Ny info gällande spikes- mjuka fötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är detta intressant info, eller båg?

1. Ytterst intressant
7
9%
2. Detta visste jag redan
4
5%
3. Ointressant och felaktigt ( motivera!)
66
80%
4. Ingen aning
5
6%

Antal röster : 82

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-14 16:10

Svante skrev:
Era slutsatser blir fel.

Jag vet inte vad det är som gör det så omöjligt att acceptera att även högtalarens rörelser minskar om man tar bort (=flyttar ner) tippresonansen under det hörbara området. Är det att du har lyssnat och gillar spikfotsljudet bättre och måste ha en förklaring till det?

Eller är det så att du gillar aktiviteten som du får igång i sådana här trådar? Att du egentligen inte bryr dig om fötterna alls?

Kan man vända på det och fråga sig varför en lekman som inte är utbildad inom fysik och därför inte kan diskutera som lärda män gör men inom sin profession som musiker ändå fördra ljudet ifrån något som är "felaktigt" uppställt?
Vad gör en ingenjörs mätningar någonstans viktigare för diskussionen än en musikers upplevelse hur det faktiskt låter?

Jag upplever lite ingengöris neglecta har drabbat forumet igen. :-)
Den faktiska upplevelsen är mindre intressant än att den finns nån som lyssningsmässigt inte upplever att den teoretiska modellen ger i alla lägen bästa ljud. Och då finns det inget incitament till nyfikenhet eftersom teorierna är mer tilltalande.
Sen får ju förstås alla testa eller låta bli att testa vad dom vill, men teorier som inte stämmer fullständigt är inget att rätta sig efter.
Jag ser det inte som att om en mjukfot inte skulle vinna i en blindtest att det betyder att foten funkar men inte anläggningen. Jag ser det snarare som att mjukfötter inte passar i alla lägen, för jag tror knappast att någon anhängare oavsett hur djupt man än dyrkar centrala budskap behåller foten och byter resten av grejorna.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-14 16:58

Harryup skrev:Kan man vända på det och fråga sig varför en lekman som inte är utbildad inom fysik och därför inte kan diskutera som lärda män gör men inom sin profession som musiker ändå fördra ljudet ifrån något som är "felaktigt" uppställt?
Vad gör en ingenjörs mätningar någonstans viktigare för diskussionen än en musikers upplevelse hur det faktiskt låter?

Trådens inledande inlägg av Richard innehåller ytterligare en amatörmässig förklaring av fysiken kring högtalarna interaktion med underlaget. Det är det femtielfte försöket av Richard att söka stöd för att anledningen till han upplever ljudet bättre* med spikes än med mjuka fötter är att högtalarlådorna rör sig mindre när de står på spikes än med mjukfötter. Längre ned i tråden ställer han däremot frågan mer öppet varför det låter bättre. Men det är ju så dags: han har ju ägnat otaliga inlägg med att underkänna och förlöjliga varje förklaring som inte stödjer hans förutfattade mening att spikes är bra för att de får högtalarna att stå mer still (vid audiofrekvenser).

Vad gäller dina egna försök så tycker jag att det där med att dina fötter "tillåter viss skjuvning" (i audioområdet) mest låter som snömos. Om man tittar på bilder av fotens konstruktion är det i allt väsentligt en hård koppling till underlaget som lika gärna kan ersättas med en bit solid metall. Men de är ganska snygga.

För övrigt har det inte alls saknats förklaringar till varför hårda kopplingar kan förbättra tydligheten i ljudet i den sinnessjuka mjukfotstråden. Varför dessa inte tagits på allvar av de som är intresserade av hårda kopplingar till underlaget vet jag inte.

*) Richard har för mig mycket märkliga sätt att uttrycka sin upplevelser. Jag har i ovanståendei lägg antagit att han talar sanning men jag utesluter inte heller att han blåljuger. Jag tycker det är svårt att bedöma och jag tycker inte man kan ha ett a priori-antagande att alla talar sanning på ett internetforum.

/DQ-20

PS. Min erfarenhet är att professionella musiker ofta är mycket ointresserade av inspelningars ljudkvalitet av deras musikanläggningar att döma.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2012-04-14 18:34

...tekniskt gymnasium...

Den mekanik du lär dig på gymnasiet kommer inte att räcka om du med någon vidare noggrannhet vill beskriva vad som händer. Röstade på ointressant.

Det gymnasietfysiken räcker till är dock att sätta upp en väldigt förenklad modell av vad som händer, men den är i det här fallet rätt ointressant.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-14 19:05

Håller med om att Richards problem är att han borde släppa att säga att högtalarna står stadigare på spikar. För diskussionen är det mer framkomligt att säga att "jag upplever dom som stående stadigare" så kanske den beskrivningen kan sväljas och man kan gå vidare till hur det låter.
Om man nu tycker det är viktigt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-04-14 19:28

DQ-20 skrev:
Harryup skrev:Kan man vända på det och fråga sig varför en lekman som inte är utbildad inom fysik och därför inte kan diskutera som lärda män gör men inom sin profession som musiker ändå fördra ljudet ifrån något som är "felaktigt" uppställt?

