Förstärkar- och musikval

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Förstärkar- och musikval

Inläggav Flint » 2005-07-05 13:09

Hur kommer det sig att man spelar olika musik beroende på de prylar som ingår i ens ljudanläggning. Jag är som en del av er vet rördiggare men nu har jag kört transistorslutsteg ett tag. Det är ett eget bygge på principen Hiraga 20W Klass-A. Tidigare spelade jag på ett icke motkopplat rör-SE-steg med ett 6550 och Lundahltrafos. Det steget är musikaliskt (ja jag vet, klyscha) och lättlyssnat men jag spelade inte gärna sk. klassisk musik och vissa lite döda skivor var skrämmande nära likstelhet. Nu med Hiragasteget blir det helt plötsligt ruskigt kul med samlingen halvtrötta Naxosskivor och de likstela skivorna blir istället mycket levande. Jag har en gammal LP med Allman Brothersgitarristen Dicky Bets som låter skräp med rören men med trissorna låter den istället mycket bra. Motsatsen finns också. Som reklamradion. Den går att uthärda med rören men med trissorna är den vidrig. Stickig och flåskomprimerad. Finns det någon som har liknande erfarenhet och kanske teorier om en tänkbar förklaring?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-07-05 16:30

Nu var det ett tag sedan jag ägde transistorstärkare... 8) Hur som helst. Jag lever med 50W push/pull idag och jag saknar SE-stärkarnas flöde och muskaliska släpp. Nu är det inte dåligt (speciellt efter att bytt ingångsrören), men det når inte ända fram (kommer ett rörbyte till senare i sommar). Jag har prioriterad auktoritet istället för flöde. Skivor som totalt sett tjänar på auktoriteten är orgelskivor och lite annat baskrävande. Men det är mest ljudmässigt, inte musikmässigt. Så gott som alla singer/songwriter plattor tjänade på SE. Jeff Buckley kräver SE! 8) Det går att få både och. Dit ska jag. :) SingelEnd drömmen.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-05 17:35

Ranefjord skrev:Nu var det ett tag sedan jag ägde transistorstärkare... 8) Hur som helst. Jag lever med 50W push/pull idag och jag saknar SE-stärkarnas flöde och muskaliska släpp. Nu är det inte dåligt (speciellt efter att bytt ingångsrören), men det når inte ända fram (kommer ett rörbyte till senare i sommar). Jag har prioriterad auktoritet istället för flöde. Skivor som totalt sett tjänar på auktoriteten är orgelskivor och lite annat baskrävande. Men det är mest ljudmässigt, inte musikmässigt. Så gott som alla singer/songwriter plattor tjänade på SE. Jeff Buckley kräver SE! 8) Det går att få både och. Dit ska jag. :) SingelEnd drömmen.

Tycker du att vissa musikstilar passar bättre än andra i olika förstärkartyper säg rör-PP, rör-SE, transistosteg.
Förklara gärna flöde. Jag är inte säker på att jag tolkar det rätt.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-05 17:37

Tänkbar förklaring? Transistorförstärkaren är ärligare och mindre förlåtande, därför är det möjligt att lyssna på reklamradio och dåliga inspelningar med rör men bra inspelningar låter inte lika bra som de kunnat låta.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-06 09:24

dawen skrev:Tänkbar förklaring? Transistorförstärkaren är ärligare och mindre förlåtande, därför är det möjligt att lyssna på reklamradio och dåliga inspelningar med rör men bra inspelningar låter inte lika bra som de kunnat låta.

Japp, en tänkbar förklaring. Båda typerna har både sina för och nackdelar. Som tur är slipper jag välja eftersom jag har möjlighet att skifta. En förstärkare per låt. :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-06 09:38

Lyssnar i skrivande stund på "Rockin´ in a free world"(vilket sväng) med Neil Young - distorsionen på fonogrammet är fullt tillräcklig och någon svårt olinjär SE-stärkare är näppeligen nödvändig. 8)

Jeff Buckley kräver SE!

Om du bara visst hur många hundratals trissor Jeff blivit föremål för. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-07-06 09:46

Morello skrev:Lyssnar i skrivande stund på "Rockin´ in a free world"(vilket sväng) med Neil Young
Bra låt som jag och kompisarna försökte oss på att spela i fredags.

Gitarrandet gick OK medan sången...ja...jag skäms fortfarande. :oops:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-07-06 09:49

En del (ganska många?) förändringar funkar som 'skillnadsutjämnare'. Lite 'skön' dist kan släta över elakartad dist.
Men sedan kan ju lite förändringar i frekvensgång göra vissa inspelningar mer eller mindre njutbar.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-07-06 10:13

Neil Young och Pearl Jam spelade Keep on rockin' på någon MTV Music Awards, försök gärna få tag i den videon, inte dum alls! :D
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-06 10:17

EngelholmAudio skrev:
Morello skrev:Lyssnar i skrivande stund på "Rockin´ in a free world"(vilket sväng) med Neil Young
Bra låt som jag och kompisarna försökte oss på att spela i fredags.

Gitarrandet gick OK medan sången...ja...jag skäms fortfarande. :oops:

Jag och en kompis lirade den för 2 veckor sedan ungefär. :lol:
Kompisen fixade sånge riktigt bra faktiskt. Min soloinsats på trummor var kanske inte helt lysande :oops:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-07-07 12:18

Flint: Flöde. Att musiken kommer till en, lite motståndsfritt, eller hur man ska säga. När det känns som att ingenting är ivägen. Svårt att förklara. När stereoanläggningen kan presentera mer än bara en laidback och lugn 2D bild, utan istället en sprudlande 3D rymd med energi. Svårt att förklara, jag har bara mitt ordförråd och mina egna upplevelser till hands. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-07 12:33

Ranefjord skrev:Flint: Flöde. Att musiken kommer till en, lite motståndsfritt, eller hur man ska säga. När det känns som att ingenting är ivägen. Svårt att förklara. När stereoanläggningen kan presentera mer än bara en laidback och lugn 2D bild, utan istället en sprudlande 3D rymd med energi. Svårt att förklara, jag har bara mitt ordförråd och mina egna upplevelser till hands. :)

Ja hur beskriver man en musikupplevelse? Det blir gärna luddigt. Men det tycker jag att vi har rätt till. Motsatsen är inte kul.

Musikalisk recension av anläggning A:2:b. Utförd av supertekniker.
"Jag hörde tydlig 30Hz ton vid tre tillfällen. 40Hz återgavs inte alls. Anledning: stående våg i rummet. Rivigt mellanrgister. Kantig diskant. Dipp vid 7kHz. Befarad distnivå på över 0,0003% vid ett flertal tillfällen. Lyssningen gav bestående men.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-07-07 12:52

Ja hur beskriver man en musikupplevelse?

Nej, det är verkligen inte lätt att göra sig förstådd med bara ord. Ett annat ord som känns lite närbesläktat med flöde i det här sammanhanget, är emotionalitet. Många skribenter använder det ordet för att beskriva hur tagna de blivit av en produkts förmåga att få fram rysningarna. ...och jag tycker det är ett bra ord. Hörde jag någon skrika subjektivt i bakgrunden? Att verkligen, verkligen uppleva vad artisten menar med sin musik rent känslomässigt, det är viktigt för mig. Boards Of Canada - Music Is Math, eller 1969 är ett par låtar man vill 'få till'. Då vet man att man är på god väg. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-07-07 13:22

Tycker personligen frågeställningen är lätt besynnerlig... känner man att anläggningen styr musikvalet så är väl det om något en indikator på att man har ett inbyggt fel i anläggningen?

Har nästan alltid kunnat spela allt hos mig - undantaget en period då jag levde med magnetostater utan subwoofer och med lite för svag drivning... då vart det lite väl trist med hårdrock...

Har uppenbart hållit mig i mittfåran alltid, för jag har aldrig haft problem med skivor som blivit mer eller mindre olyssningsbara.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-07 13:36

Nattlorden skrev:Tycker personligen frågeställningen är lätt besynnerlig... känner man att anläggningen styr musikvalet så är väl det om något en indikator på att man har ett inbyggt fel i anläggningen?

Har nästan alltid kunnat spela allt hos mig - undantaget en period då jag levde med magnetostater utan subwoofer och med lite för svag drivning... då vart det lite väl trist med hårdrock...

Har uppenbart hållit mig i mittfåran alltid, för jag har aldrig haft problem med skivor som blivit mer eller mindre olyssningsbara.

Frågeställningen beror nog på att jag tillåter subjektivitet. Det fyrkantig begreppet rätt - fel existerar inte för mig. Var glad att du har hittat "rätt".

Återgå till Generellt om hifi