SEAS L24ROY med slavbasar (avslutad byggtråd)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Re: bytt batteri

Inläggav boom » 2012-02-11 16:30

Bjorn_ skrev:Eftersom stärkaren verkade få det lite lättare så kanske man skall testa med ännu mindre vikt, mest för den sakens skull då...

Nå har du testat med 40 gram på varje slav ännu?

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-12 20:21

Fick testat med c:a 50 g och kör nu på 75g per slav. Tror det blir ett bra mellanting. Tyvärr fick jag installera om datorn och har inte hunnit mäta upp senaste ändringen. Det blir hur som helst bättre med mindre vikt. Har ändå rätt ok svar även under 30 Hz - mycket bättre än vad jag haft tidigare. Får ta och spika ihop andra lådan också, och beställa element.
Tufft med en nyfödd bara - har gått lite pengar på oväntade utgifter den senaste månaden så vi får se när det blir fler element, nästa månad kanske.

//Björn

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-12 21:12

Bjorn_ skrev:Fick testat med c:a 50 g och kör nu på 75g per slav. Tror det blir ett bra mellanting. Tyvärr fick jag installera om datorn och har inte hunnit mäta upp senaste ändringen. Det blir hur som helst bättre med mindre vikt. Har ändå rätt ok svar även under 30 Hz - mycket bättre än vad jag haft tidigare. Får ta och spika ihop andra lådan också, och beställa element.
Tufft med en nyfödd bara - har gått lite pengar på oväntade utgifter den senaste månaden så vi får se när det blir fler element, nästa månad kanske.

//Björn

-3dB vid 29.93hz så 20 gram gör 2hz inget att bråka om .

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-12 23:05

Det är väl inte bra att ha för brant kurva heller ? (som mindre viktning ger)

Allt är ju kompromisser på sitt sätt, så det beror väl på vad man är ute efter. Skall mäta först innan jag ändrar igen. Har fått ihop till 40g också så jag kan testa med det med.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-12 23:27

Helt rätt, en svagt sluttande kurva fungerar oftast bäst.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-12 23:35

MagnusÖstberg skrev:Helt rätt, en svagt sluttande kurva fungerar oftast bäst.

Vilket är bäst en -3dB vid 28hz eller en-3dB vid 55hz den senare med svagt slutande kurva.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-12 23:43

Beror på rummet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-02-12 23:49

Canton har länge hävdat motsatsen... hålla nivån så länge som möjligt och skära brant. (DC/SC teknologierna)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-13 00:52

Med den viktningen jag ligger på nu så blir det inga jätteskillnader (40 vs 70 g), men det slår ändå på några dB hit eller dit runt 20 Hz beroende på viktning.

Jag började med 200g per slav och ökade sen till 250. Det gav den röda kurvan i exemplet.

Nu är jag nere på 70g (som i den blåa kurvan). -3dB har aldrig varit så högt som 55 Hz även då jag hade högre viktning, men visst låg det högre. Det som jag upplever som positivt med mindre viktning är att jag kunnat skruva ner input gain något på stärkaren (samma spår, volym osv vid test) och det känns ju bra. Jag upplever också bättre respons, även om det är svårt att vara helt hundra på. Eftersom 40g per slav inte påverkar -3dB nämvärt så skall jag testa den konfigurationen också, just på grund av responsen. Sen gör det ju inget att det hörs lite även under 30 Hz vilket talar för lite högre vikt, typ 70g 8)

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-13 00:56

Den röda kurvan ser fin ut :)
Jag saknar dig.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-13 01:00

MagnusÖstberg skrev:Den röda kurvan ser fin ut :)

Fan också, måste jag ändra nu igen då eller??? :lol:

Får mäta först och se vart jag slutar. Jag har bättre verkningsgrad nu, vilket visar sig mycket vid lägre volymnivåer vilket är trevligt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-13 06:37

MagnusÖstberg skrev:Den röda kurvan ser fin ut :)

teoretiskt ja men i verkligheten då .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-13 08:47

I verkligheten blir han inte begränsad av max 90 dB vid 20Hz, men behöver justera in systemet annorlunda då det kräver mer effekt.
Jag saknar dig.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-02-15 17:01

Så, efter ännu en mätning så kan jag konstatera att det låter riktigt bra (c:a 75g per slav)

Vid normal till hög lyssning ligger jag på input gain 12 på Sub-amp:en
Testade att maxa ut ordentligt idag (precis under gränsen för att hela systemet börjar dista) och körde då på 6dB gain på subben. Klipper vid 15 Hz med 12dB slope (gör stor skillnad i lågbasrespons beroende på vart man lägger klippet) Musik funkar underbart och det bli bra tryck och tydlighet.

Testade kort med film (rovdjuret i dts master samt gladiator i dts) och det skämdes inte för sig där heller (liten anmärkning här, jag har rovdjuret på en äldre DVD också och det dts-spåret har faktiskt mer "tryck" - skumt).
Saknade lite tryck i bröstet för filmtittande, men jag skall ju ha en till - så det kanske blir bättre. Mitt vardagsrum ordnar med lite gain i de låga registren så responsen neråt e ändå helt ok. Här är en dump från måttlig volym (högt men inte max) med "beats for my van" snott från den delade spotifylistan här på forumet.

Bild

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-03-22 20:14

Trodde ni att jag gav upp elle?

nenene, nu är andra lådan på plats :-)

Bild

Bild

Kör med 75g per slav. Skulle vilja upp i lite mer men stärkeriet hänger inte med då. Har kopplat i serie nu så det känns som den blev lite klen (xtz sub amp). Den är ju specad till 300W i 4 ohm och nu har jag ju 8... vet inte vad den kan lämna då. Jag antar att den totala effekttåligheten nu har dubblerats med seriekopplingen. Skall mäta om först och se hur det blir, men jag är lite sugen på en PA-grej under soffan. Vad tycker ni, en digital behringer med inbyggd dsp eller en "analog" dito som väger 4 ggr så mycket med en separat dsp istället?

Missförstå mig inte nu, det blev bra bas 8)

men det är ju kul att pilla lite till så att resan inte tar slut riktigt än...

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-08-15 10:38

Har det hänt något mer här, Bjorn_?

Ditt rum ser fint ut, nästan futuristiskt med alla högtalarelement, samt TV-möbeln.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-08-16 11:22

Hej!

Tja, inte så mycket, jag blev rätt nöjd. Det där med dsp hit och dit är kanske inget för mig, jag tycker det låter bättre utan för mycket dsp:ande. Jag har riktigt bra djupbas men placeringen är lite knasig. Drar jag på ordentligt så skakar väggarna och dörrarna rasslar på andra sidan huset så att det låter för jävligt :twisted:

Jag skulle nog säga att jag fick den basen som jag var ute efter, men efter lite lyssnande så hade det varit intressant att bygga något annat, kanske ett större element med mindre slaglängd för att få en lite "torrare" och snabbare bas - alltså mer PA/Disco-bas fast ändå distinkt. Sammanfattningsvis så blev det bättre med mindre vikt på slavarna och vid tillfälle skall jag nog ta bort lite till, jag har rumsförstärkning så det räcker och blir över i det låga området i alla fall.
Jag fick låna några testskivor av en kollega som är billjudsdomare eller vad det heter. Jag har bra respons från 16 Hz och det räcker för mig.

Det var ett kul bygge och jag tackar för all hjälp!

Nästa sak blir att möblera om, men det innefattar nytt innertak, golv, fönster och annat så det dröjer nog ett tag, har ett garagebygge igång nu också så det får vänta.

Det blev väl troligtvis inte det mest effektiva bygget med de elementen, men jag tyckte det blev coolt, och det är också viktigt :-)

Användarvisningsbild
pj

Inläggav pj » 2012-10-15 17:38

Hejsan, har snabbläst igenom tråden ska läsa nogrannare när jag får mer tid.
Men en fråga vilket av elementen har l26roy eller l26ro4y? säkert jag som är blind :D

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2012-10-16 07:54

L26ROY är det. Om jag skulle gjort basar idag så hade jag tagit 12 istället med BR alternativ försökt hitta ngt element med bra värde för slutna lådor. Det kan vara jag som är lite snett ute också - jag har väldigt bra respons och jag delar dem lågt - men jag kan sakna lite tryck i övre registret - typ trummor (inte basen då) och liknande. Kanske behöver nya högtalare istället :-)
Eller ny stärkare... eller något annat kul.
Funderar stark på att skippa flerkanal och köpa ett stereomonster istället. Först och främst skall jag bygga klart på huset, sen blir det ommöblering och det kommer nog göra på sig en del för ljudet, sen får vi se.

Generellt om bygget så kan jag säga att mindre vikt på slavarna var helt rätt väg. Jag satt och stirrade mig blind på kurvor och trodde inte riktigt på råden jag fick här - men i slutändan kände jag att jag fick bättre respons med mindre vikt och mer "kontroll" över basen.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-04-23 20:30

Jahopp, tiden går och livet springer iväg. Jag blev aldrig helt nöjd med den här setupen, men jag visste också att möbleringen var kass. Nu fick jag äntligen möblerat om och passade på att göra en diy-proj-platta också. Jag tänkte först slänga ut projjen och köpa en 60tummare istället men frugan satte stopp för det (?!) - nä - stor bild skulle det va :-)

Så här blev det till slut. Jag hade tråkigt häromdagen och fick för mig att skruva ut allt vad vikter jag haft på slavarna bara för att se hur det lät. Det påverkar förstärkeriet mer än vad jag trodde. Till att börja med så fik jag skruva ner basen ordentligt efter ommöbleringen men också ta ner det lite till efter jag micklat med vikterna. Har inte mätt på dem efter detta men man kan tydligt se hur avstämningen flyttat upp. Får nog stoppa tillbaka lite grann ändå, men det låter inte fel. Nu låter det hela ok, synd att projjen skakar när man skruvar upp bara... :twisted:

Nästa projekt får bli en rörstärkare och horn eller open baffle, får se vart det lider.

så här blev det till slut:
Bild

Den ovala möbeln passade bättre till mina kef-ägg, men det var ett j*vla jobb att få till den så den får stanna tills jag hittar en ny plats till den :-)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-05-09 08:35

Nä nu får det bli ett nytt bygge. Kommer eventuellt slakta dessa till förmån för annat. Får bli en ny stereobänk som passar bättre in i nya setupen.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-09 08:58

Kan du inte bygga två basmoduler som "omsluter" möbeln i mitten på varsin sida. Baselementen kan sitta på en rak baffel på insidorna, medan fronten och topskivan fortsätter in mot ovalen med ett jämnt avstånd till dess kant. Var det luddigt?
/J

Cygnus resurectum

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-05-09 21:06

Mm tänkbart, blir dock stoooora lådor. Kan stoppa i 18 tummare med br ;)

Nope, den möbeln åker in i ett annat rum. Behöver lite mer plats i mitten så det får bli ny konstruktion. Blir att kränga xtzsteget och skaffa ett digitalt steg man kan ha i nya hyllan istället, typ behringer eller ngt, plus minidsp. Jag har egentligen sjuk output från lådorna jag kör med nu, mer än vad jag behöver. Egentligen vansinne att slakta dem, men byggsuget drar lite så det får bli så. Skall bara bestämma mig för om jag skall behålla roysen eller köpa ngt annat. Blir en korsning mellan bomellbergs och kraniet mfl:as stereobänkar men med två elment. Eventuellt 4 rakt fram om jag kan klura ut en design som funkar utan att elektroniken skakar itu.

Föregående

Återgå till DIY-forum