Flint skrev:n3mmr skrev:Flint skrev:Va bra. Det är ju mest konstruktionsteologin jag är intresserad av just nu men snarare LP-filtreringen än HP. Ska lyfta över den där i LT-spice och se hur norrbaggen har tänkt. Var det inte en norrman som konstruerade NAD208?
Ja, frid över Circuitmaker. RIP. Det var det programmet som ledde in mig på detta simulerade missbrukselände.
LP-delen i NAD208 är dels en enkel pol på 2 uS i slutstegets ingång, plus en till på 0,7 uS i ingångssteget.
Dvs en väldigt mjuk avrullning från ca 50-75 kHz som blir lite brantare från ca 200 kHz.
Intressant vore att kombinera din ursprungliga LP-del med NAD208ans HP-del.
Opampen som är aktiv kondensator runt själva slutsteget är en TL071, basåruvet.
Ingångssteget är byggt med NE5532
Surru. Där kom det lite till. TL071 dissade jag en gång rejält här på forumet för några år sedan men sen dess har jag tagit mitt förnuft tillfånga. Den funkar och låter alla tiders. Det måste ha varit kopplingen/situationen/nåt annat som spökade som triggade dissmusklerna. Testade den mer ingående nyss i jämförelse med betydligt dyrare kretsar när jag totade ihop ett nytt RIAA-steg. Rätt ska vara rätt.
Jag grävde lite, och sen får man leta lite till så man är säker. Ang LP-delen, om det var den du pratade om. LP-delen var inte fokus när jag plockade ihop detta reducerade schema.
Återkom om du kan komma på nåt sätt att använda NAD-208-ans schema i praktiken.
Det roliga med NADens basfilter är att man kan pilla lite på fasgången för att få bra absolut fasgång ovanför nån för ens högtalare lämplig Fu.
Ju lägre frekvens, desto större effekter KAN fasfel få, eftersom det kan påverka svävningsbeteenden mellan instrument.
Det är dock tveksamt om sådana fel innebär egentliga återgivningsfel: åsikterna om detta går nog isär, tror jag.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.