Trådens inledande inlägg av Richard innehåller ytterligare en amatörmässig förklaring av fysiken kring högtalarna interaktion med underlaget. Det är det femtielfte försöket av Richard att söka stöd för att anledningen till han upplever ljudet bättre* med spikes än med mjuka fötter är att högtalarlådorna rör sig mindre när de står på spikes än med mjukfötter. Längre ned i tråden ställer han däremot frågan mer öppet varför det låter bättre. Men det är ju så dags: han har ju ägnat otaliga inlägg med att underkänna och förlöjliga varje förklaring som inte stödjer hans förutfattade mening att spikes är bra för att de får högtalarna att stå mer still (vid audiofrekvenser).

Vad gäller dina egna försök så tycker jag att det där med att dina fötter "tillåter viss skjuvning" (i audioområdet) mest låter som snömos. Om man tittar på bilder av fotens konstruktion är det i allt väsentligt en hård koppling till underlaget som lika gärna kan ersättas med en bit solid metall. Men de är ganska snygga.

För övrigt har det inte alls saknats förklaringar till varför hårda kopplingar kan förbättra tydligheten i ljudet i den sinnessjuka mjukfotstråden. Varför dessa inte tagits på allvar av de som är intresserade av hårda kopplingar till underlaget vet jag inte.

*) Richard har för mig mycket märkliga sätt att uttrycka sin upplevelser. Jag har i ovanståendei lägg antagit att han talar sanning men jag utesluter inte heller att han blåljuger. Jag tycker det är svårt att bedöma och jag tycker inte man kan ha ett a priori-antagande att alla talar sanning på ett internetforum.

/DQ-20

PS. Min erfarenhet är att professionella musiker ofta är mycket ointresserade av inspelningars ljudkvalitet av deras musikanläggningar att döma.

Det är helt rätt att i den långa tråden om mjuka fötter kontra spikes finns förklaringar till varför det ljudande resultatet kan bli tydligare med
Tror att IÖ bidrog med en förklaring. Hittar inte snabbt ett citat men så uppfattar jag det.

Själv har jag för tillfället spikes under mina Martin Logan. De förra ML hade jag en något mjukare koppling till underlaget med. Alltså jag har ingen filosofisk princip som jag genomför.

När jag läser min manual så rekommenderar MT tydlgt spikes.

ML har ju två akustiska huvudprinper i samma högtalare. Dels elektrostater samt under 400 - 250 Hz en traditionell låda med vanliga element. Detta ger ju vissa fördelar men också en inbyggd svårighet. Det är att få dessa två olika principer att spela homogent i det rum som de faktiskt ställs upp i. Då kan eventullet spikes vara ett sådant verktyg.

Men om jag har mjuk eller hård koppling om två kan jag inte uttal mig om. Just nu inte aktuellt att provlyssna.

Frågan liknar för mig kaninens svar till Alice i Underlandet när hon frågar efter vägen. Kaninen (eller vad det var) svarar det beror på var du skall.

Det är ju bara att erkänna att jag inte är helt på den transparanta vägen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-14 20:05

DQ-20 skrev:

/DQ-20

I audioområdet är ditt eget "snömostillägg". Har aldrig skrivit det, men håller man i foten så känner man att den kan röra sig en aning. Den mindre med 1 kula rullar ju lite över den kulan, medans de större med 3 kulor har en mer snurrande glappande rörelsefrihet.
Den del som jag tycker är mer filosofiskt (kanske inte är rätt ord men ändå) när det gäller hur man bör/"får" välja så är det lite intressant vad som man skall blindtesta och inte. Högtalare behöver man inte blindtesta, kablar skall blindtestas, förstärkare skall blindtestas, signalkällor blindtestas, men SD-fötter skall inte testas alls. För deras funktion är oklanderlig i alla sammanhang. Lite tillspetsat men om kablar skall avslöjas med tester där ju resultatet dessutom förväntas bli ingen skillnad så skall inte fötter blindtestas där skillnader är mera allmänt accepterat att de finns.
Finns det en stringens så har jag aningen svårt att se det.
Fast det var ju inte riktigt det som tråden kanske handlar om, men va fan är det så OT? :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-14 20:16

Kronkan skrev:
Det är helt rätt att i den långa tråden om mjuka fötter kontra spikes finns förklaringar till varför det ljudande resultatet kan bli tydligare med
Tror att IÖ bidrog med en förklaring. Hittar inte snabbt ett citat men så uppfattar jag det.

Och när vet man att bättre är sämre och sämre är bättre.
Och vilka i sin ensamhet lyssnandes på stereon sitter och njuter av
"ok, det låter inte som jag uppfattar det naturligt, men det är i alla fall riktigt"

Sen kan ju en del avfällingar ha som mål att det skall låta naturligt och väljer utifrån det men vad det skall gnaga i dom " skall det verkligen låta så här naturligt, det verkar inte riktigt".

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-14 20:17

Kronkan skrev:

Själv har jag för tillfället spikes under mina Martin Logan. De förra ML hade jag en något mjukare koppling till underlaget med. Alltså jag har ingen filosofisk princip som jag genomför.

När jag läser min manual så rekommenderar MT tydlgt spikes.

ML har ju två akustiska huvudprinper i samma högtalare. Dels elektrostater samt under 400 - 250 Hz en traditionell låda med vanliga element. Detta ger ju vissa fördelar men också en inbyggd svårighet. Det är att få dessa två olika principer att spela homogent i det rum som de faktiskt ställs upp i. Då kan eventullet spikes vara ett sådant verktyg.

Men om jag har mjuk eller hård koppling om två kan jag inte uttal mig om.
Just nu inte aktuellt att provlyssna.

Frågan liknar för mig kaninens svar till Alice i Underlandet när hon frågar efter vägen. Kaninen (eller vad det var) svarar det beror på var du skall.

Det är ju bara att erkänna att jag inte är helt på den transparanta
vägen.

Hur kommer det sig att en av världens bästa och mest välrennomerade högtalaremärke Martin Logan klart förespråkar spikes ?

Du skriver också att du nog " inte är helt på den transparanta vägen " .

Är du så säker på att du inte är det ?

Tycker du själv att dina Martin Logan, stående på spikes låter dåligt ? Är det inte isjälvaverket så att du valde dina högtalare för att de lät bättre, mera naturligt än alla andra högtalare i prisklassen 50000:- ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-14 21:10

Harryup skrev:
Svante skrev:
Era slutsatser blir fel.

Jag vet inte vad det är som gör det så omöjligt att acceptera att även högtalarens rörelser minskar om man tar bort (=flyttar ner) tippresonansen under det hörbara området. Är det att du har lyssnat och gillar spikfotsljudet bättre och måste ha en förklaring till det?

Eller är det så att du gillar aktiviteten som du får igång i sådana här trådar? Att du egentligen inte bryr dig om fötterna alls?

Kan man vända på det och fråga sig varför en lekman som inte är utbildad inom fysik och därför inte kan diskutera som lärda män gör men inom sin profession som musiker ändå fördra ljudet ifrån något som är "felaktigt" uppställt?

Jag antar att du menar "föredra". Jag har inte, tror jag, invänt mot att Richard tycker bättre om spikfotsuppställningen. Det jag invänder emot (för 17:e gången) är hans felaktiga fysikaliska förklaringsmodeller.

Harryup skrev:Vad gör en ingenjörs mätningar någonstans viktigare för diskussionen än en musikers upplevelse hur det faktiskt låter?

Inget. De är olika saker. Ingen kan invända emot att Richard gillar spikfötterna bättre. Jag känner mig dock fri att invända emot förklaringarna, eftersom de är felaktiga.

Harryup skrev:Jag upplever lite ingengöris neglecta har drabbat forumet igen. :-)
Den faktiska upplevelsen är mindre intressant än att den finns nån som lyssningsmässigt inte upplever att den teoretiska modellen ger i alla lägen bästa ljud. Och då finns det inget incitament till nyfikenhet eftersom teorierna är mer tilltalande.

Ptja, alla är väl fria att utforska vad de vill. För min egen del inser jag svårigheten med preferenstester, så jag lyssnar bara när tillfälle uppstår. Jag läser med intresse när andra gör preferenstester, men för mig blir de bara just tester av preferens.

Jag har en öppen attityd till förklaringen av preferensen, jag binder mig inte vid att lyssnaren måste ha "rätt" i sin preferens. Det gör däremot ofta lyssnarna och letar därför efter en förklaring till att det man föredrar är "rätt".

Detta genererar ofta helt felaktiga gissningar om fysiken bakom upplevelsen, och det är dem, bara dem, som jag invänder emot.

Harryup skrev:Sen får ju förstås alla testa eller låta bli att testa vad dom vill, men teorier som inte stämmer fullständigt är inget att rätta sig efter.
Jag ser det inte som att om en mjukfot inte skulle vinna i en blindtest att det betyder att foten funkar men inte anläggningen. Jag ser det snarare som att mjukfötter inte passar i alla lägen, för jag tror knappast att någon anhängare oavsett hur djupt man än dyrkar centrala budskap behåller foten och byter resten av grejorna.

Nej, som sagt, preferensen måste ju styra valet i slutänden. Preferensen är dock tämligen instabil hos många och fysiken kan hjälpa en att undvika att behöva trötta ut örat med miljontals kombinationer och i stället testa det som är intressant. Det blir dock vanskligt att ta hjälp av fysiken om man tror på felaktiga fysikaliska förklaringar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-14 21:18

Richard skrev:Hur kommer det sig att en av världens bästa och mest välrennomerade högtalaremärke Martin Logan klart förespråkar spikes ?

Auktoritetsretorik.

Den frågan ska nog ställas till ML. Man kan gissa på att de antingen föredrar ljudet med spikar, eller att det är marknadsmässigt bättre att rekommendera det.

Det finns dock ingenting som säger att det beror på att högtalaren står mer still med spikar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2012-04-14 21:35

Så länge Sonic Design gör världens fulaste fötter oavsett hur bra de är, och så länge man har mage att prissätta foam till 250-600kr uppsättningen (tillverkningskostnad några få kronor) så tänker jag vägra av princip och hoppas något företag tar sig i kragen och ger oss konsumenter det vi vill ha dvs snygga, prisvärda, funktionella fötter. Att det inte finns år 2012 är ett stort mysterium. Det krävs inget direkt startkapital att skära foam och packa i PP-påsar så.....why?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-14 21:39

Färgen kan jag verkligen hålla med om. Varför kan jag inte få mina SD-fötter svarta undrar jag?
Är väl bara att skriva en siffra eller bokstav på dem för att ange viktklass.
Färkodning av hela produkten är inget jag är speciellt förtjust i.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-14 21:45

Smack skrev:Så länge Sonic Design gör världens fulaste fötter oavsett hur bra de är, och så länge man har mage att prissätta foam till 250-600kr uppsättningen (tillverkningskostnad några få kronor) så tänker jag vägra av princip och hoppas något företag tar sig i kragen och ger oss konsumenter det vi vill ha dvs snygga, prisvärda, funktionella fötter. Att det inte finns år 2012 är ett stort mysterium. Det krävs inget direkt startkapital att skära foam och packa i PP-påsar så.....why?

Dessutom är de stansade med enkel stans, därav timglasformad "puck" då de komprimeras vid stansning.

För egen del nöjer jag mig prima med mjuka fötter av sånt jag har liggande. Just nu står basmodulerna på skumgummi.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-14 21:50

Richard skrev:
Jax skrev:Första felaktigheten är att det bara gäller högtalare med tyngdpunkten under membranet.

Andra felaktigheten är att lådan med mjukfötter skulle fortsätta vibrera efter att membranet stannat. Vibrationerna ligger långt över systemets egenresonans i frekvens. Vibrationerna dämpas därför i stort sett omedelbart.

Vidare, om vi nu antar att tyngdpunkten är under membranet och spikfot, så kommer nedre framanten när membranet rör sig utåt att lätta från spikarna eller underlaget då baksidan inte tillåts fjädra ner. Om spikar och underlag är helt stela blir sträckan kanten lättar den dubbla relativt mjukfotsalternativet.

Med mera men det räcker nog så.

"Eftersom spikes är gjort av ett okomprimerbart material...

Fel!

Styvare betyder inte okomprimerbart.

Richard skrev:...kommer all kraft/vibrationer att överföras till golvet.

Fel!

De kommer att studsa mot golvet och reflekteras tillbaka in i högtalaren,
som på så vis kommer i svår resonans (du har många gånger fått ta del
av mätningar som visar detta). En viss del av energin kan fortsätta som en
våg i golvet, vilket gör problemen än större.

Richard skrev:Gummikudden däremot är gjord av ett komprimerbart material som kommer att komprimeras (som fjädringen på bilen) och ta upp/dämpa kraften mot golvet. Men det leder till en större rörelse, alltså vibrationerna kommer att vara större.

Fel!

Initialrörelsen blir praktiskt taget identisk eftersom det är högtalarens
massa som är dominerande mothåll, och skillnaden är att initialrörelsen
med spikar triggar en resonans. Men mjuka fötter så hinner ytterst lite
energi lagras i "fotfjädringen" (enegilagringen för en given rörelsesträcka
är proportionell mot fjädringsstyvheten och blir därför ett mycket större
problem med spikarna) och membranets återgång släcker dessutom ut
huvuddelen av energin, således att lådan stannar när insignalen gör det.

Det som accelererar kabinettet är dessutom inte varken membranets
hastighet eller dess läge. Det är membranets acceleration som skapar
kraften som sätter fart på kabinettet.

Richard skrev:Ju bättre gummikudden skall koppla bort vibrationerna från golvet desto mer måste gummikuddarna kunna komprimeras utan att slå i botten och det leder till större vibrationer i högtalaren.

Fel!

Initialrörelserna blir praktiskt taget identiskt stora oavsett fotens styvhet
(se tidigare kommentar) och INGEN mjuk fot har några som helst problem
att hantera de små rörelserna som är en bråkdel av det linjärt fjädrande
området. Men spikfötter däremot är det linjära området mycket mindre,
och distorsion är ett vanligt problem.

Richard skrev:Med mjukare gummikuddar blir även dämpningen av rörelseenergin i högtalaren mindre så vibrationerna kommer att finnas kvar under en längre tid.

Fel!

Dämpning och fjädring är helt olika saker. Dämpningen absorberar rörelse-
energi, fjädring gör det inte. Men en mjuk fjäder gör att avsevärt mycket
mindre energi "fångas" av resonansen, vilket gör den mycket lättare att
dämpa. Detta är omvänt orsaken till de förfärliga resonansrörelserna som
man får med hårda spikfötter.

Richard skrev:Ungefär som en bil med mindre stötdämpning kommer att gunga mer och längre än någon med hårdare stötdämpning.

En bil med given dämpning gungar mindre ju mjukare fjädring den har. Det
är därför som bilar med styv fjädring behöver ha mycket mera dämpning
för att inte bli studsiga.

Förstår du skillnaden mellan fjädring och dämpning? Det verkar som om du
inte har en susning.

Richard skrev:Om gummikuddarna skall koppla bort högtalarens vibrationer från golvet kommer vibrationerna i högtalaren bli större/kraftigare än med spikesen...

Fel!

En högtalare som är helt bortkopplad från golvet, alltså en som är frisväv-
ande, är HELT fri från fundamentalresonanser! Och den stannar omedel-
bart när insignalen slutar!

En högtalare som står på spikfötter beter sig tvärtom. Den lagrar massor
av energi från varje transient. Energi som sedan avges under de långa reso-
nanserna. :(

Richard skrev:...men golvets vibrationer kommer att bli mindre. Så spikes tillför inga vibrationer de leder dom bara vidare."

Fel!

Spikarna reflekterar massor av energi och orsakar alla de resonanser som
man så lätt känner, hör och kan mäta. Räkna ut dem kan man också göra.

Richard skrev:Är detta alltså inte korrekt ?

De dumheter du häver ur dig är felaktiga från början till slut!!!

Och detta har du ju fått berättat för dig till leda! Varför lyssnar/läser du
inte det som de som vet väldigt mycket mera än du, berättar/skriver?

Varför ältar du dessa saker om och om igen? Allt det du ältar har ju gåtts
igenom i detalj, massor av gånger, och både fysiken bakom beteendena
och mätningar som visar att det du påstår är helt felaktigt - har redovisats
åtskilliga gånger!

Så varför fortsätter du sprida dumheterna???

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-14 21:52

"Tänkte bara redogöra för vad jag lärt mig om detta på tekniskt gymnasium."

Underkänt på mekanikdelen. Läs om.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2012-04-14 22:05

adzer skrev:Färgen kan jag verkligen hålla med om. Varför kan jag inte få mina SD-fötter svarta undrar jag?

Sonic Design står registrerat på en dam vid namn Marianne Almeflo, ålder 62 år men man kanske fördomsfullt kan anta att det är Per-Arne Almeflo 61år som är snubben bakom skummet. Han kanske är grym på audio men behöver absolut ruskas om något när det gäller design år 2012. Gör rätt för sig och öka försäljningen med 30%..minst. Vill man ändå syssla med färgkodning så finns det absolut fräschare färger är grisskär och slimegrön att stoppa under sin rigg. Det går faktiskt att färgsätta foam i stort sett precis som man vill. Det gör mig ganska irriterad faktskt :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-14 22:25

Smack skrev:
adzer skrev:Färgen kan jag verkligen hålla med om. Varför kan jag inte få mina SD-fötter svarta undrar jag?

Sonic Design står registrerat på en dam vid namn Marianne Almeflo, ålder 62 år men man kanske fördomsfullt kan anta att det är Per-Arne Almeflo 61år som är snubben bakom skummet. Han kanske är grym på audio men behöver absolut ruskas om något när det gäller design år 2012. Gör rätt för sig och öka försäljningen med 30%..minst. Vill man ändå syssla med färgkodning så finns det absolut fräschare färger är grisskär och slimegrön att stoppa under sin rigg. Det går faktiskt att färgsätta foam i stort sett precis som man vill. Det gör mig ganska irriterad faktskt :)

Så enkelt är det inte. Cellgummit har specifika färger redan från tillverkaren beroende på dess egenskaper. Varje färg har sin specifika egenskap. Paa får rätta sig efter det. Det paa kan göra är att ha olika diameter eller tjocklek. Jag tror att formen kan bidra med viss funktion. Därav ser de ut som de gör. Om paa vill ha egna färger så får han nog beställa en inte inte så oansenlig mängd och det är nog knappast ekonomiskt försvarbart.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2012-04-14 22:33

petersteindl skrev:
Smack skrev:

Så enkelt är det inte. Cellgummit har specifika färger redan från tillverkaren beroende på dess egenskaper. Varje färg har sin specifika egenskap. Paa får rätta sig efter det. Det paa kan göra är att ha olika diameter eller tjocklek. Jag tror att formen kan bidra med viss funktion. Därav ser de ut som de gör. Om paa vill ha egna färger så får han nog beställa en inte inte så oansenlig mängd och det är nog knappast ekonomiskt försvarbart.

MvH
Peter

Det där är inte korrekt. Du kan färgsätta foam precis som du vill (om du orkar slita med att få den färg du tänkt med tillverkaren).

Exempel.
http://www.complyfoam.com/products/S-400/

Om man påstår att färgen förändrar egenskapen så får man gärna tekniskt förklara det.

Jag tror det är ren och skär snålhet dvs tillverkaren har olika densitet på foam på hyllan för helt andra ändamål och det köper man rakt av och stansar. Det lär ju inte handla om enorma summor att få den färg man önskar. Särskilt inte som Sveriges just nu populäraste, snabbast växande mjuktass? Om tillverkaren då är svår så vänd sig till Kina (antar man jobbat med tröga svenskar i detta fall) och få det man ber om utan att blinka fler än 4-5 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-14 22:34

Helt rätt Peter!

Det är Marianne som är helt ansvarig för produktionen och produkten.

Paa är någon sorts CAD-snubbe.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-04-14 22:42

mnja, det står "sökaren" faktiskt 8)
"beeper" eller "the beeper".
Nehej det är personsökare det! måste vara "sökaren då .. hm ja. ;-)
ännu ett nödvändigt inlägg i debatten signerat
mrG
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-14 22:50

Max_Headroom skrev:"Tänkte bara redogöra för vad jag lärt mig om detta på tekniskt gymnasium."

Fast det är kanske fel att utesluta möjligheten att det kan handla om en
inkompetent lärare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-14 22:51

Smack skrev:
petersteindl skrev:
Smack skrev:

MvH
Peter

Det där är inte korrekt. Du kan färgsätta foam precis som du vill (om du orkar slita med att få den färg du tänkt med tillverkaren).

Exempel.

Om man påstår att färgen förändrar egenskapen så får man gärna tekniskt förklara det.

Jag tror det är ren och skär snålhet dvs tillverkaren har olika densitet på foam på hyllan för helt andra ändamål och det köper man rakt av och stansar. Det lär ju inte handla om enorma summor att få den färg man önskar. Särskilt inte som Sveriges just nu populäraste, snabbast växande mjuktass? Om tillverkaren då är svår så vänd sig till Kina (antar man jobbat med tröga svenskar i detta fall) och få det man ber om utan att blinka fler än 4-5 gånger.

Jag har inte sagt att färgen i sig förändrar egenskaperna. Olika Färger tillsätts för att särskilja de olika mattorna åt ifrån varandra. De har helt olika fjädring vilket beror på mängden luft i cellerna.

Tillverkningsprocessen är troligtvis i form av en gjutprocess där gjutformar är stora verktyg. Själva granulatet eller massan är troligtvis redan färgad och då kan det bli frågan om en inte så oansenlig minsta mängd. Huruvida det finns spill i början och i slutet eller runt om själva mattan vid dess framställning vet jag heller inget om, men allt material som ligger mellan de runda styckena är spill och oanvändbart men paa måste ändå betala för detta spill.

Jag håller inte med dig i din kritik av paa, men jag håller med om att färgerna inte är så vackra. Jag har själv mattor i detta material och varit i kontakt med tillverkaren eller snarast med importören, så jag har en massa olika prover. Jag hade samma invändningar och önskemål som du, men fick svar på tal och insåg att det är bara att gilla läget 8) :) That's it.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-14 22:56

IngOehman skrev:
Max_Headroom skrev:"Tänkte bara redogöra för vad jag lärt mig om detta på tekniskt gymnasium."

Fast det är kanske fel att utesluta möjligheten att det kan handla om en
inkompetent lärare.

Vh, iö

Så kan det vara. Det hjälper inte. Det blir underkänt i alla fall. Är läraren inkompetent så får även denne underkänt och får gå om grundläggande mekanik 1A han/hon också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-14 23:02

Javisst, jag menar bara att eleven inte kan klandras i det fallet.

Smack skrev:

Jag kan minnas fel, men jag tror faktiskt att SD-foten startade sitt liv
som en förbaskat tjusig fot med svarvad mässingshylsa som dolde det
inre (den där fjädringsklotsen som bara hade en roll som den tekniska
komponent det är).

Men - marknaden sade sitt, och folk ville ha den nakna foten UTAN det
estetiska höljet!

Kan tänka mig att det är så enkelt som att SD-foten i huvudsak mejkar
sens för människor med stort fysikaliskt förstånd, och att sådana typiskt
är lite mindre intresserade av yta än av funktionen. De som vill lyssna på
musik helt enkelt, i högre grad än att de vill drägla över hifi-apparaterna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2012-04-14 23:03

petersteindl skrev:
Smack skrev:
petersteindl skrev:
Smack skrev:

MvH
Peter

Exempel.

Jag har inte sagt att färgen i sig förändrar egenskaperna. Olika Färger tillsätts för att särskilja de olika mattorna åt ifrån varandra. De har helt olika fjädring vilket beror på mängden luft i cellerna.

Tillverkningsprocessen är troligtvis i form av en gjutprocess där gjutformar är stora verktyg. Själva granulatet eller massan är troligtvis redan färgad och då kan det bli frågan om en inte så oansenlig minsta mängd. Huruvida det finns spill i början och i slutet eller runt om själva mattan vid dess framställning vet jag heller inget om, men allt material som ligger mellan de runda styckena är spill och oanvändbart men paa måste ändå betala för detta spill.

Jag håller inte med dig i din kritik av paa, men jag håller med om att färgerna inte är så vackra. Jag har själv mattor i detta material och varit i kontakt med tillverkaren eller snarast med importören, så jag har en massa olika prover. Jag hade samma invändningar och önskemål som du, men fick svar på tal och insåg att det är bara att gilla läget 8) :) That's it.

MvH
Peter

Att färgsätta mattorna för att hålla isär dom känns ju onekligen ganska humoristiskt 2012, det måste du väl hålla med om :) Jag köper inte det om tillverkaren är seriös. Foam är normalt svart kan vi väl hålla med om. Hur många gånger har du sett limegrön foam förutom på dessa? Så i så fall undrar jag, vad tillför färgen limegrön för egenskap hos foamen?

Får man en limegrön säng från Tempur om man vill ha medium? Nasa säger "Vi ska ha hårda foamstolar. Ok, då blir de rosa med gula prickar. Sorry. Materialet ni vet"

Du kan texköpa 20mm foam för 238kr kvm och då från en ÅF. Tänk dig inköpspriserna.. Du får ut ganska många Sonic pluppar från en sådan karta.
http://www.audioequipment.se/flightcase ... plastazote

Jag förstår inte prissättningen. Jag förstår inte färgsättningen. Jag förstår inte om det är något unikt med dessa som man ska betala för. Jag förstår inte att någon inte gör det bättre och tjänar lite extra stålar.

Gilla läget.. Har man den åsikten skapar man aldrig en bra produkt.

Dessutom säger man sig ju anpassa foamen efter vikt. Då får man väl anta att man specialutvecklat och då kan bestämma att de ska vara svarta om man så vill då man ändå frångår off the shelf. Eller tänk om det är så att det är en stor del hum bug bakom dessa fötter (inte foam i sig utan just denna produkts favorisering) och att det faktiskt är ungefär eller lika bra med likvärdig foam för någon tia..

Jag får inte ihop det :)

En utmanare behövs.
Senast redigerad av Smack 2012-04-14 23:11, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-14 23:04

De där svarvade mässingshylsorna blev ganska dyra om jag inte missminner mig.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-04-14 23:16

MagnusÖstberg skrev:Ser fram emot lite sommar med bara fötter i torpet.

Bara fötter kan vara farligt, valet borde stå mellan mjuka jumpadojor eller hårda träskor. :wink:

Själv föredrar jag mjuka tofflor inomhus och hårda träskor i trädgården.
Mjukt på hårt, eller hårt på mjukt, funkar bra.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-04-14 23:33

*Sätter upp skylten "Mata inte trollen"*

Jag kan bara bidraga med ett subjektivt intryck av mitt första möte med SD-fötterna. När jag byggde ihop mina högtalare hade jag dem ett litet tag stående direkt på golvet (10 min för att kolla att det kom ljud ur alla elementet osv).
Då var basen rätt bummlig och otight. Limmade dit SD-fossingarna och det vart väldigt mycket bättre! :) Hade innan dess aldrig ägnat just kopplingen till golvet någon större tanke.. körde med Ikeas möbbeltassar på något gammalt par.
Jag har ett rätt "svajjigt" golv å andra sidan.

Om man tycker SD-foten är alldeles för dyr får man låta bli att köpa den och köra med suddigummi, häftmassa eller klippa i något gammalt liggunderlag?

Men jag var väldigt nöjd med mina och kommer köpa igen :)

Jag tycker du kan ge upp nu Richard... du får tycka om dina spikes men sluta köra fulretorik enligt metoden "Känd tidning skriver något som jag väljer att feltolka och felcitera" resp "Känd högtalartillverkare gillar spikes och om någon inte håller med så innebär det att ni tycker den högtalartillverkaren är inkompetent" :roll: (och detta är en riktigt ögonrullning DQ-20!) ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-14 23:45

Eftersom det citeras från HiFi-Forum så gör jag detsamma*. Jag citerar mig
själv! Från 2002:

Det handlar om att testa saker som det inte finns något skäl att tro att de
är förnuftiga saker, och om att testa sådant som kan vara det:

Ing. Öhman på HiFi-forum skrev:...i förlängningen blir det helt ohållbart.

Om man skall ignorera den fysikaliska verkligheten och ta hem och testa spikfötter (som såväl teoretiskt som i alla lyssningstester jag gjort är i princip det sämsta man kan ställa en högtalare på) så måste man väl fråga sig, om man inte borde testa även alla andra saker potentiellt dåliga saker man kan ställa högtalare på också? De flesta borde ju i varje fall vara mindre dåliga än spikfötter.

Exempelvis potatisar torde vara ett klokare val av underlag än spikfötter, alltså måste man prova att placera sina högtalare på potatisar! Ett annat exempel på fötter som bör testas om man tycker att spikfötter inte är slöseri på tid är yatzy-tärningar. Säkerligen fungerar dom också ganska dåligt, men bättre än spikfötter.

En anna rolig sak man har kunna läsa i denna tråd är att man skall använda spikfötter på mjuka trägolv, men mjuka fötter på betonggolv, fast en annan inläggare tyckte förstås att det var precis tvärtom. Kan någon tvivla på att hörselsinnet, tvärt emot Ekman förhoppning, är synnerligen manipulerbart av yttre omständigheter och förväntningarnas makt? Speciellt tydligt är det när man kontemplerar över att just dom som marknadsför hörselns oantastlighet vägrar lita på sin hörsel! De är inte sällan synnerligen hatiskt inställda till blindtester där man bara har sin hörsel till hjälp...

Jag tänker inte lägga mig i vad man vill använda för underlag till sina högtalare, eller vilka subjektiva preferenser för olika sound olika människor kan tänkas ha, men, om man vill höra det inspelade ljudet så oanfrätt som möjligt finns bara en sanning när det gäller val av högtalarfötter, nämligen:
Den fot är bäst, som får högtalaren att stå mest stilla, och som minst får golvet att vibrera (av mekaniskt inducerade vibrationer från högtalarlådorna, men golvet får naturligtvis röra sig av ljudtrycket från högtalaren på samma naturliga sätt som golvet låter sig påverkas av ljud från levande musiker).

Om man har högtalaren placerad på trägolv finns i praktiken ingen bättre lösning än "flytande högtalare", vilket bäst (= i största möjliga frekvensområde, med minsta möjliga förluster och på ett praktiskt realiserbart sätt) åstadkommes medelst mjuka fötter, t ex SD-fötter.

Fötterna skall INTE vara dämpande, utan så lealöst fjädrande som möjligt. Dämpningen kan vara mycket låg. Då ernås kabinettsrörelser som tangerar 1/1000 av membranrörelserna om lådan väger så många gånger mer än membran+luft (vilket är ungefär samma massa som membranet ensamt för detta enkla resonemang).

Om högtalaren står på betonggolv (eller annat mkt tungt och styvt golv) fungerar mjuka fötter precis lika bra som på trägolv. Mjukfötter fungerar alltså alltid bra. Dock finns en alternativ lösning för den som är experimentlysten, nämligen sandkuddsfötter!
(Och här är det faktiskt relevant att tala om "dämpkuddar". Det är nämligen precis var sandkuddsfötter är! Det språkbruk som benämner SD-fötter eller andra mjukfötter såsom "dämpkuddar" är däremot olyckligt eftersom det dels får det att verka som om fötterna dämpar (vilket en god mjukfot inte skall göra i väsentlig grad) och ser ut som kuddar (vilket inte heller är vanligt hos mjukfötter))

Nåväl, hur gör man? Jo, man tar helt enkelt och syr ihop åtta små påsar (5*5 cm) som man sen fyller med sant och snör ihop. Dessa sandpåsar placerar man under de fyra hörnen på respektive högtalare. Är golvet tillräckligt stumt (vi talar här om betongkällargolv snarare än betonggolv i en lägenhet*) så kan man faktiskt under gynnsamma omständigheter nå högtalarlåderörelser som är till och med något mindre än 1/1000 av membranets (vid 1/1000 i membran-/lådmassakvot) men inte alltid.

Prova kan man dock alltid!

*Den som tror att ett betonggolv i en vanlig lägenhet är styvt kan ställa sig frågan vad det kan bero på att man hör när grannen borrar med slagborrmaskin i väggen...

Överkurs: Ibland, men mycket sällan, är det inte alls som det som anges ovan, eftersom extrema specialfall kan komma att rucka ekvationernas förutsättningarna dramatiskt!
Men skall man vara riktigt riktigt noga så behövs en halv kvälls föreläsning och praktiska demonstrationer. Kanske något som kan arrangeras i LTS regi? För LTS-medlemmar. Om det finns intresse.

Vh, Ing. Öhman

Jag håller med mig.

Det är lika sant idag som det var för 10 år sedan.

Vh, iö

- - - - -

*Jag har förvisso uppfattat att det inte är tilllåtet att flytta hit diskussioner
från andra fora (eller det gällde kanske bara disussioner OM andra fora, ja
så var det nog), men hur som helst är ju ett inlägg från 2002 näppeligen
en pågånde diskussion, och dessutom så har ju denna tråds förstainlägg
lämnats utan anmärkning från de ärade moderatorerna. Så jag hoppas att
det ovanstående är ok.
Senast redigerad av IngOehman 2012-04-14 23:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-14 23:48

Smack skrev:
petersteindl skrev:
Smack skrev:
petersteindl skrev:
Smack skrev:

MvH
Peter

Exempel.

MvH
Peter

Att färgsätta mattorna för att hålla isär dom känns ju onekligen ganska humoristiskt 2012, det måste du väl hålla med om :) Jag köper inte det om tillverkaren är seriös. Foam är normalt svart kan vi väl hålla med om. Hur många gånger har du sett limegrön foam förutom på dessa? Så i så fall undrar jag, vad tillför färgen limegrön för egenskap hos foamen?

Får man en limegrön säng från Tempur om man vill ha medium? Nasa säger "Vi ska ha hårda foamstolar. Ok, då blir de rosa med gula prickar. Sorry. Materialet ni vet"

Du kan texköpa 20mm foam för 238kr kvm och då från en ÅF. Tänk dig inköpspriserna.. Du får ut ganska många Sonic pluppar från en sådan karta.
http://www.audioequipment.se/flightcase ... plastazote

Jag förstår inte prissättningen. Jag förstår inte färgsättningen. Jag förstår inte om det är något unikt med dessa som man ska betala för. Jag förstår inte att någon inte gör det bättre och tjänar lite extra stålar.

Gilla läget.. Har man den åsikten skapar man aldrig en bra produkt.

Dessutom säger man sig ju anpassa foamen efter vikt. Då får man väl anta att man specialutvecklat och då kan bestämma att de ska vara svarta om man så vill då man ändå frångår off the shelf. Eller tänk om det är så att det är en stor del hum bug bakom dessa fötter (inte foam i sig utan just denna produkts favorisering) och att det faktiskt är ungefär eller lika bra med likvärdig foam för någon tia..

Jag får inte ihop det :)

En utmanare behövs.

Smack, du fantiserar och spekulerar i saker som du inte har en aning om. Det brukar oftast bli fel och du är inget undantag.

Så här ser en kollektion ut.

Bild

Varje färg indikerar sin specifika belastning och den mäts i N/mm2. Då kan man räkna ut arean på foten för given vikt. Vill man dessutom ha en given area så får man välja olika belastningsgrad och de har olika färg.

Det är en stor fabrik som tillverkar dessa och det används inom industrin som dämpare/fjädrare för olika saker och i olika miljöer.

Dämpningen bör vara någorlunda frekvenslinjär och även fjädringen.

Dessutom skall den hålla för belastning i många år och inte ändra egenskaper och inte tryckas ihop.
Dessa parametrar skall ha snäva toleranser och definieras i DIN normer hur de skall mätas.

Mechanical loss factor
Rebound elasticity
Compression set
Static shear modulus
Dynamic shear modulus
Coefficient of friction (steel)
Coefficient of friction (concrete)
Abrasion
Operating temperature
Specific volume resistance
Thermal conductivity
Flammability

Om du tror att det är en dussinprodukt så tror du åt skogen fel. produkten och tillverkaren är alltigenom seriös. Det är en av marknadens bättre industriprodukter på området. Det är ett fjädrande material med relativt hög inre dämpning. Materialet används där kraven är höga för vibrationsdämpning och stomljudsisolering.

Smack, det är bara att gilla läget 8) :)

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi