Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
FamiljenMeister
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-01-05

Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav FamiljenMeister » 2012-01-10 00:10

Hej!
Sen ca en vecka tillbaks har jag fastnat för Ino genom alla intressanta foruminlägg som jag läst. Då min ekonomi, pga husköp, för närvarande är något ansträngd är enda möjligheten för mig att bygga piP eller piPs själv. Och visst, jag har inte provlyssnat dem än men den frågan tänkte jag kasta ur mig senare, men det kanske är lika bra att göra direkt...någon vänlig själ som äger ett par piP eller piPs i närheten av Varberg, Falkenberg, Kungsbacka?

Nu till själva frågan: Hur händig behöver man vara för att bygga ihop högtalarna om man köper paketet i rå-mdf alternativt industrilack?
Jag är varken kung på lödning eller snickeri, dock har jag en polare som kan löda samt en farsa som är snickare.
Är det mycket lödning, svårtolkade ritningar osv? Kan det lätt bli fel? Jag har nämligen inte råd att göra fel ;)
Vad säger er erfarenhet ni som testat och varit med i forumet ett tag.

Jättetacksam för svar...och hoppas jag inte bryter mot någon officiell eller inofficiell forumregel då jag är nybörjare även på den biten.

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2012-01-10 00:24

Om du köper den i rå MDF så behöver du kunna förstå enkla bilder, följa kortfattade instruktioner, löda hjälpligt, märka ut och borra i storleksordningen 20 hål i lådan förstå hur smältlim fungerar samt kunna proppa in en kub skumgummi genom ett runt hål.

Lådorna är färdigbyggda. Återstår är att proppa in dämplaterialet samt limma och löda ihop delningsfilter dra lite sladd samt förborra skruvhålen.

Min sambo lyckades pilla ihop sina piP på en kväll helt utan missöden så jag tror inte att du behöver vara orolig :) .

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2012-01-10 00:30

Tillägg:

Är du ändå orolig för att du kanske kopplat fel eller har funderingar på hur saker skall göras så fotar du av det du gjort alternativt beskriver vad du tänker göra och lägger upp här så kan de som har några hack i skrivbordet komma med input innan du -mot förmodan- lyckas elda upp någonting eller på annat sätt förstöra nå't dyrt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-10 00:30

Glöm inte lackering också, men annars har hevi rätt.

Användarvisningsbild
Erik_AA
 
Inlägg: 1444
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: Stockholm

Inläggav Erik_AA » 2012-01-10 00:34

Lödningen är svårast och det är väldigt enkla lödningar det handlar om. Om du kör fast finns det gott om erfarenhet här på forumet :)
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2012-01-10 00:39

adzer skrev:Glöm inte lackering också, men annars har hevi rätt.


Klart jag har :)

Angående finish-val så kan det vara värt att notera följande lilla passus i prislistan om just piP:

"Pris för industrilack inkluderar även i piP-fallet svartask, körsbär eller ek."

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-10 00:44

Det finns säkert någon i Göteborg som kan hjälpa dig med lödningen över en kopp kaffe.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-01-10 00:44

Lödningen är enkel jämfört med att lackera...

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2012-01-10 01:00

paa skrev:Lödningen är enkel jämfört med att lackera...


Ja, med tanke på vad för system jag har magasinerat till förmån för min sambos piP:ar i ekfaner så kan jag säga som så att det nog ska mycket till för att man ska misslyckas med att peta ihop ett par piPar -speciellt om man har en kompis som kan löda och en far som kan snickra...

Jag slår ytterligare ett slag för att leva på blodpudding i ytterligare ett par veckor och köpa dem färdigfanerade till samma pris som instustrilackade, för andrahandsvärdet blir så mycket bättre...

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-01-10 03:18

Man får allt va lite försiktig när man ska löda sladden på diskantöronen, fråga Nefilim här på forumet. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Erik_AA
 
Inlägg: 1444
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: Stockholm

Inläggav Erik_AA » 2012-01-10 11:44

paa skrev:Lödningen är enkel jämfört med att lackera...


Det beror helt på vilka krav på finishen man har...
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
FamiljenMeister
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-01-05

Inläggav FamiljenMeister » 2012-01-10 12:17

Tack för alla svar, "byggsats" känns inte som en omöjlighet längre ;)
Fortsätt gärna fylla på med kommentarer om ni kommer på fler saker jag skall tänka på.

Vad gäller min andra fråga, om det finns någon i någorlunda närhet till Varberg som äger ett par piP eller piPs som jag kan få provlyssna? Ska jag skapa en ny tråd för den eller tror ni att någon nappar i den här tråden?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-01-10 12:19

Erik_AA skrev:
paa skrev:Lödningen är enkel jämfört med att lackera...


Det beror helt på vilka krav på finishen man har...

Jo, men om man ska sälja och det är rollat, så har ju värdet på dom högtalarna tappat mer än vad en riktig finish kostar extra från början.

Användarvisningsbild
Erik_AA
 
Inlägg: 1444
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: Stockholm

Inläggav Erik_AA » 2012-01-10 12:29

paa skrev:
Erik_AA skrev:
paa skrev:Lödningen är enkel jämfört med att lackera...


Det beror helt på vilka krav på finishen man har...

Jo, men om man ska sälja och det är rollat, så har ju värdet på dom högtalarna tappat mer än vad en riktig finish kostar extra från början.


Varför sälja? 8O

Men ja, jag håller med dig helt och hållet att det är jättevärt att köpa färdiglackat/fanérat om man inte är proffslackerare själv.

Men om man verkligen är jättefattig och vill ha ett riktigt välljudande system så är hemrollade piP, en gammal beggad hemmabioreciever och 2 sunkiga beg. madrasser bakom nog svårslaget.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-01-10 13:12

Ur ekonomisk synvinkel lönar det sig verkligen inte, att bygga lådorna själv och kostnadsskillnaden mellan komplett sats i rå mdf och enklaste lack-/fanérutförandet, är försvinnande liten.

Bygga, lacka och löda, gör man för att man själv ser ett mervärde i det, att det är roligt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Inläggav LypsylateX » 2012-01-10 14:09

Jag som hyggligt lödkunnig byggde ihop dom på en halvtimme första gången jag såg dom, så dom är väldigt enkla.

Ingående lödning är också av den enklare sorten, har du bara tillgång till kolv och lod kan du öva några gånger på att löda samman ändarna på tunnare ståltråd eller liknande, det mesta av lödningen i piP är av det slaget.

Finns ganska gott om byggnadsbilder på forumet, så du får ett hum om vad det innebär.

Se till exempel mina: http://mordvap.net/bilder/060305_jag_och_erik_ino_pip/
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Inläggav Chopha » 2012-01-11 21:14

En till bild att spana på - delningsfilter till piP av senaste modell.
Lite annan layout på komponenterna än vad LypsylateX kör med, men bilden kan kanske ge dig ännu ett hum om vad du ger dig in på, och hur okomplext det är. :)

Bild

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-01-11 22:40

Smart dragning.
Viktigt att inte lämna ledningståtar oisolerade, använd krympslang.
Skulle någon komponent lossna, eller att någon ledare trycks in mot magneten, kan det bli kortis och förstärkarras.
Om man ska använda limpistol, så använd limstav för metall, annars PL400, för vibrations- och långtidshållfasthet.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
FamiljenMeister
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-01-05

Inläggav FamiljenMeister » 2012-01-11 23:41

Tack för era råd :D Måste säga att det är ett väldigt trevligt och hjälpsamt forum jag hamnat på.
Jag har fått PM om provlyssning av piP och pi60+bs60 i närheten, av en vänlig själ på forumet, vilket jag hoppas hinna med den närmsta månaden.
Känns som om jag kan klara av att bygga ihop ett par piP/piPs, och kul ska det bli också.

Kan tala om att jag nyligen återfallit efter en längre period utan hifi. Jag har dock aldrig ägt några dyrare prylar. Vid mitt återfall nyligen så inhandlade jag begagnade XTZ A-100 D3, XTZ CD 100 samt ett par Monitor Audio BR2.
Känner mig inte helnöjd med högtalarna...färgat ljud, tunn bas :(
Hoppas därför att piP eller piPs är vad jag letar efter :wink:
Hoppas även att min elektronik duger, åtminstone ett par år, känns i alla fall som att det är högtalare jag ska lägga pengarna på i första hand. Vad tror ni?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2012-01-12 08:11

FamiljenMeister skrev:Tack för era råd :D Måste säga att det är ett väldigt trevligt och hjälpsamt forum jag hamnat på.
Jag har fått PM om provlyssning av piP och pi60+bs60 i närheten, av en vänlig själ på forumet, vilket jag hoppas hinna med den närmsta månaden.
Känns som om jag kan klara av att bygga ihop ett par piP/piPs, och kul ska det bli också.

Kan tala om att jag nyligen återfallit efter en längre period utan hifi. Jag har dock aldrig ägt några dyrare prylar. Vid mitt återfall nyligen så inhandlade jag begagnade XTZ A-100 D3, XTZ CD 100 samt ett par Monitor Audio BR2.
Känner mig inte helnöjd med högtalarna...färgat ljud, tunn bas :(
Hoppas därför att piP eller piPs är vad jag letar efter :wink:
Hoppas även att min elektronik duger, åtminstone ett par år, känns i alla fall som att det är högtalare jag ska lägga pengarna på i första hand. Vad tror ni?


Hör av dig om du behöver hjälp med bygget. Vi är många göteborgare som kan hjälpa till. Om jag misstänker rätt så kan personen som erbjöd lyssning på pi 60 bistå med bra kompetens. :) Eller ur Jonas. :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-01-12 09:21

Jag som är helt värdelös och aldrig har haft en lödkolv i handen förut satte ihop ett par i56, en r28 och åtta A2 själv.
Fick mycket hjälp här på forumet, men det gick ! :)
Det gäller nog bara att ta det lugnt och dubbelkolla allt. :)

Användarvisningsbild
Audix
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 2003-07-01
Ort: Göteborg

Re: Hur svårt är det att bygga piP eller piPs?

Inläggav Audix » 2012-01-12 10:27

FamiljenMeister skrev:Jag är varken kung på lödning eller snickeri, dock har jag en polare som kan löda samt en farsa som är snickare.

Med den hjälpen kommer det gå alldeles utmärkt.

Tipset är att söka rätt på ett antal byggbilder här på forat. Speciellt hur filtret löts.

Skulle det behövas är du välkommen några mil norrut så hjälper vi till.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-12 10:43

Med kopplingsschemat till piP så följer en bild exakt hur komponenterna skall limmas fysiskt samt hur kopplingarna skall lödas. Busenkelt.

Användarvisningsbild
FamiljenMeister
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2012-01-05

Inläggav FamiljenMeister » 2012-01-12 10:52

Då gäller det bara att skramla ihop pengar och se till att frugan inte upptäcker vart dom tar vägen :twisted:
Tyvärr lär det nog ta ett par månader innan jag har pengarna, men den som väntar på något gott......

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-01-12 11:08

Ragnwald skrev:Om man ska använda limpistol, så använd limstav för metall, annars PL400, för vibrations- och långtidshållfasthet.

Senast jag limmade med limpistol så tröttnade jag på eländet och gick över till silikon i stället. När jag sedan skulle bygga om filtret så satt silikonet faktiskt betydligt bättre än limpistolsfogarna. Sedan är det ju skäligen enkelt att skära loss silikonfogar med en tunn vass kniv, så det är vad jag främst skulle rekommendera.

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2007-03-10

Inläggav Mikael.J » 2012-01-12 14:11

Jag har använt 2 komponentslim till mina filter, varför rekommenderas aldrig det?? Finns det några negativa sidor med det limmet?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-12 15:14

Fördelen med smältlim är kanske att komponenterna lätt kan lossas igen, t.ex. om boomern har lämnat in?

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Inläggav Jonas » 2012-01-12 22:44

Sprudel skrev:
Hör av dig om du behöver hjälp med bygget. Vi är många göteborgare som kan hjälpa till. Om jag misstänker rätt så kan personen som erbjöd lyssning på pi 60 bistå med bra kompetens. Smile Eller ur Jonas. Wink


Det är ju viktigt att inte ha för bråttom när man monterar....Man kan ju missa att dubbelkolla filtret innan men skruvar i elementen... :wink:
/Jonas

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2012-01-12 23:43

Jonas skrev:Sprudel skrev:
Hör av dig om du behöver hjälp med bygget. Vi är många göteborgare som kan hjälpa till. Om jag misstänker rätt så kan personen som erbjöd lyssning på pi 60 bistå med bra kompetens. Smile Eller ur Jonas. Wink


Det är ju viktigt att inte ha för bråttom när man monterar....Man kan ju missa att dubbelkolla filtret innan men skruvar i elementen... :wink:
/Jonas


Hehe! Tung lärdom. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2012-01-12 23:44

paa skrev:
Ragnwald skrev:Om man ska använda limpistol, så använd limstav för metall, annars PL400, för vibrations- och långtidshållfasthet.

Senast jag limmade med limpistol så tröttnade jag på eländet och gick över till silikon i stället. När jag sedan skulle bygga om filtret så satt silikonet faktiskt betydligt bättre än limpistolsfogarna. Sedan är det ju skäligen enkelt att skära loss silikonfogar med en tunn vass kniv, så det är vad jag främst skulle rekommendera.

Precis. Limstavar som inte är avsedda för metall, sitter inte i evighet. :wink:
Senast redigerad av Ragnwald 2012-01-13 02:22, redigerad totalt 1 gång.
Den som vet mest, tror minst.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster