DQ-20 skrev:petersteindl skrev:Har DQ-20 köpt Linn? Har du köpt Linn? Har någon som gillar annonserna köpt Linn på grund av dessa annonser?
Men det var då själva den.
Linns reklam handlar ju inte som att sälja utan om att locka presumtiva köpare till Linn-handlare. Sa jag ju. Det är Linn-handlarna som säljer, inte reklamen. Frågan du skall ställa är: hur många har besökt en Linnhandlare eller besökt dem på en mässa pga av reklamen? Man kan inte bedöma en reklamkampanj efter kriterier den inte är utformad för. En mer relevant fråga är: hur många har köpt Linn pga av Linns handlarmanual?
Själv blev jag snabbt vaccinerad mot Linn i unga år efter att har träffat Göran Rudling IRL och hört deras mer överkomligt prissatta produkter. Rudlings förkärlek att spela Blonde on Blonde på högsta volym på ett par Kans kan få vem som helst med hörseln i behålla att vända i dörren, oavsett om LP12:an har senaste bottenplattan eller inte. När han sedan påstår att det låter bra och att den som inte hör det inte begriper sig på musik: ridå!
/DQ-20
Nej DQ-20, det där nappar inte jag på. Jag skrev så här:
petersteindl skrev: ... Vill man slussa konsumenter till butiker så skriver man ut butikernas namn och adress i annonsen. Har man många butiker så stoltserar man med det i annonserna. Men det gjorde inte Linn.
Det här är fullständigt essentiellt, Butikens namn och adress eller telefonnummer
MÅSTE kunna läsas
innan man bläddrar till nästa sida, under förutsättning att man vill slussa konsumenterna till handlarna. Har man redan bläddrat förbi så är the window of opportunity redan stängd. Detta vet handlarna om. Är du medveten om att Linns annonsering på den tiden retade Linnhandlarna eftersom de inte stod med i annonserna? Jag tror inte du vet det. Men vem vet sånt? Jag vet, eftersom jag kom i kontakt med många Linnhandlare i Storbrittanien som var mycket besvikna på Linn för att de inte stod med i Linnannonserna. Det byggdes upp ett underliggande missnöje. Handlarna hade helt rätt. Linn tappade en mycket stor andel av handlarna i Storbrittannien i denna veva. Jag synade Linns förehavanden på den tiden det begav sig.
Antingen är annonserna Varumärkesbyggande och skall förmedla varumärkets budskap, eller så är annonserna ett dragmedel till att locka till butiker men då måste de nya kunderna direkt kunna se var de skall gå för att ta del i nästa steg i försäljningsprocessen. Då blir det butikerna som skall förmedla och cementera varumärkets budskap. Det är alltså butiken och dess adress som är det som konsumenten skall komma ihåg inför nästa steg d v s att bege sig till butiken. Utelämnar man butikens kontaktinformation så kan faktiskt presumptiva kunder bli avtända och de som är villrådiga bäddrar förbi till nästa annons. Linns huvudkontor var rädda att lämna över varumärkesmarknadsföringen till utomstående d v s till butikerna. Denna rädsla var ett stort misstag som jag ser det. Det är just därför jag säger att om butikerna entusiasmeras så ökar butikernas lojalitet och glädje med att sälja produkterna och propagera för varumärket. Du har helt rätt att det är butikerna som säljer varan, men var f-n finns butikerna i deras annonser? Vart skall man vända sig för att köpa? Linn valde den aggresiva metoden i all marknadsföring och kommunikation och logistik och de behöll denna aggresivitet gentemot sina egna handlare. Det blev "för eller emot" i Linns budskap d v s sekterism. De närmast trogna hade ingen annanstans att gå. De större handlarna började sälja annat i stället.
Runt 90-talet tog Linn ett principbeslut att köra över distributörerna och sälja direkt till handlarna internationellt. Så skulle Linn förbli starka och få större del av kakan.
Det finns egentligen mycket mer att berätta, t.ex. sammanbrottet mellan Linn och Naim och Linns uppbyggnad av handlarnas kassasystem där handlarna sedermera tvingades in i avtal med Linn där Linn skulle överta handlarnas kundregister. Det var synnerligen smutsigt och det var inte Naims byk som var smutsig och inte heller handlarnas.
Linn hade varumärkesstrategi där de glömde distributörerna och butikerna och även sina närmast allierade. Men vad finns kvar i varumärkesstrategin? Har de lyckats bygga upp sitt varumärke? Vad står varumärket för? Jo, det kan man googla på som jag tidigare nämnt. Det är ett anmärkningsvärt uselt resultat av 35 års marknadsföring.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.