Moderator: Redaktörer
Ranefjord skrev:Nu var det ett tag sedan jag ägde transistorstärkare...Hur som helst. Jag lever med 50W push/pull idag och jag saknar SE-stärkarnas flöde och muskaliska släpp. Nu är det inte dåligt (speciellt efter att bytt ingångsrören), men det når inte ända fram (kommer ett rörbyte till senare i sommar). Jag har prioriterad auktoritet istället för flöde. Skivor som totalt sett tjänar på auktoriteten är orgelskivor och lite annat baskrävande. Men det är mest ljudmässigt, inte musikmässigt. Så gott som alla singer/songwriter plattor tjänade på SE. Jeff Buckley kräver SE!
Det går att få både och. Dit ska jag.
SingelEnd drömmen.
dawen skrev:Tänkbar förklaring? Transistorförstärkaren är ärligare och mindre förlåtande, därför är det möjligt att lyssna på reklamradio och dåliga inspelningar med rör men bra inspelningar låter inte lika bra som de kunnat låta.
Jeff Buckley kräver SE!
Bra låt som jag och kompisarna försökte oss på att spela i fredags.Morello skrev:Lyssnar i skrivande stund på "Rockin´ in a free world"(vilket sväng) med Neil Young
EngelholmAudio skrev:Bra låt som jag och kompisarna försökte oss på att spela i fredags.Morello skrev:Lyssnar i skrivande stund på "Rockin´ in a free world"(vilket sväng) med Neil Young
Gitarrandet gick OK medan sången...ja...jag skäms fortfarande.
Ranefjord skrev:Flint: Flöde. Att musiken kommer till en, lite motståndsfritt, eller hur man ska säga. När det känns som att ingenting är ivägen. Svårt att förklara. När stereoanläggningen kan presentera mer än bara en laidback och lugn 2D bild, utan istället en sprudlande 3D rymd med energi. Svårt att förklara, jag har bara mitt ordförråd och mina egna upplevelser till hands.
Ja hur beskriver man en musikupplevelse?
Nattlorden skrev:Tycker personligen frågeställningen är lätt besynnerlig... känner man att anläggningen styr musikvalet så är väl det om något en indikator på att man har ett inbyggt fel i anläggningen?
Har nästan alltid kunnat spela allt hos mig - undantaget en period då jag levde med magnetostater utan subwoofer och med lite för svag drivning... då vart det lite väl trist med hårdrock...
Har uppenbart hållit mig i mittfåran alltid, för jag har aldrig haft problem med skivor som blivit mer eller mindre olyssningsbara.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster