Min sista grammofon.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

raindog

Inläggav raindog » 2012-06-29 20:21

Continuo med Cantus-arm monterad kostar 12000kr. Du kan till och med få valfri pickup monterad vid leverans. Inget diy-fix.

Jag har lyssnat på continuo och cantus med mycket fina (dyra) pickuper och blivit positivt överaskad varje gång även när mina förväntningar har varit höga.

Jag bor i Stockholm om du vill lyssna på en Continuo med Cantusarm.

För mig finns det ingen återvändo till konventionella tonarmar efter att att lyssnat på skivspelare med tangentialarm :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-06-29 21:18

raindog skrev:Continuo med Cantus-arm monterad kostar 12000kr. Du kan till och med få valfri pickup monterad vid leverans. ....

Ber om ursäkt för felaktig prisangivelse* tidigare i tråden . . . :oops:

*Satsade tydligen på en spelare inkl. extra arm för snabbt
pupp-byte . . . :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-29 21:46

paa skrev:Här är ett gammalt inlägg som handlar om detta:

IngOehman skrev:En intressant sak med Linn LP12 ......

Vad som kände mindre övertydande var att den hade ett ovanligt stort dynamiskt svaj - den svajade till rejält efter varje större transient. Svajet yttrade sig sålunda att hastigheten ringde symmetriskt och avklingande runt korrekt hastighet efter korta bromsattacker.

Hm... har den för svag motor? Eller var det en gammal modell utan reglering som testades?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-06-29 21:59

Snarare en "för stark" motor . . . :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-29 22:09

@paa
Ditt konsensus är alltså att fjäderupphängda skivspelare inte kommer att kunna uppnå den stabilitet som krävs?
Det borde vara så tycker jag.
Men vad vet jag?
Fortsätt bolla.

Tack för länken.
Jag tror att det är just det som Ingvar beskriver, som jag hör.
@ ThomasA
Då vet du vad jag menar.
Jag tror att det finns bättre lösningar på detta problem.
Snälla du fortsätt bolla.

@Naqref.
Tack för inlägg!
Jag kommer att plåga dig med mer precisa frågor allt eftersom jag klättrar uppför stegen.
Fortsätt bolla

En reflektion.
Naim Aro som är en uni pivot borde därför vara en särdeles dålig lösning på LP 12?

@OIA-68
Jag vill gärna ha fel när jag lär mig något nytt som jag inte har fattat.
Men än så länge har du inte övertygat mig.
Sätt bollen i rullning.

@Dartman
Jonas!
Din spelare låter bra.
Ett gott råd från mig är att:
-Gräv inte ner dig i denna tråd.
Det kostar bara en jävla massa pengar.

@raindog.
Tack för ditt erbjudande!

Jag hoppas du inte ångrar dig när jag står med en hög med skivor utanför din port och knackar på.

:wink:

Ärligt, mycket snällt och jag pm ar dig i så fall.

Din kostnadsberäkning... jag får det till 17 å fem

@Laila
jag vet faktiskt inte vad jag ska skriva men jag återkommer.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

raindog

Inläggav raindog » 2012-06-29 22:25

Jansson skrev:@paa
[.....]
@raindog.

Jag hoppas du inte ångrar dig när jag står med en hög med skivor utanför din port och knackar på.

Det är många som har varit här och lyssnat så det löser sig nog :)

Priset 12000 är inklusive Cantus-armen. Det fanns tidigare en variant i svart granit och den kostade ca 20000kr inkl cantusarmen.

Det går att köpa cantusarmen separat för 5000 och montera på annat drivverk. Mirre har exempelvis gjort det på en Simply Black och säljer kombinationen till ett avsevärt högre pris.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-29 22:35

raindog skrev:
[.....]
@raindog.

Det är många som har varit här och lyssnat så det löser sig nog :)

Priset 12000 är inklusive Cantus-armen. Det fanns tidigare en variant i svart granit och den kostade ca 20000kr inkl cantusarmen.

Det går att köpa cantusarmen separat för 5000 och montera på annat drivverk. Mirre har exempelvis gjort det på en Simply Black och säljer kombinationen till ett avsevärt högre pris.

raindog.
Vad gör du i nästa vecka?

No strings.
Senast redigerad av Jansson 2012-06-29 22:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2012-06-29 22:36

Jansson skrev: @Dartman
Jonas!
Din spelare låter bra.

:)
Du är en godbit, min vän. Jag ska sansa mig. Jag har dock fått tipset att söka reda på en Denon d103r att komplettera med. Om någon vet var man hittar en så tar jag tacksamt emot tips.

Ursäkta trådkapningen. :oops:

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-29 22:38

Dartman skrev:
Jansson skrev: @Dartman
Jonas!
Din spelare låter bra.

Du är en godbit, min vän. Jag ska sansa mig. Jag har dock fått tipset att söka reda på en Denon d103r att komplettera med. Om någon vet var man hittar en så tar jag tacksamt emot tips.

Ursäkta trådkapningen. :oops:

/Jonas

Jonas.

Kram på dig.

edit. -----

Den här Denonen kan vara första steget mot ett större förfall i otyglat vinylmissbruk som jag inte vill att du ska hamna i.
Ta dig i akt!

bästa hälsningar
J-son.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-29 23:13

Laila skrev:Snarare en "för stark" motor . . . :wink:

Så borde det onekligen vara eftersom underlaget är rörligt så att säga.

Jag skulle återkomma Laila, skulle bara smälta.
Blir gärna rättad i saken om någon har en mer beprövad sanning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-30 00:08

Ditt konsensus är alltså att fjäderupphängda skivspelare inte kommer att kunna uppnå den stabilitet som krävs?
Men vad vet jag?

Nej, t.ex den här har fjädrande upphängning, men ändå torde det fjädrande subchassiet ha fullt tillräckligt masströghetsmoment, större än skivtallrikens:

Bild

Men om den ändå har tillräckligt lågt dynamiskt svaj vet jag inget om.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-30 00:20

paa skrev:
Men vad vet jag?

Nej, t.ex den här har fjädrande upphängning, men ändå torde det fjädrande subchassiet ha fullt tillräckligt masströghetsmoment, större än skivtallrikens:

Bild

Men om den ändå har tillräckligt lågt dynamiskt svaj vet jag inget om.

Paa

SME 20/3

Jaha då är vi där igen.....

Tror du inte att jag drömmer om den?

Budgeten spricker.

Man kan inte få allt man pekar på.

Konstruktivt tänkande inom budget.
Det måste finnas som når nästan fram.

Tack i alla fall.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-06-30 06:03

Jansson skrev:Konstruktivt tänkande inom budget.

Bild

:D

Vet inte riktigt var du skulle kunna sen den spelaren i verkliga livet bara. Du skulle väl till Vinylbutiken? Kolla med dom, eller Ljudmakarn...

raindog

Inläggav raindog » 2012-06-30 10:39

Jansson skrev:
raindog.

No strings.

Jobbar. Men jag kan avsätta några timmar efter lunch ons, tors eller fredag om du vill lyssna.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-06-30 11:02

Så mycket lättare det är att ta en bunt bajtar och skicka genom en DAC i stället för allt detta bök med - i och för tjusiga - mekaniska monster! :D
... tycker jag!

Per

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-30 11:06

Conan skrev:
Jansson skrev:Konstruktivt tänkande inom budget.

:D

Vet inte riktigt var du skulle kunna sen den spelaren i verkliga livet bara. Du skulle väl till Vinylbutiken? Kolla med dom, eller Ljudmakarn...

Conan
Jag ska fråga Bengt på Vinylbutiken.
Ljudmakarn handlar jag inte av.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-30 11:11

raindog skrev:
Jansson skrev:
raindog.

No strings.

Jobbar. Men jag kan avsätta några timmar efter lunch ons, tors eller fredag om du vill lyssna.

Mycket vänligt av dig.
Jag är ganska snabb av mig behöver max en timme.

Får dock dåligt samvete att störa dig när du jobbar.
Det känns inte bra. Vi väntar med detta.

Jag kör butiksdemo i nästa vecka och så får vi se.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2012-06-30 11:24

Angående dynamiskt svaj - är det inte en krock mellan upphängningens resonans och skivtallrik/remmens resonans som bidrar till detta?

När det gäller armar - en unipivot skulle jag inte välja pga av att den verkar bökig/instabil att jobba med.

Tangential - lockande, men nackdelen är att den också är lite mer bökig att jobba med. Jag brukar oftast inte använda tonarmslyften utan vill gärna placera armen manuellt. En nackdel är de stora krafterna i sidled på nålen (vid ickecentrerade skivor) pga av att horisontella massan är stor.

9 och 12 tum. Skulle vara lockande med en 12 tums arm, å andra sidan är distorsionsvinsten (vinkelfelet) låg och det blir en högre rörlig massa.

Den låga massan av en Moerch (4 gram) + en medium/hög-kompliant PU gör att den fundamentala tonarmresonansen hamnar högre än med andra armar. Det i sin tur gör att skivbuckligheterna får mindre åverkan och nålen får göra sitt jobb mer ostört. Bör öka utstyrningsförmåga, ge bättre spårmåga, lägre distorsion, bättre tonstabilitet. Dock kan den inte göra något svaj på grund av icke-centrerade skivor. Den påverkas av armens längd, och blir något lägre av att använda en 12 tums arm (men bara ytterst lite) eller en tangential (pga av PU-skalets vinkel som påverkar svajet).
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

raindog

Inläggav raindog » 2012-06-30 11:25

Det är ok med en ledig eftermiddag i semestertider så det behöver du inte fundera på.

Erbjudandet kvarstår om du ändrar dig och vill lyssna nästa vecka om du ändå är i stan för att lyssna i butiker. Jag bor centralt så du kan börja hos mig och sedan ta buss eller tunnelbana till Veteran Hifi, Audio Concept och vinylbutiken.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-06-30 15:57

paa skrev:En direktdriven skivspelare har en mycket starkare och styvare drift som påverkas mycket mindre av omgivningen.
Problemet med dem har handlat mer om muller från driften än om svaj.

Du får inget muller från själva driften av skivspelaren. Däremot så får man ett muller som uppkommer under utvecklingen från lack till pressmatris. Beroende på hur långt ifrån garammofonlacket som skivan är pressad så ökar mullret. Det här mullret ligger under 20Hz och ökar ner mot 0Hz. Ett graververk svajar inte hörbart och motorn är numera direktdriven(Techniks). Svaj uppkommer i vissa fall på grund av att skivan inte är tillräckligt bra centrerad. Centrumpinnen på min egen skivspelare har en mindre diameter än hålet på skivorna. I de få fall som skivan är dåligt centrerad kan man alltså centrera om skivan på tallriken.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-30 17:48

PerStromgren skrev:Så mycket lättare det är att ta en bunt bajtar och skicka genom en DAC i stället för allt detta bök med - i och för tjusiga - mekaniska monster! :D

Jo det är nog lättare.

Men jag är tvungen. För musikens skull.

All den fantastiska musik som spelades in före bajtar och cedes har väldigt ofta inte klarat av denna transition.

Just nu spelar jag the Whos live at Leeds som jag köpte idag på st Eriks skivbörs. Det här är en förstapressning.

Det är meningslöst för mig att spela CDn efter denna genomspelning.
Visst det knastrar lite ibland men satan i gatan vad bra det låter.

Så därför frågar jag faktiskt forum alla kloka och erfarna om råd för att få ordning på det här med grammofoner.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-30 17:49

raindog skrev:Det är ok med en ledig eftermiddag i semestertider så det behöver du inte fundera på.

Erbjudandet kvarstår om du ändrar dig och vill lyssna nästa vecka om du ändå är i stan för att lyssna i butiker. Jag bor centralt så du kan börja hos mig och sedan ta buss eller tunnelbana till Veteran Hifi, Audio Concept och vinylbutiken.

Tack!
Jag hör av mig.

Bästa hälsningar

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-30 17:52

@Thomas A
Tack för fördjupning om tonarmar.

@Nagrania.
Vilken skivspelare föreslår du med anledning av trådämnet?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-06-30 18:05

Jag sitter ju själv på det torra för jag har fyra olika spelare. Den jag gillar bäst är en Techniks SL1000. Jag har också direktdriven en från EMT(948) och en som jag tycker är riktigt bra är från Sony (TTS3000). Sony:n är beltdriven med en DC motor. Den sämsta jag har är en Thorens TD124/MkII och som enligt min mening har ett alldeles för högt rumble. Men det finns ett sätt att slippa rumble från TD124. Om man som jag gjorde byggde en plint som står vid sidan om skivspelaren med en tonarm monterad och utan kontakt med spelare.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-30 18:06

Thomas_A skrev:Tangential - lockande, men nackdelen är att den också är lite mer bökig att jobba med. Jag brukar oftast inte använda tonarmslyften utan vill gärna placera armen manuellt. En nackdel är de stora krafterna i sidled på nålen (vid ickecentrerade skivor) pga av att horisontella massan är stor.
Det innebär även att tonarmsresonansen hos tangentialarmen kan vara optimal vertikalt men för låg horisontellt, och därför i onödan komma i konflikt med subchassiresonansen.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-06-30 18:08

Nagrania skrev:Den sämsta jag har är en Thorens TD124/MkII och som enligt min mening har ett alldeles för högt rumble. Men det finns ett sätt att slippa rumble från TD124. Om man som jag gjorde byggde en plint som står vid sidan om skivspelaren med en tonarm monterad och utan kontakt med spelare.

Menar du att huvuddelen av rumblet kommer in bakvägen genom armbasen, och inte huvudsakligen in via vinylskivan och genom nålen?
Numera pensionär.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-06-30 18:13

@Nagrania
4 stycken. Oj! Det var många det.
Jag kommer att nöja mig med en.
Har du något förslag till mig?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-06-30 18:41

paa skrev:
Nagrania skrev:Den sämsta jag har är en Thorens TD124/MkII och som enligt min mening har ett alldeles för högt rumble. Men det finns ett sätt att slippa rumble från TD124. Om man som jag gjorde byggde en plint som står vid sidan om skivspelaren med en tonarm monterad och utan kontakt med spelare.

Menar du att huvuddelen av rumblet kommer in bakvägen genom armbasen, och inte huvudsakligen in via vinylskivan och genom nålen?

Ja när det gäller Thorens TD124 så är det nog så att det kommer från skivspelarens chassie. Jag nämnde detta för Mirre och han höll med. Det här gäller även äldre skivspelare från EMT(927 & 930). På den tiden tänkte man ännu inte på att en stereopuppa var känslig i alla riktningar. Enklaste sättet att komma undan buller är att ha som många gör i dag, placera motorn bredvid. Men det tar ju stor plats.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-06-30 23:29

paa skrev:
Thomas_A skrev:Tangential - lockande, men nackdelen är att den också är lite mer bökig att jobba med. Jag brukar oftast inte använda tonarmslyften utan vill gärna placera armen manuellt. En nackdel är de stora krafterna i sidled på nålen (vid ickecentrerade skivor) pga av att horisontella massan är stor.
Det innebär även att tonarmsresonansen hos tangentialarmen kan vara optimal vertikalt men för låg horisontellt, och därför i onödan komma i konflikt med subchassiresonansen.

Det är ganska oanvändbart att sätta en tangentialarm på en remdriven spelare med subchassie. Så det problemet borde inte uppstå.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-06-30 23:30

TD 124 går att bygga om till riktigt grymma spelare men det är inte ens i närheten av särskilt billigt.

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd