Minsta möjliga låda ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-02-19 15:14

Ja bagarn har aldrig skrivit att de skulle vara kopplade i olika impendans(dvs serie vs parallellt).
Däremot var den ena fasvänd. Väldigt stor skillnad.

LasseA

Inläggav LasseA » 2012-02-19 15:19

boom skrev:Det handlar om basar med dubbel spole och dom ligger på 8+8 ohm sen blandar han in parallel koppling och serie koppling och enligt bagarn så hade han kopplat fel på basen .
Men snälla du, det är bara du som pratar om talspolarna, alla andra i tråden pratar om att fasvända hela högtalaren.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2012-02-19 15:25

LasseA skrev:
boom skrev:Det handlar om basar med dubbel spole och dom ligger på 8+8 ohm sen blandar han in parallel koppling och serie koppling och enligt bagarn så hade han kopplat fel på basen .
Men snälla du, det är bara du som pratar om talspolarna, alla andra i tråden pratar om att fasvända hela högtalaren.

+1
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-19 15:38

adzer skrev:Ja bagarn har aldrig skrivit att de skulle vara kopplade i olika impendans(dvs serie vs parallellt).
Däremot var den ena fasvänd. Väldigt stor skillnad.

Om basen är fas vänd så hör man det även vid mycket låga volymer .
och det som jag reagerade i mot var att dom bottnade men han har väl som vanligt överskridit specen på basarna och då fått dom att bottna. :oops:
Får väl torka av reservögonen.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-02-19 18:26

Som sagt.. När vi kopplade dom så kollade jag givetvis med multimeter och gjorde batteritestet. Jag visste att båda var rätt kopplade.
Sen kapade jag till ett par kabelsnuttar och skruvade på bananer i båda ändar för att det var trångt att koppla.
Tydligen hade jag monterat fel när jag satte dit hylsorna på bananerna så att den ena lådan blev fasvänd.

Jag har inte skrivit någonstans om att lådorna skulle vara kopplade fel internt, utan jag skrev att båda gick i fyra ohm.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-19 18:38

bakerman22 skrev:Som sagt.. När vi kopplade dom så kollade jag givetvis med multimeter och gjorde batteritestet. Jag visste att båda var rätt kopplade.
Sen kapade jag till ett par kabelsnuttar och skruvade på bananer i båda ändar för att det var trångt att koppla.
Tydligen hade jag monterat fel när jag satte dit hylsorna på bananerna så att den ena lådan blev fasvänd.

Jag har inte skrivit någonstans om att lådorna skulle vara kopplade fel internt, utan jag skrev att båda gick i fyra ohm.

det som jag reagerade på var att du skrev att du bottnade ut dom om dom är fasvridna och hur mycket effekt gav du dom då ?
Men enligt den samlade expertisen så bottnar tydligen alla basar ganska lätt vid fas fel.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-02-19 18:46

Jag tror att det helt enkelt är att basarna släcker ut varandra om den ena är fasvänd.
Om man vet att kapaciteten finns där, så vrider man naturligt mer på volymkontrollen för att få ut det där som ska finnas där, men ändå inte kommer för att dom tar ut varandra.

Är man lite packad och inte tänker klart, då frågar man "expertisen" på Faktiskt, som kommer med enkla och lättförstådda förslag på vad som kan vara fel.
I det här fallet så var det så enkelt att jag hade trasslat till det med färgerna på bananerna, och felet var åtgärdat inom fem minuter.

Vi lyckades bottna basarna efter det blev rätt kopplat också, men då var det med sån där dubidoostep som varken jag eller brorsan lyssnar på, och då var det löjligt mycket bas.
Jag ville bara visa brorsan var gränsen gick, och nu vet han det.

Föregående

Återgå till DIY-forum