Tips på bra budget cd? max 2500:-

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Ripakt

Tips på bra budget cd? max 2500:-

Inläggav Ripakt » 2005-07-11 15:55

Hej, är lite ny här :)

Det är så att jag letar efter en ny cd spelare, så billig så möjligt och så bra så möjligt (givetvis 8) ).

Har en Pioneer cd växlare innan, men vill byta till enkelcd istället då jag tycker att det är enklare och bättre.

Mitt system består av följande: Tannoy mercery M2 stativhögtalare och en NAD 317 stärkare, signalkablar och högtalarkablar är inget vidare just nu, känner inte till något om dom, men skall köpa det i samma veva. (hade alltid varit trevligt med något tips om dem med :) )

Vilken cd spelare skulle passa bäst till detta system? någon som har något tips? :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Tips på bra budget cd? max 2500:-

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-07-11 17:12

Välkommen!

Ta en DVD-spelare istället vettja. Vilken större tillverkare bygger CD-spelare numera? (inte många i alla fall) Jag tror du för mer och bättre apparat för pengarna tack vare de större tillverkningsvolymerna.

Tyvärr byts ju modellerna så ofta, att det är snart sagt omöjligt att vara uppdaterad på vilka som är verkligt bra ljudmässigt. Iofs är det egentligen så att egentligen inga är direkt urusla, om man jämför den hörbara förvrängningen med förvrängningen hos högtalare, lyssningsrum och så.

Men, då jag testade spelare för några år sedan så var Samsungs DVD-spelare förvånansvärt bra ur ljudåtergivningssynpunkt. Hur de är nu är svårt att uttala sig om. Onekligen är det ju en stark prispress på DVD-spelare men det måste inte per automatik innebära att de låter illa för det. Kan vara värt att kolla upp Samsung alltså. Jag har dock för mig att de pausar två sekunder mellan låtar, även på CD-skivor där låterna inte ska ha denna paus (testat på en nu två år gammal modell som säkert inte finns att köpa längre).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-07-11 17:21

Pioneers dvder skall vara väldigt bra, 370 570 mfla ur den serien :)

Annars kan du köpa min Denon 1550 :roll: , Annons finns på hifimagasinet.com och hififorum :)
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-07-11 18:06

Innan man slår till på en dvd-spelare bör man kolla in den mekaniska ljudnivån och hur sega de känns (är inte riktigt nöjd med min pioneer 575 när det gäller de sakerna, ljudet är dock helt ok)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-07-11 18:16

Max rekomenderar Denon i närheten av det aktuella priset.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-11 19:00

Just den mekaniska ljudnivån och snabbhet/handhavande är IMO viktigt. Därav att det är svårt att köpa "ohört".

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-07-11 20:14

Tack Johan_Lindroos :)

Jag får ta och kolla upp om samsung har ljudpauser, om den har det är den utesluten.
skall försöka att få en testlyssning på Pioneer 575 och en lagom prisklass denon då.
Se om jag hittar en favorit av dom, har läst en hel del positivt om Pioneer`en här :)
Gäller bara att hitta en bra återförsäljare till pioneer i gbg, finns det några sådana?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-11 21:03

Ripakt skrev:Tack Johan_Lindroos :)

Jag får ta och kolla upp om samsung har ljudpauser, om den har det är den utesluten.
skall försöka att få en testlyssning på Pioneer 575 och en lagom prisklass denon då.
Se om jag hittar en favorit av dom, har läst en hel del positivt om Pioneer`en här :)
Gäller bara att hitta en bra återförsäljare till pioneer i gbg, finns det några sådana?

Jag har ägt två Samsung DVD-spelare, ingen av dem har pausat mellan låtarna på tex liveinspelningar. Men det är förstås alltid bäst att kolla först. Det mekaniska håller jag med om att man ska utvärdera, lite seg hantering stör inte mig men däremot mekaniska (o)ljud. Att det låter närm man laddar spelaren är trist men inte avgörande, däremot någon form av vinande eller så under spelning.

Vid direkt jämförelse tycker jag att ljudet mellan olika spelare är förvånansvärt liten, men skillnaderna brukar växa med tiden. Ta hellre en spelare som låter aningens för mjuk än för hårt, det brukar trötta i längden.

/ B

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-07-11 21:48

aokej, tack för tipset :) om spelaren viner och så förstår jag att det är väldigt jobbigt, alltså måste jag hitta en riktig affär för att lyssna på allting i, inte köpa från någon allsaksaffär eftersom det är för mycket ljud där annars med.
seg hantering har heller inte jag något problem med, så långe den låter bra och (edit) INTE (/edit) gör massa extra ljud så får den vara lite segare, det är helt okej för mig :)

blev lite fel först kanske :P

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-12 09:02

DVD-spelare är synnerligen trista i sitt handhavande och jag vill dessutom påstå att de flesta billiga DVD-snurror låter dåligt oxå. :twisted: Satsa därför på en begagnad, bra, CD-spelare istället! Jag köpte t ex en Sony XA20ES för 1500 kr (för några månader sedan) och kan du hitta nåt liknande så lär du bli mer än nöjd... :wink:

niclas

Inläggav niclas » 2005-07-12 12:03

Om dvd-spelare är okej så tycker jag att du kan kolla upp Nad T513 / T533. Jag råkade träffa på en sådan på hifi klubben för inte så längesedan, jämfört med Denons motsvarande dvd-spelare tycker jag att Naden var helt underbar i både snabbhet, tysthet och handhavande. Så, har du en hifi klubben-butik i närheten kan den vara värd att kolla upp. :)

vh, Niclas

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-07-12 12:15

Teac PD-H300c mkII ca 2000:-

Bild

Tivoli Audio Model CD ca 3000:-

Bild

Två välljudande Cd-spelare.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-12 12:25

H/K HD-970 lär vara prisvärd för 3000 kr... :wink:
Bild

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2005-07-12 13:12

Hetsporren skrev:H/K HD-970 lär vara prisvärd för 3000 kr... :wink:
Bild

Hoppas de skärpt sig sedan HD-750. Det måste vara den spelare från de senaste åren som rasat mest av alla. Var man än läste var det tonvis med folk som hade problem. Min rasade efter 20 minuter, var på service i över en månad och rasade igen efter 10 minuter när jag fått tillbaks den. Då krävde jag pengarna tillbaks. 8)

/Erik

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-07-14 23:31

jag går nog för ren cd spelare istället, hittar ingen bra butik med diverse olika dvd spelare som jag vill provlyssna. hittar faktiskt inte 575an alls :(

Så det får nog bli till att provlyssna lite av dessa tips jag fått på cd spelare istället nu :) dem flesta av dem går ju att hitta i närmsta hifi butik i götet :)

håller även koll på lite begagnat annonser, om det blir någon provlyssning där med.

lite mjukare ljud skall jag då leta efter, det är ju lite bekvämare att lyssna till. tycker att den jag har nu är lite för "hård" i ljudet

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-07-15 07:55

Lycka till! Glöm inte att besöka Hifi Klubben oxå (mem Scandinavium)
och kolla särskilt in Nads- och Cambridges CD-spelare i den önskade
prisklassen...

PS: Får jag bestämma så slår du istället och omedelbart till på denna
superfina Sony ES-spelare, går säkert att pruta ned några hundra!?

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-07-15 11:02

Hifi klubben var faktiskt den första butik jag hade tänkt att besöka, det är den butiken som är lättast att komma till utan bil. någon gång i nästa vecka hade jag tänkt att provlyssna lite. :)

sony spelaren går dock inte att provlyssna, då det är ca 80 mil dit för mig :P

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-08-08 14:26

Hehe, gick visst en liten annan väg. Det blev en NAD 514 begagnad. Fick ett erbjudande på en nyrenoverad moddad sån :) matchar ju förstärkaren bra med.
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-08-08 14:29

Ripakt skrev:Hehe, gick visst en liten annan väg. Det blev en NAD 514 begagnad.

Bra köp! :D

Ripakt

Inläggav Ripakt » 2005-08-08 14:35

:) fick ju den för en 3dje del av det jag hade tänkt lägga med så det var lite svårt att motstå att köpa den :)
//Ripakt
HRT Music Streamer II -> Pioneer A717 -> Canton Ergo 100DC

Återgå till Köpråd