Varför så få OA5-MMX?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-17 13:44

PerStromgren skrev:Så en låda med element uppåt skulle vara begränsad, men inte en där de är riktade framåt? Om jag nu ska hårdra dessa sakernas ting.

Den vanliga "apkistan" med en 4-6-tummare plus en dome dör tydligen aldrig. Eller?


Vad vill du ha sagt egentligen. Förtydliga kanske? Menar du att den enda skillnaden mellan de båda exemplen är vilken riktning baffeln har?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-17 16:16

Nattlorden skrev:Stig hade ju inte lagt ned modeller och gått nya vägar om han inte haft anledningar till det.


Nä kanske är det så... men jag känner mig faktiskt lite lurad? Jag trodde kanske för blint på det som stod i byggbeskrivningen.
Jaja är väl inte den förste eller siste som går på reklambrochyrer..
Men kontentan av det hela är att jag i alla fall måste avråda från MMX och F87 då de inte på något sätt kan anses vara prisvärda?

Har börjat ett DYI-projekt i vart fall, bara för att lära mig mer :)
De senare modellerna gör ju andra så väldigt mycket bättre (Larsen etc) så det tänker jag inte ge mig på... men jag är nyfiken på att se vad som går att åstadkomma med ståndpunkt i 70-talet.
Har fått lite blodad tand av allt mätande och vill försöka förstå mer om hur ortoakustik fungerar och bara för att det är en kul hobby det här :)

Svaret på din fråga om hur konceptet som sådant spelar modern musik Unholy vet jag inte?

@Nattlorden: Hur låter det på OA12 och OA14 med rock och tät musik?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2012-03-17 16:42

UnholyRishna skrev:
PerStromgren skrev:Så en låda med element uppåt skulle vara begränsad, men inte en där de är riktade framåt? Om jag nu ska hårdra dessa sakernas ting.

Den vanliga "apkistan" med en 4-6-tummare plus en dome dör tydligen aldrig. Eller?


Vad vill du ha sagt egentligen. Förtydliga kanske? Menar du att den enda skillnaden mellan de båda exemplen är vilken riktning baffeln har?


Nej, inte riktigt.

Jag hängde upp mig på att någon säger att Stig inte kunde komma längre med OA5-designen och därför övergav den. Det står i kontrast till att motsvarande låda i princip används till de allra flesta konstruktioner, fastän med baffelns riktad framåt.

Mest svammel, kanske.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
UnholyRishna
 
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2006-04-14

Inläggav UnholyRishna » 2012-03-17 17:15

PerStromgren skrev:
UnholyRishna skrev:
PerStromgren skrev:Så en låda med element uppåt skulle vara begränsad, men inte en där de är riktade framåt? Om jag nu ska hårdra dessa sakernas ting.

Den vanliga "apkistan" med en 4-6-tummare plus en dome dör tydligen aldrig. Eller?


Vad vill du ha sagt egentligen. Förtydliga kanske? Menar du att den enda skillnaden mellan de båda exemplen är vilken riktning baffeln har?


Nej, inte riktigt.

Jag hängde upp mig på att någon säger att Stig inte kunde komma längre med OA5-designen och därför övergav den. Det står i kontrast till att motsvarande låda i princip används till de allra flesta konstruktioner, fastän med baffelns riktad framåt.

Mest svammel, kanske.


Man kan ju i alla fall se en röd tråd i Stigs förändringar av sina högtalare över tiden. Baffeln och elementen tenderar att mer och mer riktas mot lyssnaren. På t.ex. OA52 så är det ju inte allför stor vinkel mellan det ljud som går direkt mot lyssnaren relativt "on axis".
Sedan övergav han ju dessutom multipla diskanter.
Sen kan man ju tycka vad man vill om det. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-17 17:34

UnholyRishna skrev:
PerStromgren skrev:
UnholyRishna skrev:
PerStromgren skrev:Så en låda med element uppåt skulle vara begränsad, men inte en där de är riktade framåt? Om jag nu ska hårdra dessa sakernas ting.

Den vanliga "apkistan" med en 4-6-tummare plus en dome dör tydligen aldrig. Eller?


Vad vill du ha sagt egentligen. Förtydliga kanske? Menar du att den enda skillnaden mellan de båda exemplen är vilken riktning baffeln har?


Nej, inte riktigt.

Jag hängde upp mig på att någon säger att Stig inte kunde komma längre med OA5-designen och därför övergav den. Det står i kontrast till att motsvarande låda i princip används till de allra flesta konstruktioner, fastän med baffelns riktad framåt.

Mest svammel, kanske.


Man kan ju i alla fall se en röd tråd i Stigs förändringar av sina högtalare över tiden. Baffeln och elementen tenderar att mer och mer riktas mot lyssnaren. På t.ex. OA52 så är det ju inte allför stor vinkel mellan det ljud som går direkt mot lyssnaren relativt "on axis".
Sedan övergav han ju dessutom multipla diskanter.
Sen kan man ju tycka vad man vill om det. :)


Nej, det gjorde Stig Carlsson inte. Till 3-vägaren hade han kvar diskanter för indirekt ljud. Det var det som skulle bli kronan på verket.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2012-03-17 17:58

petersteindl skrev:Nej, det gjorde Stig Carlsson inte. Till 3-vägaren hade han kvar diskanter för indirekt ljud. Det var det som skulle bli kronan på verket.
Du har inte funderat på sådana för äggen?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-03-17 18:06

paa skrev:
petersteindl skrev:Nej, det gjorde Stig Carlsson inte. Till 3-vägaren hade han kvar diskanter för indirekt ljud. Det var det som skulle bli kronan på verket.
Du har inte funderat på sådana för äggen?


Det har väl äggen redan?! ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-17 18:10

paa skrev:
petersteindl skrev:Nej, det gjorde Stig Carlsson inte. Till 3-vägaren hade han kvar diskanter för indirekt ljud. Det var det som skulle bli kronan på verket.
Du har inte funderat på sådana för äggen?


Skojar du? :lol: :roll: :) I min uppställning där man har äggen på varsin sidovägg så blir det automatiskt så att den ena diskanten ger direktljud och den andra diskanten indirekt ljud :)

MvH
peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-03-17 18:10

:lol: :lol: Naq hann före :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto
 
Inlägg: 13018
Blev medlem: 2004-11-12
Ort: þiudangardi

Inläggav phon » 2012-03-17 18:20

petersteindl skrev:
Skojar du? :lol: :roll: :) I min uppställning där man har äggen på varsin sidovägg så blir det automatiskt så att den ena diskanten ger direktljud och den andra diskanten indirekt ljud :)

MvH
peter

Det beror väl på hur långt man har mellan öronen ...




... duckar och gömmer mig ... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Inläggav Maccis » 2012-03-17 18:22

petersteindl skrev:
paa skrev:
petersteindl skrev:Nej, det gjorde Stig Carlsson inte. Till 3-vägaren hade han kvar diskanter för indirekt ljud. Det var det som skulle bli kronan på verket.
Du har inte funderat på sådana för äggen?


Skojar du? :lol: :roll: :) I min uppställning där man har äggen på varsin sidovägg så blir det automatiskt så att den ena diskanten ger direktljud och den andra diskanten indirekt ljud :)

MvH
peter


Inte indirekt!

Det heter indiräggt ljud när det handlar om Bremen!!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-03-17 19:00

Nattlorden skrev:Sen får man ju hålla i tankarna på att det mesta Carlssonsamlandet/byggandet är hifihistoriskt. På det stora hela är det bara OA-51/52-modellerna som håller fullt ut om man skall jämföra dem med andra moderna konstruktioner. Att ha tron att MMX skulle sälla sig till den gruppen är att ta i för mycket. Vad konstruktionen visar är vad OA-5 kan prestera med moderna element, men det är fortfarande en OA-5 med alla de begränsningar som detta innebär.

Stig hade ju inte lagt ned modeller och gått nya vägar om han inte haft anledningar till det.


Ett inlägg jag helt kan instämma i. Men samtidigt tycker jag det är synd att OA5-MMX vingklipps så totalt av Obi F87, med ett annat element skulle högtalaren kunna ge helt andra prestanda och då utgöra det "Carlssonkoncept i tidsmaskin" som den är tänkt att vara. Jag tycker det är ett jätteroligt projekt, och att det är väldigt synd att det blivit så här.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-03-23 17:58

Har återställt mina MMX till originalskick nu och som enda modifikation har jag testat gullfibermodden nu ett par dagar. Det är en rejält stor skillnad!
Mycket att det jag tycker varit jobbigt blir helt klart mycket bättre och det låter inte lika mörjigt även med originalfiltret. Men ljudet lyfter fortfarande inte riktigt och tonkurvan är vad den är.

Så slutsatsen för mig är att det helt enkelt är elementet i kombination med konstruktionen som gör att takreflexen interfererar med direktljudet.
Ser man i kurvorna så är ju takreflexen starkare än direktljudet i 2-5 kHz. Gullfibern blir ju även lite som ett första ordningens filter eller något när man tittar på kurvorna.

Så det man kan göra är att titrera fram mängden gullfiber och sedan konstruera ett lämpligt filter.
Grafpros filter är jättebra men kanske kan man dela lite högre upp i frekvens med gullfiber på plats när takreflexen dämpats.

Men nu lämnar jag över denna stafettpinne till någon annan :)

Frifrall
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2020-11-24

Re: Varför så få OA5-MMX?

Inläggav Frifrall » 2021-01-01 14:01

När jag läser denna tråd så här flera år senare undrar jag bara: Vad lyssnade du med från början Pappabas? Var det dina öron eller dina mätinstrument du lyssnade med när du sa att högtalarna kunde mäta sig med alla bra högtalare du någonsin lyssnat på? Hur tar man sig därifrån till att detta är den sämsta jävla konstruktionen någonsin?

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Varför så få OA5-MMX?

Inläggav distad » 2022-08-03 10:23

När man ser denna annons https://www.blocket.se/annons/102653525 och sedan läser denna tråd så blir man lite :roll: . Är de verkligen så dåliga ? Kan verkligen folk ha så otroligt olika uppfattningar ? Jag trodde att det var okej högtalare med tanke på vilka element de har.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Varför så få OA5-MMX?

Inläggav PappaBas » 2022-08-07 10:04

Har lyssnat på ganska många olika högtalare. Min initiala helt första respons var nog för jag var lite glad och precis byggt dem. Men efterhand uppenbarade sig problemen. Det beror ganska mycket på vilket material man spelar. Men jag var inte ensam om omdömet. Var en annan MMX ägare som jag hade mycket kontakt med som upplevde exakt samma.
Sedan var det väl ganska många härifrån forumet som lyssnade på mina också och delade omdömena.
Grafpro har väl ett uppdaterat filter och jag delar väl hans kritik i stora drag.

Jag har lyssnat på OA50-OA51, OA-14 OA-12, Larsens olika modelleri olika uppdaterade varianter med olika element och de är alla mycket bättre än MMX.
Problemet är som jag ser det F87 elementet som har en aggressiv peak i nollriktningen men man lyssnar på den i väldig off axis där den är jämnare.
Det innebär att direktljudet kanske är ok men det reflekterade ljudet har en väldigt aggressiv peak. Den är många dB.
IÖ är en kompetent högtalarkonstruktör så jag tror det nog kanske har att göra med kraven från Carlsson-stiftelsen i kombination med med grundkonstruktionens begränsningar.
De senare modellerna så lyssnar man ju lite mer on-axis och de har också alla element som inte bryter upp.
Utmaningen är alltså att finna ett stort element som har en jämn tonkurva både on-axis och väldigt mycket off-axis. Tror inte det går utan stora kompromisser. Kanske elementet från pi60?
Ja jag vidhåller att de låter illa.
Har inte hållit på så mycket med hifi sista åren men har Ino i6 som spelar fint men är sugen på en uppdaterad OA51 :)

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Varför så få OA5-MMX?

Inläggav juanth » 2022-08-07 12:26

Den här borde kunna vara lämplig. Det är en modern variant på Philips 9710.
Jag har läst fina omdömen om den.

viewtopic.php?f=17&t=70297&start=30
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster