Musikgenrer finns nog, men går de att beskriva?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-02 12:47

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Med fonogram i en hylla (cd eller vinyl) så har man inte bara en förutbestämd sortering/indelning, man har även en visuell hågkomst av färg/form av fonogrammet och troligen en även en hågkomst av dess fysiska placering. Just denna hjälp finns det ju ingenting av när man bläddrar på en hårddisk. Samtidigt är det ju oändligt enklare/snabbare att söka på en hårddisk under förutsättning att man vet vad man letar efter. Att leta efter "den där vita ryggen med de stora röda bokstäverna" gör man dock knappast på hårddisken :-)

Ja, varför kan man inte göra det? Jag tycker att det är svårt, t.o.m. i skivhyllan, så jag har fotograferat mina omslga, ca 20 och 20 och skrivit ut. På så sätt kan jag enkelt bläddra bland mina skivor och med hjälp av omslagen bli inspirerad. Det vore väl trivialt att göra lika med de elektroniska skivorna?

Varför inte lägga dina omslagsbilder i en pdf-fil och bläddra i din iPad? Det allra bästa vore väl dessutom att bilderna var klickbara så du direkt kan börja spela skivan istället för att behöva släpa dig ur soffan...

Men vänta nu... finns det inte redan sådana program...

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-02 12:56

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Med fonogram i en hylla (cd eller vinyl) så har man inte bara en förutbestämd sortering/indelning, man har även en visuell hågkomst av färg/form av fonogrammet och troligen en även en hågkomst av dess fysiska placering. Just denna hjälp finns det ju ingenting av när man bläddrar på en hårddisk. Samtidigt är det ju oändligt enklare/snabbare att söka på en hårddisk under förutsättning att man vet vad man letar efter. Att leta efter "den där vita ryggen med de stora röda bokstäverna" gör man dock knappast på hårddisken :-)

Ja, varför kan man inte göra det? Jag tycker att det är svårt, t.o.m. i skivhyllan, så jag har fotograferat mina omslga, ca 20 och 20 och skrivit ut. På så sätt kan jag enkelt bläddra bland mina skivor och med hjälp av omslagen bli inspirerad. Det vore väl trivialt att göra lika med de elektroniska skivorna?

Varför inte lägga dina omslagsbilder i en pdf-fil och bläddra i din iPad? Det allra bästa vore väl dessutom att bilderna var klickbara så du direkt kan börja spela skivan istället för att behöva släpa dig ur soffan...

Men vänta nu... finns det inte redan sådana program...

/ B

Jag gillar att bläddra fysiskt, det är hela saken. Av samma anledning tycker jag bättre om pappersböcker än läsplattor.

Men det är nog bara mitt konservativa jag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-05-02 13:09

PerStromgren skrev:
IngOehman skrev:
Almen skrev:Genrer är till för skivbolagsdirektörer och musikjournalister.

Håller med.

Den enda uppdelning med anknytning ditåt som jag kan vilja göra är mellan
musik, ljudkonst och dansband. Den senare behöver inte hylla dock. Bara ett
eget namn så den inte förväxlas med musik eller ljudkonst.

Varför sorterar du genrerna musik och ljudkonst?

ledande och svårbesvarad fråga. Mitt svar blir: Gör jag? Att jag ser dem som
olika saker betyder ju inte att jag behöver sorterar dem isär.

PerStromgren skrev:Hur hittar du en skiva i samlingen?

Det finns fyra typer av fongram i min samling:

De jag vet att jag har och vet var de står,

De jag vet att jag har och inte vet var de står,

De jag inte ens vet att jag har men känner igen när jag hittar dem, och

De som jag inte vet att jag har och inte ens känner igen när jag hittar dem.

Bara de två första kan det finnas ett behov av att hitta, och de flesta av dem
som jag vet att jag har, vet jag rätt så noga var de står. De andra får jag leta
lite efter, och hittar ofta något kul när jag gör det! :)

PerStromgren skrev:Jag läste ju att det är en viss poäng att inte hitta i samlingen, det köper jag, men finns det inte tillfällen då du kommer på att det vore kul att höra Parsifal, t.ex.?

Isåfall hittar jag dem (de versioner jag har) på nolltid.

Men vill jag verkligen det? Inte så ofta i varje fall. ;)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-05-02 21:23, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-02 13:17

PerStromgren skrev:Men det är nog bara mitt konservativa jag.

Ja ;-)

Och en vanesak. För min egen del tycker jag att viss information absolut mår bättre av att läsas i en tryckt skrift, andra på datorskärm. Att läsa en bok i sängen på en datorplatta har jag inte (ännu?) lärt mig uppskatta.

Det är väl så att alla medier har sina för- och nackdelar. Och att bedömningen av dessa för- och nackdelar är väldigt olika bland användarna.

/ B

mangs

Inläggav mangs » 2012-05-07 16:38

Jag tycker genres är intressanta. Nu tilhör jag den skara människor som normalt sett inte primärt väljer att lyssna på musik efter en viss genre. Däremot har jag självklart kategoriserat/taggat upp hela min musik-samling i ett fåtal genres. När jag var klar hade jag lyckats minimera till runt 150!! olika. Visserligen kan jag sortera grövre men de gånger jag är sugen på att lyssna på diverse-musik kopplad till en viss genre då känns tex Rock som ett alldeles för stort spann att gå igenom.

Sedan har jag som många andra att fullt ut sätta en genre för många verk. Speciellt komplext blir det enligt mig när en artist byter inriktning mellan olika album, jag vill ju ogärna att samma artist skall hamna i helt olika kategorier även om dennes enskilda verk faktiskt gör det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-07 16:43

mangs skrev:Jag tycker genres är intressanta. Nu tilhör jag den skara människor som normalt sett inte primärt väljer att lyssna på musik efter en viss genre. Däremot har jag självklart kategoriserat/taggat upp hela min musik-samling i ett fåtal genres. När jag var klar hade jag lyckats minimera till runt 150!!

8O

Kan du ge oss några exempel som visar din fingradering?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-07 22:10

mangs skrev:Sedan har jag som många andra att fullt ut sätta en genre för många verk. Speciellt komplext blir det enligt mig när en artist byter inriktning mellan olika album, jag vill ju ogärna att samma artist skall hamna i helt olika kategorier även om dennes enskilda verk faktiskt gör det.

Ännu svårare blir det när en artist byter genre mellan olika låtar. Speciellt om man har en fingradering kan det bli tufft.

/ B

mangs

Inläggav mangs » 2012-05-09 10:47

Bill50x skrev:
mangs skrev:Sedan har jag som många andra att fullt ut sätta en genre för många verk. Speciellt komplext blir det enligt mig när en artist byter inriktning mellan olika album, jag vill ju ogärna att samma artist skall hamna i helt olika kategorier även om dennes enskilda verk faktiskt gör det.

Ännu svårare blir det när en artist byter genre mellan olika låtar. Speciellt om man har en fingradering kan det bli tufft.

/ B

Yes, Faith No more som är ett av mina favoritband spänner över ett stort antal genres inte bara mellan skivorna utan även inom. Deras King for a day, fool for a lifetime innehåller det mesta.

Vad det gäller mina egna kategoriseringar så har jag pga att 75% av samlingen hanar någonstans inom Rock-genren valt att dela up pden mer noggrant. För den yp avv musik som jag lyssnar mer sällan på så har jag valt större kategorier. Jazz, Opera, klassikt, R'n'B, Soul, dansband, barnmusik, barnsagor, Schlager, Svenskt, Soundtrack, Mätning etc har jag valt att hålla som de är.

För rock har jag genres som:
Rock
Alt. Rock
Hårdrock
Punk-rock
Punk
Punk-pop (skatepunk etc.)
Psychobilly
Rockabilly
Rock'n'Roll
Grunge
Blues
Aftergrunge
heavy-metal
Nu-metal
Rap-metal
Screamo
Indie
70-rock
80-rock (Pudel-rock)
Country-rock
gubba-rock
mfl mfl

Jag har garnaterat missat flera nu.
Sedan har vi min akustiska förkärlek där jag inte bara lagt det som akustiskt utan där det är uppdelat som

Singer-song writer
Acoustic
Country
Folk
traditional
World
Svenska Visor

mm mm

Sedan har vi då hela pop-genren så det växer snabbt till sig till en bra bit över 100genres.

jag skall vra ärlig och säga att jag troligtvis skulle behöva fler genres än de jag har idag snarare än färre. Detat troligtvis för att jag lyssnar ganska brett men oftast är mode för en viss typ av musik.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-09 13:40

I såna här sammanhang är Apples Genius otroligt kul. Jag startar en låt som jag känner för och aktiverar Genius som sedan väljer nästa 24 låtar eller nåt. Många gånger jag blir (glatt) överraskad när det grävs fram musik som jag glömt att jag har, och genast minns när jag hör den. Som en gammal polare som dyker upp från ingenstans.

På något vis lyckas den rackarns anden i datorn få till det så att musiken hänger ihop. Plötsligt poppar Jefferson Airplane upp med "Somebody to Love", som jag inte lyssnat på sedan The Cable Guy var populär, och jag bara ler. Både åt musiken och åt sekvensen i just Cable Guy där Jim Carrey gör en oslagbar karaoke som någonstans övergår i "I fought the law" om jag minns rätt. Måste se den igen!

Annars tycker jag det är lättare än någonsin att botanisera bland skivorna, nu när nästan alla är rippade med omslag och allt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-09 13:46

Frågan är varför ny musik behöver hundratals graderingar när det nästan bara finns en enda för klassisk musik. Okej, det finns Opera, det finns Barock. Men sedan?

Jag tycker det har gått inflation i benämningar, det verkar nästan som varje artist förtjänar en egen benämning...

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-09 15:26

Bill50x skrev:Frågan är varför ny musik behöver hundratals graderingar när det nästan bara finns en enda för klassisk musik. Okej, det finns Opera, det finns Barock. Men sedan?

Jag själv använder orkester resp kammarmusik som indelning. Sedan kan man ju dela in efter verktyp: stråkkvartett, pianotrio, solocello, violinsonat, pianokonsert, a capellakör, etc, etc.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-09 16:01

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Frågan är varför ny musik behöver hundratals graderingar när det nästan bara finns en enda för klassisk musik. Okej, det finns Opera, det finns Barock. Men sedan?

Jag själv använder orkester resp kammarmusik som indelning. Sedan kan man ju dela in efter verktyp: stråkkvartett, pianotrio, solocello, violinsonat, pianokonsert, a capellakör, etc, etc.

Men är instrumenten det intressanta? Hur kategoriserar man Tomitas Pictures at an exhibition - klassisk musik spelad på synth?

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-05-09 16:13

Bill50x skrev:Men är instrumenten det intressanta? Hur kategoriserar man Tomitas Pictures at an exhibition - klassisk musik spelad på synth?

/ B

Under "helgerån" kanske 😘
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-09 16:20

hifikg skrev:
Bill50x skrev:Men är instrumenten det intressanta? Hur kategoriserar man Tomitas Pictures at an exhibition - klassisk musik spelad på synth?

Under "helgerån" kanske 😘

:mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-09 17:36

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:

Men är instrumenten det intressanta? Hur kategoriserar man Tomitas Pictures at an exhibition - klassisk musik spelad på synth?

/ B

Jovisst är instrumenten intressanta! En stråkkvartett och en pianokonsert är mycket olika genrer, åtminstone i mitt tycke. Hur delar du in musiken, om du alls gör det? Är det bara klassiskt och icke?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-05-09 18:01

Bill50x skrev:Jag tycker det har gått inflation i benämningar, det verkar nästan som varje artist förtjänar en egen benämning...

Jag tycker genrer är mest (enbart) användbara för att "förstå" musiken lite bättre. Lite som recensioner. Skapar beröringspunkter till andra band/stilar.

Och egentligen så skulle ju varje artist kunna definiera sin egna speciella unika genre, beroende på vad de gör för musik :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-09 18:26

PerStromgren skrev:Jovisst är instrumenten intressanta! En stråkkvartett och en pianokonsert är mycket olika genrer, åtminstone i mitt tycke. Hur delar du in musiken, om du alls gör det? Är det bara klassiskt och icke?

Mjae. Om vi tar "Tavlor på en utställning" en gång till, är det olika genrer om man lyssnar på Janos Solyoms transkribering till piano, Tomitas synth, ELP rockversion eller Allyn Fergussons jazz-version?

Dvs, följer begreppet "genre" instrumenten eller musiken?

/ B

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2012-05-11 17:46

Eftersom jag mest har Heavy Metal-skivor så står mina sorterade efter Heavy Metal Subgenres:

http://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_metal_subgenres
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-05-14 15:37

Bill50x skrev:Frågan är varför ny musik behöver hundratals graderingar när det nästan bara finns en enda för klassisk musik

Därför att det gått inflation i ämnet. När vi snart har så många att det blir omöjligt (och opraktiskt) att hålla reda på dom faller systemet :wink:
Och då står vi där med vara MUSIK :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-14 16:16

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Jovisst är instrumenten intressanta! En stråkkvartett och en pianokonsert är mycket olika genrer, åtminstone i mitt tycke. Hur delar du in musiken, om du alls gör det? Är det bara klassiskt och icke?

Mjae. Om vi tar "Tavlor på en utställning" en gång till, är det olika genrer om man lyssnar på Janos Solyoms transkribering till piano, Tomitas synth, ELP rockversion eller Allyn Fergussons jazz-version?

Dvs, följer begreppet "genre" instrumenten eller musiken?

I detta fall hade det min samling blivit kammarmusik (Solyom), orkester (om Tomita använder Mussorgskys arr), rock (ELP) resp jazz (Fergusson).

Tumregler finns ju inte, vettu! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-05-14 16:37

2-ch skrev:
Bill50x skrev:Frågan är varför ny musik behöver hundratals graderingar när det nästan bara finns en enda för klassisk musik

Därför att det gått inflation i ämnet. När vi snart har så många att det blir omöjligt (och opraktiskt) att hålla reda på dom faller systemet :wink:
Och då står vi där med vara MUSIK :)

En genre per fonogram. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-05-14 17:21

Zeeall skrev:Eftersom jag mest har Heavy Metal-skivor så står mina sorterade efter Heavy Metal Subgenres:

Subgenres? Är det inte illa nog med Heavy Metal?

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-05-14 17:29

Bill50x skrev:
Zeeall skrev:Eftersom jag mest har Heavy Metal-skivor så står mina sorterade efter Heavy Metal Subgenres:

Subgenres? Är det inte illa nog med Heavy Metal?

/ B

Jag skulle aldrig säga att jag lyssnar på heavy metal, men i dessa
subgenres finner man däremot massor jag lyssnar på och aldrig skulle
klassificera som heavy metal. Det roliga är att jag kunde gå in på flera
olika subgenres och innan räkna upp vilka band som skulle finnas med
som exempel.

Så visst kan det behövas genres, om man nu tycker om att sätta etiketter
på saker. :D

De hjälper mig när jag letar ny musik helt klart. Säger någon att heavy
metal-bandet blablabla har släppt ny skiva skulle jag inte med någon slags
vilja kunna förmå mig att provlyssna. Om någon däremot skrev att drone
metal-bandet brumbrumbrum släppt en ny skiva, så ökar chanserna för en
provlyssning radikalt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-05-14 19:55

http://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_metal_subgenres

Jösses! 8O

Där ligger man i lä!
... tycker jag!

Per

mangs

Inläggav mangs » 2012-05-28 15:01

Jag tycker det har gått inflation i benämningar, det verkar nästan som varje artist förtjänar en egen benämning...

/ B

En berättigad fråga men för egen del så beror det mest på att jag inte lyssnar så mycket dagligdags till klassisk musik och att jag bara innehar runt 25 klassiska skivor och jag ganska snabbt hittar de stycken jag söker utan att använda mig av mer specifik uppdelning.

hade jag haft mer klassisk musik hade jag säkerligen gjort snävare indelningar.

Sedan tror jag det faktum att det varje år trycks ut mer och mer musik till den stora massan gör sitt till. För normala konsumenter räknas klassisk musik kanske till att musik som är gjord före 1900-talet och de flesta tänker säkerligen på ungefär samma stycken med tanke på att dessa är de mest populära medan andra stycken är svåra/omöjliga att få tag i. Dessutom är det svårt för de som inte är insatta att rabbla mer än 10 kompositörer.

Från sena 90-talet och 2000-talet har något hänt. PÅ 80-talet och tidiga 90-talet tycker jag at tde flesta lyssnade på ungefära samma skivor och de artisterna som var stora då var stora in nästan alla hem. Så är det inte idag. ytterst få artister släpper idag skivor som sedan återfinnes eller spelas upp i var mans hem trots Spotify etc.

Idag finns ett helt annat utbud och det är mycket mer variaerande och om man då som jag är relativ allätare är det mer praktiskt att ha möjlighet att dela upp i undergenrer.

Egentligen hade det bästa varit en trädstruktur med undergenres i varje grupp så kan ju jag sedan välja hur djupt jag vill gå.

På först nivån har vi då:
1 Musik
2 Övrigt

Går vi in i musik får vi fram:
1. Pop
2 Klassiskt
3 Rock
4 etc

Klickar vi sedan in i rock får vi ännu finare uppdelning. Sedan väljer jag efter humor om jag vill lyssna på blandad rock eller om jag bara vill lyssna på barfota musiker som spelar Indie med ryggen mot publiken. ;)

Jag håller även med om att det aldrig varit enklare att hitta musik än idag. Förr kunde jag leta i åratal efter en låt jag hört på radion. Eller varför inte leta igenom hela huset efter just den skivan som sedan visade sig ligga i fel fodral hos en kompis...

idag kan jag hitta eller spela upp nästan all musik jag känner till och inte känner till med bara några knapptryck och oavsett var jag befinner mig.
Det var inte alltid bättre förr.

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2012-05-28 21:00

Det finns Sånt med BWV nummer och vanlig musik. 8)
Virrpanna

Föregående

Återgå till Musikstugan