Begränsning i system pi60 + infra X-6

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo

Begränsning i system pi60 + infra X-6

Inläggav Bongo » 2012-01-19 17:05

Hej hopp!
Nu är jag ute och drömmer i vardagsrummet igen och har kommit fram till att den allra mest estetiskt korrekta lösningen inom en ej överskådlig framtid ( :) ) borde vara med infra-x som baslösning. Jag har problem med basåtergivningen från bara pi60 pga alltför öppet rum och en relativt låst placering av högtalarna. Så därför måste ju något drastiskt till. Min första tanke som jag dryftat tidigare här var bs60 i någon form av speciallåda för att dom inte skulle bli för djupa, men nu när jag mätt ännu en gång så inser jag att originallådorna till infra-x till och med går in utan modifikationer om dom står med grunda sidan utåt.
Så min huvudfråga är till dom som är mer insatta och har mer erfarenhet av inos baskapabla system: Vad begränsar i kombinationen pi60 + infra x-6? Är det en ganska jämn match eller blir det väldigt mycket overkill i basområdet?
Ytterligare en skillnad mot pi60 + bs60 är ju att man får 6 baskällor, och det bör ju vara bättre än 4?
Nåväl, än så länge är ju detta endast på idestadiet, men den själva estetiska lösningen har ändå vunnit visst gehör i familjerådet, även om den ekonomiska påverkan ännu inte kommer att göra det. (En av alla dessa kompromisser man måste göra med familj, då resten av familjen inte vill äta nudlar i ett halvår för att spara till ett riktigt ljudsystem :D )
//Håkan

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-19 17:17

Du kommer få väldigt mycket kapacitet i området precis under delningen. Dock om man räknar hela frekvensområdet 15Hz-20kHz så tror jag inte alls att infraX-6 är överdrivet.

Jag säger kör på. Kommer blir ett bra lyft från bs60.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-01-19 17:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-19 17:51

Det är trevliga basmoduler.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-01-19 18:04

2 stycken bs60 är ju basreflelådor och kan jämföras med ljudtrycksmässigt med 6 stycken slutna (infra-X). Därtill generar även 2 stycken pi60 ljud i basregistret. Kontentan är att 2 st pi60 + 2 st bs60 torde spela starkare än högpassfiltrerade 2 st pi60 + 6 stycken infra X-6.

Jag röstar på specialdesignade bs60!

Hela klabben blir också mycket lättare att driva.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-19 18:11

Du tänker rätt, men det blir inte riktigt så.

bs60 kopplas parallellt med pi60 vilket gör att de inte kan spela högre ljudtryck än pi60 ensamna. När man lägger på bs60 får man därför endast en 6dB ökning i max ljudtryck och även känslighet i basen.

profX däremot som är ett delat system kan prestera ljudtryck oberoende av pi60:s minskande kapacitet vid lägre frekvenser och kan därför spela ca 11,5dB högre i basområdet än pi60 ensamna. dvs 5,5dB mer än bs60 lösningen.

Och om man räknar in att pi60 dessutom blir avlastade och kan spela renade så är det ett givet val för mig att föreslå infraX-6 framför bs60.
Dock om valet stod mellan infraX-6 och profX-4 så kan vi börja diskutera igen.

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2012-01-19 18:47

Min fundering eller "brasklapp" till infra x6 är att du skriver att du har problem med rummet och att det verkar ha öppen planlösning. Vad jag har förstått (läst mig till etc) är att detta är negativt iom att det inte går att "trycksätta" rummet på ett bra sätt för att få full effekt av en infralösning. Har dock ingen egen erfarenhet i ämnet.

edit, min röst till lösning hamnar därför på bs60.
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-19 19:09

Ja han lär inte få alla infratoner med en sådan lösning, men om man struntar i det registret och bara koncentrerar sig på det hörbara området så spelar fortfarande infraX-6 bättre än bs60.

Sen kan man ju tycka att det är slöseri med pengar att köpa infra system och han kanske borde satsa på profudusX istället.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-01-19 19:14

Tips: Läs omdömena i GÖK i helgen, om någon ger sig på att recensera basåtergivning.
Det är ett bs60-system mot ett infra, visserligen en tolva dårå men ändå.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-19 19:39

+1

De 12 slutna fjuttiga 10"-arna måste dessutom trycksätta ett helt hus!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-19 22:26

Johan_Lindroos skrev:2 stycken bs60 är ju basreflelådor och kan jämföras med ljudtrycksmässigt med 6 stycken slutna (infra-X). Därtill generar även 2 stycken pi60 ljud i basregistret. Kontentan är att 2 st pi60 + 2 st bs60 torde spela starkare än högpassfiltrerade 2 st pi60 + 6 stycken infra X-6.

Jag röstar på specialdesignade bs60!

Hela klabben blir också mycket lättare att driva.

Där håller jag med Lindroos, jag har hör denna kombination i ett knepigt rum och blev imponerad.
För jag antar att det inte egentligen är infratonerna du fiskar efter, utan en rakare frekvensgång i rummet, inom det hörbara området.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2012-01-20 00:23

Tack så mycket för all input! Som redan gissats så är det inte i första hand infratonerna jag är ute efter. Dom har jag insett nog får stanna vid att vara en dröm i vårt hus, då vi inte har någon sluten kammare av den typen som behövs :).
Ser man på det ekonomiskt så är ju BS60 den helt klart överlägsna lösningen, då man slipper cr80, man slipper en massa extra slutsteg och framförallt så slipper man investeringskostnaden för infra x-6. Således är bs60 det alternativ som är realiserbart för oss inom en mycket kortare tid, om än inte just nu tyvärr. Det som i så fall skulle krävas är alltså lådor med djup motsvarande infra x-6 kortaste sida som är 27 cm. Detta är i alla fall geometriskt fullt möjligt med elementet riktat framåt och basporten åt sidan (längden och höjden får max vara 1,9 respektive 2,4 meter så där är marginalerna vidare :) ). Jag gör här antagandet att då bs60 spelar en ganska bra bit upp i frekvens och har relativt strikta krav på placering så måste elementet spela framåt för att ljudet ska bli rätt. Är så inte fallet så kan man ju sätta även själva elementet på sidan av lådan och därigenom få elementet att "andas fritt" bakåt mer än om det endast är 27 cm (inkl. låda) bakom elementet. Hur detta påverkar ljudet är jag inte insatt i, troligtvis är ingenjören själv rätt man att svara på om detta är möjligt. Dock avvaktar jag nog att kontakta honom tills finansieringen av projektet är på plats...känns onödigt att förbruka hans tid om det inte blir aktuellt med beställning inom en snar framtid, även om det gäller något så trivialt som bs60 utan låda (planerar att i alla fall snida ihop lådan själv, om det går att ro i hamn dvs)
//Håkan
PS:
Ser fram emot resultatet från GÖK! Alltid lika kul att läsa om sådana händelser :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-20 02:20

Jag tänkte på BS60 först, men tänkte att du hade en plan med valet av infra X-6.

Jag kan hålla med dem som förespråkar BS60, om inte annat för om du bygger själv kan du alltid växla till infra sedan. Men BS60 är en farligt smart kombo just till pi60 av de skälen du nämner.

Det är inga problem att ordna en special BS60 för ditt ändamål, det är lugnt.

Problemet är att när man hört ett riktigt djupbaskapabelt system är det som om man blir fast. Inte bara för djupbasen, utan för att helheten helt enkelt blir bättre. Tycker jag. Resten blir avslappnat och med större lugn om det slipper pumpa luft utan att det återges av dedikerade bassystem. Och det oavsett om man når så jäkla lågt i frekvens med det.

Men det är fan så bra redan med pi60 om förutsättningarna finns. Och gör dom inte riktigt det, så löser ju BS60 det alldeles utmärkt, både genom att tillföra baskapacitet, men även genom att minska pi60 behov av att pumpa luft vilket enligt mig gör stor skillnad.

Kontenta - man kan drömma om ett infrasystem, men vara smart och göra rätt mycket roligt för mellanskillnaden om man tar BS60. Och man har inte förlorat sådär skitmycket i prestanda trots allt.

Det är helt enkelt en förjäkla smart lösning! :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-20 08:35

adzer skrev:Du tänker rätt, men det blir inte riktigt så.

bs60 kopplas parallellt med pi60 vilket gör att de inte kan spela högre ljudtryck än pi60 ensamna. När man lägger på bs60 får man därför endast en 6dB ökning i max ljudtryck och även känslighet i basen.

profX däremot som är ett delat system kan prestera ljudtryck oberoende av pi60:s minskande kapacitet vid lägre frekvenser och kan därför spela ca 11,5dB högre i basområdet än pi60 ensamna. dvs 5,5dB mer än bs60 lösningen.

Och om man räknar in att pi60 dessutom blir avlastade och kan spela renade så är det ett givet val för mig att föreslå infraX-6 framför bs60.
Dock om valet stod mellan infraX-6 och profX-4 så kan vi börja diskutera igen.

+1 på den :)

Edit: Jag tycke att InfraX-6 låter som ett bra val, kommer att bli super trevligt ! Om det nu är en storleken på låda som är absolut maximal storlek...
Annars hade jag satsat på profundusX-4 i special mått!

Då har du en "bättre" fördelning av kapaciteten då InfraX-6 är "lite för klent" nere i djupastebasen för att vara riktigt värt att lägga pengarna på om man inte har ett ganska litet och väldigt tätt rum, tycker jag !

Alltså, JAG anser att man inte riktigt kan få dom ljudtryck som är önskvärna nere vid 15Hz för att det ska vara värt investeringen med dom. då är det bättre med 12st på en gång så börjar det likna något :P

Men om du anser det och/ eller om måtten som sagt är en "otöjbar" begränsning så kör på Infrax-6 för dom låter prima och tro inget annat än att dom spelar riktigt bra :wink:
Och dissten blir härligt låg och fin och bra utspridning av ljudalstrande punkterna osv...

Oavsett vad du slutligen bestämmer dig för att köra på så kommer det att bli jätte bra och jag tror du blir så nöjd så :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Återgå till Wänner af Ino