Trodde att ACE-var rätt väl genomgånget i tidigare trådar. Men visst kan
det vara intressant att tala mera om det - t ex i enlighet med trådrubriken
(och jag begriper inte vad som får KK att lägga inlägg efter inlägg som bara
ser ut att försöka förstöra tråden

).
ACE är som jag ser det en av de finurligaste uppfinningarna som lancerats
i audiovärlden.
Det är en sorts teknikens triumf över materien. En elegant demonstration av
vad som går att åstadkomma med hjälp av genuin insikt i fysiken och ett
skarpt sinne.
Men - är det något att ha?
Som jag ser det är det en fråga för sig, och en som inte är så enkel att svara
på. Jag ställde för kanske 20 år sedan en fråga till KES, om hur han bedömde
att en högtalare med BARA negativ utimpedans och sedan eq för att åstad-
komma den tonkurva man önskar, skulle hävda sig mot ace-bass med av-
seende på distorsion. Det vill säga om det verkligen fanns något att vinna
med avseende på bekämpnig av olinjäriteter medels ace-bass.
Min uppfattning var ju klar i förväg (jag hade ju haft gott om tid på mig att
tänka igenom saken och har inte lyckats hitta några fördelar med ace-bass
därvidlag) och Karl-Erik svarade på ett sätt som visade vilken stor man han
är: - Jag vet inte.
- - -
Så om man väldigt enkelt skall beskriva sättet att gå tillväga på tror jag
man kommer fram till EN fördel - och EN nackdel.
Fördelen är att det blir ett förhållandevis okritiskt och stabilt system (jäm-
fört med stor negativt utimpedans och eq, inte jämfört med ett konven-
tionellt system, som är ännu mera okritiskt och stabilare). Att applicera en
eq som gör samma jobb är mycket svårare.
Nackdelen är att man drabbas mycket värre än i konventionella högtalare
av termisk kompression (det gäller både ace och negativ Rg + eq). Det är
dock ett problem som faktiskt går att lösa, men mig veterligt är det inte
löst i några av de ace-realisationer som finns.
Och inte i det "-Rg+eq"-system (från Sony) som jag sett heller.
- - -
Jämför man med konventionell teknik är det som PB var inne på, inte i det
där inlägget nyss utan i det dessförinnan, kanske en bra beskrivning av var
ace-bass gör "mest nytta". När man vill få till goda prestande på en rimlig
lyssningsnivå - från lådor som är små och delar som är för enkla för att i
passiva konstruktioner kunna skapa vettigt välljud.
Det gamla ordspråket "hur man än vrider sig har man ändan bak" gäller.
Med ace-teknik har man vridit mer än normalt på det som är mellan för-
utsättningarna och resultatet - men den oomkullrunkeliga lagen om förhål-
landet mellan lådvolym, verkningsgrad och undra gränsfrekvens, den gäller
likt förbaskat!
Men som sagt - vridningarna ÄR eleganta. Och visst finns det applikationer
där det måste summeras som en ekonomiskt vettig lösning.
- - -
Och en sak till - ace-bass ÄR ett system som använder just en hög grad av
rörelseåterkoppling, tro inget annat.
Man använder talspolens interaktion med magnetfältet den är nedsänkt i
som hastighetsåterkopplingssignal, och man gör det i ett mycket större
frekvensområde än i en konventionell högtalare (ja de är också rörelse-
återkopplade!). Och det som ibland har anförts som en nackdel med ace-
bass - att andratonsdistortionen ökar vid lite hägre frekvenser (typ över
70 Hz skrev väl någon) beror just på att induktansen då hamnar i vägen
mellan Re och Rg, och att den talspole som ger MEST linjär återkopplings-
signal vid läga frekvenser, ofta är den som blir mest olinjär vid högre. Men
det är ingen naturlag. Det bara är svårt att göra element som inte berer
sig så.
Sen är systemet ju väldigt elegant uppbyggt och detta med att man från
talspolens EMK får en MYCKET effektivare återkoppling än från en vanlig
högtalare, kan sägas vara en bieffekt av ace, men icke desto mindre är
det så det blir.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).