Kan delade högtalare spela i takt oavsett avstånd?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Kan delade högtalare spela i takt oavsett avstånd?

Inläggav Harryup » 2012-03-25 22:57

På allmän begäran;

Kan delade högtalare spela i takt (fas och tidsriktigt) oavsett avstånd om man inte kan kompensera för det?
I bioreceivers kan man alltid justera avstånd till olika högtalare behövs inte det om man delar analogt? Eller vilka premisser gäller? Finns det vissa filter som tillåter integration utan att inmätningar behövs?
Vad har ni för erfarenheter?

mvh/Harryup
Senast redigerad av Harryup 2012-04-04 08:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-25 23:01

Kan delade högtalare spela i takt med monosubbar då övertonerna kommer vara i stereo men inte grundtonerna?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-25 23:04

Vilken djävulusiskt vinklad och styrd frågeställning :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-25 23:12

Enligt min erfarenhet är det väldigt svårt att få homogen återgivning med delat system där basar står fel! Och vad är fel då.. jo när det inte spelar i takt och inte integrerar på ett bra sätt..

I mitt fall har jag testat ha basar som styvmoderligt placerats ut där dom fick plats och det lirar inte bra alls. Då är det bättre spela med en fullregister-talare.

Visst kan man säkert avhjälpa det till viss del med digital fördröjning men det kan så lite om. Har man ett bra rum är det ganska enkelt att lyssna sig fram när det lirar rätt!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-25 23:12

Harryup skrev:Kan delade högtalare spela i takt med monosubbar då övertonerna kommer vara i stereo men inte grundtonerna?

mvh/Harryup

:mrgreen:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-25 23:21

Min erfarenhet är att dom blir aldrig rätt utan kompensation. Och det man föredrar är det som kanske låter minst oriktigt. Men hur nära rätt är det när man tycker att det känns rätt utan kompensering?
I regel har ju folk basarna bakom framhögtalarna och det borde normalt vara tvärsom så rätt utan kompensering är normalt inte särskilt rätt enligt de ringa försök jag har gjort.
En del av de som kör med minidsp har märkt skillnader men alla verkar inte tro att det gör skillnad eller kanske inte har möjlighet att mäta delay.
Att kunna mäta delay i basen är dessutom inte så lätt.
Vilken metod har ni funnit fungera väl för er?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-25 23:28

Det räcker nog inte enbart med Time Delay för att få till en bra akustisk summering vid delningen till bas. Man måste även ta hänsyn till fasgången på mellanregistret och basen före delningsfilter och inkludera dessa i filterberäkningarna.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-25 23:31

petersteindl skrev:Det räcker nog inte enbart med Time Delay för att få till en bra akustisk summering vid delningen till bas. Man måste även ta hänsyn till fasgången på mellanregistret och basen före delningsfilter och inkludera dessa i filterberäkningarna.

MvH
Peter

Japp, att bara spela i fas vid en frekvens känns lite futtigt, så klart vill man ha en fasvinkel som är gemensam över ett så stort områden som möjligt vid delningen om det är det du menar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-25 23:34

Harryup skrev:Japp, att bara spela i fas vid en frekvens känns lite futtigt,
Det skulle verkligen vara fantastiskt om man lyckades med det.

Vem gör så?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-03-25 23:36

Eftersom du verkar fråga förutsättningslöst så nej, blir det väldigt långa (orealistiska) avstånd så kommer inte en delay att kunna lösa det alls, är det däremot normala avstånd så kanske, delayen ger åtminstonde bättre förutsättningar för att man ska kunna justera in det på bästa sätt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-25 23:36

petersteindl skrev:Det räcker nog inte enbart med Time Delay för att få till en bra akustisk summering vid delningen till bas. Man måste även ta hänsyn till fasgången på mellanregistret och basen före delningsfilter och inkludera dessa i filterberäkningarna.

MvH
Peter
+1, allra enklast blir det om topparna är konstruerade för det specifika ändamålet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-03-25 23:38

I mitt fall fungerar det absolut bäst om jag ställer talarna så att talspolarna är hyfsat i linje.

Drar jag fram eller backar linnburkarna 15-20 cm börjar det slita..

Jag är också lite konfunderad hur det kan funka med basar som står en meter bakom frontarna, hur kan det funka..?

Förklara gärna på ett någorlunda enkelt sätt, jag är ingen ingenjör :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-25 23:38

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:Japp, att bara spela i fas vid en frekvens känns lite futtigt,
Det skulle verkligen vara fantastiskt om man lyckades med det.

Vem gör så?

Var väl lite överdrivet men att justera tidsdelay rätt men att inte också justera fasvinkeln samtidigt är ju inte så väldigt lätt att göra om man inte mäter in på plats. Och särskilt inte om man byter basar eller toppar men har kvar filtret i med samma inställningar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-25 23:38

MrQaffe skrev:Eftersom du verkar fråga förutsättningslöst ....
:D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-25 23:46

Harryup skrev:

MvH
Peter

Japp, att bara spela i fas vid en frekvens känns lite futtigt, så klart vill man ha en fasvinkel som är gemensam över ett så stort områden som möjligt vid delningen om det är det du menar.

mvh/Harryup

Ungefär. ofta användes 4e ordningens L-R, men för att det skall stämma med teorin så måste man ha med de olika högtalarelementens inneboende akustiska fasgång så att totalen stämmer. Om högpasslänken redan har en pol nära delningen så måste den räknas in för att hela delningen skall bli som tänkt. Jag har hört att Linkwitz har skrivit angående detta på sin hemsida.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-25 23:48

Finns intressanta simmuleringsprogram ifrån t.ex. EAW som heter fcharts men tyvärr är det bara för inhouse.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-25 23:53

Om man har delningsfilter av typ Duelund Synchron, så spelar alla register i fas vid alla frekvenser! Linkwitz har bekräftat den teorin på sin hemsida.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-25 23:54

paa skrev:Om man har delningsfilter av typ Duelund Synchron, så spelar alla register i fas vid alla frekvenser! Linkwitz har bekräftat den teorin på sin hemsida.

Oavsett avstånd?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-03-25 23:56

Harryup skrev:
paa skrev:Om man har delningsfilter av typ Duelund Synchron, så spelar alla register i fas vid alla frekvenser! Linkwitz har bekräftat den teorin på sin hemsida.

Oavsett avstånd?

mvh/Harryup

Nej, det var mer en kommentar till Peters inlägg.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-26 00:03

Peter, hur mäter du in rätt delay i basen? Procedur beskrivning gärna.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-03-26 00:05

petersteindl skrev:Ungefär. ofta användes 4e ordningens L-R, men för att det skall stämma med teorin så måste man ha med de olika högtalarelementens inneboende akustiska fasgång så att totalen stämmer. Om högpasslänken redan har en pol nära delningen så måste den räknas in för att hela delningen skall bli som tänkt. Jag har hört att Linkwitz har skrivit angående detta på sin hemsida.

MvH
Peter
Du tänker på THX som anger 4e ordningens L-R som slutmål för slutna toppar och basmoduler kanske? Standard på de flesta hembiogrunkor under många år.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Kan delade högtalare att spela i takt oavsett avstånd?

Inläggav Svante » 2012-03-26 00:18

Harryup skrev:På allmän begäran;

Kan delade högtalare spela i takt (fas och tidsriktigt) oavsett avstånd om man inte kan kompensera för det?

Jag vill lite försiktigt invända mot ordvalet här: "I takt" antyder att det finns likheter med musiker som spelar i takt. Musiker som inte spelar riktigt tajt ligger typiskt tiotals millisekunder fel. 10 ms motsvarar 3 meters löpvägsskillnad.

I en högtalare rör det sig snarare om centimetrar i löpvägsskillnad, vilket gör att de konsekvenser löpvägsskillnaden ger inte alls liknar de som otajta musiker ger.

Det är väl också rimligt att det är så, annars skulle ju inte musiker sitta mer än några decimeter ifrån varandra om det ska bli tajt.

Därmed inte sagt att löptidsskillnader i högtalare inte får hörbara konsekvenser, men tycker man att musiken hamnar i otakt så ska man nog byta skiva i stället.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-03-26 00:25

Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.
Har också två baslådor placerade en meter bakom mej.
Alla fyra lådor är matade med identisk signal.

Jag har aldrig upplevt att något skulle vara otajt.
Tror att det är för korta sträckor i ett "normalt" lyssningsrum för att man ska få problem med detta.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-26 00:29

Svante skrev:

Jag vill lite försiktigt invända mot ordvalet här: "I takt" antyder att det finns likheter med musiker som spelar i takt. Musiker som inte spelar riktigt tajt ligger typiskt tiotals millisekunder fel. 10 ms motsvarar 3 meters löpvägsskillnad.

I en högtalare rör det sig snarare om centimetrar i löpvägsskillnad, vilket gör att de konsekvenser löpvägsskillnaden ger inte alls liknar de som otajta musiker ger.

Det är väl också rimligt att det är så, annars skulle ju inte musiker sitta mer än några decimeter ifrån varandra om det ska bli tajt.

Därmed inte sagt att löptidsskillnader i högtalare inte får hörbara konsekvenser, men tycker man att musiken hamnar i otakt så ska man nog byta skiva i stället.

Har du mätt akustiskt gångtid?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-26 00:30

bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.

Tror att det är för korta sträckor i ett "normalt" lyssningsrum för att man ska få problem med detta.

Varför tror du? Du har aldrig funderat på att mäta upp hur det verkligen är.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2012-03-26 00:37

Harryup skrev:
bakerman22 skrev:Jag lyssnar på ca fyra meter. Har två baslådor placerade i fronten.

Varför tror du? Du har aldrig funderat på att mäta upp hur det verkligen är.

mvh/Harryup

Nej ? Varför ska jag ? Är det intressant att veta att det är off några millisekunder om det låter bra ?

Frågan är hur snabbt elen i hjärnan kopplar...
Är det några millisekunder fel så är frågan om vi uppfattar det.

Räkna på ljudets hastighet på någonstans runt kanske 350 m/sek.
Sen sitter du tre meter från två basar och fyra meter från två basar..

Känns ganska analt att ens börja räkna på det...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-26 00:38

Harryup skrev:
Svante skrev:

mvh/Harryup

På vad?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-03-26 00:40

Svante skrev:
Harryup skrev:
Svante skrev:

mvh/Harryup

På vad?

Mellan elementen om man använder delade system som ju frågan gällde?
Har du någon åsikt om var gränser för hörbarhet ligger?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-03-26 00:40

Alltså, missförstå mig rätt, jag säger INTE att löptidsskilnader motsvarande centimetrar INTE är hörbara, de påverkar tonkurvan och därmed klangen.

Men rytmen/takten finns det knappast fog för att de skulle påverka.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-03-26 00:42

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:Ungefär. ofta användes 4e ordningens L-R, men för att det skall stämma med teorin så måste man ha med de olika högtalarelementens inneboende akustiska fasgång så att totalen stämmer. Om högpasslänken redan har en pol nära delningen så måste den räknas in för att hela delningen skall bli som tänkt. Jag har hört att Linkwitz har skrivit angående detta på sin hemsida.

MvH
Peter
Du tänker på THX som anger 4e ordningens L-R som slutmål för slutna toppar och basmoduler kanske? Standard på de flesta hembiogrunkor under många år.

Ja, t.ex. På den gamla A/V-receivern från Harman Kardon som jag använde 2004/5 för SMS hembiosystem så var HP-länken 2a ordningens butterworth och då ställde jag in topparna så att de fick en pol vid 80 Hz med q-värde ungefär 0,7. Tillsammans var det tänkt att det skulle bli 4e ordningens L-R. Så blev det också och integrationen mellan basmodul och toppar blev perfekt.

mvH
Peter

Nästa

Återgå till Generellt om hifi