Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Det krävs lite mer information, som exakta lådmått och anstämning. De förslag du får kan också bara ses som en utgångspunkt, det krävs både mätningar och lyssningar innan du är i mål.

MagnusÖstberg skrev:Jag ser att du inte har en fräs, det blir ett mycket bättre resultat om elementen ligger plant med baffeln. Kanske någon kan hjälpa dig med det?
MagnusÖstberg skrev:Jag vet hur basarna är, jag har ett gäng själv. Det hindrar inte effekten på diskanten.
VresiBerba skrev: Alltså, så komplicerat kan det ju inte vara. Jag säger det igen; jag behöver ett ful-filter och de filter jag har gjort tidigare (hör-och-häpna; inte omöjligt men inte heller bra) har inte låtit bra.
phon skrev:Jag föreslår att du i lite Carlsson-anda limmar in en stödvägg tvärsöver lådan mellan bas och diskant så att halva lådans höjd delas av på ~halva lådans djup. Öppet från bas och diskant bakåt mot bakväggen alltså. Nån tunn skiva, dubbel hoplimmad masonit eller nåt. Skivan går halvvägs bakåt i lådan, eller i vart fall minst 5cm längre bakåt än vad baselementet är djupt i lådan.
phon skrev:D28 är ju lite egen ...
phon skrev:Ännu svårare att veta nåt om filter när jag inte har några mätdata, men ...
VresiBerba skrev:
Alltså, jag försöker inte re-inventa hjulet här utan bara bygga ett enkelt men korrekt och fungerande delningsfilter.
VresiBerba skrev: Alltså, så komplicerat kan det ju inte vara. Jag säger det igen; jag behöver ett ful-filter och de filter jag har gjort tidigare (hör-och-häpna; inte omöjligt men inte heller bra) har inte låtit bra.
VresiBerba skrev:Men min bas är ju på 8 ohm, inte 4, hur påverkar det filtervärderna?
phon skrev:VresiBerba skrev:Men min bas är ju på 8 ohm, inte 4, hur påverkar det filtervärderna?
Då kan du köra 1,6mH i serie med basen och 6,8ohm i serie med 8,2µF tvärsöver så ser det ut att bli lika. Diskanten kör du samma filter, men du får ändra Rs och Rp så nivån blir rätt.

MagnusÖstberg skrev:Enligt ritningen används D28/2!
MagnusÖstberg skrev:Dessutom är deras filter inte bra nog tycker jag.
VresiBerba skrev:Gött, äntligen ett konstruktivt förslag! 6.8 ohm verkar okej, men enligt databladet så skall 8-ohmaren ha 20 µF medans 4-ohmaren 16µF. Varför föreslår du 8.2µF?
phon skrev:Om du inte vill bygga om lådan det minsta så får du leva med den entoniga boomiga bas du får.
VresiBerba skrev:phon skrev:Om du inte vill bygga om lådan det minsta så får du leva med den entoniga boomiga bas du får.
Entonig och 'boomig' bas? Näh, det har jag aldrig upplevt med dessa basar i denna volym, faktum är att basen, den nedre hälften av registret, förmodligen är den finaste bas jag någonsin hört i denna prisklass, om jag räknar bort den slutna fyra-liters lådan det vill säga, men då ändrar vi förutsättningarna ganska brutalt. Men den, den var fin!
Men som sagt, filter är vad jag är ute efter. Kan någon hjälpa mig med detta?
skrutten skrev:Din förfrågan är ju inte helt enkel.
phon skrev:VresiBerba skrev:Gött, äntligen ett konstruktivt förslag! 6.8 ohm verkar okej, men enligt databladet så skall 8-ohmaren ha 20 µF medans 4-ohmaren 16µF. Varför föreslår du 8.2µF?
De värden jag föreslog var avsedda att ge samma tonkurva med din 8-ohm som det var med deras 4-ohm i den beskrivna konstruktionen. Det blev 6,8 ohm och 8,2µF då.
Deras mätningar och komponentvärden var avsedda att kompensera impedansen för att producera en tjusig mätning i databladet, och det kan man ju också göra. Det är inte lågpassfiltrerat i den mätningen.
Om du, förutom rätt tonkurva, också vill ha en impedanskorrigering, så sätter du den tvärsöver inkommande signal, före filter. Då bör den dimensioneras för hela högtalaren inklusive diskanten, inte bara för baselementet ofiltrerat. Impedanskorrigeringen kan man vilja ha om man driver högtalaren med nån rörförstärkare eller så, annars behövs den inte.
Om det är som koppen säger att diskanterna inte är lika, så föreslår jag att du provar med de värden för diskantfilter jag föreslog tidigare, samt med ett enkelt seriemotstånd före filter så att nivån blir rätt.
Om du inte vill bygga om lådan det minsta så får du leva med den entoniga boomiga bas du får. Det är en smaksak om man gillar sån bas eller inte. Då kanske du inte skall placera den för nära nån vägg, utan gärna lite fritt i rummet.
.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 8 gäster