kan man göra högtalare och mikrofon helt utan

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Style

kan man göra högtalare och mikrofon helt utan

Inläggav Style » 2005-07-07 19:05

magnetiska material?

min fru magnetröntgades idag och då är det noga med att inga metallföremål får finnas på eller i kroppen

själva maskinen skapar fält på megateslanivå

men det konstiga var att hon kommunicerade med maskinförarna med ett headset som hon även fick lyssna på musik i

hur funkar detta? jag glömde och fråga när vi var där
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: kan man göra högtalare och mikrofon helt utan

Inläggav Svante » 2005-07-07 19:16

Style skrev:magnetiska material?

min fru magnetröntgades idag och då är det noga med att inga metallföremål får finnas på eller i kroppen

själva maskinen skapar fält på megateslanivå

men det konstiga var att hon kommunicerade med maskinförarna med ett headset som hon även fick lyssna på musik i

hur funkar detta? jag glömde och fråga när vi var där

Mikrofon kan man göra optiskt. Ett litet membran på ena väggen av en optisk resonator, och fiberoptik i andra änden. Mängden returnerat ljus beror av membranets läge. Det heter nåt, det där, som jag har glömt. <nåt franskt namn>-cell ungefär. Lurarna är svårare, jag skulle tro att de har löst det med slangar som leder ljudet, helt enkelt, och att högtalaren sitter en bit bort.

Det är ju så att man får inte ens ha elektriska ledare i en magnetkamera, det distorderar visst bilden. Plomber kan tom vara ett problem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-07-07 19:23

det är tom så att metall inte bara distorderar bilden, det kan vara direkt livsfarligt då fälten är så starka att t ex en metallflisa i ett öga kan trasa sönder en hel del vävnad när den försöker komma till magneten
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-07-07 20:35

Det går att göra både mikrofoner och högtalare utan magneter.

Man utnyttjar piezoelektricitet.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-08 07:25

Men hur f-n gör man ett fungerande headset som kan överföra både musik och kommunikation utan att blanda in vare sig elektronik och elektriskt ledande material ??

Oavsett optik och piezo-teknik.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-08 10:35

i skrev:Men hur f-n gör man ett fungerande headset som kan överföra både musik och kommunikation utan att blanda in vare sig elektronik och elektriskt ledande material ??

Optik går ju bra, det kräver inga ledande material, bara lite glas.
Akustiska vågledare (slangar) kan ju vara av plast eller gummi. Jag tror som sagt att det är så de har gjort med hörlurarna. Jag vet definitivt att det finns optiska mikrofoner gjorda för bruk i magnetkameror. De har tom tillverkat en på vår inst.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-07-08 10:50

Annars kan man använda ljudledare för mikrofonen oxå. Stetoskop funkar ju alldeles utmärkt och det använder sig av ljudledare.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-08 11:25

Svante skrev:
i skrev:Men hur f-n gör man ett fungerande headset som kan överföra både musik och kommunikation utan att blanda in vare sig elektronik och elektriskt ledande material ??

Akustiska vågledare (slangar) kan ju vara av plast eller gummi.

Naturligtvis! Att jag inte tänkte på det... :oops:
Annars tänkte jag på att hur man än använder optik m m så måste (f n) elektriska kretsar till för omvandling och generering av den optiska signalen.

Men kan man verkligen få rimligt bra ljudkvalitet m h a slangar ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-08 14:13

i skrev:
Svante skrev:

Akustiska vågledare (slangar) kan ju vara av plast eller gummi.

Naturligtvis! Att jag inte tänkte på det... :oops:
Annars tänkte jag på att hur man än använder optik m m så måste (f n) elektriska kretsar till för omvandling och generering av den optiska signalen.

Men kan man verkligen få rimligt bra ljudkvalitet m h a slangar ?

Nja... Det går nog att höra vad som sägs iaf. På fartyg hade man ju förr i världen sådana helakustiska kommunikationsvägar ner till maskinrummet. Men hifi... Nja. Den lille akustikern kan säkert göra en hel del förbättringar iaf.

Men mikrofonen jag talar om har alltså inte heller någon elektronik i närheten av magnetkameran, signalen skapas genom optisk interferens nära munnen och transporteras via optisk fiber till mottagaren en bit bort. Man skicka alltså in laserljus i fibern, membranets läge avgör via ett smart arrangemang med interferens hur mycket som studsar tillbaka och så mäter man det.

Återgå till Teknikforum