Går det att bryggkoppla rotel1090

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

ftorsell

Går det att bryggkoppla rotel1090

Inläggav ftorsell » 2005-08-12 19:38

Går det att bryggkoppla rotel 1090 och om det går hur lågt
törs man gå i impedans.Mvh Fredrik :lol:

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-08-13 21:43

ja det går, det är hög matningsspänning och (4+4)+(4+4) Sankentrissor om du bryggar, utan att räkna på det så tror jag att du kan gå ner mot 6ohm men inte lägre om du ska spela på högre nivåer.

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2005-08-14 14:30

Jag behöver komma ner till 4ohm belastning som basen är på
någon som provat det med 1090. kan ju ioförsig köra stereo 2ohm
vet inte vad den lämmnar där men det borde vara hyffsat med effekt.Mvh Fredrik

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-14 15:32

vid 4ohm ej bryggat....lämnar den kraftigt med effekt

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2005-08-14 16:08

Hejsan.
Vad lämmnar den i två ohm stereo någon som sett några siffror
mer en i fyra ohm hoppas man ju.Mvh Fredrik :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-14 16:43

ftorsell skrev:Hejsan.
Vad lämmnar den i två ohm stereo någon som sett några siffror
mer en i fyra ohm hoppas man ju.Mvh Fredrik :wink:

alltså jag vet inte vad du är ute efter....men den lämnar ju säkert närmare 1000w...mer än du nånsin kommer behöva

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-08-14 17:07

tveksamt om den är rekomenderad att köra i 2ohm

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2005-08-14 23:36

Det jag behöver är fruktansvärt mycket effekt.Jag har ett st 15"
tums bas med dubbla 2ohms spolar.Jag lag dom i serie och körde
basen i 4 ohm ihop med ett pa steg crest ca 18 som ska lämna
5000w bryggat i 4ohm å jag kan låva att det spelar högt 8O problemet är bara att det inte finns något finlir det blir bara högt
utan det tajta välspelande ett hifisteg har å rotelsteget verkar ju vara det hifisteg som både har kraft & finlir men som sagt det är ju grymmt att kunna spela både sjukt högt+ detaljerat finns det något annat hifi steg med samma potensial utan att kosta fruktansvärt med pengar.Mvh Fredrik

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2005-08-15 00:12

ftorsell skrev:Det jag behöver är fruktansvärt mycket effekt.Jag har ett st 15"
5000w bryggat i 4ohm å jag kan låva att det spelar högt 8O problemet är bara att det inte finns något finlir det blir bara högt
utan det tajta välspelande ett hifisteg har å rotelsteget verkar ju vara det hifisteg som både har kraft & finlir men som sagt det är ju grymmt att kunna spela både sjukt högt+ detaljerat finns det något annat hifi steg med samma potensial utan att kosta fruktansvärt med pengar.Mvh Fredrik

Tja Fredrik!
Är du helt säker på att det är slutsteget som är den svaga punkten i din anläggning?
Högtalarelement av den typ du använder (Digital designs bil-subwoofers) har ju en extrem "linjär"slaglängd. Ett av problemen med detta är att en kantupphängning som tillåter sådan slaglängd kan ställa till problem pga tryckvariationer mellan in- och utsidan av högtalarlådan.

Annars, hur har du delat suben från "huvud"högtalarna?
//Patrik

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-08-15 10:54

jag håller med Patrik!
Det är säkert inte steget som är problemet, skriv gärna lite mer om lådan och dämpning.

Det som kan vara ganska vanligt i ett rum där man har ett bassystem som faktiskt går rakt ner till låga frekvenser är att man får känna av de elaka rumstopparna mer vilket dränker och förstör mycket av artikuleringen i resten av basåtergivningen, den lilla notchkrets som Morello konstruerade borde alla använda sig av som har lite självaktning :)

Bor du i Stockholmsområdet kanske man skulle kunna göra en liten mätning någon kväll för att hitta boven i dramat :)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-15 11:01

ftorsell skrev:Det jag behöver är fruktansvärt mycket effekt.Jag har ett st 15"

En idé kanske vore att sälja bort din baslåda och istället köpa två
stycken mindre, kanske ett par långslagiga 12:or.

när jag bytte från EN baslåda till TVÅ, blev det en trevlig skillnad.
klart en mer "städad" återgivning.
NN

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-08-15 16:20

intressant....

jag sitter med samma fundering då jag hade tänkt att köra i28s(4ohm) på bryggade 1090. Jag har fått för mig att stegen ska orka med lasten. Iallafall är det ingen tidigare som hojtat till när jag kommit med den iden. Iofs brukar väl inos alser inte avvika speciellt mycket från angiven impedans har jag för mig. Och i stegets brux står det att det kan driva 2ohm laster iallfall. Däremot lägre kan bli problem.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-08-15 17:17

David_A skrev:intressant....

jag sitter med samma fundering då jag hade tänkt att köra i28s(4ohm) på bryggade 1090. Jag har fått för mig att stegen ska orka med lasten. Iallafall är det ingen tidigare som hojtat till när jag kommit med den iden. Iofs brukar väl inos alser inte avvika speciellt mycket från angiven impedans har jag för mig. Och i stegets brux står det att det kan driva 2ohm laster iallfall. Däremot lägre kan bli problem.

Jag tror inte att det lär vara några problem att driva i28s med ett bryggat 1090 steg utan högtalaren lär ge vika innan sluttrissorna gör det, däremot skulle man nog behöva lägga på minst 2 trissor per brygga för att steget ska fungera fullt ut i 4ohm vid bryggat läge pga den höga matningsspänningen.
Rotel har garanterat en krets som klipper innan strömmen genom sluttrissorna blir för hög så det är nog inget att oroa sig över.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2005-08-15 17:31

jag sitter med samma fundering då jag hade tänkt att köra i28s(4ohm) på bryggade 1090.

Behöver du verkligen mer effekt än vad 1090 lämnar vid 4 ohm stereo till dina i28s?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-08-15 20:00

rexq skrev:

jag sitter med samma fundering då jag hade tänkt att köra i28s(4ohm) på bryggade 1090.

Behöver du verkligen mer effekt än vad 1090 lämnar vid 4 ohm stereo till dina i28s?

grannens gräs är på nåt mystiskt sätt alltid grönare :wink: :roll: men visst är det roligt med mycket effekt?

ftorsell

Inläggav ftorsell » 2005-08-15 23:11

Hej på er.
Jag kan säga så här jag har lyssnat på mycket olika bas högtalare
å jag kommer inte sälja dd basarna dom är det bästa jag lyssnat på brutal
snärt med sjukt djup vilket passar mig som handen i handsken +
dom har allt man kan tänka sig. jag vet att det är pa stegen som inte orkar vet inte exact varför men jag tror inte dom är byggda
för att lämmna massor av effekt i ca 10-15hz.När jag kör mitt rotel
1095 ena kanal på basen tycker dom flesta att jag spelar för högt
men jag vill bli riktigt omtumlad av bas möjligt att jag ska kallas
för basnarkoman.Som frontar har jag klipsch rf7 + center har även klipsch som surronder frontarna går ner till 40hz även centern vid film basen spelar upp till 80 hz.för tillfälle bara en men inom kort två
basar :twisted: .Visst det är en bil bas men som sagt vilken ruskigt välljudande sådan lådan är byggd av en mycket erfaren baslådsbyggare den är byggd för rummet som den står i.Jag är nästan bestämd på att köra antingen ett eller två 1090 har bara läst bra om dom plus att jag är nöjd med rotel i övrigt trodde aldrig
1095 skulle vara så kraftfull i jämförelse med pa steg.Men det bästa sättet att lära är att lyssna :wink: Mvh Fredrik

Återgå till Teknikforum