Tyckte att det var snygga högtalare och lite udda. Personligen så hade jag nog inte ändrat något, om nu inte något är sönder?
Ingenting är sönder så vitt jag vet. Sitter dock enligt mig halvt risiga bredbandselement i som inte låter något vidare. Och det är ju inte kul att ha högtalare bara att titta på =(
Min gamla morbror har ett par sådana. Riktigt snygga vintageprylar, men inte direkt någon hi-fi. Det sitter väl en bredbandare i? Det grova rastret framför högtalaren är inte optimalt för spridningen.
Svårigheten med baffeln är att det är svårt att byta till något annat element som passar. Annars kunde det vara ett alternativ, att byta elementen och köra dessa som rena subbar och komplettera med några mindre "toppar" att ställa ovanpå. Svårt dock att hitta något som matchar designmässigt.
En djärv tanke är att montera en ny baffel på insidan av lådan (som alltså täcker för det gamla hålet) och sedan fräsa upp ett nytt, försänkt hål för en ny bas, som monteras helt synligt utifrån Cool.
Precis, nu sitter det ett par bredbandare i dem. Och precis som du skriver så var det svårt att hitta element som passar. Och gallret försvårar ju för att anpassa baffeln för nya element.
Förslaget med att fräsa låter spännande. Tror du att gallret håller för det?
u kan tex montera en 5" högt upp på baffeln, och använda en "super diskant" som ligger i en vagga ovanpå lådan? Smile
Detta är en Coral H-105, och sådana har jag själv haft.
Men de är nog svåra att få tag på, numera...
Men kanske något snarlikt? Smile
Menar du att jag använder det befintliga hålet och försöker passa in ett cirkulärt element? Eller en mer avancerad operation där jag på något sätt försöker såga/fräsa från insidan utan att gå igenom till gallret?
Tycker det vore intressant att få veta hur "gallret" påverkar vad som kommer ur dem... Har du möjlighet att mäta?
Om du på ett så när pedagogiskt sätt förklarar vad och hur jag ska mäta så kan jag göra ett försök!
Tackar för all snabb feedback!