Boston A-40

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Boston A-40

Inläggav zapanasta » 2012-05-07 13:18

Ger mig in på nästa projekt då :)

Bytt kanter på dom men hade inga 3.3uf kondningar hemma,får byta dom senare..

Hade väl inga större förväntningar på dessa,men jag blev glatt överasskad..

Dom spelar ju mkt bra faktiskt,tilltalar mig mer än mirschlådorna jag höll på med i går :)
Bild
Bild
Bild

Så här ser token ut själv föressten,sonen knäppte på mig förra veckan,hehe
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-07 13:29

Snyggt, långt ifrån alla som ligger så rätt när de skall försöka "hysta iväg en blomsterpinne".
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-07 13:38

Nattlorden skrev:Snyggt, långt ifrån alla som ligger så rätt när de skall försöka "hysta iväg en blomsterpinne".

Haha,tränare åt sonen numera,men kan kasta hjälpligt fortfarande i alla fall :)

Vet att du skrivit om dessa A-40 förr och sagt att dom är bra,vete fn om inte dessa får bli datahögtalare i fortsättning för jag gillar ljudet i dom :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-07 13:52

Spelade på ett par Boston A-40 under flera år och de lät alltid väldigt trevligt och bra. Framför allt var de utan irriterande sidor, inget som stack ut och bråkade.

Under ett par år hade jag dessa stående på jobbet, ovanpå ett par Linn Kan-stativ. Den perioden avslutades tyvärr när skumkanterna gav upp totalt, att renovera skulle kosta mer än att köpa nya liknande högtalare.

/ B

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-05-07 13:55

Jag har ärvt ett par A40 med trasiga skumkanter av en kompis som annars tänkte slänga dom.
Jag håller med om att det är en kompetent talare trots sitt blygsamma yttre.

Jag måste alltså hitta att köpa skumkanter någonstans, det har bara inte blivit av än. :oops:

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-07 14:04

Köp fyndas 6.5" slavbasar och skär undan pappen,sitter såna på mina och passformen är perfekt..

Sätter man in pengar i förskott skickar dom grejerna i ett stort brev,blir väl runt 80kr och sen köper du en tub casco vattenbaserat universallim (blå tub) Så har du nya kanter på basarna för runt hundralappen :)+ lite jobb då....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-07 14:25

...och sen får du få mätt upp alla elementparametrarna och jämföra med originalelementens parametrar för att få redan på om elementet fortfarande passar i konstruktionen eller inte...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-05-07 14:31

vad är det för slags dämpmaterial? är lådan sluten? vilka rejäla kablar, är det en tweak?
Bikinitider

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-07 14:31

Sen duell såklart :)

Bostonlådorna låter mkt bra med tanke på storleken,men i kamp med luxorlådorna åker dom dit pga att dom kan uppfattas som lite burkiga och något skräniga emellanåt.

Luxorlådorna är i mina öron bättre,men bostonlådorna får med beröm godkänt :)

Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-07 14:50

Nattlorden skrev:...och sen får du få mätt upp alla elementparametrarna och jämföra med originalelementens parametrar för att få redan på om elementet fortfarande passar i konstruktionen eller inte...

Så du menar att det finns kanter med den exakta skumblandningen/hårdheten till dessa då?

Ytterst tveksamt,finns ju inte till sonab 6.5" heller och ingen gnäller därinne över nåt sånt va jag har sett...

Passar bara kanten bra och spidern förblir rak så kan inte mkt ändra sig i fråga om parametrar från när basen var ny :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-07 14:52

För att förtydliga mitt tidigare inlägg. Ett par trasiga A-40 lönar sig inte att reparera, om det inte är av nostalgiska skäl. Det finns datorhögtalare för under tusenlappen som låter bättre. Ungefär samma skäl som att inte hänga fast vid en NAD 3020...

/ B

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-07 14:54

celef skrev:vad är det för slags dämpmaterial? är lådan sluten? vilka rejäla kablar, är det en tweak?

Rockwool är det i lådorna,slutna lådor..

Ja det är ägaren före mig som bytt internkablaget,men inte dom gamla elektrolyterna :?

Dom byter jag snart,mot polyester :)

Användarvisningsbild
Magnus77

Inläggav Magnus77 » 2012-05-07 15:15

Intressant jag väntar på kanter till mina a40. Jag beställde från goodmans i holland. Det berodde på att jag behövde kanter till ett par snell, det var den firman AudioNote i england rekommenderade att handla från. Så då var jag lat å köpte kanter till boston a40 samtidigt. Det gick på 30€ ink frakt.

Hade tänkt att kika på filtret när jag byter kanter.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-05-07 15:20

Skall inte kanten vara frontlimmad?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-07 15:20

zapanasta skrev:Så du menar att det finns kanter med den exakta skumblandningen/hårdheten till dessa då?

Ytterst tveksamt,finns ju inte till sonab 6.5" heller och ingen gnäller därinne över nåt sånt va jag har sett...

Passar bara kanten bra och spidern förblir rak så kan inte mkt ändra sig i fråga om parametrar från när basen var ny :)

Ingen aning.

Jodå, jag gnäller då med. ,-)

Men olika element kan ju passa olika bra till en viss surround. Där nämndes för ett tag sedan att ingen av varianterna av AudioPro A4-14 spelar i närheten av rätt omkantat (hänvisat till citat från någon som jobbat för dem).

Jo, det går att ändra parametrarna rejält, men du får söka själv om du är intresserad hur mycket. Frågan har varit uppe innan där någon lade ut, eller länkade till, mätdata på något element.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2012-05-07 17:17

Boston A40 fanns även i en MkII. Den du, och jag, har är första versionen. Den testades i Hifi&Musik nr 4, 1984. Kostade 1290 kr/par. Sammanfattningen var: "En högtalare för inte alltför stora rum. Den har ett mycket naturtroget ljud och är mycket välbalanserad. Mycket prisvärd."
Mina har länge tjänstgjort som bakhögtalare i surroundanläggningen. De är nu utbytta mot renoverade (och snart) uppgraderade OD11.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-05-07 17:47

Mina lirar köksradio (Denon M33) och matlagning blir så mycket roligare. Tack vare nära tak och vägg-placering behövs ingen loudness för att det iaf ska bli lite tryck. :)

Kantade om för ett par år sedan - minns inte var kanterna kom ifrån men antagligen Speakerbits. Tycker det ser ut som pappkon på bilderna - mina är PP. Vore kul att veta om någon tweekat filtret till det bättre...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-07 17:49

Nattlorden skrev:
zapanasta skrev:Så du menar att det finns kanter med den exakta skumblandningen/hårdheten till dessa då?

Ingen aning.

Jodå, jag gnäller då med. ,-)

Men olika element kan ju passa olika bra till en viss surround. Där nämndes för ett tag sedan att ingen av varianterna av AudioPro A4-14 spelar i närheten av rätt omkantat (hänvisat till citat från någon som jobbat för dem).

Jo, det går att ändra parametrarna rejält, men du får söka själv om du är intresserad hur mycket. Frågan har varit uppe innan där någon lade ut, eller länkade till, mätdata på något element.

Som du kanske vet gillar jag att jämföra saker,har jämfört både sonab/luxor/cerwin vega basar före och efter kantbyten.Dvs dom gånger jag haft basar med hela men spröda upphängningar,använt mig av både orginalkanter och fynda kanter..

Aldrig nån gång hört nån skillnad, Möjligt att det gått att mäta men så länge det inte hörs så skiter då jag i det :) :)

Ps,jämförde föressten dessa boston ochså,en låda med dålig men hel orginalkant och en med en ny fynda kant=ingen skillnad va jag kunde höra...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-07 19:15

Detta kan nog bli kanonbra i slutändan,ska göra en helt ny bordsskiva för så här kan det inte se ut men får duga så länge..

Ska fiksa en liten subb till detta,för djupbas under 40hz vill jag allt ha :)
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-05-07 19:28

zapanasta skrev:Som du kanske vet gillar jag att jämföra saker,har jämfört både sonab/luxor/cerwin vega basar före och efter kantbyten.Dvs dom gånger jag haft basar med hela men spröda upphängningar,använt mig av både orginalkanter och fynda kanter..

Aldrig nån gång hört nån skillnad, Möjligt att det gått att mäta men så länge det inte hörs så skiter då jag i det :) :)

Visst, det kanske beror mycket på hur känslig resten av designen är. Men det är ganska ofta man ser nyomkantade Snell E-II/III ute till salu. Varför kan man undra då, är de omkantade enbart för att kunna säljas? Nej, snarare är det så att de blev sämre. Redan då de var nya så kunde man inte köpa ETT ersättningselement, utan du fick dem i fabriksmatchade par. Ibland även nya delningsfilter. Så noga är det att få rätt på parametrarna på dem. Slumpmässigt vald ny surround utan påverkan... Tror det inte...

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-07 19:47

Ja jag för min egen del har då aldrig märkt nån skillnad,likaså många renoverare av carlsson/sonablådor :)

Enda gången jag hört skillnad på ett par basar var när jag limmade på ett par gummikanter på ett par 6,5" sonabbasar som från början hade skumkant,dom blev lite basigare.....

Jaja,nu slutar vi tjata om detta,dom som känner mig vet att jag aldrig skulle använda mig av nåt som försämrade mina grejer :wink:

Va tror du om kominationen boston och en liten subb då?

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2012-05-08 15:19

Jag spelade ett bra tag på storebror. Boston A-70 vilka jag tyckte var riktigt bra. Slutna två-vägare med riktigt bred frontbaffel.

Jag bytte dem pga att de var lite svårmöblerade i mitt rum, men sonen som har dem nu är mycket nöjd.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-05-08 17:31

Återgå till Vintage-hifi