När det låter bra, är det psykologiskt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

När det låter bra, är det psykologiskt?

Inläggav mx » 2012-01-11 12:28

De flesta jag känner inom hifivärlden har börjat sina karriär med att sukta
efter mer bas som tonåring. Skaffat stora högtalare med 15"-element och
pumpat Metallica på dessa. Sedan har det glidit över till mer finlir och kanske
rentav samma sorts sortiment som finns hos Hi-Fi Klubben. Man börjar förstå
att mindre element kan spela lika kraftigt. En del glider in på spikes och vikten
av kablar. En del går vidare till andra sorters normer och ljudideal, och en del
börjar bygga om huset på grund av di tidiga reflexerna! :?

Men vid alla stadier är alla övertygande om att det verkligen låter bra. Det
borde ju innebära att det egentligen är psykologiskt vad som är bra? Oavsett
om man följer ideologin från Linn, från Carlsson, från Ino, från DALI, och så
vidare.

Jag har vid flera tillfällen "lurat" folk som varit hemma hos mig att vi lyssnat
på FLAC när det egentligen ibland till och med varit 128 kbit/s mp3, bara för
att kolla om någon höjer på ögonbrynen. Det har aldrig någon gjort.

Så hur mycket lyssnar vi egentligen på vad andra säger är bra och utgår sedan
ifrån detta, och på något magiskt sätt hör samma saker som dessa "mer
kunniga människor?"

Jag tror att det är väldigt vanligt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-11 12:29

Denna tråd behöver inte vara inriktad på hårdvara eller apparater. Den kan
lika gärna handla om hur kaffet smakar eller om en viss artist är bra eller inte.
Ett exempel på detta är att många tenderar att tycka om särskild konst och
särskild klassisk musik som redan är "approved" av kunnigt folk.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-11 12:34

Jag tror folk underskattar påverkan av placebo och grupptryck.

Jag iaf kanske inte kläcker ur mig att "gud va dåligt det låter" om en kompis demar sin nya 30kkr stereo och är jättenöjd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-11 12:43

Man brukar fångas av det som upplevs bäst... t.ex. svaga diskantlyft som ger mer relief åt detaljer... Finns nog en inbyggd vilja att höra det som är bra, snarare än att låta sig besvikas av det som är mindre bra. Därför tar det ju sin tid innan de där "positiva överdrifterna" tröttnas på.

Får man en häftig rockupplevelse av ett par stora Cerwin, så är det nog inte direkt att strängarna låter lite vasst vid slideande på gitarrerna som man slänger upp som förstakommentar... man diggar väl de bitarna som är kul?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-11 12:47

Väljer man att det låter bra, så har man ju gjort att medvetet val som liksom "avgör" det hela, i alla fall för en själv :)

Och man kan göra exakt smma sak fast "omedvetet" också med "rätt" prylar ;)
men bäst är ändå att liksom bara "nöja sig" lite med ljudet och själv börja anse at tdet är bra :P

men det kan man ju göra och samtidigt fortsätta utveckla anläggnignen, det ena behöver inte utesluta det andra ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

eriken

Inläggav eriken » 2012-01-11 12:51

För min del finns det inte bara ett sätt det ska låta på för att jag ska vara nöjd, jag har gillat många olika riggar som haft olika presentation. För de flesta är väll hifi som vin och mat. Alla har olika smak och smakar det bra så är det bra.

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: När det låter bra, är det psykologiskt?

Inläggav MichaelG » 2012-01-11 14:06

mx skrev: [...] Men vid alla stadier är alla övertygande om att det verkligen låter bra. [...]

Detta gäller inte för mig. Jag har både spelat och lyssnat mycket på akustisk musik sedan tämligen späd ålder, vilket gett mig en referens om hur det "ska" låta. De anläggningar jag haft under årens lopp har sakta men säkert modifierats/uppgraderats till att närma sig denna referens.

Jag har haft ganska klart för mig vad som saknats och vad jag velat åstadkomma ljudmässigt med varje uppgradering. Däremot har detta inte alltid lyckats. Mest beroende på okunskap och för stor tilltro till diverse myter inom hifi-världen.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-11 14:28

mx skrev:Så hur mycket lyssnar vi egentligen på vad andra säger är bra och utgår sedan ifrån detta, och på något magiskt sätt hör samma saker som dessa "mer kunniga människor?"

Det tror jag också.

Det är som om vanligt folk, när de lyssnar, jämför med annan högtalaråtergivning de hört. Väldigt sällan jämför de med en verklig händelse. Det tar en söndermosad Metallica-skiva och spelar den på olika anläggningar och lyssnar "vilken som låter bäst".

Det är klart att vi inte har någon medfödd förmåga att avgöra det och därför blir det väldigt lätt att haka på vad andra tycker.

Det är först när man har tagit sig en kalibreringsrunda eller fler genom att lyssna och jämföra med verkliga ljud som man kan ha en stabil uppfattning om vad som är bra. Och det roliga är att den går utmärkt att extrapolera till Metallica när man väl har den referensen. Nackdelen är att man då hör hur illa det låter.

Har man dessutom hört en modern hårdrocksproduktion före mastering så vill man bara gråta, för då kan man förstå hur det där söndermosade kunde vara. Men det är en annan diskussion.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-11 15:03

Svante skrev:
mx skrev:Så hur mycket lyssnar vi egentligen på vad andra säger är bra och utgår sedan ifrån detta, och på något magiskt sätt hör samma saker som dessa "mer kunniga människor?"

Det tror jag också.

Det är som om vanligt folk, när de lyssnar, jämför med annan högtalaråtergivning de hört. Väldigt sällan jämför de med en verklig händelse. Det tar en söndermosad Metallica-skiva och spelar den på olika anläggningar och lyssnar "vilken som låter bäst".

Det är klart att vi inte har någon medfödd förmåga att avgöra det och därför blir det väldigt lätt att haka på vad andra tycker.

Det är först när man har tagit sig en kalibreringsrunda eller fler genom att lyssna och jämföra med verkliga ljud som man kan ha en stabil uppfattning om vad som är bra. Och det roliga är att den går utmärkt att extrapolera till Metallica när man väl har den referensen. Nackdelen är att man då hör hur illa det låter.

Har man dessutom hört en modern hårdrocksproduktion före mastering så vill man bara gråta, för då kan man förstå hur det där söndermosade kunde vara. Men det är en annan diskussion.

Ja, jag gråter lite varje dag över detta... sådär lagom till när man ska gå och lägga sig :)

Ne men jag håller med det är fan HEMSKT att det ska behöva vara som det är, jävla våldtäckt mot musiken !!!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-01-11 15:17

Ja, detta är en dyster utveckling ni tar upp. Jag brukar nästan alltid provlyssna på Spotify innan jag skaffar ett nytt album, och många gånger inser jag att det kunde varit så mycket bättre om man månat om ljudkvaliteten och får därmed avstå köp. Musiken går man miste om, tyvärr. Det låter skit från många album, helt enkelt skit. :evil:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-11 15:20

Vad tror ni om ämnet om vi styr mer mot denna inriktning:
mx skrev:Denna tråd behöver inte vara inriktad på hårdvara eller apparater. Den kan
lika gärna handla om hur kaffet smakar eller om en viss artist är bra eller inte.

Det vill säga, släpper lite av själva apparat-grejen.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-11 15:21

Nattlorden skrev:Man brukar fångas av det som upplevs bäst... t.ex. svaga diskantlyft som ger mer relief åt detaljer... Finns nog en inbyggd vilja att höra det som är bra, snarare än att låta sig besvikas av det som är mindre bra. Därför tar det ju sin tid innan de där "positiva överdrifterna" tröttnas på.

Får man en häftig rockupplevelse av ett par stora Cerwin, så är det nog inte direkt att strängarna låter lite vasst vid slideande på gitarrerna som man slänger upp som förstakommentar... man diggar väl de bitarna som är kul?

Det där med hissad diskant är nog det farligaste som finns vid A/B-jämförelser
i en hifibutik. Särskilt om butiken envisas med att demonstrera "mässmusik."
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-11 15:22

sprudel skrev:Ja, detta är en dyster utveckling ni tar upp. Jag brukar nästan alltid provlyssna på Spotify innan jag skaffar ett nytt album, och många gånger inser jag att det kunde varit så mycket bättre om man månat om ljudkvaliteten och får därmed avstå köp. Musiken går man miste om, tyvärr. Det låter skit från många album, helt enkelt skit. :evil:

Jo, fast det finns bra remasters också kan jag tycka. Monoboxen från The
Beatles tycker jag om. Min referens är visserligen gamla vinylskivor.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-11 15:23

eriken skrev:För min del finns det inte bara ett sätt det ska låta på för att jag ska vara nöjd, jag har gillat många olika riggar som haft olika presentation. För de flesta är väll hifi som vin och mat. Alla har olika smak och smakar det bra så är det bra.

