Höja ljudnivån OCH stoppa i proppar?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Höja ljudnivån OCH stoppa i proppar?

Inläggav PerStromgren » 2012-05-04 08:52

I dagens DN diskuterar en krönikor hotet om att maxgränsen för ljudnivån på rockkonsert ska sänkas från 100dB(A?) till 97dB i Sverige. Han tycker uppenbarligen inte om detta och tycker att makthavare borde se till att det delas ut hörselskydd i stället. Han använder alltid det, säger han.

Som masochisten säger: "Slå mig hårdare, men vänta tills jag tagit en magnecyl till!" :)

Det är uppenbarligen något jag inte förstår. Förklara för mig.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-04 09:02

Tänk på musik/publikbrusförhållandet. Med proppar i och högre musik så sänker du omgivande publiks vrålande som störmoment.

Bra idé för bio också, så slipper man störa sig på hostningar och godispapperprassel.

För bilkörning har jag 'rekommenderat' metoden tidigare.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Höja ljudnivån OCH stoppa i proppar?

Inläggav Bill50x » 2012-05-04 10:01

PerStromgren skrev:Det är uppenbarligen något jag inte förstår. Förklara för mig.

Jag förstår inte heller. Gillar hög musik men inte så det gör ont i öronen. Min lätta tinnitus kommer sig av en konsert med Blue Öyster Cult för många många år sedan.

Men är det inte olika skaderisk beroende på vilken frekvens det handlar om? I alla fall gör det mer ont i öronen med stark diskant.

Men hög ljudvolym och sedan öronproppar för att inte skadas, det tycker jag låter osunt. Det är ju skit att de som spelar högt inte vill tänka på sina kunders hälsa.

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-05-04 10:03

Bill50x skrev:Men hög ljudvolym och sedan öronproppar för att inte skadas, det tycker jag låter osunt. / B

Jag lägger gärna till "korkat".

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-05-04 10:46

Håller helt med att det inte är någon bra idé för völjudet, men som nattlorden nämner så blir brusgolvet högre i jämförelse till musiken om man sänker nivån.

Rollo

Inläggav Rollo » 2012-05-04 11:27

Bill50x skrev:Men hög ljudvolym och sedan öronproppar för att inte skadas, det tycker jag låter osunt. Det är ju skit att de som spelar högt inte vill tänka på sina kunders hälsa.

De vill väl utforma sina konserter så att olika kombinationer av avstånd till PAt och ljudstyrka kan upplevas. Om det är för högt för mig är det troligtvis ändå lagom för någon annan. Jag kan ställa mig längre bort eller använda skydd. Vad ska personen som vill uppleva högre ljud kompensera med om det är för lågt?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-05-04 11:47

Jag blir fasen galen när folk snackar sönder spelningar jag är på, vilket
händer VÄLDIGT ofta i Stockholm. Just där och då vill jag gärna chockhöja
till 135 dB så mupparna väljer något ställe bättre lämpat för fikaprat.

När de gått går det bra att sänka igen.
2021 maj på Spotify

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-05-04 13:20

Rollo skrev:De vill väl utforma sina konserter så att olika kombinationer av avstånd till PAt och ljudstyrka kan upplevas. Om det är för högt för mig är det troligtvis ändå lagom för någon annan. Jag kan ställa mig längre bort eller använda skydd. Vad ska personen som vill uppleva högre ljud kompensera med om det är för lågt?

Redan ett par hundra meter från PA:t vänder det sig ibland i både öronen och magen på grund av oljudet. Du har inga krav på ljudkvalitet när du går på konsert?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-04 13:35

Nattlorden skrev:Tänk på musik/publikbrusförhållandet. Med proppar i och högre musik så sänker du omgivande publiks vrålande som störmoment.

Tror du verkligen att det är anledningen till valet av nivå? 8O

Om vrålande publik på rockkonsert är störande, tror jag att du är på fel konsert. Det är nog meningen att folk ska vråla...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-04 13:46

PerStromgren skrev:Om vrålande publik på rockkonsert är störande, tror jag att du är på fel konsert. Det är nog meningen att folk ska vråla...

Skulle du gå på en koncert där det är meningen folk skall vråla, där du går hem efteråt och inte vet hur bandet lät för att du bara hörde de runt om som vrålade?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-05-04 13:48

Tror Nattias att folk vrålar mindre om medelnivån ligger på 105-107 dB?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-05-04 14:13

Är det ingen som tror att anledningen är att ljudet blir mer "fysiskt" med högre ljudtryck och hörselproppar, än med lägre ljudtryck och utan hörselproppar?
Och att många verkligen vill känna musiken i hela kroppen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-04 14:39

PekkaJohansson skrev:Tror Nattias att folk vrålar mindre om medelnivån ligger på 105-107 dB?

Jämför med vid 100dB? Ja, relativt sett.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-04 14:48

paa skrev:Är det ingen som tror att anledningen är att ljudet blir mer "fysiskt" med högre ljudtryck och hörselproppar, än med lägre ljudtryck och utan hörselproppar?

Jag tror att kärnan ligger här. Då borde lösningen vara att skruva upp energin under, säg, 100 Hz ordentligt för att skapa känsla utan att i onödan skada öronen. Men är det någon som vill erkänna att det är så här vi vill ha det?

Ni som har baskapabel utrustning, har ni provat att tilta tonkurvan riktigt rejält genom att styra ut slutstegen för sub-80 15-20dB högre än resten?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-04 14:51

PerStromgren skrev:Ni som har baskapabel utrustning, har ni provat att tilta tonkurvan riktigt rejält genom att styra ut slutstegen för sub-80 15-20dB högre än resten?

Provat, ja. Sänkt halvvägs tillbaka igen.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-05-04 14:55

PerStromgren skrev:
paa skrev:Är det ingen som tror att anledningen är att ljudet blir mer "fysiskt" med högre ljudtryck och hörselproppar, än med lägre ljudtryck och utan hörselproppar?

Jag tror att kärnan ligger här. Då borde lösningen vara att skruva upp energin under, säg, 100 Hz ordentligt för att skapa känsla utan att i onödan skada öronen. Men är det någon som vill erkänna att det är så här vi vill ha det?

Ni som har baskapabel utrustning, har ni provat att tilta tonkurvan riktigt rejält genom att styra ut slutstegen för sub-80 15-20dB högre än resten?

Jag har lekt en del med det (finns mer att läsa i min medlemspresentation om hur det gick). Min slutsats är att det inte är en höjdare att lyssna på alls, såvida det inte ganska "tomt" i spektrat mellan 30-80hz ungefär. Är de det så går det praktistk taget att höja hur mycket som helst. Inte ens en höjning med 20db låter fel vid de tillfällena på rätt musik. Akustisk musik låter helt fel, men, kul. Elektronisk musik eller ljudeffekter däremot blir bara roligare ett litet tag.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-05-04 15:08

Vill folk verkligen lyssna på musiken eller är de där av något annat skäl? Varför är detta ett mindre problem vid t.ex. jazz eller klassisk musik? Där är ljudnivån vanligtvis långt lägre och musiken meta spretig. Med ökad "fyllegrad" blir publiken mera högljudd samtidigt som hörseln trubbas av.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-04 15:13

RogerGustavsson skrev:Vill folk verkligen lyssna på musiken eller är de där av något annat skäl? Varför är detta ett mindre problem vid t.ex. jazz eller klassisk musik? Där är ljudnivån vanligtvis långt lägre och musiken meta spretig. Med ökad "fyllegrad" blir publiken mera högljudd samtidigt som hörseln trubbas av.

Nu ska det väl i ärlighetens namn sägas att det förekommer en och annan öl även i jazzsammanhang. Men det är oftast tyst vid solona!
... tycker jag!

Per

Rollo

Inläggav Rollo » 2012-05-04 15:38

PekkaJohansson skrev:Redan ett par hundra meter från PA:t vänder det sig ibland i både öronen och magen på grund av oljudet. Du har inga krav på ljudkvalitet när du går på konsert?

Jovars. Tycker du att ljudnivåbegränsningen är ett bra sätt att komma tillrätta med musiker och ljudtekniker som skriver checkar som PAt inte kan casha?

(Är det inte så att det risigaste ljudet kommer ur de klenaste PA-systemen? Kanske redan under 97 dBA?)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-04 15:46

Rollo skrev:
PekkaJohansson skrev:Redan ett par hundra meter från PA:t vänder det sig ibland i både öronen och magen på grund av oljudet. Du har inga krav på ljudkvalitet när du går på konsert?

Jovars. Tycker du att ljudnivåbegränsningen är ett bra sätt att komma tillrätta med musiker och ljudtekniker som skriver checkar som PAt inte kan casha?

Men ljudteknikerna sitter väl i återkoppligskedjan? De lyssnar väl själva på det det som kommer ur PA:t och borde alltså ställa nivån därefter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-05-04 15:46

Man kan ju få hörselskador av att sitta för nära oförstärkta jazzmusiker också, det hela är så situationsberoende så att varje lyssnare måste ta eget ansvar i slutändan. Långa avstånd på festival, nära i liten lokal, går ju inte att dra allt över en kam och kalla det "rockkonsert" typ? Då får man ha ett väldigt tätt regelverk om musikerna ska skydda lyssnarna...?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-04 16:19

phloam skrev:Man kan ju få hörselskador av att sitta för nära oförstärkta jazzmusiker också, det hela är så situationsberoende så att varje lyssnare måste ta eget ansvar i slutändan.

I slutändan måste man ta sitt eget ansvar, ja. Det gör tex att jag inte längre går på vissa typer av konserter trots att jag gillar musiken.

Men ska man som konsument verkligen behöva ta det ansvaret? Ska jag som fotbollsintresserad (nåja, det är jag inte, men tänk tanken) behöva bära hjälm för att inte skadas av kringflygande flaskor? Ska folk som har sina bilar parkerade i närheten av en fotbollsmatch skylla sig själva när bilen är sönderrepad?

Vad jag menar är, man ska inte behöva räkna med skador och behöva skapa sig ett extra skydd bara för att man besöker ett evenemang. Musiker som behöver mangla folk med skadliga ljudnivåer är helt enkelt inte tillräckligt bra musiker.

Jag var i slutet av 70-talet (möjligen början -80) på Scandinavium i Göteborg och lyssnade på Bob Marley. Han spelade så lågt att det tog ett tag innan publiken fattade att det inte var paus-musiken utan att han verkligen börjat spela. Några problem med detta? Nej, en av de trevligare konserterna jag varit på. Utan att det ringde i öronen på hemvägen. Frank Zappa likaså, har bevistat flera konserter med honom, i inget fall har det smärtat i öronen. Någon som vill påstå att dessa båda giganter spelar dålig musik för att det är för lågt?

Det finns dock folk som inte fattar bättre än att de sitter och snackar sönder en konsert, det råkade jag ut för på samma ställe när jag lyssnade på Peter Gabriel. Då satt jag och spelade in konserten och framför mig satt det två grabbar och snackade högljutt om chefen. När jag bad dem hålla truten fick jag till svar att de inte kunde hjälpa att jag spelade in... Mitt svar var att jag inte betalt en konsert-biljett för att lyssna på deras dravel och då blev det tyst.

Jag ska ju inte behöva få förstörd hörsel för att en massa idioter runt mig väsnas, eller hur? Men faktum är publiken ibland låter mer än vad artisten gör, men är lösningen att artisten spelar högre? Annars brukar man ju säga; vill du verkligen att någon lyssnar på vad du säger, sänk rösten.

/ B

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2012-05-08 23:50

Jag kan inte med ord nog uttrycka hur horribelt jag tycker att förslaget är.

En begränsning av det slaget invaggar folk i en falsk trygghet och föder ressonemang hos publiken av typen: "Eftersom reglerna efterlevs så är det nog helt ofarligt för hörseln att lyssna hela konserten utan öronproppar".

Det är INTE safe på normala pop- och rockkonserter!

Det enda som kommer att hända är att de som sköter ljudet vid konserterna kommer att pressa ihop och dista ljudet ännu mer än de redan gör för att publiken skall uppleva ljudet som starkare än det i själva verker är.

Amplituden är INTE den enda avgörande parametern när det gäller riskerna för hörselskador...

Att värna om folks hörsel är bra. Men detta är inte vägen att gå. :x
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-05-09 00:00

Det är helt OK om dom spelar högt så länge det låte bra och rent. Exempel: Röyksopp på fästningen i Oslo här omåret. Jarre kom efteråt, också bra ljud, men han spelade inte riktigt lika starkt.

Har varit på ett antal konserter som låtit skit för att man försker spela mycket starkare än vad riggen klarar av.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-05-09 11:04

Förr i tiden var publiken tyst och lugn :)

http://www.youtube.com/watch?v=5lfK2VPNx5s

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-09 11:26

petersteindl skrev:Förr i tiden var publiken tyst och lugn :)

http://www.youtube.com/watch?v=5lfK2VPNx5s

MvH
Peter

Den länken behövde jag inte öppna för att veta vad jag skulle få se! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-05-31 19:17

Ang lagförslaget så läste jag idag en insändare med en egen lösning.

http://www.direktpress.se/uppsalatidnin ... -hardrock/

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-31 19:38

Tekniska gränser blir alltid trubbiga. Var ska man mäta, efter vilken norm (A-vägt, B-vägt osv), toppvärde eller medelvärde - lika jobbigt som att mäta högtalare :-)

Min åsikt är, man ska inte behöva skydda sin hörsel med extra anordningar bara för att man vill lyssna på musik. Vem ställer ut ljuskonst där man förutsätter att åskådarna bär mörka glasögon? Vem serverar mat där man förutsätter att kunderna har tagit injektioner mot allehanda infektioner?

/ B

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-05-31 20:03

Lyssnar man på akustisk musik med nyktra och sittande medhörare kan det vara svårt att förstå upprördheten mot dB gränser.

MEN; gillar man elektronisk musik och gillar att dansa under framförandet är det lite skillnad.

Jag ser detta delvis som en ålderfråga, delvis som en fråga om musiksmak. Jag (som är medelålders...typ) gillar å ena sidan stark musik, men har å andra sidan proppar när det blir för starkt. Jag vill absolut uppleva musiken fysiskt när jag går på konsert och det svänger. 8)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2012-06-15 16:54

Jag har inget emot att nivån sänks, jag har alltid proppar ändå. Det gör heller inget om nivån bibehålls, för jag tycker inte det blir för högt. Däremot är det ju inte lätt att hitta proppar med linjär dämpning. Jag har för det mesta Bellman ER20, men diskanten dämpar likväl hårdast.
Som en parantes bevistade jag Royal Hunt's spelning i Köpenhamn för ett par månader sedan. Fy fan så högt! På gränsen till outhärdligt, trots proppar som möttes inne i skallen. Inälvorna skakade runt, och byxbenen fladdrade hela tiden. Danskarna kan inte gärna ha samma gränsvärden som vi har.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Nästa

Återgå till Musikstugan