Grupplöptider kontra "slö bas"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
W201

Grupplöptider kontra "slö bas"

Inläggav W201 » 2005-07-14 12:56

Här kommer en kort undran om grupplöptider. Ofta kan man ju se och höra uttrycket "slö bas". Detta uttryck har ju med rätta bannlysts här på forumet, eftersom det ju så ofta handlar om bristande integrering mot rummet.
Frågan är hur olika dimensionering EGENTLGEN påverkar det vi hör? Jag provade att "understämma" ett par subbar, och tyckte att mycket försämrades. Både integreringen med sidosystemen, "kontrollen" i det lägsta registret och dessutom lät det "slött". :wink:
Kan man tillåta sig att ha grupplöptider på 30ms eller mer, vilket lätt kan uppstå i basreflexsystem?
Inga specifika svar tack, IÖ, jag vill ha TUMREGLER! 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-14 13:48

Då skall du får en, under förutsättning att du lovar att missbruka den utan min förskyllan :wink: :

Hörseln tål en grupplöptid (i förhållande till den vid höga frekvenser) om 0,8/f.

Detta betyder att man "tål" 0,8/50 = 0,016, d v s 16 ms vid 50 Hz, samt 0,8/25 = 0,032, d v s 32 ms vid 25 Hz.

Viktigt undantag:

I registret sisådär 100 - 400 Hz måste man dock öka kravet en smula, om man skall vara noga. Vid 200 Hz tål man mindre än hälften av det som formeln anger.

OBS (här kommer lite reservationer trots allt...):
Dessa angivna grupplöptidstumregler anger ungefärligen hörgränsen för normala musiksignaler, men därtill kommer förstås det som rummet ställer till. Man kan alltså bara tillåta högtalarsystemet att ianspråktaga helt grupplöptiden i helt perfekta rum.

I verkligheten är det som så, att grupplöptiden från rummet oftast är mångfaldig större än den från högtalarna (undantaget flertalet små subwoofrar på marknaden som ofta ställer till med häpnadsväckande dålig grupplöptid).

Nu skall man inte helt okritiskt blanda ihop grupplöptid från högtalare och från rum dock, eftersom de inte upplevs identiskt av hörseln. Vi tolererar ju att det finns en viss kvarvarande energi i rummet (hörbar) i mycket högre grad än vi tolererar att själva ljudkällan ringer efter. Vår tolerans för viss kvarvarande energi i rummet är beroende av huruvida rummets övriga egenskaper tillåter oss att separera ljudbild från lyssningsrummets "logeklang". Ju bättre rum, desto lättera är det att "inte störas av" rummet.

Apparatur för att åstadkomma rums-eq är dessvärre helt oanvändbar för att separera dessa psykoakustiskt helt väsensskilda saker.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-07-14 15:10

OK, tack! :D
Den generella gränsen torde byggena i det understämda fallet ha passerat med god marginal. (Jag får prova att simulera dem igen.)
Högtalarnas förmåga att "försvinna" ur lyssningsrummet förändrades drastiskt av att jag flyttade upp avstämningen ca 5 Hz. (Med åtföljande sänkning av "eftersläpningen".)
Det skall tilläggas att avstämningen i bägge fallen låg mer än en oktav under lägsta "rumresonansfrekvensen".
Apparatur för att åstadkomma rums-eq är dessvärre helt oanvändbar för att separera dessa psykoakustiskt helt väsensskilda saker.

Ja, ok - och dessutom kan man ju knappast EQ:a bort grupplöpstiden? :?
Men är kombinationen av fallande respons från högtalaren och "fast" EQ- kompensation ett bra verktyg att tillgripa om man vill kombinera frekvensomfång och låga löptider? :?:
Jag ber om ursäkt för för den generella frågeställningen, men det är ju svår att vara specifik i detta fallet, känns det som. :?

Återgå till Generellt om hifi