Byggsugen på center

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-10 12:57

chrisss skrev:Fet center 8)

Jag håller med Möstberg om att den nog är lite ljus i toppen.
Ser ut som en köpehögtalare. För rak och med för hög nivå högst upp.

...

Sedan jag hamnade i DIY-träsket och fick möjlighet att påverka klangen i högtalarna har jag lärt mig en del vad gäller framförallt mina öron och hur de uppfattar diverse konstruktioner i olika rum.

Rummet är, som jag bedömer det, oerhört utslagsgivande för hur den tonala balansen uppfattas. Även ljudnivån spelar stor roll för mig, starkare ljudnivå tenderar att lyfta fram nackdelarna med rak kurva och jag uppfattar ljudet som vassare och och inte lika behagligt som på lägre volymer.

Mitt vardagsrum är ganska livligt, med väldigt lite dämpning och under dessa förutsättningar föredrar jag att tonkurvan lutar svagt neråt från ca 1 kHz, speciellt om man spelar på lite starkare volym. På vanlig "TV-tittarvolym" funkar det med någotsånär rak kurva. Det är inte optimalt men en kompromiss jag är beredd att ta då huvuddelen av min lyssning / filmtittning sker när vardagsrummet är i "biomode". Vid dessa tillfällen har jag tunga tygdraperier från filmduken och ända bak till bakre hörn på rummet som avskärmar resten av världen och här föredrar jag definitivt en rak kurva för att inte förlora det som draperierna dämpar.

Nu är det ju så lyckligt att ljudnivån oftast är betydligt starkare när man tittar på film eller "finlyssnar" på musik och då är draperierna på plats.

När jag skriver "kurva" menar jag gejtad on axis-mätning. Det är ju en sanning med modifikation då spridningsbeteendet också spelar stor (större?) roll för den totala balansen.

För att göra en lång historia kort, jag siktar på "rak kurva" för att det ska passa när rummet är i "biomode"

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-10 13:15

DVD-ai skrev:Ja, det är det säkerligen :)

är bara nyfiken på hru det kan påverka "hörbarheten" av centern, alltså hur den "försvinner" i ljudbilden och/ elelr om det påverkar spridnignen nämnvärt att dom båda basarna spelar olika.

Det borde kunna påverka vid t.ex. mansröster så att projeserignen blir leta "sned" men säger inte att det behöver göra det.

är mest nyfiken på om det kan höras eller ej..?! :)

Enligt simuleringarna påverkas inte horisontella off axis-responsen negativt, åtminstone inte vid den låga "delningen" det är fråga om här!

Däremot påverkar driverplaceringen med en bas på vardera sidan om mellanregistret de horisontella off axis-mätningen betydligt. Baffeldiffraktion pga basarna är inte att leka med.........får hoppas att den (omätbara?) energiresponsen ser snällare ut!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-10 14:50

Jag tänkte på att runt delningen och strax där över, Där midden och woffrarna ska sammarbeta så borde det ju kunna bli en mer krokig frekvens kurva of axis i horisentalplanet om du mäter till vänster eller höger om högtalaren.
Det borde framförallt bli väldigt olika resultat på varderasida om högtalaren om du mäter någon meter från och typ 40*

Alltså, Det är vad jag börjar tänka på när sådanna lösningar görs, Men jag har aldrig testat hur vida det är ett faktiskt hörbart eller ens mätbart "problem" eller ej...

Men jag tycker att det BORDE vara klart mätbart och hörbart borde det också vra, just om man förflyttar sig i horisentalplanet och förväntar sig en jämn spridning med en jämt energikurva i undre mellanregistret/ "värmeområdet".

Hur ser det ut på höger respektive vänster sida om högtalaren vid, säg 40* om du mäter ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Byggsugen på center

Inläggav Kalejdokom » 2012-01-10 16:50

AndersD skrev:Tack för kängan :)

Har varit dålig på att uppdatera....prototypen är igång och under utvärdering.

Kul att det rör på sig. Jag gillar konceptet - att använda komponenter som redan finns på hyllan. Så har jag jobbat i flera år nu och det låter riktigt bra...

Under julhelgerna ägnade jag en del tid åt att justera min center och lyssnade då även en hel del på "bara" centerkanalen. Kopplade samtidigt en RTA (Real Time Analyzer) på lineutgången för att verkligen se vad som kommer ut på centerkanalen. Det är lätt att förledas och tro att det endast är röster som förmedlas. Sanningen är ju att det skulle behövas en egen sub bara för centerkanalen om man verkligen vill få ut all effekt. Kollade t.ex. på Gladiator och Mumiens återkomst och fastän min center är ordentligt kapabel med dubbla 6,5" basar i slutna lådor med LT så räcker det inte för att ge rättvisa åt stridsscenerna. Det slutade med att jag ställde centern som SMALL och delade av till LFE-utgången vid 60Hz. Något att betänka - även om man har en riktigt rejäl center.

Lycka till med ditt centerprojekt. Ser fram mot den permanenta lådan. Prototyper har tyvärr en tendens att bli långlivade.

Kraniet

Re: Byggsugen på center

Inläggav Kraniet » 2012-01-10 18:22

Kalejdokom skrev:Kul att det rör på sig. Jag gillar konceptet - att använda komponenter som redan finns på hyllan. Så har jag jobbat i flera år nu och det låter riktigt bra...

ja när man har värsta scan-speak och seas-elementen liggandes hemma i drivor är det väl klart att det blir bra resultat :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-01-10 18:39

AndersD skrev:chrisss: Vilken massa roliga knappar du har i optimizern, är det pro-versionen?

Ja.

Tog en titt på ijdatas hemsida där det finns en featurelista.

Det var en hel del godis som sknades i standardversionen.
Såg också att Ingemar lagt upp en ny version LspCAD 6.38 (2011-12-30)
Tyvärr så funkade inte länken. Provar att ringa.

Förra uppdateringen var LspCAD 6.37 (2010-08-07)

Kul att det fortsätter att utvecklas :) Trodde Ingemar tröttnat.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-11 01:00

DVD-ai skrev:Jag tänkte på att runt delningen och strax där över, Där midden och woffrarna ska sammarbeta så borde det ju kunna bli en mer krokig frekvens kurva of axis i horisentalplanet om du mäter till vänster eller höger om högtalaren.
Det borde framförallt bli väldigt olika resultat på varderasida om högtalaren om du mäter någon meter från och typ 40*

Alltså, Det är vad jag börjar tänka på när sådanna lösningar görs, Men jag har aldrig testat hur vida det är ett faktiskt hörbart eller ens mätbart "problem" eller ej...

Men jag tycker att det BORDE vara klart mätbart och hörbart borde det också vra, just om man förflyttar sig i horisentalplanet och förväntar sig en jämn spridning med en jämt energikurva i undre mellanregistret/ "värmeområdet".

Hur ser det ut på höger respektive vänster sida om högtalaren vid, säg 40* om du mäter ?

Du kan sova lugnt...... 8)

45 grader off axis horisontellt, höger respektive vänster sida
Bild

Det är inte vackert.......men det är åtminstone ingen större skillnad mellan höger o vänster!

Anledningen till berg- o dalbanan är baffeldiffraktion från basarna (är jag rätt säker på).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-11 07:19

Ok ;)

Ja som sagt, Va mest nyfiken på hur de skulle "ställa till det" i praktiken, Man ser ju att det verkar diffa 1dB eller så, Så det är ju en påverkan som är i storleksordningen "påverkar klangen" :)
Men om detta någonsin kommer att höras i praktiken när centern ska jobba tillsammans med frontarna är en helt annan grej, Jag är ytterst tveksam...

ordentlig center ska de va ! ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-11 08:09

Mer intressant vore väl mätning vid 20 graders mätning :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-11 09:13

varför just 20* ?

ju större förskjutning ju mer "off" borde väll resultatet bli åt höger, något som syns på mätnignen, men som inte var jätte kritiskt...

Frågan är hur det ser ut vid 20* ?
Det är ju, som jag anter att du menar, inom det område där man kommer att sitta och lyssna, och där är ju kanske prestandan som absolut "intressantast" men jag tycker att även spridnignen är av värde, att den beter sig någorlunda linjärt.

Men om den sprider någorlunda jämt vid 45* så borde den rimligen göra det vid 20* med, eller så får man någon slags utsläkningsfenomen på grund av C-C avståndet mellan basarna, men det borde i sådant fall inträffa högre upp än vid deras delning tycker jag...
Dom delas ju ganska lågt.

Eller är jag ute och cyklar ?

Undantaget för jämn spridning är väll för golv och tak reflexer som det sällan gör något om dom har en liten "gropig" respons i undre mellanregistret, för att mindska energin därifrån, höga rekvenserna e ju sedan lätt att dämpa med en matta för att få önskad minskning av dessa tidiga reflexer :)

Fast horisentalt så vill man nog ha en någorlunda jämn energirespons, lätt avtagande med ökande frekvens, (för att jag tycker att det bukar låta bäst..:P) men utan för mycket gropighet...
Annars brukar ju karaktären förändras kraftigt vid förflyttning i rummet...

Så tänker jag :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-11 10:36

Jag tror det blir ännu jämnare.

Jag tror också att med diffusering på sidoväggar kommer skillnaden på nån dB vara omöjlig att skilja mot exakt samma frekvensgång då den utstrålningen borde få väldigt lite sammanblandning med direktljudet och sammanslaget med frontarnas inblandning vara helt egal.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-11 11:07

Exakt vad jag tror med :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-11 13:31

chrisss skrev:
AndersD skrev:chrisss: Vilken massa roliga knappar du har i optimizern, är det pro-versionen?

Ja.

Skönt att han håller igång, jag är så inarbetad på LspCAD att det nog skulle bli stora problem vid ett byte till något annat.

Standardversionen är strippad på en hel del godis jmf med pro men jag tycker ändå att det mesta finns för att gå iland med de projekt man ger sig på. Om jag inte minns fel var prisskillnaden rätt så saftig?

Får inte heller länken att funka, lyckades du få tag i Ingemar?
Inte för att jag känner nåt jättebehov att uppdatera men jag har en del problem med stabiliteten i Win7 64-bit. En uppdatering kanske kan råda bot på detta.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-01-11 13:42

AndersD skrev:
chrisss skrev:

Ja.

Skönt att han håller igång, jag är så inarbetad på LspCAD att det nog skulle bli stora problem vid ett byte till något annat.

Standardversionen är strippad på en hel del godis jmf med pro men jag tycker ändå att det mesta finns för att gå iland med de projekt man ger sig på. Om jag inte minns fel var prisskillnaden rätt så saftig?

Får inte heller länken att funka, lyckades du få tag i Ingemar?
Inte för att jag känner nåt jättebehov att uppdatera men jag har en del problem med stabiliteten i Win7 64-bit. En uppdatering kanske kan råda bot på detta.

Pratade med Ingemar igårkväll.

"Installer" innehåller nu senaste versionen.
Klicka på den länken istället.

Soundeasy är väl ända alternativet och det är oehört komplicerat.

Off-topic men roligt så jag postar en jämförelse mellan LspCad & Soundeasy som en användare postat på LspCads användarforum.

LspCAD
-get in car
-adjust mirrors
-adjust seat
-put in reverse
-back out of driveway
-drive merrily on your way

SE
-get in car
-adjust mirrors
-mirrors won't adjust, no idea why. Spend hours/days trying to figure out
why.
-finally discover that mirrors don't adjust until you've adjusted the seat
(which as the users will tell you makes perfect sense, because you can't
accurately adjust the mirrors until your seat is in the right spot)
-adjust seat
-adjust mirrors
-put in reverse
-car won't go in reverse. Spend hours/days trying to figure out why.
-finally discover that you have to manually engage the reverse lights, and
the car won't go in reverse until the lights are on, because obviously that
wouldn't be safe.
-spend more time trying to figure out how to get the reverse lights on
-turn reverse lights on
-pull car out of driveway
-push it off a cliff
-wait a few years and decide maybe it was just you, buy upgrade and repeat
above process

So if your goal is to actually build and listen to speakers I think LspCAD
is the better option. If your goal is to wander through every concievable
parameter permutation in minutia and be fascinated by all the graphs and
different numbers, go with SE.

This is just my opinion, obviously there are other who disagree and love
the product. Good luck!
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-11 13:56

:lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-11 13:58

Så har jag haft lödkolven igång igen......

Testade Magnus förslag att höja diskantens delning och samtidigt göra den flackare.
Jag är inte helt bekväm med området 1-2 kHz där totalnivån är aningen lägre än vad mellanregistret själv spelar. Fasöverenstämmelsen är inte riktigt bra mellan mid o diskant i detta område. Totala responsen ser däremot betydligt trevligare ut nu, åtminstone på "pappret".

Vi får se om den dåliga fasöverenstämmelsen har någon betydelse i praktiken, nu står lådan åter i vardagsrummet och ska förbli där ett par veckor så jag hinner vänja mig och upptäcka eventuella konstigheter.

Simulering samt mätning (grå). Notera överenstämmelsen mellan simulerad och uppmätt respons, LspCAD är ett helt fantastiskt verktyg :!:
Bild

Filtret ser numera ut såhär. (lite färre komponenter)
Bild

Uppmätt impedans och fas.
Bild

Tombstonemätning, 1 m (ingen mikrofonkalibrering)
Bild

Distmätning med Sirp, 1m ca 95dB. (ingen mikrofonkalibrering)
Bild

Distmätningen har satt lite myror i huvudet på mig!
Att diskanten har lite hyss för sig strax över 4 kHz (andraton) visste jag men peaken runt 2 kHz verkar komma från mellanregistret.

Jag har dålig koll på dethär, är nivåerna "normala" eller känns dessa två peakar för höga?

Är andratonsdist mindre allvarlig än tredjetonsdist eller hur är det egentligen. Tredjetonen verkar (för mig) ligga på en bra nivå!

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-11 14:08

chrisss skrev:Pratade med Ingemar igårkväll.

"Installer" innehåller nu senaste versionen.
Klicka på den länken istället.

Soundeasy är väl ända alternativet och det är oehört komplicerat.

Off-topic men roligt så jag postar en jämförelse mellan LspCad & Soundeasy som en användare postat på LspCads användarforum.

.....

Tack för tipset, ska ladda hem ikväll!

Off-topic är OK sålänge de är så roliga som den du postade.... :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-11 14:10

Om du sänker delningsfrekvensen för mellanregistret lite också och gör det flackare med, hur ser simuleringen ut då?

Ursprungligen så tänkte jag att du kunde adderat en liten krets till ditt ursprungliga filter (det skulle väl blir tre komponenter till) som sänkte nivån succesivt från 5Khz och uppåt med ett par tre dB i slutändan, ett shelving filter typ.

Exempel
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-01-11 14:16, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-01-11 14:13

Anders,

Jag är imponerad av dina mätkunskaper.

Intressant med distmätningarna.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-01-11 14:17

Ett tips om hur man kan bryta i flankerna.
Det är självklart men...

Flanker brukar ofta falla brantare och brantare.

Om man inför seriemotsånd i parallelgrenar så kan man hålla emot och
behålla en lutning. Det gör att fasen och fashastighet mellan HP/LP
kan fås att stämma bättre.

Man kan t.om ta till grövre medicin i form av komponenter som håller
emot hårdare genom att höja motståndet.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-11 17:16

chrisss skrev:...
Intressant med distmätningarna.

Visst är det! Tyvärr saknar jag riktiga kunskaper att tolka resultatet.

Men......om ingen här skriker högt tar jag det som ett gott tecken 8)

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-11 17:27

chrisss skrev:...Om man inför seriemotsånd i parallelgrenar så kan man hålla emot och
behålla en lutning. Det gör att fasen och fashastighet mellan HP/LP
kan fås att stämma bättre.
...

Du menar (t ex) en resistans i serie med C3?

För ett par år sedan byggde jag med en diskant där det blev nödvändigt med en LCR-krets parallellt med drivern. Om jag inte minns fel gick det att påverka "fashastigheten" på ett kontrollerat sätt med denna utan att påverka tonkurvan speciellt mycket.

Testar ikväll!

MagnusÖstberg skrev:Om du sänker delningsfrekvensen för mellanregistret lite också och gör det flackare med, hur ser simuleringen ut då?
....

Låter vettigt!
Återkommer med nya simuleringar så fort jag får tid.

Hörni grabbar, nästa gång tänker jag vänta med att bära in lådan i vardagsrummet.......tills ni sagt ert här.
Börjar bli trött på att bära den fram- o tillbaka 8)

Skämt och sido.........skönt att ha "bollplank"!!!

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2012-01-11 17:38

@Du menar (t ex) en resistans i serie med C3?

Japp.

Mid LP ser brantare ut än T HP.

Prova att öka L3 i kombination med C3 + R

Kapar bullen lite utan att den faller för tidigt för att möta T.

Ingen garanti för resultet men det går ju fort att simulera.

Posta gärna faskurvorna oxå.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-01-12 00:49

Efter en tre timmar lång simuleringssession gav jag upp försöken att få mellanregistrets LP-del flackare. Att få det flackt är iofs inga problem men att få lika fashastighet på mid och diskant blev en hårdare nöt än vad denne skallen kan knäcka.

Då jag har centern riktad lite uppåt, mot lyssningsposition känns det viktigt att looben verkligen pekar "rakt fram" och inte uppåt som den gjorde tidigare.

Med vertikallooben i åtanke är jag nu tillbaka på tredje ordningen elektriskt för diskanten men delningen mot mellanregistret har flyttats upp till strax ovanför 3kHz.
Detta tillsammans med "chrisss" specialare med seriemotstånd för parallellkondingen gjorde susen och nu stämmer fashastigheten mkt bättre i ett bredare område.

Frågetecknet nu (och kanske "showstoppern"?) gäller horisontalspridningen då jag höjt delningen och samtidigt har rätt branta flanker. LspCAD visar fortfarande mkt bra spridning men min erfarenhet är att denna är väl optimistisk. Mätning senare får visa om jag gått fel väg!

Filtret ser numera ut såhär:
Bild

Simulerad on axis-respons
Bild

Simulerad fas
Bild

I avsaknaden av pro-versionens "Polar plot" gjorde jag en amatörvariant för att kolla den vertikala looben. Simulering av 15 grader uppåt och 15 grader neråt sammanfaller, likadant med 30 grader. Om jag tänker rätt innebär detta att den vertikala looben pekar "rätt" (noll grader vertikalt)
Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-12 01:34

Hoppas mätningar/lyssningar visar att du är på rätt väg :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-12 16:45

LspCAD
-get in car
-adjust mirrors
-adjust seat
-put in reverse
-back out of driveway
-drive merrily on your way

SE
-get in car
-adjust mirrors
-mirrors won't adjust, no idea why. Spend hours/days trying to figure out
why.
-finally discover that mirrors don't adjust until you've adjusted the seat
(which as the users will tell you makes perfect sense, because you can't
accurately adjust the mirrors until your seat is in the right spot)
-adjust seat
-adjust mirrors
-put in reverse
-car won't go in reverse. Spend hours/days trying to figure out why.
-finally discover that you have to manually engage the reverse lights, and
the car won't go in reverse until the lights are on, because obviously that
wouldn't be safe.
-spend more time trying to figure out how to get the reverse lights on
-turn reverse lights on
-pull car out of driveway
-push it off a cliff
-wait a few years and decide maybe it was just you, buy upgrade and repeat
above process

So if your goal is to actually build and listen to speakers I think LspCAD
is the better option. If your goal is to wander through every concievable
parameter permutation in minutia and be fascinated by all the graphs and
different numbers, go with SE.

This is just my opinion, obviously there are other who disagree and love
the product. Good luck!

:lol:
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2012-03-08 01:07

Så var det dags för den stora finalen!

Har under snart två månaders tid använt centern dagligen, ibland enbart vid slappande framför TVn men också lite mer "seriösa" filmsessioner. Filtret har genomgått en del små förändringar i ett par omgångar och dessa har inneburit en allt mer "lutande" kurva, precis som Magnus och chrisss förutspådde för ett tag sedan.

Har framförallt strävat efter att röster ska låta naturligt och oansträngt även vid kraftiga ljudtryck som det gärna blir när man tittar på film. Jag tycker själv att detta påverkar "släppet" vid låga nivåer och att det behövs lite nivå innan "det lossnar" (eller hur man nu ska uttrycka det.....svårt det här). Fördelarna överväger dock och centern är trots allt mest avsedd för seriösa biosessioner och därför har jag mer och mer lärt mig att uppskatta denna lätt "tillbakalutade" ljudpresentation. Brukar ju vara populärt att beskriva INO-högtalare som att "inget sticker ut" och jag tycker samma beskrivning passar bra in på denna centern. Allt finns där men inget spretar iväg eller påkallar uppmärksamhet

Nåväl.....nu får det vara nog med egenberöm!!

Lite bilder:

Såhär mäter det till slut!
Bild

Efter lite (mycket) kämpande med sandpapper, lack och en massa vinyl ser det ut såhär. (Har en känsla av att mitt slutresultat avslöjar att jag är rätt såld på designen när det gäller en viss Italiens högtalartillverkare :-))
Bild

Min gamla Cabassecenter gick hädan (med lite hjälp från mig), högtalarterminalen får dock leva vidare då den passade perfekt i den nya lådan.
Bild

På plats i vardagsrummet. Den uppmärksamme noterar att frontarna och centern talar väldigt olika designspråk (för att utrycka sig milt).......ni kan vara lugna, det ligger fler projekt i röret och nya frontar är snart på gång.
Bild

Bild

Tackar o bugar för glada tillrop och all hjälp jag fått!

/Anders
.....

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-08 01:15

Mycket, mycket vackert - både till utseende och tonkurva!!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-03-08 23:06

Mycket snyggt bygge. Verkar dessutom genomtänkt när det gäller dom akustiska egenskaperna. Grattis.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-03-09 00:16

Bild

Vs.

Bild

Wow!! Den såg jag faktiskt inte komma! Gratulerar med ett riktigt tjusigt och väl genomfört bygge!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum