Ino pi60s Vs. i32z

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-05 18:54

Style skrev:För att ta exemplet med INOs ljudbredd kan det mycket väl vara så att den är helt optimal när det gäller att återgiva isnpelningarna som de lät vid uppförandet. Inte desto mindre kan en del föredra en färgning åt det bredare hållet. Enligt denna persons smak kan han då givetvis framföra kritiken "jag tycker att det låter för smalt". Han har gett sin subjektiva kritik. Det har han all rätt att göra.

Självklart får man säga "jag tycker att det låter för smalt".

Det hade jag inte invänt emot.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-05 19:05

Nagrania:
Jamen, det är just sådana invändningar som är helt ok att komma med tycker jag; han redogör för vad han tycker är bättre och varför.
Sedan är det ju upp till I.Ö. (eller andra konstruktörer) att komma med invändningar mot hans påståenden med sakliga argument så får var och en välja att tro på vem man vill.

Det som jag tycker varit befriande med Öhman är att han undviker tumregler och ofta har vissa förbehåll i sina påståenden - sedan är han en baddare på att enkelt och sakligt redogöra för varför han tycker en lösning är bra eller dålig.

Om han du syftar till sedan är "erkänd" och "erkänt duktig" ljudmänniska är ju alltför subjektivt för att man ska kunna sluta till sig om han har någon faktisk kunskap eller rättare sagt kunskapsnivå för att komma med sådana uttalanden som han gör. Erkänd i vilka kretsar? Erkänt duktigt jämfört med vem? Att jag säger så är på intet sätt menat att nedskriva honom (jag vet inte ens vem det är) men utan att veta om han besitter någon djupare kunskap om högtalarkonstruktion eller vad han har för referens så kan iallafall jag inte tillmäta sådana uttalanden någon större betydelse.
Om de som kommer med sådana uttalanden själva besitter en lägre kunskapsnivå inom ämnet så är det lite som ja... ...i de blindas rike är den enögde kung.

(sagt med erfarenhet från en helt annan bransch - men principen är samma)

Jag har under snart tjugo års intresse för musik hört en j*a massa högtalare och konstruktioner som antingen skall vara "revolutionerande" eller "referens" men jag har aldrig hört så bra ljud någonstans som hos Öhman - heller har jag aldrig stött på någon med så bred kunskap om människans hörsel som Öhman har - det ger honom i mina ögon (ja, eller öron då...) en fördel gentemot de flesta andra konstruktörer. Att mina pi60 (och piP) kanske inte är världens "bästa" högtalare - men de (pi60) har hittills sopat mattan med allt jag lyssnat på - oavsett prisklass. Så respekten för Öhman är fet (stor). Att han är allsmäktig - det tror nog inte många - men han har iallafall redigt med kött på benen för sina uttalanden - vilket påfallande FÅ andra har. Sedan tycker jag att det är lite märkligt att det kritiseras friskt kring produkter man inte lyssnat på... ...baserat på andras uttalanden. Jag förstår inte var prestigen kommer ifrån?

Att sedan många inte verkar gilla att någon står ut lite tack vare sitt kunnande är ju trist för dem men rätta sättet att bemöta någons påståenden eller ifrågasätta någons kunnande måste ju vara saklig och väl underbyggd kritik - inte antaganden eller personangrepp. Sådant tycker jag är sååå genomskinligt och oftast bara bevisar vederbörandes okunskap i ämnet.

Skulle jag framöver höra något som låter bättre än det jag har eller bättre än det jag hört hos Öhman så är väl det ingen prestigeförlust för någon - då har man ju höjt sin referens ett snäpp bara. Jag skulle till och med tycka det vore kul!!!

Just nu råkar min referens vara det Öhmanska källarresidenset. Tills jag hört bättre (eller lika bra) så litar jag mer på Öhman än NÅGON annan.
Basta.

:wink:
Inaktiv

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-08-05 19:07

Jag undrar vad det egentligen invänts mot? Är det enbart spekulationerna om orsaken till den smala ljudbilden som är invänt mot?

Finns det något annat? Inte för att jag har en aning, men är rummet där Johan's stora högtalare optimalt? Sitter man med rätt avstånd från högtalarna?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-05 19:07

Nagrania skrev:
Att kritisera Ino här är nästan som att åka till Mekka och kritisera Islam, enda skillnaden är att här är steningen virtuell.

Detta är också min uppfattning. IÖ är en sorts allvetande pastor Ekman, alltså han i Livets Ord.

Jag förstår att du ser på det så. Det stämmer överens med intrycket att du upplever musikåtergivning vara någon sorts religion baserat på trosfrågor. Du ser dig själv inte som hifi-religiös, men ändå är du fast i idén att det inte finns några sanningar. Du är för religionsfrihet, men du inser inte att det finns en verkligheten helt bortom religionerna. En bättre?

Om du insåg att detta inte är min uppfattning kanske du skulle se det annorlunda? Jag har aldrigt försökt marknadsföra en massa religionsliknade trosuppfattningar. Tvärtom tror jag den enda vägen till insikt är att förstå själv. Att folk på faktiskt förstår bättre än de flesta är inte så märkligt. Det har ju liksom blivit så att de som är bra på att tänka och förstå har samlats här. :P

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-05 23:02, redigerad totalt 1 gång.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-05 19:12

Åsikter om ljudbild är ju intressant om man får reda på de rumsliga förutsättningarna, lite som Thomas_A skriver.

Självklart kan man (och får man - utan påhopp) tycka att en ljudbild är "för smal/bred/grund/djup" - det är ju ett i högsta grad subjektivt tycke (eller objektivt i den mån man jämför högtalare under samma förutsättningar och då kan objektivt fastslå att den ena renderar smalare ljudbild än andra i samma rum).

MEN att jämföra högtalare X som man hörde hos A i dennes rum/källare/hangar med högtalre Y som man hörde hos B i dennes garderob/simhall/sommarstuga känns ju inte riktigt rätt...
Inaktiv

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2005-08-05 19:40

Jag ska försöka göra ett inlägg och jag hoppas att jag inte gör mig ovän med någon.

Observera dock att detta är mina personliga reflektioner och inte någon absolut sanning.

I tråden på HF så skriver mayro vid ett flertal tillfällen i tråden att vad han skriver om är hans personliga lyssningsintryck och nämner till och med att hans öron inte är någon absolut referens.
Jag tror också att gammalt groll spelar in i den starka reaktion som IÖ har på de kommentarer som mayro gjort.
Enligt vad jag kan se så har dock mayro försökt berätta vad han hört och vad han tycker om det han hört.
Dessutom nämner han också att han är något som han själv kallar för "dipolskadad".

Om man läser mer ingående vad han skriver så tycker han att röster är problematiska och har "mono" känsla, detta verkar enligt mig dock inte vara någon brist på något sätt, eftersom röster ofta är inspelade i mono så vore det konstigt om de lät som något annat än en punktformig ljudkälla - detta kan ju dock variera mellan olika fonogram.

Å andra sidan så förstår jag Ingvar som blir upprörd över negativa kommentarer som kan tyckas vara av en grav kritik.

Jag tror att INO högtalare återger ljudet på ett så korrekt sätt som IÖ kunnat uppnå.

Sen kan ju personliga preferenser spela in en hel del, dock tolkar jag det som att mayro klargjort att det han skriver är hans subjektiva uppfattning av lyssnandet, jag upplever också att han är uppriktigt positiv till INO högtalare.

Som jag tycker att det ser ut så verkar det ha uppstått nån typ av missförstånd.
(hoppas att jag inte ställer till med nåt med denna post)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-05 19:47

BigD:

Njae, vad finns det att röra upp sig på :wink: ... Var och en har ju sina egna referensramar och det Mayro brast lite på kanske var mottagaranpassningen på sitt inlägg. Jag tror inte heller han menade illa eller att såga något men man får vara beredd på att ta lite stryk efter inlägg på hififorum...

...problemet med sådana här medium är ju att man skriver snabbt och ibland kanske inte helt som man tänkt sig (eller precis som man tänkt sig) och i det skrivna ordet ligger ju tolkningen hos MOTTAGAREN - då är det ju på sin plats med klargörande av vad man menar. Dock bör kritik mot ens inlägg bemötas med vänskaplig ton.

Rätt eller fel? Bedöm själv...
Inaktiv

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-08-05 19:52

jonasz skrev:IÖ vad jag förstår ger inte mycket för dipoler och Linkwitz ger inte mycket för lådor, vem ska man tro på? Linkwitz har garanterat på fötterna när han designar sina högtalare liksom IÖ har. I slutet så blir det ju en smaksak ändå...

Jonas

Sen så kan ju tredje person som ska göra valet av högtalare också ha "nånting på fötterna" när denne skall välja mellan "IÖ och Linkwitz", och massor av andra konstruktörers högtalare för den delen med... :wink:

Eller så har man inget på fötterna och faller subjektivt för nånting man tycker låter trevligt, precis som ett litet barn som för första gången i sitt liv får smaka på socker och får tycke för det.

mvh Michael

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-08-05 20:10

pingvinlakrits skrev:Åsikter om ljudbild är ju intressant om man får reda på de rumsliga förutsättningarna, lite som Thomas_A skriver.

Självklart kan man (och får man - utan påhopp) tycka att en ljudbild är "för smal/bred/grund/djup" - det är ju ett i högsta grad subjektivt tycke (eller objektivt i den mån man jämför högtalare under samma förutsättningar och då kan objektivt fastslå att den ena renderar smalare ljudbild än andra i samma rum).

MEN att jämföra högtalare X som man hörde hos A i dennes rum/källare/hangar med högtalre Y som man hörde hos B i dennes garderob/simhall/sommarstuga känns ju inte riktigt rätt...

Håller med ovanstående,

jag tyckte IÖ hadde en himla bra liten ordsats på ett annat ställe här på forumet, eller som han sade, citat: "titta på apparater"(lite taget kanske ur sitt sammanhang, men ändå..), jag får en känsla att en del är bara av typen "lyssna på högtalare", dvs. tycks sakna dessutom refferenser från verklig orkester musik för att få en uppfattning och "lära hörseln" nya ljudåtergivnings upplevelser/refferenser.

mvh Michael

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-05 20:39

Nattlorden skrev:
Style skrev:Enligt denna persons smak kan han då givetvis framföra kritiken "jag tycker att det låter för smalt". Han har gett sin subjektiva kritik.

"tycker att" -> tyckande, åsikt ... inte kritik. *hänvisar tillbaka till återgivet stycke ur SAOB ovan*

"Det låter för smalt" är kritik däremot.

jag ger upp NL, din tolkning av ordet kritiks innebörd är inte gängse kan jag meddela.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-08-05 21:34

Nattlorden skrev:
Style skrev:eh, ens egen subjektiva åsikt (smak) vet man ju alltid vad den är. Om du t ex har lagat vad du tycker är världens godaste pannbiff kan jag kritisera den och säga att den var för salt enligt MIN smak (om jag nu tycker det) alldeles oavsett om jag faktiskt kan laga pannbiff eller inte, det enda jag behöver göra är att provsmaka.

tycke och smak är subjektivt

Då framför du ju en åsikt, inte kritik. ,-) Kritik vore "jag märker att du har anis i den påstådda pannbiffen, men enl. Kajsa Warg får man aldrig ha det i en riktig pannbiff, sålunda är denna inte bra, eller ens en riktig pannbiff." :wink:

Jo, fast hur vet vi att Kajsa Warg har rätt då? Det kanske är vad hon tycker skall ingå. Och pannbiffen kanske har många ursprungliga uppfinnare så om man gör parallellen till ljudvärlden så utan att förringa någons kunskaper så måste man kunna ha en annan smak. Sen borde väl alla seriösa konstruktörer tycka att dom har rätt för annars är det ju väldigt märkligt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-05 21:43

Det var inte utan förvåning jag läste om ljudbilden, vilken Ino Audio målar upp. Jag har lyssnat på högtalare från Ino Audio massor med timmar, med säkerligen 100-talet olika fonogram och i olika miljöer - allt från högklassiga kontrollrum till mer konventionella vardagsrum. Faktum är att jag aldrig hört en högtalare som genererar en såpass trovärdig ljudbild - högtalarna ifråga fullkomligt brilljerar på denna samt andra punkter. Att över huvud taget jämföra med hörlurar övergår mitt förstånd 8) ! Jag skulle faktiskt känna mig en smula förnärmad om någon jämförde mina högtalare med hörlurar, som är bland det värsta jag vet. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-08-05 22:25

Jag har lyssnat på högtalare från Ino Audio massor med timmar, med säkerligen 100-talet olika fonogram och i olika miljöer - allt från högklassiga kontrollrum till mer konventionella vardagsrum. Faktum är att jag aldrig hört en högtalare som genererar en såpass trovärdig ljudbild - högtalarna ifråga fullkomligt brilljerar på denna samt andra punkter. Att över huvud taget jämföra med hörlurar övergår mitt förstånd !

Amen.... :roll:

// Jonas

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-05 22:28

Sanoj skrev:
Jag har lyssnat på högtalare från Ino Audio massor med timmar, med säkerligen 100-talet olika fonogram och i olika miljöer - allt från högklassiga kontrollrum till mer konventionella vardagsrum. Faktum är att jag aldrig hört en högtalare som genererar en såpass trovärdig ljudbild - högtalarna ifråga fullkomligt brilljerar på denna samt andra punkter. Att över huvud taget jämföra med hörlurar övergår mitt förstånd !

Amen.... :roll:

// Jonas

Har du inget roligt att skriva :?: :twisted:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-05 22:35

Ifrån mayro på hans egen begäran.
För att EN gång för alla få stopp här ska jag säga vad som menades tidigare i tråden om att i "jämshög är allt möjligt o omöjligt"...

Så är allt skitsnack slut.. Därmed ÄVEN den ev plan jag haft till att verkligen göra nåt skoj..samt rätt ovanligt.

Jag hade INNAN detta skittjafs drog igång talat med Johan Lindroos om att ordna en träff här med hans högtalare nersläpade till euJUED. jag bad ÄVEN johan Lindroos att fråga om IÖ ville följa med. Samt ta med sig ev basar osv hit..DVS att jag inbjudit Johan samt IÖ till mitt hem.

Och därvid ordna en NY jämshögsmässa med dedikerade rum för Ino audio...Litet för pip osv o mitt rum för Johan Lindroos system uppbackat av rejäla subbar...o mellanrummet för pi60 OM iö velat vill säga..Johan Lindroos var inte ngativ i tel då vi samtalade om detta..

Och sedan via ÖPPET hus igen ha mitt hem öppet för alla att besöka o lyssna...och därmed ge MITT handtag till att sprida vänskapliga goda relationer mellan idag olika falanger o tyckanden..via personligt möte o egen lyssning.

Detta var samtalat med Johan Lindroos om.. Sedan kom bomben på faktiskt.se som en rejäl kalldusch...samt även här...

SÅ var mina tankar.. Och så var diskutionerna mellan mig o Johan Lindroos.. Så Johan skulle fundera samt tala med IÖ om detta framöver här vid tillfälle...

Om någon jäkla ärthjärna kan tro jag skulle släpa in saker jag inte själv uppskattat väl i mitt hem för nån jävla avrättning eller svartmålning så har ni jävligt fel...

Länka detta inlägg nu till faktiskt också så slipper jag ha ett skit mer med detta att göra..

NU har man lyckats reta upp mig rejält kan jag säga..
Vilken jäxxxla hönsgård... Bedrövligt som fxxxn helt enkelt...

TACK ni alla som deltagit i att förstöra detta roliga jag hade hoppats på att få anordna..

Att sedan se larvet om att jag skulle sakna erfarenhet av att lyssna är rent så löjligt så man knappt fattar det ens...

För oponera att jag verkligen skulle varit en total nybörjare... Skulle därför jag då INTE få tycka vad JAG vill tycka...

Nu är fallet så att jag samt "ULF" nog INTE tillhör ovana lyssnare direkt... Så saken är anorlunda därvid.. Men ändock.. ska man såga en ev ovan för hans åsokter INTE stämmer med vad man VILL han ska tycka o tänka...

Nej nu får detta va stopp..så därför skriver jag ut VAD som var MINA tilltänkta mål att få till..

VÄLDIGT trist detta..men så blev det
Senast redigerad av distad 2005-08-05 22:58, redigerad totalt 2 gånger.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-08-05 22:37

Jag hittade en bild på en ko som slickade en man i a***et, men bestämde mig för att det var för uppenbart så det dumpades till förmån inlägget ovan...

// Jonas

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-05 22:42

Vad menas med hörlurskaraktäristik hos en högtalare? jag har mina aningar.. men .. undrar vad som menas normalt? dassig ljudbild och att man hör att ljudet kommer direkt från högtalarna så att säga? Jag har sennheiser hd-200.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-08-05 23:12

Sanoj skrev:

Jag hittade en bild på en ko som slickade en man i a***et, men bestämde mig för att det var för uppenbart så det dumpades till förmån inlägget ovan...

// Jonas

Bara för att man tycker nåt är väldigt bra blir det väl inte rövslickeri??

Otroligt fånig tråd i övrigt*, tycker man helt enkelt får ta att folk kan ha olika uppfattningar utan att bli sur. Och så fort åsikterna går isär kommer personer från de olika lägrena och spyr galla på varann (nåt om kor o.s.v.). Trist...

edit: *alltså inte själva starten på tråden för den kan ju vara intressant
edit2: egentligen kanske man kan förstå att folk blir sura om dom anser att andra skriver saker som är helt fel, men det är ju inte riktigt liv och död det handlar om...

Användarvisningsbild
PEGE

Inläggav PEGE » 2005-08-05 23:24

Kan bara konstatera att faktiskt.se är ett Kalle Anka forum :twisted:

Här åker en man för att lyssna på saker, och blir totalsågad för att
han har egna omdöme om vad han hört, och förmedlar dem.

Är det så svårt att fatta att alla inte kan förlika sig med INO's
preferenser, det finns mer än en sanning.

Det är så jävla trist att läsa alla inlägg som hackar ner på Mayro,
bara för att han hade synpunkter på ljudbilden, och han skriver att
det inte beror på IÖ:s högtalare, utan på bristfällig elektonik.

Och ni alla Nad och 668 lakejer, det finns faktiskt bättre grejor att
driva INO's högtalare med, färgat eller ofärgat, helt ointressant,
det kan t.om. låta bättre med en Classe'.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-05 23:26

Pinnick skrev:Vad menas med hörlurskaraktäristik hos en högtalare? jag har mina aningar.. men .. undrar vad som menas normalt? dassig ljudbild och att man hör att ljudet kommer direkt från högtalarna så att säga? Jag har sennheiser hd-200.

Denna fråga har jag försökt besvara redan tidigare i tråden.

Vh, iö

- - - - -

PS. Tobbe! (Mayro) Några små saker bara:

1. Du är en trevlig snubbe!

2. Jag tycker din tråd innehöll kritik som inte var saklig. Eftersom jag inte tänker ändra på (försämra) högtalarna måste jag säga min uppfattning om kritiken. Du är fortfarande trevlig dock!

3. Jag kommer gärna och hälsar på dig, men det vore mycket kuligare att lyssna på ditt system, än att ta med mina grejjor till dig. Jag är ju inte alls intresserad av att sälja högtalare och är således helt ointresserad av att exponera dem såsom jag tror att du kanske vill hjälpa mig med?
. Jag vill INTE blir exponerad, min hobbyverksamhet är redan idag för jobbig och jag gör vad jag kan för att minska verksamheten. En hobby måste vara kul. Det får inte bli ett jobbigt arbete.
. Däremot kommer jag och Johan hemskt gärna och hälsar på dig! Som sagt - du är en trevlig snubbe. Tack för inbjudan! :)

Johan har ju semester, och jag är alltid ledig!

När skall vi dyka upp? :P

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-05 23:33

PEGE skrev:Kan bara konstatera att faktiskt.se är ett Kalle Anka forum :twisted:

Jepp med den skillnaden att vi är inte är en Disney-produktion vilket gör att alla som vågar öppna käften får komma till tals. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-05 23:36

MKo skrev:märker att här finns saker i denna tråd som ligger utanför, dvs reffereringar till nått Mayro har skrivit på HF.nu, vad är den korrekta länk adressen (och vad står förkortningen HF för?) så man kan ta del av det "interna" spörsmålet...

Varning för lång tråd ;)
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.as ... hichpage=1
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-05 23:49

VARNING FÖR ARGT BARN!

Sanoj skrev:

// Jonas
admin

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-05 23:54

IngOehman skrev:
Pinnick skrev:Vad menas med hörlurskaraktäristik hos en högtalare? jag har mina aningar.. men .. undrar vad som menas normalt? dassig ljudbild och att man hör att ljudet kommer direkt från högtalarna så att säga? Jag har sennheiser hd-200.

Denna fråga har jag försökt besvara redan tidigare i tråden.

Jag hade visst missat en hel sida med inlägg sen sist jag läste i tråden. :oops: Tack

ART

Inläggav ART » 2005-08-06 00:10

Måste säga att jag verkligen förstår IÖs reaktion här (visst har jag läst Mayros tråd också -- som jag vill minnas var rolig, och precis så saklig som ... tja, allt annat jag sett skrivet av honom). Jag härleder detta till något så enkelt som språkbruk.

Jag är ganska ny på detta med deltagande i olika hififora och har börjat inse att det inte är samma spelregler som för de andra fora (jaja, och USENET samt diverse BBSer under tidig juraperiod :roll:) som jag deltagit i.

På dessa hade någon som uttrycker sig som Mayro obamhärtigt fått sina inlägg strimlade till konfetti eftersom det i dessa tillsynes hela tiden görs tvärsäkra objektiva sanningar av djupt subjektiva intryck.

Inget ont om Mayro som person, eller för all del IÖ. Har inte träffat varesig den ene eller den andre, men... Det är ingen tvekan om att IÖ uttrycker sig med ... större precision. Åtminstone i skrift, vilket är vad jag har som jämförelsematerial. Vilket iallafall jag uppskattar.

(Hamnade iofs själv nyligen i en utsiktslös och huvudsakligen innehållslös språkväxling om strömsladdars påverkan på ljudbilden med (i huvudsak) Mayro på grund av att hans språkbruk i vissa inlägg ... ja, jag blev lite irriterad. Så det är ju möjligt att detta inlägg är baserat på projektion... :roll: :wink: 8O :D )

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Ino pi60s Vs. i32z

Inläggav Alexi » 2005-08-06 00:39

Jag blev mycket förvånad över hur denna tråd spårade ur och fattade först ingenting. Sen började jag anta att diskutionen hade gått över till att handla om någon resension på annat forum. Men jag kände iaf att jag fick svar på min fråga och hoppade över att följa resten av bråket.
Nu tog jag och läste om mitt eget första inlägg och insåg att jag varit mycket otdlig.
Alexi skrev:"Problemet" är en känsla av hörlurseffekt vid lysning, smal ljudbild, dålig stereo effekt etc. helt tvärtemot pi60s.
Denna mening låter ju som jag helt sågar top-systemen och hävdar att dom har något fel i konstruktionen. Nu lyckades jag ju ändå få svar på det jag egentligen undrade. Men jag känner ändå att jag borde förtydliga vad jag egentligen menar.

Jag menar absolut inte att jag tycker att någon av Ino´s modeller är dåliga på något sätt tvärtom. Utan att ingenstans där jag lysnat på Ino har det låtit lika bra som hemma hos iö och vad detta beror på.

Jag tycker alltså inte att Ino högtalare har:
Alexi skrev:en känsla av hörlurseffekt vid lysning, smal ljudbild, dålig stereo effekt etc.
Utan att på många platser jag har lysnat på förtom hos iö har det funnits små tendenser till något av dessa problem trotts att stor möda lagts ner på att optimera lysningsrum etc.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-06 00:54

Om det är på Studio Blue och hos Pekka du refererar till (i båda fallen 56:or), så kanske det kan vara av intresse att veta att högtalare i båda dessa fall faktiskt stått för tätt ihop (avlyssnade från de vanlig lyssningslatserna, alltså inte från arbetsplatsen på Studio blue där bredden är rätt, och hos Pekka står högtalarna mer isär nu än de gjorde när du hörde dem).

Jag tror således att det finns skäl att tro, att det du upplevde är ett tecken på att du hör utmärkt! :wink:

Vh, iö

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-08-06 04:38

fbk:
Nu verkar ju Tobbe/Mayro inte vara aktiv på det här forumet men det länkade inlägget är ju ett typexempel på snarstuckenhet av högsta graden. Ett skolexempel på att man ska akta sig för att skriva "i affekt".
I det här fallet framstår ju Mayro som både snarstucken och tjurig. Att han sedan i verkligheten är en trevlig snubbe betvivlar jag inte. Men jag förstår inte varför han blir så upprörd - det är ju ingen som tycker han e pantad eller så - han blev ju bara ifrågasatt. Väx upp! (ja inte du utan han...)

PEGE: Ja, det är väl faktiskt.se SJÄLVKLART att man får ha sina preferenser men att man dessutom får vara beredd att ta strid för dem och ta eventuell skit, förtjänat eller inte. Här på faktiskt är det nog lite högre i tak än på många andra liknande forum. Du får kalla det inskränkt hur mycket du vill men mångfalden och oliktänkandet ÄR utbrett även här - skillnaden är att folk vågar säga det här eftersom risken att bli utkastad för "fel" åsikter är KLART mindre. Jag har gett upp två andra hififorum eftersom man inte får det utrymmet till åsikt man bör ha och inte får ifrågasätta vissa personer. Här får du absolut göra det men har du inte kött på benen kan du bli sågad! Läs igenom kontroversiella trådar här på faktiskt, jämför med andra forum och tänk till. Jag tycker iallafall inskränktheten är klart större på andra forum där vissa personer godtyckligt kan agera "skrämselmoderatorer".

Liksom du tycker jag att det finns bra alternativ (och kanske snyggare/roligare) än de vanliga rekommendationerna (NAD/piP(ino audio)/Pioneer 668) men kom med bra förslag själv istället för att såga förslagen! JAG vill iallafall veta och välkomnar såna förslag - om du dessutom har hört N**, p**. 6** så blir det ju dessutom mer underbyggt. Har du inte ens hört dem så vet du ju inte vad du snackar om. Har du gjort det blir det ju intressant läsning - jag som är lite svag för snygga grejer drömmer gärna om en ny, snygg, pryl i racket OM den låter bra dessutom...

ART: På spiken huvudet ditt är. Precis den uppfattning jag får om "trätan". Någon skriver inlägg. Någon annan ger kritik. Inläggaren blir putt för att bli ifrågasatt och skriver i affekt ett illa genomtänkt inlägg - hur omoget känns inte det? Som utomstående är det ju lättare att fatta tycke för någon som har en trevlig ton. Om den personen med trevlig ton DESSUTOM har lite mer substans i sina inlägg så - tja.

Men men, vad vore livet utan lite pajkastning? :wink:
Inaktiv

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-06 11:21

pingvinlakrits skrev:Nu verkar ju Tobbe/Mayro inte vara aktiv på det här forumet men det länkade inlägget är ju ett typexempel på snarstuckenhet av högsta graden. Ett skolexempel på att man ska akta sig för att skriva "i affekt".
I det här fallet framstår ju Mayro som både snarstucken och tjurig. Att han sedan i verkligheten är en trevlig snubbe betvivlar jag inte. Men jag förstår inte varför han blir så upprörd - det är ju ingen som tycker han e pantad eller så - han blev ju bara ifrågasatt. Väx upp! (ja inte du utan han...)

Kanske var det detta som orsakade snarstuckenheten:

"Tråden ifråga innehåller påståenden som är så långt ifrån verkligheten man kan komma, och de är i vissa fall staplade på varandra (interfolierade med några vänligheter så att trovärdigheten skall verka större...) och formulerade så att läsaren skall tro att "så här är det!".

Jag får väl antagligen skylla mig själv som öppnade dörrarna till någon som redan innan (helt utan något underlag) visat tydlig vilja att döma och göra ned mig och det jag håller på med, maskerat till att vilja "hjälpa andra att fatta". Självklart borde jag ha fattat att sådana tendenser går inte att bota på bara några få timmar.

Och nu spekuleras det vilt här också! Jag får nästan intryck att vissa som häver ur sig synpunkter är helt i det blå.
"

I Mayros inlägg i tråden på HF såg jag ingen illvilja alls att göra ned någon person eller apparat. Det jag såg var ett uttryck av en subjektiv upplevelse/åsikt. Den må vara hur dum och okunnig som helst, men att bemöta kritiken på sättet ovan bygger ju inga broar direkt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-06 12:17

Du har en poäng där rhenrics.

Hoppas du ser min poäng också.

Jag menar, att någon reserverar sig ymnigt spelar ju ingen större roll när samma person också i själva texten sen reserverar sig för sina reservationer genom att med stora bokstäver klargöra att så här är det verkligen!

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi