Moderator: Redaktörer
Vargen skrev:Suben är inställd för att fungera till ALL musik jag lyssnar på. Det inkluderar Yello och Infected, men även Toad the wet sprocket och liknande rock. Justeringen är gjord så att basen inte ska bli överdriven till basrik musik, och att viss annan musik kan bli lite tunn är priset jag får betala. Jag orkar inte hålla på och ändra beroende på vad som spelas.
Mina frontar är även rätt tunna i basen så vill jag få till en hyfsad integration så kräver det en rätt låg nivå på basen. Jag tycker att de nu låter som en större högtalare. Ökar jag nivån på subben ramlar det över i sub/sat-ljud.
De 5-8dB jag sänker är alltså LFE-kanalen, inte sub out-nivån. Med frontarna som small är det helt rätt, precis som jag skrivit, att jag inte kan vara säker på vad som LFE-kanalens ljud men när jag alltså sänker LFE-kanalen (med sub out-nivån intakt) tar det udden av de ljud som annars vore för jobbiga utan att det blir mindre bas på annat. Känns alltså som att LFE-kanalens nivå är min bov i dramat.
Märk väl att jag inte påstår att nivån är felaktig, eller att jag skulle vara "orättvis" mot ljudmakaren. En explosion i verkligheten är ingen behaglig upplevelse (även om jag aldrig hört en explosion klinga ut i en 10s lång 30hz-ton som de ofta gör på film..). Jag menar bara precis det jag skriver, dvs att JAG lider av att basen på film är för kraftig då jag spelar i ett vardagsrum och ofta med sovande barn en trappa upp. Jag tycker att det leder till att jag alltid får spela så lågt att jag får svårt att uppfatta dialog, miljöljud och de mer finstämda detaljljuden för att vara på den "säkra sidan" om ett flygplan störtar eller en bil krockar.
IngOehman skrev:Glebster skrev:Jag stör mig aldrig på basnivån* men ganska ofta på att dialogen är för ljudsvag. Detta får till följd att man ökar ljudstyrakan under avsnitt med mycket dialog och sänker densamma när det "brakar loss". Jag tror dock att detta är en fullt medveten mixning och att problemet förmodligen hade varit ringa om jag lyssnat på film i ett dedikerat ljudrum avskärmat från övriga huset istället för i vårt vardagsrum.
Då jag i nuläget saknar center saknar jag tyvärr möjlighet att tratta på mer centerljud vilket annars sannolikt hade provats.
* Sedan jag notchat bort mina rumsmoder och justerat upp botten.
Fast vad betyder det egentligen att inte störa sig på basnivån, men att tycka
att dialogen är för svag? Det kan ju vara samma sak.
Om du väljer att ställa volymen så att inte basnivån stör dig, och det leder till
att du tycker att dialogen blir för svag, kan det inte i så fall vara så att du, om
du istället ställt volymen efter dialogen (vilket väl är det normalare), skulle ha
uppfattat andra ljud (däribland basnivån?) som för starka?
Vh, iö
Glebster skrev:
Did not see that one coming...
Alltså, jag anser att mitt system är inställt på ett sådant sätt att basnivån på filmer aldrig stör mig utan jag tycker tvärtom att nivån i sammanhanget är mycket bra (läs för mig korrekt). Innan jag notchade bort moder och justerade basen upplevde jag dock ofta filmbas som bumlig och monoton.
Men, om jag vid filmtittande ställer nivån på ljudstyrkan efter dialog upplever jag ofta att ljudinformationen vid crash-boom-bang-scener sammantaget alla kanaler blir för stark vilket föranleder en volymsänkning. Det är alltså den sammantagna ljudstyrkan vid dessa scener som jag upplever (onödigt) stark jämförelsevis med scener med enkom dialog. Det låter inte dåligt, distar inte och basen sticker varken ut eller lyser med sin frånvaro utan dynamiken i ljudspåret (heter det dynamik i detta fall?) är onödigt stor vilket gör filmitittande i vardagsrummet jobbig eftersom man har ett övrigt hushåll att ta hänsyn till.
Johan_Lindroos skrev:Eller, nu Vargen, kanske jag fattar vad du menar då du skriver "LFE" och "Sub-out". För mig blev det obegripligt nämligen.
Frågror:
När du skriver "LFE", menar du då den inställning du gör i hembioförstärkaren (Denon i ditt fall)?
(Inställningen i hembioförstärkare bbrukar normalt sett benämnas "Subwoofer level" el.dylikt. Den signal spm går till subwooferkanalen ligger efter bass management och kan således innehålla olika saker, t.ex. enbart LFE, bas under en viss delningsfrekvens från andra högtalare satta till "Small", eller både och. Alltså olika kombinationer beroende på hur ens egen högtalarkonfiguration ser ut.)
När du skriver "Sub-out", menar du då den inställning du med nivåratten på själva bashögtalaren (Audio Pro i ditt fall)?
Vargen skrev:Johan_Lindroos skrev:Eller, nu Vargen, kanske jag fattar vad du menar då du skriver "LFE" och "Sub-out". För mig blev det obegripligt nämligen.
Frågror:
När du skriver "LFE", menar du då den inställning du gör i hembioförstärkaren (Denon i ditt fall)?
(Inställningen i hembioförstärkare bbrukar normalt sett benämnas "Subwoofer level" el.dylikt. Den signal spm går till subwooferkanalen ligger efter bass management och kan således innehålla olika saker, t.ex. enbart LFE, bas under en viss delningsfrekvens från andra högtalare satta till "Small", eller både och. Alltså olika kombinationer beroende på hur ens egen högtalarkonfiguration ser ut.)
När du skriver "Sub-out", menar du då den inställning du med nivåratten på själva bashögtalaren (Audio Pro i ditt fall)?
Jag har separata nivåjusteringar för sub out och LFE. Sub out är alltså sw-level och LFE är en helt separat nivåjustering för LFE-kanalen. Om jag sänker den påverkar det alltså inte subwooferns utnivå på ljudspår som inte innehåller en LFE-kanal.
Glebster skrev:IngOehman skrev:Glebster skrev:Jag stör mig aldrig på basnivån* men ganska ofta på att dialogen är för ljudsvag. Detta får till följd att man ökar ljudstyrakan under avsnitt med mycket dialog och sänker densamma när det "brakar loss". Jag tror dock att detta är en fullt medveten mixning och att problemet förmodligen hade varit ringa om jag lyssnat på film i ett dedikerat ljudrum avskärmat från övriga huset istället för i vårt vardagsrum.
Då jag i nuläget saknar center saknar jag tyvärr möjlighet att tratta på mer centerljud vilket annars sannolikt hade provats.
Fast vad betyder det egentligen att inte störa sig på basnivån, men att tycka
att dialogen är för svag? Det kan ju vara samma sak.
Om du väljer att ställa volymen så att inte basnivån stör dig, och det leder till
att du tycker att dialogen blir för svag, kan det inte i så fall vara så att du, om
du istället ställt volymen efter dialogen (vilket väl är det normalare), skulle ha
uppfattat andra ljud (däribland basnivån?) som för starka?
Vh, iö
Alltså, jag anser att mitt system är inställt på ett sådant sätt att basnivån på filmer aldrig stör mig utan jag tycker tvärtom att nivån i sammanhanget är mycket bra (läs för mig korrekt). Innan jag notchade bort moder och justerade basen upplevde jag dock ofta filmbas som bumlig och monoton.
Men, om jag vid filmtittande ställer nivån på ljudstyrkan efter dialog upplever jag ofta att ljudinformationen vid crash-boom-bang-scener sammantaget alla kanaler blir för stark vilket föranleder en volymsänkning. Det är alltså den sammantagna ljudstyrkan vid dessa scener som jag upplever (onödigt) stark jämförelsevis med scener med enkom dialog. Det låter inte dåligt, distar inte och basen sticker varken ut eller lyser med sin frånvaro utan dynamiken i ljudspåret (heter det dynamik i detta fall?) är onödigt stor vilket gör filmitittande i vardagsrummet jobbig eftersom man har ett övrigt hushåll att ta hänsyn till.
steveo1234 skrev:Glebster skrev:Jag stör mig aldrig på basnivån* men ganska ofta på att dialogen är för ljudsvag. Detta får till följd att man ökar ljudstyrakan under avsnitt med mycket dialog och sänker densamma när det "brakar loss". Jag tror dock att detta är en fullt medveten mixning och att problemet förmodligen hade varit ringa om jag lyssnat på film i ett dedikerat ljudrum avskärmat från övriga huset istället för i vårt vardagsrum.
Jag har aldrig stört mig på basnivån iheller. Jag önskar snarare att ljudmixaren ignorerat de som sitter med Bose och använt hela kapaciteten när det behövs. Det är alldeles för få filmer som faktiskt närmar sig digitala 0án och jag tycker att det varit befogat att faktiskt drämma till lite extra lite då och då
Men, mer störande är när ljudmixare lägger in starka ljud i området mellan mellanregistret och diskant. Det låter alldeles för starkt tycker jag om man ligger nära ref-nivå... Typ, de flygande drakarna i Sagan om ringer som får mig att dyka efter fjärrkontrollen. Det lät likadant på bio och är inte njutbart..
mangs skrev:Glebster skrev:
Detta är väl en helt annan diskussion egentligen men med tanke på att de flesta idag är utrustade med någon form av hemmabioförstäkare så har filmskapare möjlighet att mixa spåren så att det blir mer verklig dynamik och därmed att filmen upplevs mer verklig om stereon är kalibrerad och körs på referensnivå. Detat leder ju allt som oftast att vanligt tali i dialog blir mycket tystare om man väljer att skruva ned totalvolymen för att man inte vill höra pistolskott/biljakter i sitt vardasgrum kl 01.00 på natten. För att komma runt detat brukar det ifinans möjlighet att begränsa dynamiken i förstärkaren. Detta heter lite olika hos o8ilka tillverkare men Night mode brukar ju dels komprimera ljudet och skära bort en del bas.
IngOehman skrev:Klart som korvspad. Tack för info!
IngOehman skrev:Kan faktiskt hålla med om att det finns sådana ljudläggningar.
IngOehman skrev:Men framför
allt är det ju precis sådär man uppfattar en perfekt ljudläggning om man av
olika skäl spelar den 10-15 dB svagare än filmen är avsedd att tittas på.
IngOehman skrev:Alltså utan att man skall behöva gå in i en massa menyer. Som det är idag
behöver man gå in i menyer, vilket även gör en tillfällig justering svårtillbaka-
ställd. Men dessutom finns det nästan inga apparater som tillåter justering
av centerkanalsnivån när den är en fantomkanal.
Det är skandalöst dåligt.
Vh, iö
UnholyRishna skrev:Du har inte läst böckerna va?![]()
Det är inte drakarna, utan Nazgûlerna själva som skriker, och det ljudet ska vara fruktansvärt att höra! Det ska skära genom märg och ben och vara så obehagligt och skräckinjagande att de som hör det tappar förståndet och all stridsmoral!! Så jag tyckar nästan att det låter för snällt i filmerna.
mangs skrev:En liten snabb genomgång.
Källan:
ljudstpår på CD är inspelad i två kanaler (oftast) och de spelar 0-22kHz
Ljudspåren på DVD/Bluray etc är kanske i 5.1 eller 7.1 och har då alltså 6 eller 8 kanaler som alla kan återge 0-48kHz?
Inspelningen
Hur sedan filmskapare etc väljer att använda dessa signaler är upp till skaparen men för att underlätta har man då THXs standard att gå på varvid filmskaparen kanvälja att mixa sitt ljud så att det faller de som har kalibrerat sina system i smaken.
Uppspelnings-utrustningen
Här är det upp till användaren att själv snöra ihop sin anläggning och sätta upp den med rätt inställningar med tanke på högtalarval, rum, egen smak etc. jag lämnar inkopplingen av slutsteg och högtalare fdärhän och antar att användare kopplat ihop sitt 5.1-system med sub kopplat till Subwoofer-utgången.
Vid vanlig 2-kanalsmusik från Cdn kommer musiken att återges i Pure Direct läge i enbart de främre 2 frontkanalerna (precis som ett vanligt 2-kanalssystem). oavsett om du satt dina högtalare som small eller large kommer de i detta läge pslea hela frekvensrangen.
Väljer man bort Pure Direct kan man då istället använda hemmabioförstärkarens egna inbyggda funktion att dela upp ljudet och då lira med alla högtalare. Har man då satt hötalarna i läget small (vilket man bör göra alltid enligt många) kommer basen under delningsfrekvensen från samtliga kanaler som är i läget small filtreras bort och skickas till SW-utgången.
Om vi sedan lägger i en film som är inspelad i 5.1 kommer din förstärkare i Pure Direct läget mata ut allt direktljud i resp högtalare, precis som de är inspelade i 5.1 med brasklapp för att förstärkarens filtrering gällande LP/HP plockar bort HP från SW-utgången och LP från utgångarna till de högtalare som står i small.
Om man kopplar ur Pure direct så kommer i alla fall högtalare i läget small fortfarande spela frekvenser från delningsfrekvensen som du själv satt upp i din förstärkare och de subbar som är inkopplade kommer återge det som finns inspelat i LFE-kanalen mixat med totalen från alla högalares information under delningsfrekvensen.
Dvs summeringen gör det omöjligt att avgöra om det är infon i LFE eller FL, FR ,C, SL, SR som är för bastung. Väljer man att justera ned SW i detta läge så är det INTE samma sak som att man sänker LFE utan man bara sänker sin anläggnings inställda nivå för att återge det som skall skickas ut ur SW-utgången.
Genom att koppla ur SW och säga att denna saknas görs istället tvärtom, Dvs om den LFE-signal finns så delas den upp på de högtalare som är i läget large.
I många förstärkare finns det en separat-inställning för hur man vill mixa in LFE-kanalen ihop med de övriga 7 kanalerna och om man nu är säker på at tdet är LFE som är för stark är det här man skall ställa in det och inte på SW-nivån.
T
Sedan kan jag hålla med om att vissa filmer är märkligt ljudmxsade då det i två efterföljande scener låter snarlikt när ett helt hus rasar som när någon smäller igen en vanlig dörr.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Vargen skrev:För att återknyta till ämnet så verkar det som att ljudspårens "dynamik" och kraftiga bas ska ge upplevelsen av realism. Crash&bang-scener skulle låta högt och obehagligt i verklighen. Då undrar man ju varför ljuden i sig inte görs mer realistiska. När en Transformer svingar armen förstår jag inte varför den ska innebära en lågbasvåg i rummet, och en verklig explosion klingar inte ut i en lång lågbaston. Det verkar lite som att just överdriven bas är vad ljudmakare eftersträvar, då händelser som i verkligheten inte skulle genera några som helst ljud i lågbasområdet ofta mullrar rejält på film. Så min syn är inte bara att nivån alltså överdrivs utan också att det ska fläskas på med bas där det inte är befogat och på ett sätt som snarast leder till en känsla av overklighet. Vad är det med just bas som gör det så attraktivt att överdriva den?
meanmachine skrev:Tycker inte att det är av vikt att realiteten återspeglas vid film. Bara röster låter klart och rent. Men överdriven bas är feelgood till filmen. Det är ju värre om basen uteblir.
UnholyRishna skrev:meanmachine skrev:Tycker inte att det är av vikt att realiteten återspeglas vid film. Bara röster låter klart och rent. Men överdriven bas är feelgood till filmen. Det är ju värre om basen uteblir.
Det är dessutom svårt att kontrollera t.ex. hur ett rymdskepp som passerar precis ovanför skallen på en låter, eller en riktigt kraftig explosion på 5 meters håll!![]()
(Den senare går iofs att kolla men jag anmäler mig inte som frivillig. Är inte lika tuff som Chuck Norris!)
Glebster skrev:
Nu är inte jag heller i närheten av lika tuff som Chuckan men jag har sprängt en jäkla massa med alla typer av sprängämne svenska försvaret har att tillgå, "kastat handgranat", skjutit (och laddat) granatgevär och även om upplevelserna ofta är ganska fysiska så låter aldrig ljudet över huvud taget som det gör på film. Samtliga sprängämne låter mer som ett gevärskott till skillnad från det där hemmabiomullret som ligger på dagens ljudspår, take my word for it!
adzer skrev:Nej ljud kan inte färdas i vakum.
Då drar jag upp min fråga igen. Vill man verkligen ha ett 100% realistiskt ljud på film?
Dvs vill man att sci-fi filmer med strider i rymden skall vara helt tysta och vill man verkligen att scener med stora explosioner skall skaka hela huset och nästan ge lyssnaren hörselskador?
Visst är det häftigt med dynamik, men jag tycker att på många filmer så är dynamiken och då speciellt i basen alldeles för mycket. Antingen får man sänka hela volymen vilket gör att dialogen kommer för lågt eller så får man sänka basen vilket gör att större delen av filmen blir väldigt basfattig.
På de flesta filmer är detta inget problem, men det har kommit en hel del titlar(speciellt nyare) som uppvisar detta beteendet.
Glebster skrev:Vad snackar du för skit, ALLA vet ju hur en TIE-fighter låter!!!![]()
(Intressant info: Sound designer Ben Burtt created the distinctive TIE fighter sound effect by combining an elephant call with a car driving on wet pavement.)
I övrigt håller jag, som du kanske har läst, med dig till fullo!
Nasjo skrev:Ni som tycker det är för mycket dynamik t.ex. när ni kollar på film medans familjen inte vill bli störd, varför använder ni inte night-mode?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster