chrisss skrev:Fet center![]()
Jag håller med Möstberg om att den nog är lite ljus i toppen.
Ser ut som en köpehögtalare. För rak och med för hög nivå högst upp.
...
Sedan jag hamnade i DIY-träsket och fick möjlighet att påverka klangen i högtalarna har jag lärt mig en del vad gäller framförallt mina öron och hur de uppfattar diverse konstruktioner i olika rum.
Rummet är, som jag bedömer det, oerhört utslagsgivande för hur den tonala balansen uppfattas. Även ljudnivån spelar stor roll för mig, starkare ljudnivå tenderar att lyfta fram nackdelarna med rak kurva och jag uppfattar ljudet som vassare och och inte lika behagligt som på lägre volymer.
Mitt vardagsrum är ganska livligt, med väldigt lite dämpning och under dessa förutsättningar föredrar jag att tonkurvan lutar svagt neråt från ca 1 kHz, speciellt om man spelar på lite starkare volym. På vanlig "TV-tittarvolym" funkar det med någotsånär rak kurva. Det är inte optimalt men en kompromiss jag är beredd att ta då huvuddelen av min lyssning / filmtittning sker när vardagsrummet är i "biomode". Vid dessa tillfällen har jag tunga tygdraperier från filmduken och ända bak till bakre hörn på rummet som avskärmar resten av världen och här föredrar jag definitivt en rak kurva för att inte förlora det som draperierna dämpar.
Nu är det ju så lyckligt att ljudnivån oftast är betydligt starkare när man tittar på film eller "finlyssnar" på musik och då är draperierna på plats.
När jag skriver "kurva" menar jag gejtad on axis-mätning. Det är ju en sanning med modifikation då spridningsbeteendet också spelar stor (större?) roll för den totala balansen.
För att göra en lång historia kort, jag siktar på "rak kurva" för att det ska passa när rummet är i "biomode"