Jobbigt läge. Är nog därför du bygger om hemma varannan vecka. :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-11 15:24

eriken skulle nog behöva ett eget hus, men en sisådär tio-tolv rum. Alla
utformade på olika sätt med olika hifi-anläggningar i. :twisted:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-01-11 16:28

mx skrev:Vad tror ni om ämnet om vi styr mer mot denna inriktning:
mx skrev:Denna tråd behöver inte vara inriktad på hårdvara eller apparater. Den kan

Du menar som att vi blir påverkade av att försäljaren står o diggar musiken mer o mer ju dyrare kabel han demar eller?
att vi blir manipulerade för att vi omedvetet plockar upp hans "diggande" och tror/tycker att visst låter det bättre.

Man kan också spekulera i att folk som i vanliga fall hade lyssnat 10s på Yello ger gruppen 1h för att det är så himla mycket snack om dem o under tiden hinner fatta musiken, något de inte hade gjort annars?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-11 16:52

schmutziger skrev:
mx skrev:Vad tror ni om ämnet om vi styr mer mot denna inriktning:

Du menar som att vi blir påverkade av att försäljaren står o diggar musiken mer o mer ju dyrare kabel han demar eller?
att vi blir manipulerade för att vi omedvetet plockar upp hans "diggande" och tror/tycker att visst låter det bättre.

Man kan också spekulera i att folk som i vanliga fall hade lyssnat 10s på Yello ger gruppen 1h för att det är så himla mycket snack om dem o under tiden hinner fatta musiken, något de inte hade gjort annars?

Om det är kopplat till hififörsäljning så var det så jag menade, men jag menade
även andra sammanhang. Som exempelvis The Beatles. Är de verkligen så bra
som "alla säger" att de är. Eller Beethoven. Är hans verk verkligen så bra? Eller
blir man intutad vissa normer att vissa saker förhåller sig på ett visst sätt och
sedan inte riktigt vågar tycka något själv?

Jag hör till exempel jättemånga säga "åh, Beatles är så ju så bra", men så har
de inga skivor av dem hemma. Hemma har de Iron Maiden och Markoolio. Men
varför inte The Beatles då?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-11 16:53

Det jag menar är: tycker man saker på grund av att "det borde" vara så? För
att så många andra tycker det, eller någon specifikt kunnig tycker det.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-01-11 17:03

mx skrev:Det jag menar är: tycker man saker på grund av att "det borde" vara så? För

Hur många tyckte öl var gott första gången, egentligen?
Dito med kaffe ;)
Det är ju eg något som man SKA dricka o tycka om.

i Beatles fall så har det ju en koppling till ungdomen och triggar ju en massa glada minnen osv. det kan vara därför man säger så tex.
Det behöver ju inte vara så att Beatles är bra bara för att Germund Stenhag säger det, även om många verkar tycka det..
Utan de associationer man får till musiken.

Sen vill ju väldigt många passa in och då är beatles bra, melodifestivalen årets höjdpunkt och Big Brother höjden av vad TV har att erbjuda...
typ, kanske.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-01-11 17:11

mx skrev:Det jag menar är: tycker man saker på grund av att "det borde" vara så? För

Det blir nog lätt lite "kejsarens nya kläder", speciellt när det gäller anläggningar i miljonklassen :wink:
Jag var på en mässa där man demade koner av olika material under apparater, samtliga av dyrare sort. Flera i publiken tyckte att det var stor skillnad och de dyraste var naturligtvis bäst. Jag skall inte säga att det inte var någon skillnad alls men jag var ytterst tveksam till dessa enorma skillnader vissa sade sig höra.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

eriken

Inläggav eriken » 2012-01-11 17:20

mx skrev:Jobbigt läge. Är nog därför du bygger om hemma varannan vecka. :lol:

Inte alls, känns bra att kunna ta till sig musiken via olika presentationer.

Du säger ju också att du gillar olika märken och att det inte behöver låta på ett visst sätt så vad är det jobbiga?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-11 17:23

eriken skrev:
mx skrev:Jobbigt läge. Är nog därför du bygger om hemma varannan vecka. :lol:

Inte alls, känns bra att kunna ta till sig musiken via olika presentationer.

Du säger ju också att du gillar olika märken och att det inte behöver låta på ett visst sätt så vad är det jobbiga?

Nu pratade vi inte om mig! :o :D
Alea iacta est.

eriken

Inläggav eriken » 2012-01-11 17:34

Slipp då :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-11 17:47

Låter det bra är något riktigt fel, då måste man börja om igen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-11 17:51

MagnusÖstberg skrev:Låter det bra är något riktigt fel, då måste man börja om igen.

+1
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-11 17:53

eriken skrev:Slipp då :)

Ska du inte slå till på M140? :P

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=33866
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-11 17:54

schmutziger skrev:

Hur många tyckte öl var gott första gången, egentligen?
Dito med kaffe ;)
Det är ju eg något som man SKA dricka o tycka om.

i Beatles fall så har det ju en koppling till ungdomen och triggar ju en massa glada minnen osv. det kan vara därför man säger så tex.
Det behöver ju inte vara så att Beatles är bra bara för att Germund Stenhag säger det, även om många verkar tycka det..
Utan de associationer man får till musiken.

Sen vill ju väldigt många passa in och då är beatles bra, melodifestivalen årets höjdpunkt och Big Brother höjden av vad TV har att erbjuda...
typ, kanske.

Absolut, men jämförelsen haltar i och med att de människor som i vuxen ålder
inte tycker om öl eller kaffe säger "jag dricker inte öl, jag dricker bara vin" och
dylikt. Samma sak verkar inte gälla exempelvis The Beatles.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-01-11 17:55

Panelguy skrev:

Det blir nog lätt lite "kejsarens nya kläder", speciellt när det gäller anläggningar i miljonklassen :wink:
Jag var på en mässa där man demade koner av olika material under apparater, samtliga av dyrare sort. Flera i publiken tyckte att det var stor skillnad och de dyraste var naturligtvis bäst. Jag skall inte säga att det inte var någon skillnad alls men jag var ytterst tveksam till dessa enorma skillnader vissa sade sig höra.

Jag var med om ett liknande test där det enda som byttes ut var en digital
signalkabel. Jag var även den enda som inte hörde någon skillnad.

Antingen var de andra påverkade av försäljaren, eller så fanns det faktiskt
skillnader som jag inte kunde höra på grund av att jag var "blockerad" från
andra hållet. Jag hade redan bestämt mig för att det inte kunde vara någon
skillnad på kablarna.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-01-11 18:23

mx skrev:
Panelguy skrev:

Jag var med om ett liknande test där det enda som byttes ut var en digital
signalkabel. Jag var även den enda som inte hörde någon skillnad.

Antingen var de andra påverkade av försäljaren, eller så fanns det faktiskt
skillnader som jag inte kunde höra på grund av att jag var "blockerad" från
andra hållet. Jag hade redan bestämt mig för att det inte kunde vara någon
skillnad
på kablarna.

Det hade inte jag då jag är skeptisk..... men inte så skeptisk :wink:
Kom på att vid samma tillfälle jag nämnde tidigare så demades också en strömprodukt av välkänt (dyrt) märke. Det trycktes av och på och folk tyckte att det lät betydligt bättre i läge på. Vid ett tillfälle var det dock feltryckt och den var av när den skulle varit på....det lät i alla fall bättre :roll: :D
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-01-11 19:42

Panelguy skrev:Jag var på en mässa där man demade koner av olika material under apparater, samtliga av dyrare sort. Flera i publiken tyckte att det var stor skillnad och de dyraste var naturligtvis bäst. Jag skall inte säga att det inte var någon skillnad alls men jag var ytterst tveksam till dessa enorma skillnader vissa sade sig höra.

Sheraton 2009? Jag var där och lyssnade på en demo (vill minnas att det var Sonus Faberburkar och en Lisa Ekdahlinspelning) och kan inte riktigt svara på om det var placebo men jag rycktes med... :D Tyckte att det lät klart bättre (framför allt upplevdes ljudbilden som mindre "spretig", rösthanteringen mer fokuserad), med konerna än utan. Där och då kunde jag svurit på att jag hade tagit det i en kontrollerad blindtest, gärna dubbel. :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Nästa

Återgå till Generellt om hifi