jonasp skrev:petersteindl skrev:Vad jag förstår så skulle du välja att inte gratulera någon även fast du tror att han skall bli far. Där har vi en skillnad i värdering.Alltså Peter det där är inte lite oförskämt, skäms du inte?
Vad menar du? Skall jag skämmas över att jag gratulerade MÖ eftersom jag trodde MÖ skulle bli far? Tydligen är det fel att gratulera någon som man tror skall bli far. Är det det du menar? Detta är nämligen den springande punkten som jag ser det och den utgår ifrån olika värderingar. Jag tror och gratulerar. Eftersom det anses fel så ligger det andra värderingar i grunden och därför skriver jag så.
Efter några turer då jag frågar MÖ direkt så talar MÖ om att det inte är han som är far. Det är första gången jag ser det i klartext. Aha. Men detta hade väl MÖ kunnat säga direkt efter min gratulation så hade saken varit ur världen. Jag hade i så fall svarat, Oj, sorry för min felaktiga gratulation, men jag trodde du skulle bli far. Men nu blev det inte så. Saker har tagit helt andra proportioner.
Men vad jag kan förstå av ditt resonemang så blir kontentan av det du skriver att du menar att andra skall eller borde agera i sina liv utefter vad du har förstått och inte efter vad de andra har förstått och gör de inte det så skall de skämmas enligt dig. Alla måste eller bör ju ha förstått på samma sätt som du. Har jag förstått dig rätt då? Jag ser nämligen ingen annan förklaring i ditt resonemang. Även detta är en fråga om värdering.
Nu är det slutdiskuterat från min sida. Jag har inget mer att tillägga. Allt i detta ärende är ju OT.
MvH
Peter