Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:Gör man jämförande tester monaural och binaural så får man i det förra läget en kraftig påverkan på den upplevda frekvensgången medan man inte får det med det sistnämnda (för monofoniska ljudkällor). Man får bara lyftet i centrum för fantomkällor men ingen klanglig förändring.
DQ-20 skrev:Naqref skrev:Gör man jämförande tester monaural och binaural så får man i det förra läget en kraftig påverkan på den upplevda frekvensgången medan man inte får det med det sistnämnda (för monofoniska ljudkällor). Man får bara lyftet i centrum för fantomkällor men ingen klanglig förändring.
Menar du att om man kör med en monokälla och förflyttar den åt sidan får man en tonkurveändring. Om man kör med två monokällor och panorerar dessa åt var sin sida samtidigt kommer det uppstå en fantomkälla i mitten som inte uppfattas ljusare men som stiger i höjd. Eller hur ser försöket ut.
/DQ-20
single_malt skrev:PerStromgren skrev:Vår bransch verkar vara tämligen odokumenterad på ett sätt som förvånar mig. Jag ställde en fråga för några år sedan om det fanns några artiklar annat än i MolT(*) att läsa i ämnet, men så är inte fallet.
Om vi alla kunde läsa något och ta avstamp i samma kunskapsmassa sluppe vi många av de tunga dialoger (och allmänt skitsnack) som ibland förekommer här. Tänk om vi kunde få läsa boken om den basala tekniken bakom stereoåtergivning i hemmet! I sanning en förmodligen ouppnålig dröm. Ack!
*) "Felet" med MoLT är att den bara läses i en trång (svensk) krets, eftersom den bara finns på svenska. Den är en superb tidning, för övrigt!
En bra början är kanske att försöka reda ut vad en stereolyssningssituation innebär för hörseln. Jag ska försöka förklara hur jag tänker mig att det ser ut. Jag är glad för synpunkter på vad jag eventuellt har missförstått.
Jag tar hjälp av en illustration:
När vi sitter framför stereon och lyssnar nås våra två öron av ljud från två högtalare, A och B. Om ljudet som kommer från högtalarna är tillräckligt lika kommer en fantomljudkälla mellan högtalarna att höras.
Ljudet från högtalare A ger genom det tids- och riktningsförhållande dess ljud når lyssnarens höger- OCH vänsteröra(AL och AR), upphov till lokalisering av den högtalaren.
På motsvarande sätt sker lokalisering av högtalare B.
Med lokalisering menar jag här information hörselsinnet använder för att organisera den medvetna ljudscenen. Bland annat gör den informationen, om den är korrekt i att fantomkällans spektrala egenskaper upplevs lika som ljudkällorna.
Precis som Morgan skriver kommer fantomkällan upplevas som något förhöjd i förhållande till medianplanet om det undersöks under kontrollerade förhållanden. Men den höjningen kan INTE motverkas av att införa "kompensationer" i högtalarens frekvensrespons eftersom det inte kommer att påverka egenskaperna som ger upphov till lokalisering enligt ovan. Lokaliseringen bygger på igenkännandet av inlärda unika tids- och spektrala förhållanden hos öronsignalerna som motsvarar en viss plats ljudet kommer ifrån.
Illustrationen och resonemanget kommer från "On the Localisation in the superimposed Soundfield" av Gunther Thile.
http://www.hauptmikrofon.de/theile/ON_THE_LOCALISATION_english.pdf
...Precis som Morgan skriver kommer fantomkällan upplevas som något förhöjd i förhållande till medianplanet...
Wiki skrev:The median plane is a Midsagittal plane which bisects the body vertically through the navel, dividing the body exactly in left and right side. Sagittal plane is any plane parallel to the median plane.
single_malt skrev:DQ-20 skrev:Naqref skrev:Gör man jämförande tester monaural och binaural så får man i det förra läget en kraftig påverkan på den upplevda frekvensgången medan man inte får det med det sistnämnda (för monofoniska ljudkällor). Man får bara lyftet i centrum för fantomkällor men ingen klanglig förändring.
Menar du att om man kör med en monokälla och förflyttar den åt sidan får man en tonkurveändring. Om man kör med två monokällor och panorerar dessa åt var sin sida samtidigt kommer det uppstå en fantomkälla i mitten som inte uppfattas ljusare men som stiger i höjd. Eller hur ser försöket ut.
/DQ-20
Om man testar med ett öra igenbommat(göra test monauralt) på stereo får man upplevd tonkurveändring. Sen är jag också nyfiken på vilket eller vilka tester Naqref syftar till.
Naqref skrev:Man ska komma ihåg att det finns många sätt att bygga upp ett stereosystem med olika för och nackdelar. Vissa fel finns i vissa typer av system och inte i andra. Stereosystemen är ju inte generellt begränsade till två kanaler - det betyder bara att det är fler än en kanal (monofonisk). Att prata om intrinsiska stereostystemfel antyder att det är distinkt givna fel vilket det alltså inte är.
single_malt skrev:DQ-20 skrev:Naqref skrev:Gör man jämförande tester monaural och binaural så får man i det förra läget en kraftig påverkan på den upplevda frekvensgången medan man inte får det med det sistnämnda (för monofoniska ljudkällor). Man får bara lyftet i centrum för fantomkällor men ingen klanglig förändring.
/DQ-20
Om man testar med ett öra igenbommat(göra test monauralt) på stereo får man upplevd tonkurveändring. Sen är jag också nyfiken på vilket eller vilka tester Naqref syftar till.
IngOehman skrev:Jodå, stereosystemen är i allra högsta grad intrinsiska, och de är inte till
100 % kompenserbara eftersom stereofonisk kodning (både till två och
till flera kanaler) är förlustbehäftad.
IngOehman skrev:Naqref skrev:Man ska komma ihåg att det finns många sätt att bygga upp ett stereosystem med olika för och nackdelar. Vissa fel finns i vissa typer av system och inte i andra. Stereosystemen är ju inte generellt begränsade till två kanaler - det betyder bara att det är fler än en kanal (monofonisk). Att prata om intrinsiska stereostystemfel antyder att det är distinkt givna fel vilket det alltså inte är.
Jodå, stereosystemen är i allra högsta grad intrinsiska, och de är inte till
100 % kompenserbara eftersom stereofonisk kodning (både till två och
till flera kanaler) är förlustbehäftad. Och dessutom är de både många och
mångfacetterade. Alla är inte stora, men de behöver viktas både med av-
seende på storlek och harmlöshet.
Däremot kommer varje nytt sätt att handskas med dem också att ge
olika resultat.
Så för varje sätt att dekoda en stereofonisk inspelning så kommer balan-
sen mellan restfel och bieffekter av kompensationerna, att vara olik andra
sätt att göra det på. Men de flesta kan ändå vara klart bättre (i betydelsen
närmare ursprungshändelsen) än en okompenserad uppspelning (alltså en
två punktljudkällehögtalare med rak tonkurva spelandes i ekofritt rum).
Men ALLA fel finns i grunden i ALLA enkodningar.
Och mer eller mindre små rester av alla fel finns dessutom kvar efter kom-
pensetionerna - i alla GODA dekodningar! Inte för att det är bra med rest-
fel, utan för att varje kompensation kommer till ett pris...
Vissa fel är dessutom av sådan art att det inte är lämpligt att kompensera
för dem alls, utan de behöver maskeras - medan det med andra är precis
tvärtom!
- - -
I den här tråden verkar av något anledning framförallt okompenserbara fel
ha dragit upp, medan praktiskt taget alla de viktiga kompenserbara felen är
lämnade helt utan kommentarer, trots att det är dessa som är nyckeln till
vad jag skulle kalla för en verkligt högklassigt återgivning.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det får anstå till någon föreläsning eller liknande.
- - -
Naq: Jag uttryckte mig nog alltför generellt. Talade om stereosystemfel
i bemärkelsen "de stereosystem som finns". Men inkluderade alltså inte
alla de riktningskodande system som man kan föreställa sig.
Jag åsyftade alltså i princip bara inkluderade de semikompatibla system
som vi känner som tvåkanalsstereo, ambofoni*, 5.1, 6.1 och 7.1.
Borde ha varit tydligare, eller borde rättare sagt ha läst ditt inlägg tidig-
are tydligare.
Vh, iö
- - - - -
*Som jag i princip faktiskt ser allra mest som ett sätt att hantera stereo-
systemfelen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster