Njae, Ragnwald och steveo skriver ju saker som inte står i motsatsför-
hållande till varandra. Och de har båda rätt. Men det som steveo skriver
är möjligen mindre lätt att missförstå, och det är ju bra.
Så JA till steveo1234 och ja till ragnwald.
adzer skrev:jonasp skrev:steveo1234 skrev:Har du undersökt detta mera? Jag ser att Ingvar inte svarat, men, du kanske undersökt själv av eget intresse? Vad har du hittat och vilka slutsatser drar du?
Nej, jag har inte undersökt detta i någon större utsträckning. Däremot konstaterar jag att i filmen Earthquake från 1974 experimenterade man med infraljud i biosalonger, med intressanta resultat:
Wikipedia skrev:Universal Studios and Jennings Lang wanted Earthquake to be an "Event Film" - something that would draw audiences in to the theatre multiple times. After several ideas were tossed about (which included bouncing styrofoam faux "debris" over audience members' heads), Universal's sound department came up with a process called "Sensurround" - a series of large speakers and a 1,500 watt amplifier made by Cerwin-Vega, that would pump in sub-audible "infra bass" sound waves at 120 decibels (equivalent to a jet airplane at takeoff), giving the viewer the sensation of an earthquake. The process was tested in several theatres around the United States prior to the film's release, yielding various results. A famous example is Grauman's Chinese Theater in Hollywood, California, where the "Sensurround" cracked the plaster in the ceiling. The same theatre premiered Earthquake three months later – with a newly-installed net over the audience to catch any falling debris – to tremendous success.[2]
The "Sensurround" process proved to be a large audience draw, but not without generating a fair share of controversy. There were documented cases of nosebleeds generated by the sound waves. When the film premiered in Chicago, Illinois, the head of the building and safety department demanded the system be turned down, as he was afraid it would cause structural damage. In Billings, Montana, a knick-knack shop next door to a theatre using the system lost part of its inventory when items from several shelves were thrown to the floor when the system was cued during the quake scenes.
Sensurround was used again for the films Midway (1976), Rollercoaster (1977) and Battlestar Galactica (1979).[8]
Haha det där låter ju som att det var riktigt lyckat. Hade de så på biografer så hade iaf jag gått mer.
Det hade de på Lyran, Sveavägen 77, bland annat. Jag minns ju svenska
premiären av Battlestar Galactica väldigt väl. Energin låg dock i huvudsak
i den undre delen av audioområdet, snarare än nedåt några 5 Hz.
Tyvärr så finns inte biografen kvar längre (vilket dock delar av högtalar-
systemet gör - för dessa installerade jag i en ny biograf på 80-talet!).
Och de åkommor i form av svimningar och näsblod som syntes, kan nog
tillskrivas ovana och psykologiska reaktioner snarare än att det handlade
om ljudtyck som gav riktiga traumor på kroppen. Bäst fungerade det när
basen gav upphov till skakningar i golv och stolar, och det gjorde den verk-
ligen på just lyran, på rätt så många av stolarna. Härligt var det.
Den stora svagheten med systemet var dock att det var nästan omöjligt
att få effekten att fungera något så när jämnt på alla sittplatser.
Skakare är en bättre lösning såtillvida, då det lättare kan ses till att de
verkligen skakar varje stol, rimligt "rättvist". Men en delayad drivning är
absolut nödvändig på en biograf, menar jag.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).