Filterhjälp till Dynaudio 17W75XL/D28AF

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
VresiBerba

Filterhjälp till Dynaudio 17W75XL/D28AF

Inläggav VresiBerba » 2012-05-18 09:40

Jag håller på att renovera mina gamla hemmabyggen och har rivit ut filtret helt och skickat komponenterna till komponentkyrkogården. Det både lät och såg helt förjävligt ut. Denna gången behöver jag hjälp.

I framtiden tänker jag mäta högtalarna men tills vidare behöver jag något ful-filter som i alla fall är elektriskt korrekt och genomtänkt, något som jag kan ha som grund när jag sedan mäter up och korrigerar allt. Den förra delningen låg vid 2500 tror jag (jag har testat all möjligt) jag hade en 10µf och en 0.33mH i 6'e ordningen. Lådan är på ca. 15 liter med en nuvarande avstämning på 40Hz om jag minns rätt, röret är 43mm invändigt och 150mm långt hur som helst.

Jag behöver verkligen hjälp denna gången då jag aldrig fick till ett bra filter till dessa element och nu har jag till och med glömt av hur man räknar och mitt Lspcad har jag förlagt.

Databladen hittar du här:
17W75XL
D28AF

Jag har 8-ohms elementen.

Edit: jo just det ja, komponenterna behöver nödvändigtvis inte ha standardvärden då jag har inhandlat en LCR-meter från ebay med vilken hjälp jag tänker bygga egna värden på både kondningar och spolar.
Senast redigerad av VresiBerba 2012-05-18 13:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-18 10:29

Det krävs lite mer information, som exakta lådmått och anstämning. De förslag du får kan också bara ses som en utgångspunkt, det krävs både mätningar och lyssningar innan du är i mål.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-05-18 11:02

MagnusÖstberg skrev:Det krävs lite mer information, som exakta lådmått och anstämning. De förslag du får kan också bara ses som en utgångspunkt, det krävs både mätningar och lyssningar innan du är i mål.

Baffeln är 350*240mm (eller 327*217mm då baffeln har en 45° avfasning - se bild) och några andra lådmått behövs ju inte, och som jag sade tror jag att avstämningen ligger på 40Hz. Att jag behöver mäta upp grejorna sedan vet jag om, jag behöver något temporärt, något som är bra och elektriskt korrekt.

När jag har räknat på filter innan har det inte blivit bra, uppenbarligen har jag antigen gjort fel eller så har jag helt enkelt inte kunskapen. Dessutom var det länge sedan jag läste igenom Vance's bok pärm till pärm och jag har glömt av mer än vad jag en gång lärde mig.

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-18 11:12

Jag ser att du inte har en fräs, det blir ett mycket bättre resultat om elementen ligger plant med baffeln. Kanske någon kan hjälpa dig med det?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-05-18 11:35

MagnusÖstberg skrev:Jag ser att du inte har en fräs, det blir ett mycket bättre resultat om elementen ligger plant med baffeln. Kanske någon kan hjälpa dig med det?

Det tänker jag inte bry mig om, dels för att dessa lådor är redan mycket besvär med sågade hål som måste täppas till (se botten inuti lådan, jag har haft ett avstämningsrör där som dubblade som stativ :? ) samt en ganska omfattande ytbehandling då de är gjorda i ganska porös spånskiva. Dynaudios basar är dessutom inte ämnade för försänkning.

Nej, bara filter denna gången och sedan i framtiden behöver jag hjälp med mätsystem, men det är en annan tråd.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-18 11:54

Jag vet hur basarna är, jag har ett gäng själv. Det hindrar inte effekten på diskanten.

Lycka till!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-05-18 11:55

MagnusÖstberg skrev:Jag vet hur basarna är, jag har ett gäng själv. Det hindrar inte effekten på diskanten.

Nej, det har du ju förstås rätt i. Nåja, jag får se hur jag gör.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-05-18 12:13

VresiBerba skrev: Alltså, så komplicerat kan det ju inte vara. Jag säger det igen; jag behöver ett ful-filter och de filter jag har gjort tidigare (hör-och-häpna; inte omöjligt men inte heller bra) har inte låtit bra.

För fulfilter se inlägg längre ner.
Senast redigerad av phon 2012-06-03 13:09, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-05-18 12:49

Lådan tänker jag inte bygga om, jag har testat 40 liter, 28 liter, 15 liter och 9 liter portade lådor med avstämningsfrekvenser på allt mellan 25Hz och 55Hz samt 4 liter sluten. Tveklöst bäst teoretisk låda var 28 liter men det var inget vidare, skojigast var 40 liter och då dundrade det fint och trevligast frekvensgång hade naturligtvis den slutna 4-litaren, men den klarade sig så klart inte utan basstöd. 15 liter, 40Hz är 100% den bästa kompromissen, det är också den volymen och avstämningsfrekvensen som Dynaudio (på den tiden när de bara tillverkade element) föreslog.

Det fanns en byggsats som hette Foccus (inte Focus, sic) men den använde sig utav 4ohms element och jag visste inte, och fortfarande inte vet hur man skulle ändra så att det passar 8ohms versionen, vilket är den jag har. Jag kanske skulle ha nämnt den ganska viktiga detaljen tidigare... hrm :oops:

Foccus produktblad sida 1
Foccus produktblad sida 2
Foccus produktblad sida 3
Foccus produktblad sida 4

Så här såg det filtret ut för dom som inte orkar läsa pdf'er;

Bild

Alltså, jag försöker inte re-inventa hjulet här utan bara bygga ett enkelt men korrekt och fungerande delningsfilter.
Senast redigerad av VresiBerba 2012-05-18 13:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-05-18 13:04

phon skrev:Jag föreslår att du i lite Carlsson-anda limmar in en stödvägg tvärsöver lådan mellan bas och diskant så att halva lådans höjd delas av på ~halva lådans djup. Öppet från bas och diskant bakåt mot bakväggen alltså. Nån tunn skiva, dubbel hoplimmad masonit eller nåt. Skivan går halvvägs bakåt i lådan, eller i vart fall minst 5cm längre bakåt än vad baselementet är djupt i lådan.

Vänta nu, menar du någon form utav resistiv portning typ variovent men med expansionskammare? Jag har förövrigt provat sugrörsvarianten i röret men som sagt, vaj reinvent teh viil.

phon skrev:D28 är ju lite egen ... :)

Jo! Egentligen borde jag hysta skiten då den börjar bli gammal men... nä, jag gillar den.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-05-18 13:17

phon skrev:Ännu svårare att veta nåt om filter när jag inte har några mätdata, men ...

Mätdata, alltså generella frekvens och impedanskurvor samt TS-data finns i första inlägget.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-05-18 17:08

VresiBerba skrev:
Bild

Alltså, jag försöker inte re-inventa hjulet här utan bara bygga ett enkelt men korrekt och fungerande delningsfilter.

Ja, där är ju redan ett färdigt filter.:)

VresiBerba skrev: Alltså, så komplicerat kan det ju inte vara. Jag säger det igen; jag behöver ett ful-filter och de filter jag har gjort tidigare (hör-och-häpna; inte omöjligt men inte heller bra) har inte låtit bra.

För fulfilter se inlägg längre ner.
Senast redigerad av phon 2012-06-03 13:10, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-05-18 17:10

Men min bas är ju på 8 ohm, inte 4, hur påverkar det filtervärderna?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-05-18 17:11

Jag såg det samtidigt som du skrev.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-05-18 17:19

VresiBerba skrev:Men min bas är ju på 8 ohm, inte 4, hur påverkar det filtervärderna?

Då kan du köra 1,6mH i serie med basen och 6,8ohm i serie med 8,2µF tvärsöver så ser det ut att bli lika. Diskanten kör du samma filter, men du får ändra Rs och Rp så nivån blir rätt.

Egentligen borde du kunna hoppa Rp och bara välja ett Rs för rätt nivå.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-05-18 17:31

phon skrev:
VresiBerba skrev:Men min bas är ju på 8 ohm, inte 4, hur påverkar det filtervärderna?

Då kan du köra 1,6mH i serie med basen och 6,8ohm i serie med 8,2µF tvärsöver så ser det ut att bli lika. Diskanten kör du samma filter, men du får ändra Rs och Rp så nivån blir rätt.

Gött, äntligen ett konstruktivt förslag! 6.8 ohm verkar okej, men enligt databladet så skall 8-ohmaren ha 20 µF medans 4-ohmaren 16µF. Varför föreslår du 8.2µF?

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-18 17:46

Det filtret är inte möjligt att använda, det är fel diskant - inte den du har och den ett kräver helt annat filter!

Enligt ritningen används D28/2!

Dessutom är deras filter inte bra nog tycker jag.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-05-18 19:25

MagnusÖstberg skrev:Enligt ritningen används D28/2!

Enligt Dynaudio själva, då tiden begav sig, skulle D28/2 vara elektriskt kompatibel med sin äldre broder; D28AF. Fråga mig inte var jag har läst detta och dessutom verkar det helt otroligt då dom har olika TS-parametrar. Men, vem är jag att betvivla Dynaudio själva. Du kanske?

MagnusÖstberg skrev:Dessutom är deras filter inte bra nog tycker jag.

Du kanske!

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-05-18 20:58

Beter mig illa 8O Har jag gjort något fel?

Edit: jaha, nu försvann ditt inlägg :roll:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-05-18 21:00

Ja ??

Nog för att jag gillar deras element, men deras filterlösningar med flacka filter till element med 75mm talspole funkar inte för mig. Därför skrev jag det.

Är ditt svar menat att vara tyket? Samtidigt som du ber om hjälp, det är en sjukt dålig kombination kan jag ödmjukt meddela.

Använd du vilket filter du vill, vad du än gör duger nog åt dig :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-05-18 21:05

Nu fattar jag absolut ingenting. Kan jag inte fråga vilket delningsfi... vad är det som händer???

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-05-19 10:36

VresiBerba skrev:Gött, äntligen ett konstruktivt förslag! 6.8 ohm verkar okej, men enligt databladet så skall 8-ohmaren ha 20 µF medans 4-ohmaren 16µF. Varför föreslår du 8.2µF?

De värden jag föreslog var avsedda att ge samma tonkurva med din 8-ohm som det var med deras 4-ohm i den beskrivna konstruktionen. Det blev 6,8 ohm och 8,2µF då.
Senast redigerad av phon 2012-06-03 13:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-05-19 15:47

phon skrev:Om du inte vill bygga om lådan det minsta så får du leva med den entoniga boomiga bas du får.

Entonig och 'boomig' bas? Näh, det har jag aldrig upplevt med dessa basar i denna volym, faktum är att basen, den nedre hälften av registret, förmodligen är den finaste bas jag någonsin hört i denna prisklass, om jag räknar bort den slutna fyra-liters lådan det vill säga, men då ändrar vi förutsättningarna ganska brutalt. Men den, den var fin!

Men som sagt, filter är vad jag är ute efter. Kan någon hjälpa mig med detta?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2012-05-19 16:15

VresiBerba skrev:
phon skrev:Om du inte vill bygga om lådan det minsta så får du leva med den entoniga boomiga bas du får.

Entonig och 'boomig' bas? Näh, det har jag aldrig upplevt med dessa basar i denna volym, faktum är att basen, den nedre hälften av registret, förmodligen är den finaste bas jag någonsin hört i denna prisklass, om jag räknar bort den slutna fyra-liters lådan det vill säga, men då ändrar vi förutsättningarna ganska brutalt. Men den, den var fin!

Men som sagt, filter är vad jag är ute efter. Kan någon hjälpa mig med detta?

Vill bara påpeka att det är svårt att få till ett filter över nätet om inte någon råkas ha samma element som du och har kompetensen att göra ett nytt filter, och som finns på faktiskt och läser detta. Hoppas väl att det kan finnas någon sådan.
Annars så kan du ju testa de förslag du fått.
Din förfrågan är ju inte helt enkel.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-05-19 16:20

skrutten skrev:Din förfrågan är ju inte helt enkel.

Alltså, så komplicerat kan det ju inte vara. Jag säger det igen; jag behöver ett ful-filter och de filter jag har gjort tidigare (hör-och-häpna; inte omöjligt men inte heller bra) har inte låtit bra.
Senast redigerad av VresiBerba 2012-05-19 16:38, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2012-05-19 16:34

phon skrev:
VresiBerba skrev:Gött, äntligen ett konstruktivt förslag! 6.8 ohm verkar okej, men enligt databladet så skall 8-ohmaren ha 20 µF medans 4-ohmaren 16µF. Varför föreslår du 8.2µF?

De värden jag föreslog var avsedda att ge samma tonkurva med din 8-ohm som det var med deras 4-ohm i den beskrivna konstruktionen. Det blev 6,8 ohm och 8,2µF då.

Deras mätningar och komponentvärden var avsedda att kompensera impedansen för att producera en tjusig mätning i databladet, och det kan man ju också göra. Det är inte lågpassfiltrerat i den mätningen.

Om du, förutom rätt tonkurva, också vill ha en impedanskorrigering, så sätter du den tvärsöver inkommande signal, före filter. Då bör den dimensioneras för hela högtalaren inklusive diskanten, inte bara för baselementet ofiltrerat. Impedanskorrigeringen kan man vilja ha om man driver högtalaren med nån rörförstärkare eller så, annars behövs den inte.

Om det är som koppen säger att diskanterna inte är lika, så föreslår jag att du provar med de värden för diskantfilter jag föreslog tidigare, samt med ett enkelt seriemotstånd före filter så att nivån blir rätt.

Om du inte vill bygga om lådan det minsta så får du leva med den entoniga boomiga bas du får. Det är en smaksak om man gillar sån bas eller inte. Då kanske du inte skall placera den för nära nån vägg, utan gärna lite fritt i rummet.
.

Detta är förresten ett mycket bra svar och jag tackar dig för din 'input'.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-05-19 23:45

Att göra ett fulfilter är inte komplicerat. Sätt en valfri spole i serie med basen, och nån konding från surpluslådan i serie med diskanten. Eller föresten, skippa spolen.

Fulfilter = klart! :D

Återgå till DIY-forum