ErikAndersson skrev:Det här med motkoppling är ett infekterat ämne, men några fakta kan vara på sin plats tycker jag. Distorsion, olinjäriteter och övrigt otyg alstras nästan uteslutande i i effektsteget, om så inte är fallet rör det sig om en mindre lyckad konstruktion.
De flesta rörförstärkare är bestyckade med pentoder/tetroder i effektdelen. Dessa rör kräver motkoppling för att överhuvudtaget fungera tillfredställande som musikförmedlare. Att jämföra en sådan förstärkare vid med eller utan motkoppling låter sig ej göras, då den är nästan intill obrukbar i open-loop. Det finns mängder av denna förstärkartyp som spelar alldeles utmärkt, tyvärr finns det även de som är mindre bra.
Men sedan finns det trioder speciellt framtagna för audiobruk. Dessa kännetecknas som regel av låg förstärkningsfaktor vanligen 2-5 ggr. Bla genom detta uppvisar de mycket god linjäritet. Denna egenskap medför att de går att använda utan motkoppling under förutsättning arr förstärkaren i övrigt är välkonstrurerad och har en bra utgångstransformator. Dessa rör är även lågohmiga vilket medför att utgångsimpedansen kan hållas relativt låg, även utan motkoppling (typiskt 1 ohm) och det brukar räcka för att hålla kontroll på högtalaren.
Du är faktiskt en av de i detta avlånga land som hjälpt till att sprida de värsta dogmerna runt återkoppling och därmed bidragit till att göra detta hyfsat enkla ämne infekterad - tillåt mig att protestera!
Alla som kikat lite på tex. single end-apparater med trioder och trafokopplad utgång VET att dessa är strikt obrukbara utan regulativ återkoppling - i en hifi-anläggning.
Varför inte bara svälja det faktum att du och andra SET-triod-anhängare gillar era apparater just på grund av den inte sällan skyhöga förvärngingebn - såväl klangligt som spektralt?