förstärkaren ger ifrån sig ett märkligt ljud... trasig?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bubbis

förstärkaren ger ifrån sig ett märkligt ljud... trasig?

Inläggav bubbis » 2005-07-08 12:46

Hej!

Mitt första inlägg i detta forum, nu vet jag ej om jag postar på rätt ställe, men eftersom DIY-avdelningen verkar husera med riktigt duktiga mekare så testar jag här. Annars får jag be om ursäkt och försöka flytta tråden.

Nu till problemet. Igår kväll när jag skulle lyssna på lite Norah Jones så hade någon råkat vara och dragit upp volymratten för högra kanalen på min Rotel RA 980 Bx till ca klockan 12-14 någonting. Slår på CD-spelaren, VRÅÅL! Stänger av förstärkaren i lite panik (hade ju kunnat vrida ner volymen... ) Justerar volymen och fortsätter att lyssna, elementen i högtalarna verkar inte ha tagit skada. :roll:

Efter jag lyssnat klart och stänger av förstärkaren på power-knappen så börjat Rotels Protection-lampa att lysa och sedan långsamt avta i ljusstyrka, när den precis har slockat så hör jag från höger högtalare ett märkligt ljud, låter som ett sinussvep som går från ca 7000 Hz till 4000 Hz och pågår i ca 1,5-2 sekunder. :(

Blir orolig att högtalaren har tagit skada trots allt.. men jag testar för säkerhets skull att koppla om högtalarna, slår på förstärkaren igen och stänger av den. Nu kommer ljudet från den vänstra högtalaren, så det måste bero på förstärkaren och den högra kanalen.

Vet någon vad detta kan bero på? Något som tagit stryk eller något som håller på att gå sönder? Något annat som hände lite efteråt är att mitt Emi-filter lämnade in, enligt spec. så tål det max 780 VA. Enligt spec. så drar roteln 400 W, så detta borde ju vara lungt?

Mycket mycket tacksam för hjälp.

Mvh.

Petter

Användarvisningsbild
bubbis

Inläggav bubbis » 2005-07-08 12:51

denna tråd kanske hade passat bättre under TEKNIK.. ursäktar mig igen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-08 14:19

Ja, det verkar ju som att något har hänt med förstärkaren, men vad kan jag inte säga. Från min hembyggartid känner jag dock igen att det kan tjuta till som du beskriver i en förstärkare när man kopplar bort strömmen. Numera fixar man bort de där ljuden med mute-kretsar av olika slag, det hade man ju inte en tanke på på hempulartiden 8) , men kanske är det något sånt har tagit stryk.

Gissar jag, men det finns nog andra som vete bättre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-07-08 15:10

Jag hade en liknande effekt på min Rotel 930 Ax. Dock ej på högtalarutgångarna, utan på tape out som jag hade kopplad till min köksstereo. Om jag slog av Roteln före köksstereon uppstod precis ett sådant ljud som du beskriver i köksstereon. Kanske är det som Svante säger att någon mute-krets på högtalarutgången har lagt av.

Återgå till Teknikforum