Styvhet i låda/konstruktion - Varför utnyttjas inte korgen?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Styvhet i låda/konstruktion - Varför utnyttjas inte korgen?

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-14 00:03

Jag satt och funderade häromveckan och tänkte att i många fall så bygger man en låda med ett element hängande i en av sidorna. Låt oss för enkelhetens skull säga att det är en kub. Korgen är ju stark, gjuten i aluminium eller pressad i plåt. Varför gör man inte fästpunkter i korgens botten (innan magneten). Då skulle man kunna fästa gängstav till bakstycket eller sidostyckena?

Jag tänker litegrann som att vissa motorcyklar låter motorn vara en del av ramens uppbyggnad.

Eller tänk en tom korg vänd 180 grader och fästes i elementen, bakstycke mot bakstycke och sedan i framsida/baksida.

Eller överdriver jag problemet? När man ändå skall göra en gjutform så skadar det väl inte att lägga till några fästöron?

Mvh

Fjonk
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-14 00:22

Jodå, jag har sett lösningar som nyttjar det, på många olika vis.

Men man kan lösa allt på många vis och alla bra lösningar är bra :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-01-14 00:27

har provat med stag bakom magneten/korgen och dragit skruv från baksidan. men in't hände de nå bra in't..
måste nog göras så inni h*****es stumt i sånna fall :x
burning in the eyes of the maker

Richard
Inaktiverad

Re: Styvhet i låda/konstruktion - Varför utnyttjas inte korg

Inläggav Richard » 2012-01-14 09:24

Fjonkalicious skrev:Jag satt och funderade häromveckan och tänkte att i många fall så bygger man en låda med ett element hängande i en av sidorna. Låt oss för enkelhetens skull säga att det är en kub. Korgen är ju stark, gjuten i aluminium eller pressad i plåt. Varför gör man inte fästpunkter i korgens botten (innan magneten). Då skulle man kunna fästa gängstav till bakstycket eller sidostyckena?

Jag tänker litegrann som att vissa motorcyklar låter motorn vara en del av ramens uppbyggnad.

Eller tänk en tom korg vänd 180 grader och fästes i elementen, bakstycke mot bakstycke och sedan i framsida/baksida.

Eller överdriver jag problemet? När man ändå skall göra en gjutform så skadar det väl inte att lägga till några fästöron?

Mvh

Fjonk

Monitor audio använder tekniken på den nyaste serien högtalare. Inga skruvar i baffeln vilket innebär inga resonanser i den ( mindre i vart fall ) och kanske mindre färgningar från den. Magnet och schassie hålls i spjärn mot den bakre lådväggen via en lång bult.

Men du kan säkert få samma resultat med vanliga skruvar och stabil baffel.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-14 10:17

Jag har sett en KEF-låda med två baselement som var ihopkopplade med en stålstav.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-14 12:13

jag tycker det verkar omständigt att få korgen som bärande del i lådan, men även tannoy har byggt lådor på liknande vis, och det var ett helvete att få ut elementen
Bikinitider

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-01-14 13:24

B&W använder metoden till sina mellanregister i de större högtalarna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-14 13:29

Spekulation: Jag tror att man kan få problem med elementen. Det är inte svårt att tänka sig att en lite skevande kraft i lådan ger en förflyttning på någon bråkdel av en mm, och om den förflyttningen hamnar i magnetgapet kan talspolen ta i kanten. Av den anledningen skulle det vara dåligt att låta högtalarkorgen bära upp krafter i lådan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-01-14 16:43

LasseA skrev:B&W använder metoden till sina mellanregister i de större högtalarna.

Anledningen bör väl rimligtvis vara att man vill undvika att baffeln svänger med, eftersom själva fastskruvningen av elementet är gjort bakifrån.

Elementets kontakt med lådans baffel är väl då endast den fysiska kontakten med gummilisten och baffeln, ej träskruvarna eller bultarna som ju traditionellt brukar sitta i baffeln som därmed för över resonanser från elementets rörelser direkt till baffeln = dåligt ur resonanssynpunkt.

Jag tror inte att en så påkostad högtalare som B/ W : s flaggskepp ancänder tekniken av hype- anledning eller kostnadsskäl, utan anledningen är säkerligen att det är bättre, dvs låter bättre med en sådan montering.

Kanske något för svenska högtalarekonstruktörer att ta efter ? :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-01-14 16:47

Svante skrev:Spekulation: Jag tror att man kan få problem med elementen. Det är inte svårt att tänka sig att en lite skevande kraft i lådan ger en förflyttning på någon bråkdel av en mm, och om den förflyttningen hamnar i magnetgapet kan talspolen ta i kanten. Av den anledningen skulle det vara dåligt att låta högtalarkorgen bära upp krafter i lådan.

Eftersom B/W och monitor audio använder tekniken så bör det finnas fördelar också ?

En är kanske mindre resonanser i baffeln, den kanske största fördelen är att talspolen " sitter som i ett skruvstäd" eftersom bulten ju tar spjärn mot lådans bakre vägg.

Stabil talspolemontering kanske helt enkelt innebär ett bättre ljud ?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2012-01-14 16:57

Richard skrev:Jag tror inte att en så påkostad högtalare som B/ W : s flaggskepp ancänder tekniken av hype- anledning eller kostnadsskäl, utan anledningen är säkerligen att det är bättre, dvs låter bättre med en sådan montering.

Fast det är väl just i påkostade modeller som det är extra vanligt att tillverkare brukar använda sig av hype, t.ex. dyra material och konstiga lösningar som man gör till salespoint.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-01-14 17:00

"Preventing mechanical vibration from the bass cabinet reaching the tweeter leads to a much cleaner, sweeter high frequency performance. For the 800 Series Diamond, we’ve adopted a synthetic gel to cushion the tweeter better than ever before. Not only that, we’ve also isolated the tweeter assembly from the tube and mounting behind, which reduces external interference to virtually nil."

Så står det på B/W :s hemsida.

De påstår alltså att mekaniska vibrationer från baselementet kan påverka diskantens renhet i ljudet. Detta bör minimeras med montering av baselementet med bult bakifrån.

Är detta sant så bör det generera ett massivt omtänk för många högtalarekonstruktörer.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-14 17:24

Det är också B&W som trodde att ljudvågen går rakt bakåt från ett element ;)

De hade också snuskigt mycket problem med sin strut bakom diskanten som verkligen inte alls betedde sig som de förutspått.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-01-14 17:28

MagnusÖstberg skrev:Det är också B&W som trodde att ljudvågen går rakt bakåt från ett element ;)

De hade också snuskigt mycket problem med sin strut bakom diskanten som verkligen inte alls betedde sig som de förutspått.

Insinuerar du att världens mest välrennomerade högtalarefirma inte vet vad de sysslar med ? 8O :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-14 17:30

Ja, även de lär sig ibland. Ingen är fulländad :)

Förövrigt bör väl kabinettvibrationer alltid elimineras i så hög grad som möjligt, och det är väl egalt hur man åstakommer det bara resultatet blir det önskade. Åtminstonde så man får just det kabinettillskott man kanske vill ha.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-14 17:37

hur vida ett element strålar rakt bak eller inte beror såklart på vilken typ av element man menar, vissa typer strålar rakt bak och andra inte

vibrationer genererade av elementets rörelse torde vara ganska låg i jämförelse med de rörelseenergier som ljudet skapar, att i det läget hårdare koppla elementkorgen till lådan verkar ju helt meningslös, men en bra salespoint är det ju definitivt
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-14 17:40

Ja, helt platta "koner" strålar ju gärna rakt bakåt ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-14 17:41

Richard skrev:
Svante skrev:Spekulation: Jag tror att man kan få problem med elementen. Det är inte svårt att tänka sig att en lite skevande kraft i lådan ger en förflyttning på någon bråkdel av en mm, och om den förflyttningen hamnar i magnetgapet kan talspolen ta i kanten. Av den anledningen skulle det vara dåligt att låta högtalarkorgen bära upp krafter i lådan.

Eftersom B/W och monitor audio använder tekniken så bör det finnas fördelar också ?

En är kanske mindre resonanser i baffeln, den kanske största fördelen är att talspolen " sitter som i ett skruvstäd" eftersom bulten ju tar spjärn mot lådans bakre vägg.

Stabil talspolemontering kanske helt enkelt innebär ett bättre ljud ?

Det där kan inte vara annat än en överförenkling. Det låter precis som en sån där hifimytsbildare. Det är en sak som syns, men som säkert får väldigt olika konsekvenser beroende på hur man gör det.

Man kan ju tex tänka sig att talspolen får sitt största mothåll från den tunga magnetens massa. Rörelsen hos magnetens massa genererar inte särskilt mycket ljud eftersom den sker inuti lådan. Om man däremot kopplar massan till en stor strålande yta, tex lådans baksida, så kommer den att generera ljud. Säkert är det svårt att få detta att verka fördelaktigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-14 17:44

Men blir det ett problem med en "normal" låda svante, den rörliga massan i ett element i förhållande till den totala massan?
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-01-14 17:50

Svante:

Du glömmer resonanserna som kan bildas i själva baffeln- påverkar dessa diskantåtergivningen negativt ? Så som B/W påstår ?

Blir resonanserna i baffeln mindre med bakmonterat baselement ?

Linn är inne på samma spår, där tex Keltik, flaggskeppet under 90-talet hade en baffel med inslag av ku- stone ( krossad marmor ). Men här fanns ingen montering bakifrån, utan endast stabil frontmontering.

Blir resonanserna mindre i själva baffeln med bakmonterade baselement: ja eller nej ?
Senast redigerad av Richard 2012-01-14 17:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-14 17:51

Svaret är nej.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-01-14 17:55

MagnusÖstberg skrev:Svaret är nej.

Verifiera länk eller utveckla detta. Är detta sant ?

Resonanserna borde väl bli mindre med färre träskruvar direkt i baffelmaterialet ?
Senast redigerad av Richard 2012-01-14 17:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-14 17:55

Richard skrev:Svante:

Du glömmer resonanserna som kan bildas i själva baffeln- påverkar dessa diskantåtergivningen negativt ? Så som B/W påstår ?

Blir resonanserna i baffeln mindre med bakmonterat baselement ?

Linn är inne på samma spår, där tex Keltik, flaggskeppet under 90-talet hade en baffel med inslag av ku- stone ( krossad marmor ). Men här fanns ingen montering bakifrån, utan endast stabil frontmontering.

Blir resonanserna mindre i baffeln med bakmonterade baselement: ja eller nej ?

Kanske?

Alltså, det går inte att förenkla resonemanget sådär mycket. Vad som händer beror på så mycket, korgens styvhet, magnetens massa, hur elementet fästs i bakväggen, väggarnas massa styvhet och dämpning, lådans geometri etc etc.

Vad som händer vet man inte förrän man har provat, och det man då vet gäller just bara den konstruktionen.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-01-14 17:59

" Billiga elementkorgar" dvs sämre, typ plast eller plåtkorgar i baselement borde väl rimligtvis bli uppstyvade i talspolegapet med en rejäl bult som tar spjärn mot en stabil lådvägg ?

Resultatet ( borde ? ) väl ge ett renare ljud ?

Varför använde tex KEF en rejäl bult mellan sina dubbla basar ?
Var detta inte för att det låter bättre ?

Utveckla gärna ....
Senast redigerad av Richard 2012-01-14 18:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-14 18:02

MagnusÖstberg skrev:Men blir det ett problem med en "normal" låda svante, den rörliga massan i ett element i förhållande till den totala massan?

Vet inte. Bygg en "normal" låda" och sätt i ett "normalt" element, montera sedan en "normal" koppling till bakstycket och mät med en accelerometer på bakstycket och se hur mycket det rör sig.

Fundera sedan på om det finns andra "normala" delar att prova med och hur mpnga och hur många kombinationer av dem det blir.

Ursäkta raljerandet, men ordet "normal" brukar dyka upp när man inte borde förenkla men ändå vill göra det, mot bättre vetande.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-01-14 18:07

Svante: vad låter bättre med SAMMA element med mjukt plåtschassie kontra gjutet stålschassie ?

Jag tror att 100 % skulle välja det gjutna schassiet som låtandes bättre.
Vad beror det på tror du ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-14 18:08

Svante skrev:
MagnusÖstberg skrev:Men blir det ett problem med en "normal" låda svante, den rörliga massan i ett element i förhållande till den totala massan?

Vet inte. Bygg en "normal" låda" och sätt i ett "normalt" element, montera sedan en "normal" koppling till bakstycket och mät med en accelerometer på bakstycket och se hur mycket det rör sig.

Fundera sedan på om det finns andra "normala" delar att prova med och hur mpnga och hur många kombinationer av dem det blir.

Ursäkta raljerandet, men ordet "normal" brukar dyka upp när man inte borde förenkla men ändå vill göra det, mot bättre vetande.

Har inte det gjorts på forumet?

Normal står inom hartassar av en anledning.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-01-14 18:09, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-14 18:09

Richard skrev:Svante: vad låter bättre med SAMMA element med mjukt plåtschassie kontra gjutet stålschassie ?

Jag vet att du har fel.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-14 18:17

Richard skrev:Svante: vad låter bättre med SAMMA element med mjukt plåtschassie kontra gjutet stålschassie ?

Du måste själv vara den som svarar bäst på varför du tror det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-14 18:19

MagnusÖstberg skrev:
Svante skrev:

Har inte det gjorts på forumet?

Har vad gjorts?

MagnusÖstberg skrev:Normal står inom hartassar av en anledning.

Ja, och jag fortsatte med det eftersom det svaret på frågan blir snömos.

Nästa

Återgå till DIY-forum