent och klart" ljud.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-03 21:50

Flint skrev:
PappaBas skrev:Som jag ser det så verkar många överens att vissa rörförstärkare tillför någonting speciellt som gillas.

Tvärt om. De tillför inget som ogillas vilket 98% av vad alla transisorförstäkare gör.

Vilket gör det ju avsevärt lättare att gallra bland transistorförstärkare. Rör verkar man kunna stå ut med vilket skit som alltså?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-03 21:53

Jocke skrev:
Tycker det har kommit en bit på vägen - man kan klart inte jämföra äpplen med päron - förutsättningarna måste ju vara de rätta!^^

Man kan göra brännvin på båda.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-03 21:56

Nattlorden skrev:
Flint skrev:
PappaBas skrev:Som jag ser det så verkar många överens att vissa rörförstärkare tillför någonting speciellt som gillas.

Tvärt om. De tillför inget som ogillas vilket 98% av vad alla transisorförstäkare gör.

Vilket gör det ju avsevärt lättare att gallra bland transistorförstärkare. Rör verkar man kunna stå ut med vilket skit som alltså?

Allt utom lite gammal skrot och en Bryston färgar ju. Vilken smak på färgningen gillar du? Jag tycker att det är ofta skillnader på rörförstärkare i form av trötthet, lite dovhet etc medans trisseskräp irriterar genom att spela register. Och jag håller med om att diskanten är särskilt känslig även för mig.

mvh/harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-03 22:00

Harryup skrev:Allt utom lite gammal skrot och en Bryston färgar ju.

Skaffa gammal skrot eller Bryston då.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-03 22:04

Jag har lite gammal skrot som får driva bakkanalerna. Skulle kunna få spela bas fram om det inte vore för att den är servostyrd. Mellanregister och diskant får dom inte spela.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-03 22:08

Harryup skrev:Jag har lite gammal skrot som får driva bakkanalerna. Skulle kunna få spela bas fram om det inte vore för att den är servostyrd. Mellanregister och diskant får dom inte spela.

Men frontarna måste få lite designad dist för att du skall stå ut med att lyssna till den musik du valt?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-01-03 22:08

Flint ombedes nu på skarpen att sluta prata om transistorer i denna tråd, och
att prata rappakalja om dem* gör inte saken ett dugg bättre.

- - -

Tråden handlar om rörförstärkare och vad det är som gör att många gillar
dem. Fast väl medveten om att olika är olika, även när det gäller rör, är inte
målet att nå ett enda allmängiltigt recept för "bra rörljud".

Mera att från fall till fall lista ut vad det varit i det enskilda fallet som skapat
ett gillande. Jag tror det finns många olika aspekter av det som rör kan och
ofta gör, som kan framkalla gillande.

*Och jag vill även påstå att den som tror att rörens värden ligger i att de saknar
"fel som praktiskt taget alla transistorförstärkare ställer till med" är ute och
cyklar. Även om jag har förstått att det för många är viktigt att det skall pågå
någon sorts larvigt krig där det man inte valt skall bekämpas. :? :(

- - -

Jag brukar säga att många rörförstärkare är väldigt bra på att "domesticera"
musik - alltså att få musik som live varit högljudd och dynamisk, att undgå
att vid spelning i hemmet på lägre nivå, falla samman till att bli tunn, kylig och
distant.

Min erfarenhet är att många rörförstärkare förmår att göra just det som så
många försöker åstadkomma med kompressorer vid mastring, och så helt
och totalt misslyckas med.

Kanske är det just det som är MIN främsta orsak till att så ofta tycka om det
jag hör från många rörapparater? alltså att de förmår att spela levande, när-
varande och klangligt rikt (på ett sätt som får intrycket att likna det man hör
live), även vid ljudtrycksnivåer som är klart lägre än normal live-musik.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2012-01-03 22:11

Flint skrev:

Vilka 2% tillför då inte detta "gift"? Är det de som passerat LTS FE-lyssningar odetekterade eller några andra?

Jag skulle säga att det är mycket rimligare att rörförstärkare av många uppfattas som mer realistiska beror väldigt mkt på avlyssningsnivån. Vid låga avlyssningsnivåer relativt akustiskt live har rörförstärkarens dist en förmåga att återskapa en upplevelse som är mer lik den ursprungliga än vad den "distfria" trisseförstärkaren har.

Man kan se volymsänkningen i hemmet som en form av dist som maskerar information som man tar fram igen genom att köra signalen genom rörhäcken. Inget fel i det, jag funderar på att skaffa nån rolig röris själv för lite mysig kvällslyssning.

Edit: Jahapp, IÖ hann precis före.
Senast redigerad av Erik_AA 2012-01-03 22:12, redigerad totalt 1 gång.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Rör och rörens olinjäriteter + andra spännande röregensk

Inläggav IngOehman » 2012-01-03 22:11

Eftersom du postade ditt inlägg bara tre minuter efter mitt, och jag inser
att du inte hade kunnat läsa mitt och skriva ditt på den tiden, undrar jag
om du inte skulle ha lust att berätta lite om din telepatiska förmåga? :)

Eller med andra ord: Jag håller med dig, eller du med mig.

Johan_Lindroos skrev:
IngOehman skrev:
...

- - -

Så låt mig avsluta detta förstainlägg med att ställa några frågor:

1. Vilka rörförstärkare har öppnat dina öron mest, och skapat den enligt
dig mest njutbara musikåtergivingen?

2. Vilka egenskaper (rent tekniskt) tror du att det är som för att du upp-
lever den på de viset?

3. Hur yttrade det sig, det där du gillade?

Alla andra typer av inlägg som har med frågan om vad det är för något
som ger rören deras förmåga att påverka vår upplevelse på sätt som
så många gillar, är naturligtvis välkomna i tråden.

Vh, iö

Edit: Lagt till fråga tre där på slutet.

1)
Jag har själv inte haft rörförstärkare placerade i signalvägen i min ordinarie ljudrigg. Däremot har jag lyssnat på många olika rörförstärkare hos många andra och i många olika kombinationer med olika högtalare och rum. Jag har sett väldig många olika varianter på rörförstärkare, men generellt sett har jag väldigt sällan lagt på minnet vad de heter. :oops:

Men i de fall jag har erinrat mig att det har låtit "bra" i flera fall med rörförstärkare, eller trevliga upplevelser kan man säga:

A) Stora monoslutsteg med runt 150 watt tilllsammans med ML Prodigy(?). Somliga vet vem denna ägare är. Rörförsteg av samma fabrikat var det nog. Men själva fabrikatet minns jag inte. Rent och klart ljud.Man kunde spela starkt också utan att det lät illa alls.

B) The Dream tillsammans med The Dream högtalare(?) med dubbla 8 - 9-tummare och lätt hornladdat/impedansanpassat diskantelement,Rent och klart ljud. Man kunde spela väldigt starkt också, faktiskt "tillräckligt" starkt om man snackar Rolls Royce maual. Tillsammans med SEAS hembygge i stort rum inte lika bra sound, men det rumsakustiska fotavtrycket tror jag är det som spelar sprattet.

C) Philips 12 watt "Phille" hos Mayro. Inte så stark ljudtrycksmässigt sett , men ett relativt rent ljud. Troligtvis stora frekvensgångsfel, men det störde inte mycket.

D) LennArt Labs LaMayro med olika högtalare. Inte obegränsad ljudtrycksförmåga, men ett sound som får anses relativt neutralt och subjektivt "rent".

E) Aktiva elektrostathögtalare med inbyggda OTL-rörslutsteg; Beveridge. J-vligt bra alla kategorier( :!: ) utom ljudtrycksförmåga.

F) Något slusteg för biografändamål tillsammans med LTS trevägare. Subjektivt rent och klart ljud, trots att Staffan Tenbrock sade att de distade rätt kraftigt. Spekulation: Mycket högkvalitativ utgångstrafo?

Inte så roliga upplevelser:

- Quad II, "trött, luddig", men möjligtvis helt okej tillsammans med de Brauelektrostater som en kompis har, fråntaget möjligtvis ljudtrycksförmåga.

- Single end triod i alla möjliga inkarnationer, ofta < 10 watt uteffekt. "Trött, grumligt, distigt"

- "stort okänt kanske franskt rörsteg" tillsammans med McIntosh-högtalare, de där stora med en massa diskanter på rad. Lät distat jämfört med Marantz 400 W steg och McIntosh trafokopplat 500 W(?) steg.

- 300 B i olika inkarnationer, oftast SE tror jag. Men jag ändå ett trevligt minne från Tesserakt-tiden i den lilla butiken på Hägerstensåsen. Då var det en Hiragabyggsats med 300B tror jag. Något unikt på den tiden, och det var innan 300B blev hypade. Eller hypen statades nog med Hiragas 300 B, men rätta mig gärna om jag har fel.

I ovanstående är inte intryck från HiF-mässor medtagna alls, då det oftast är väldigt varierande med lyssningsrummensa akustiska egenskaper, märkliga högtalare o.dyl.

2)
A)
I ovanstående fall har det varit mer tonvikt på mer uteffekt, så jag gissar på att det oftast har legat till grund för högre välljud. Mer oklippt ljud helt enkelt.

B)
Sedan tror jag, att de i flera fall inte haft särskilt stora andelar distorsion. Det har i dessa fall gått att spela mer komplex musik som i sig själv är distorderad utan att öronen plågas. Med högdistande rörsteg brukar sådan musik bara bli allmänn geggamojja och låta grusigt och grumligt.

C) Jag tror inte att utimpedansen spelat så stor roll för frekvensgångsavvikelser men ändå relativt välljud, de är ju mycket beroende av högtalare och rum. Så skit samma i den aspekten. Även om det då kan vara poäng med rätt så linjär impedans hos högtalarna, om de inte är avsedda för en viss drivimpedans förstås.

3)
Som jag skrev ovan, i flera fall ett subjektivt rent och klart ljud med i vissa fall ljudtrycksbegränsningar, men i flera fall med tillräckligt stor ljudtrycksfårmåga med bibehållet "rent och klart" ljud.

Superbra inlägg!

Tack.

Den där anläggningen A som du nämner har jag ju hört också. Klart bra.
Har faktiskt aldrig hört några ML låta bättre.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-01-03 22:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-03 22:11

IngOehman skrev:Min erfarenhet är att många rörförstärkare förmår att göra just det som så

Är det en tonal kvalité eller hänger det ihop med rörförstärkarens handskakning med högtalaren att göra?

Dvs. hade det funkat om studion kört mixen genom en rörförstärkare innan pressning?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-01-03 22:14

Harryup skrev:Jag har lite gammal skrot som får driva bakkanalerna. Skulle kunna få spela bas fram om det inte vore för att den är servostyrd. Mellanregister och diskant får dom inte spela.

mvh/Harryup

En integrator i återkopplingen "DC-servo" vill jag påstå är den i särklass bästa och mest eleganta lösningen för att säkerställa låg offset och godtyckligt låg undre gränsfrekvens.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-01-03 22:15

Nattlorden skrev:
IngOehman skrev:Min erfarenhet är att många rörförstärkare förmår att göra just det som så

Är det en tonal kvalité eller hänger det ihop med rörförstärkarens handskakning med högtalaren att göra?

Dvs. hade det funkat om studion kört mixen genom en rörförstärkare innan pressning?

Jag tror att det handlar om en kombination mellan en färfärlig massa saker,
och att alla de du nämner och några till förekommer, i lita olika blandningar
mellan olika framgångsrika recept.

Därför menar jag också att det nog går att göra postproduktivt, men att det
är svårt att göra det lika bra som rörförstärkarna - som ju med sitt sätt att
arbeta kan göra det "i harmoni" med både sig själva och med de högtalare
de driver.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-01-03 22:27

Nattlorden skrev:

Men frontarna måste få lite designad dist för att du skall stå ut med att lyssna till den musik du valt?

Inte helt omöjligt, men den det finns spår av verkligheten i mina öron.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-03 22:27

IngOehman skrev:Därför menar jag också att det nog går att göra postproduktivt, men att det
arbeta kan göra det "i harmoni" med både sig själva och med de högtalare de driver.

Då blir nästa fråga... är detta en transformatorfråga, eller är det irrelevant om det spelas via trafo eller OTL? Annars kanske det vore läge att hitta en bra metod att driva trafo med transistorer (det har säkert redan gjorts av någon) ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-03 22:28

Harryup skrev:Inte helt omöjligt, men den det finns spår av verkligheten i mina öron.

Ok. Förstår det inte, men jag förvägrar dig inte dina öron.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-01-03 22:28

IngOehman skrev:
Därför menar jag också att det nog går att göra postproduktivt, men att det
arbeta kan göra det "i harmoni" med både sig själva och med de högtalare
de driver.

Vh, iö

Det där tycker jag låter som rena floskler ur en glättad katalog för rörapparater av tveksam sort (läs single end triod med ultralåg effekt). :wink:

Tex. går det ju inte att separera lyssningsnivån från graden at distorsion/kompression vilket i kombination av avsaknad av release- och attacktider samt möjligthet att ställa kompressionsförhållande ger möjligheter lika med nolla. Varför skulle en sådan ensidig postprocessor fungera med en uppsjö av olika fonogram? Det brukar ju låta pannkaka om dylika apparater så fort programmaterialets komplexitet stiger över nivån som tex motsvarar en bastrumma och piccoloflöjt. :P

Vidare kommer typiska SET-steg att "komprimera" olika beroende på insignalens absoluta fas, dvs polvänder man högtalaren och inverterar insignalen fås ett annat "sound".
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-03 22:32

IngOehman skrev:Min erfarenhet är att många rörförstärkare förmår att göra just det som så många försöker åstadkomma med kompressorer vid mastring, och så helt och totalt misslyckas med.

I studiosammanhang talas det ibland om rörkompression...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-01-03 22:46

Åh Herrejissanes vicken Guago vänning
trån nu har tatt . . . de senare inläggen
har watt så intressantaser så . . . men å
andra sian så ärä ju ingen som tvinger en
te å läse mästervärka . . . ingen nämnder
å ingen glömder . . . :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-01-03 22:59

Nattlorden skrev:
IngOehman skrev:Därför menar jag också att det nog går att göra postproduktivt, men att det
arbeta kan göra det "i harmoni" med både sig själva och med de högtalare de driver.

Då blir nästa fråga... är detta en transformatorfråga, eller är det irrelevant om det spelas via trafo eller OTL? Annars kanske det vore läge att hitta en bra metod att driva trafo med transistorer (det har säkert redan gjorts av någon) ?

Jag ritade en sådan i somras som är i full produktion. Dock ej för hifi. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-03 23:10

Morello skrev:Jag ritade en sådan i somras som är i full produktion. Dock ej för hifi. 8)

För vaddå då?

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-03 23:10

Flint skrev:
bensnake skrev:
Flint skrev:

Här kan du vara något på spåret.

Du har troligen ganska hög iQ. Över 140 i alla fall.

Försökte bara vara lite rolig. Här gäller det att se upp...

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-01-04 00:00

Lite dum fråga för jag antar att det redan gjort men varför går det inte att mäta och jämföra förstärkare?
Dvs att i en relevant konstlast mäta och se och vid en viss spänningsnivå ut komma på vad det är som skiljer? Varför låter det "livligare" osv om det nu gör det?
Är stigtiderna olika i olika register? Är frekvensinnehållet annorlunda? Vilken sorts distortion finns? Vilka frekvenskomponenter etc?
Förstärker den olika i olika register?

Varför finns det inte relevanta mätmetoder? :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-01-04 00:48

PappaBas skrev:Lite dum fråga för jag antar att det redan gjort men varför går det inte att mäta och jämföra förstärkare?
Dvs att i en relevant konstlast mäta och se och vid en viss spänningsnivå ut komma på vad det är som skiljer? Varför låter det "livligare" osv om det nu gör det?
Är stigtiderna olika i olika register? Är frekvensinnehållet annorlunda? Vilken sorts distortion finns? Vilka frekvenskomponenter etc?
Förstärker den olika i olika register?

Varför finns det inte relevanta mätmetoder? :)

Klart det går att ta reda på vad de upplevda skillnaderna beror på (om ingen redan gjort det...) Det var ju liksom dit tråden var på väg...!^^

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-01-04 01:27

Nattlorden skrev:
Morello skrev:Jag ritade en sådan i somras som är i full produktion. Dock ej för hifi. 8)

För vaddå då?

Det kan jag tyvärr inte avslöja.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-04 10:14

bensnake skrev:
Flint skrev:
bensnake skrev:
Flint skrev:

Här kan du vara något på spåret.

Du har troligen ganska hög iQ. Över 140 i alla fall.

Försökte bara vara lite rolig. Här gäller det att se upp...

Öh... Beklagar. Ser nu efteråt att det jag skrev kan tolkas som spydigt mot dig. Det var inte meningen. Spydigheten var riktad till de som inte inser det där med trissestegens dynamiska dist.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2012-01-04 10:56

Flint skrev:Öh... Beklagar. Ser nu efteråt att det jag skrev kan tolkas som spydigt mot dig. Det var inte meningen. Spydigheten var riktad till de som inte inser det där med trissestegens dynamiska dist.

Har du några bevis?

Att minst en trisseförstärkare passerat en panel av "guldöron" i en FE-lyssning odetekterad talar emot din tes. Antar att du helt enkelt sågar FE-metodiken som sådan och därmed slipper undan frågeställningen?
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-01-04 10:59

Erik_AA skrev:
Flint skrev:Öh... Beklagar. Ser nu efteråt att det jag skrev kan tolkas som spydigt mot dig. Det var inte meningen. Spydigheten var riktad till de som inte inser det där med trissestegens dynamiska dist.

Har du några bevis?

Att minst en trisseförstärkare passerat en panel av "guldöron" i en FE-lyssning odetekterad talar emot din tes. Antar att du helt enkelt sågar FE-metodiken som sådan och därmed slipper undan frågeställningen?

Haha. Bra försök där. :lol:

Användarvisningsbild
Miper

Inläggav Miper » 2012-01-04 12:03

Flint skrev:
Erik_AA skrev:

Har du några bevis?

Haha. Bra försök där. :lol:

Följer tråden med spänning, det är nästan så man blir sugen på att byta till en rörförstärkare (men bara nästan). Dock så finner jag Erik_AA:s inlägg
om odetekterade förstärkare i FE test som väldigt relevant.
"Haha. Bra försök där" förklarar liksom inte bort det där. Ser fram mot ett bättre svar.

Mvh

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-04 12:17

Erik_AA skrev:

Har du några bevis?

Detta betyder inget mer än att just vid det tillfället med dessa subjekt blev resultatet sådant att man med testmetodens valda statistiska signifikans inte kunde motbevisa nollhypotesen.

Vid annat tillfälle med andra subjekt kanske det inte är så.

Huruvida olika förstärkare, rör som transistorer, påverkar transienta förlopp låter jag vara osagt.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi