Klassiskt kontrabasspel för gudar

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gnypp45

Klassiskt kontrabasspel för gudar

Inläggav gnypp45 » 2012-04-24 21:43

Jag hittade den här dokumentären på Youtube om bassisten Bozo Paradzik och hans undervisning vid musikhögskolan i Freiburg, Tyskland.

http://youtu.be/t1m8aLIGqtw

Jag har blivit kär i musiken som kommer vid 0:17 och pågår till 3:43. Så OTROLIGT snyggt spelat av Bozo!! Vilken värme, vilken självklar auktoritet, vilken musikalitet i spelet... :o

Är det nån som vet vad han spelar för stycke här? Originalmusik eller möjligen transkription av något som egentligen är skrivet för ett annat instrument?

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2012-04-29 22:31

Eftersom responsen blev så överväldigande på det förra inlägget så fortsätter jag med lite mer kontrabas om det är OK! :)

Jag är ju en sugare för Bach:s koralpreludier och i min jakt efter inspelningar på Spotify så stötte jag på några av preludierna ur Orgelbüchlein i sättning för piano och kontrabas.

Tonläget och känslan blir lite som i Jan Johanssons lågmälda Jazz på Svenska. Spelet är enkelt, utan krusiduller och nästan märkligt uttryckslöst men det funkar bra på den här musiken, som får tala helt för sig själv:
http://open.spotify.com/track/12id7WpGFYolnXF32M8OG6

Pianot spelar manualstämmorna, medan basen tar pedalstämman genomgående med pizzicato. Ett annat fint spår:
http://open.spotify.com/track/6kVRhrkqWyiASZLZFYpI8c

Som så ofta med genuint bra musik så håller den för nästan vad som helst och nya sättningar och arrangemang får i alla fall mig att upptäcka detaljer och kvaliteter som jag kanske annars missat.

Av alla spår är de jag länkade till, plus ett par tre till, bra. Resten av skivan är dock inte lika lyckad, tycker jag.

Bild

(Den här inspelningen har en mörk hemlighet, får se om ni kan lista ut den. 8))

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Klassiskt kontrabasspel för gudar

Inläggav KarlXII » 2012-04-29 22:50

gnypp45 skrev:Jag hittade den här dokumentären på Youtube om bassisten Bozo Paradzik och hans undervisning vid musikhögskolan i Freiburg, Tyskland.

Jag har blivit kär i musiken som kommer vid 0:17 och pågår till 3:43. Så OTROLIGT snyggt spelat av Bozo!! Vilken värme, vilken självklar auktoritet, vilken musikalitet i spelet... :o

Är det nån som vet vad han spelar för stycke här? Originalmusik eller möjligen transkription av något som egentligen är skrivet för ett annat instrument?

Bra att du bumpade. Det är jättefint!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-30 02:01

KarlXII skrev:
gnypp45 skrev:Jag hittade den här dokumentären på Youtube om bassisten Bozo Paradzik och hans undervisning vid musikhögskolan i Freiburg, Tyskland.

Bra att du bumpade. Det är jättefint!

+1 :)

Den finns bara på MP3
Senast redigerad av petersteindl 2012-04-30 02:20, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-30 02:15

Kontrabas? Lee Rocker --->

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-30 03:53

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2012-04-30 07:33

petersteindl skrev:
KarlXII skrev:Bra att du bumpade. Det är jättefint!

Den finns bara på MP3

Kul att ni också gillar klippet! Vad är det för stycke, Peter?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-04-30 08:12

Jag tackar också för bumpen, musiken var fantastisk.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-30 11:00

gnypp45 skrev:
petersteindl skrev:
KarlXII skrev:Bra att du bumpade. Det är jättefint!

Den finns bara på MP3

Kul att ni också gillar klippet! Vad är det för stycke, Peter?

Jag vet inte :lol: :)

Då jag skrev att den bara finns på MP3 så menade jag detta som svar på ditt nästa inlägg angående Bach där du skriver "Den här inspelningen har en mörk hemlighet, får se om ni kan lista ut den."

MvH
Peter

Användarvisningsbild
ajna

Inläggav ajna » 2012-04-30 14:48

Jag tror det är den här. spotify:track:3VzEZzOyrhwA8R465P7YLh

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2012-04-30 18:15

ajna skrev:Jag tror det är den här. spotify:track:3VzEZzOyrhwA8R465P7YLh

Tack för tipset, men nix, det är inte rätt. Jaq har kollat igenom Bottesinis konserter redan.

Jag tycker att stycket som spelas i filmen låter några decennier modernare, och - om jag får säga så - en tiopotens mer musikaliskt intressant!
Senast redigerad av gnypp45 2012-04-30 20:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2012-04-30 18:36

petersteindl skrev:Då jag skrev att den bara finns på MP3 så menade jag detta som svar på ditt nästa inlägg angående Bach där du skriver "Den här inspelningen har en mörk hemlighet, får se om ni kan lista ut den."

MvH
Peter

Mörkare, Peter, mörkare än så. 8)

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2012-04-30 20:42

Den "mörka" hemligheten med Bach-skivan är att den inte spelades in av människor, utan av en maskin!

Närmare bestämt var det midi-filer genom ett digtalpiano och - är jag 100% säker på,
fast ingen info står att finna om just detta - en samplad kontrabas.

Bild

I just de spår jag länkade till så funkar det ganska bra, även om ornamenteringen låter väl fyrkantig ibland.
På andra spår så hör man tydligare att basljudet är syntetiskt och pianospelet blir plågsamt tunghänt.

Jag hittade artisten, Claudio Colombos, sajt. Han verkar vara en kille som gillar långa cykelsemestrar
och klassisk musik. :D
På sajten lägger han, förutom långa semesterreportage, ut en enorm reportoar av klassisk musik för piano, musik
arrangerad för piano och musik för piano och ytterligare något instrument. Allt framfört genom midifiler
som han matar in genom sitt klaviatur. Allt är gratis att ladda ner, men bithastigheten på MP3-filerna är
ganska låg. Jag misstänker att den är högre på köpversionerna som liggger på Amazon och på Spotify. Han
måste ha ägnat en massa fritid under flera års tid åt detta projekt! Tydligen är han pianolärare till yrket.

Bla finns alla Beethovens Symfonier i Lizsts pianotranskriptioner, och Stravinskijs baletter i version för piano.

Se själv. Kanske hittar ni också nåt intressant där:
http://www.claudiocolombo.net/english.htm

Här kan man läsa mer om (och av) fenomenet Claudio Colombo:
http://pianosociety.com/new/phpBB2/view ... =24&t=1990

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-30 21:25

Skotten(?) som spelade precis i slutet talade mer med mig... Bra program.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till Musikstugan