Nicke skrev:IngOehman skrev:Trevlig ton...
Vh, iö
Ber om ursäkt för det....

Tack.
Nicke skrev:Men jag tycker det har blivit lite för mycket tjafs om Mayros iakttagelser och åsikter om träffen hemma hos dig.
Själv tycker jag inte att det är så mycket att bråka om,Mayro delar med sig av sina upplevelser(som han upplever dessa) och du håller inte med om dessa(det är självklart att du ska svara på det som skrevs och förklara dina åsikter) men det behöver väl inte bli mer bråk för det...
Du har helt rätt.
Jag har
verkligen ingen lust att bråka med Mayro, eller någon annan lika sympatisk människa.
Vad det handlar om är väl bara att några saker (det handlar ju bara om en del av det han skrev) framstår, alla reservationer inkluderade, som FAKTA. Och det är inga små sågningar det handlar om...
Det antyddes att det faktiskt fanns ohyggliga fel tillstädes som jag VET inte finns där överhuvudtaget! Återgivningen av horisontella riktningar tangerar i själva verket stereosystemets potential, och detta inom ett avsevärt större avlyssningsområde än vanligt, och dessutom med bibehållet focus inom hela ljudbilden. Jag har ju ägnat ÅR åt att undersöka och optimera dessa saker.
Sågningarna som framställdes på hifi-magasinet är resultat av en kort lyssning (kanske bara av erfarenheterna av några få medhava skivor dessutom?) och vi hann inte med i närheten av det jag brukar visa under en normal demo.
Ändå är det så, att när man läser det som står i tråden ifråga (mina understrykningar) kan man,
trots alla reservationer, inte tolka till exempel...
Mayro skrev:...ÄVEN om tonal karktär är ok enligt MINA öron så blir den sammanpressade ljudbilden lite "massiv" o så vid högre volymer...och på "röstmusik" är detta en ren katastrof rent ut sagt... ...mina klagomål om denna alldeles för "smala" ljudbild hänger där såsom huvudsakligt problem för MIG.. tyvärr även vid bedömmningsnivåerna inom prisklassen...Har hört klart bättre i prisklassen, ocj även billigare faktiskt...
...på annat sätt än att det påstås att systemet ifråga har inte bara fel, utan GRAVA fel rörande ljudbilden.
Jag har faktiskt
aldrig någonsin, någonstans tidigare läst en så extrem totalsågning av en ljudbildspresentation!
Även fraser som...
Mayro skrev:IÖ har en bra bit att vandra med sitt bioljud för att uppnå fotknölarna på JohanB´s bioljud kan jag bara säga...
...är ju oerhört trista att behöva läsa när man har gjort uppställningar med levande musiker kontra surroundåtergivning som folk har gissat fel på!
Men nu, när man läser på hifi-forum, så når denna min återgivning enligt tråden alltså inte ens upp till fotknölarna, ens av en
annan återgivningsapparaturs förmåga! (Som väl får förmodas vara underlägsen verkligheten redan den...)
Något som inte når upp ens till fotknölarna av en annan icke perfekt verklighetsavbild, måste vara OERHÖRT dåligt.
Sen avrundas dödsstöten med...
Mayro skrev:Jag har verkligen lagt ner allt JAg kan här för att förklara mig NOGA. Därvid är texten låååång som fasiken. Förlåt mig detta. Men jag anser verkligen mig tvungen att noga förklara mig i varje detalj efter den förmåga jag har. Och jag har gjort mitt absolut bästa här...
...och...
Mayro skrev:...Och vid min gud grabbar. Jag har verkligen gjort mitt allt för att föra fram sakerna på rättvist men ändå korrekt sätt.och ljuger inte eller lindar in heller.
Hoppas ni förstår detta nu.
Kan detta misstolkas?
Kan någon som litar på Mayro tro något annat än att Mayro verkligen upplevde det han skrivit, såsom han skriver det?
Alltså att det handlar om
"ren katastrof rent ut sagt" och
"inte ens upp till fotknölarna"-kvaliteter?
Orden inte bara står där - det försäkras också att sakerna är framförda på ett rättvist och korrekt sätt, inte förljuget eller inlindat!
Jag vet inte vad jag skall tro, men vad skulle du Nicke tänka, om du surfade in på restaurangforum, och läste det följande, om restaurangen Yzå Mumsida:
matskribenten mat-ro skrev:...maten är verkligen imponerande bra, och upplägget var över förväntan! jag blev glatt överaskad, inte minst över att personalen var trevlig, och här måste jag säga att jag måste ge upp den förutfattade mening jag haft tidigare. Tallrikarna var varma, och att äkta silverbestick erbjöds var verkligen en överraskning. Jag få nog se över min egen besticklåda där hemma.

Och detta inser jag redan under den lilla förrätten!
Rent balansmässigt var förrätten bra balanserad, inte för mycket salt och inte för lite. Det går tydligen att nå samma resultat med olika metoder. De lär ju använda recept på restaurangen, och uppenbart får man ge sig - det fungerar tydligen bra det också. Jag har varit kritiskt tidigare, men nu måste jag erkänna att det kan fungera det också. Kanske lika bra som att köra på känn, som jag gör?
Det finns smolk i bägaren också dock, som tillexempel att köttet som serveras till huvudrätt smakar kloak, det gäller för övrit förrätten också. I synnerhet kycklingen är en katastrof. Inte ens för priset är det anständigt, och en billig restauring är det ju. Ur just denna enda synvinkel alltså.
Jag tror dock att orsaken är att kocken använder för billiga knivar och slevar i köket, jag skyller inte på matlagningskonsten. Skulle vara kul att prova restaurangen med bättre utensilier i köksdomänen.
Totalt sätt mycket imponerande restaurang dock. Pratar hela tiden om husmanskost nu. De överträffade verkligen mina förväntningar. Att smaken skulle vara så balanserad hade jag aldrig trott. Proportionerna mellan olika saker på talalriken var dessutom perfekt i mängd alltså.
Även delar av det franska köket kan de erbjuda, men då det gäller denna gastronomiska riktning så tror jag INTE jag kommer ta upp detta.
Restaurangen har en bra bit att vandra med sin franska kokkonst för att uppnå ens fotknölarna på le chat's franska mat kan jag bara säga...
Jag har verkligen lagt ner allt JAg kan här för att förklara mig NOGA. Därvid är texten låååång som fasiken. Förlåt mig detta. Men jag anser verkligen mig tvungen att noga förklara mig i varje detalj efter den förmåga jag har. Och jag har gjort mitt absolut bästa här.
Och vid min gud grabbar. Jag har verkligen gjort mitt allt för att föra fram sakerna på rättvist men ändå korrekt sätt.och ljuger inte eller lindar in heller.
Hoppas ni förstår detta nu.
Enligt MIN bedömmning så fick denna restaurang OSEDVANLIGT fin kritik i sin prisgrupp. Och jag menar OSEDVANLIGT fin kritik verkligen
Vad säger ni - ska vi boka bord på direkten?

Verkar vara en prima restaurang, eller...
Vad tycker ni?
Vh, iö
- - - - -
Allvarligt talat - jag läser texten på hifi-forum som jag läser den. Den är uppenbart vänligt sinnad, liksom restaurangrecensionen i det ovanstående, men jag kan bara utgå ifrån vad det faktiskt
står, och då står det att det mesta är ok, men vissa saker är katastrofalt dåliga...
Baserat på vad alla de som kontaktat mig sagt vet jag att många andra läser texten på samma sätt som jag.
(Kan säga att jag skulle känna mig helt övertygad om att den där restaurangen INTE är värd ett besök. Skulle rent av vara rädd för den...)Är det verkligen en avrättning som var Mayros mål med skildringen? Om inte, varför berättar han inte det/ändrar sin dödsdom? Det jag citerat står där på hififorum, i detta nu, precis som i citaten ovan. Och om jag har förstått Mayro rätt (från det som står på hifi-forum) räcker inte detta - han är dessutom förbannad på
mig för att jag reagerat på hans text, och kanske säger han att jag inte är välkommen til honom, eller hur skall man tolka:
Mayro skrev:...jag bad ÄVEN johan Lindroos att fråga om IÖ ville följa med. Samt ta med sig ev basar osv hit..DVS att jag inbjudit Johan samt IÖ till mitt hem...
...Detta var samtalat med Johan Lindroos om.. Sedan kom bomben på faktiskt.se som en rejäl kalldusch...samt även här...
...Länka detta inlägg nu till faktiskt också så slipper jag ha ett skit mer med detta att göra...
...TACK ni alla som deltagit i att förstöra detta roliga jag hade hoppats på att få anordna..
Ber han mig dra åt h-e? Inte vet jag.
Det som saknas är en dialog. Och hur skall en sådan komma till stånd då?
Jag KAN inte göra några inlägg på hifi-forum. Jag (liksom många andra) är inte välkommna att skriva där, men jag skulle gärna vilja. Alla som vill skriva ovänligheter om mig är uppenbart välkomna där dock, det framgår om inte annat av kommentarer i tråden, men jag får inte försvara mig. Oavsett vad som sagts om mig.
Mayro å sin sida vill tydigen inte vara här och föra en dialog med mig och kanske rent av förklara vad han menade egentligen. Jag
vet ju att han
inte ville ont, men det som står där, gör det likt förbaskat.
Ont alltså.
PPS. Det antyds nu på flera ställen på hifi-magasinet att jag (eller vem?) påstått att Mayro är en oerfaren lyssnare. Han skriver:
Mayro skrev:Att sedan se larvet om att jag skulle sakna erfarenhet av att lyssna är rent så löjligt så man knappt fattar det ens...
För oponera att jag verkligen skulle varit en total nybörjare... Skulle därför jag då INTE få tycka vad JAG vill tycka...
Varfrån denna idé kommer har jag ingen aning. Jag har aldrig påstått något sådant. Är väl medveten om att Mayro är en lyssnare med lång erfarenhet.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).