Min sista grammofon.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2012-07-02 21:25

Bäste Jansson,

Du har pm.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-02 21:58

Jansson skrev:Nordic Concept Artist/Schröder DPS tonarm/Dynavektor XX-2.

Du ville ju ha en spelare som kunde servas långt in i framtiden,
men Nordic Concept verkar tidigare ha haft en hemsida som inte längre är aktiv, vilket kanske inte bådar så gott i det hänseendet.
http://www.nordic-concept.com/
Men det kanske har varit ägarbyte för företaget så att man ska leta nånannanstans?
Tillverkas märket fortfarande, och hur ser framtiden ut för deras produkter och reservdelar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-07-02 22:29

Jansson skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
Till trådstartaren, Majik LP12 ska du inte ha, den är en budgetvariant som bla har en sämre motorstyrning!
Så att dema en sådan ger inte alls någon bra indikation på vad en "normal" LP12 presterar

Nu talar jag om nytt.
ivor-isobariks tidigare inlägg och prisbilder får vi vänligen bortse ifrån.

En Magik LP 12 som har denna motorstyrning , Akito arm och Adikt pu landar på ca 43000:-
(Detta är inte budgetversionen eftersom denna har en projekt-arm. )
Det var denna som Kalle spelade upp för mig.
Den räcker inte hela vägen fram för mig.

Jag hoppas att jag har Linns prislista rätt för mig nu när jag räknar.

Ersätter jag Magik motorstyrning med en Lingo då är vi uppe på 53000:-

Akito-armen är en instegs-arm?
Det skulle klia efter en Ekos. Kanske jag kan hitta en beganad?
Gissar att det kan hamna på 57´? om jag har tur.

Budgeten är överskriden även om jag hittar en begagnad Ekos istället för helt nytt rakt igenom och nöjer mig med Akito.

Annars gäller Ekos SE och då hamnar vi på ca 88000:-

Jag känner mig själv allt för väl.
Det kommer nog inte att dröja allt för länge innan jag skulle gå i tankarna om Keel, Akiva, Urika, Radikal etc.

Då har jag överskridit budget mer än 3 ggr.

Hur tänker du nu? En ny LP12 med det viktigaste (dvs Keel o Radikal) och Akitoarm o Adiktpuppa landar oprutat på 105k eller nåt men borde gå att få loss för 90k nytt eller under 50k beggat.

Tex denna toppLP12 för 100k
http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?t=1267
Om du ber Mike sälja sin LP12 utan Ekos, Akiva och Ulrika kommer det att bli under din budget...Beggade Akito/Adikt drösar det om.

Varför köpa nytt när du kan få en spelare (oavsett märke) till under halva nypriset?

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-02 22:32

paa skrev:
Jansson skrev:Nordic Concept Artist/Schröder DPS tonarm/Dynavektor XX-2.

Du ville ju ha en spelare som kunde servas långt in i framtiden,
men Nordic Concept verkar tidigare ha haft en hemsida som inte längre är aktiv, vilket kanske inte bådar så gott i det hänseendet.
http://www.nordic-concept.com/
Men det kanske har varit ägarbyte för företaget så att man ska leta nånannanstans?
Tillverkas märket fortfarande, och hur ser framtiden ut för deras produkter och reservdelar?

Hej paa.

Tack för återkoppling.
Det du belyser har jag redan funderat över.

Konstruktören är Robert Grubstad och som du vet innehavare av butiken Audio Concept.
Jag har förhört mig en hel del om denna spelare.

Till din frågeställning.
Hur ska man ska man veta om det finns reservdelar och service i framtiden.
Det kan jag nog inte vara helt säker på.
Men den tillverkas i allra högsta grad just nu.
Tydligen efterfrågas den runt om i världen och tydligen reser folk just till Stockholm för att köpa den.

Vilka är mina alternativ?

Vill man vara mer säker bör man i så fall hålla sig till de stora fabrikaten.
Vilka har vi då?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-02 22:41

Jansson skrev:
Till trådstartaren, Majik LP12 ska du inte ha, den är en budgetvariant som bla har en sämre motorstyrning!
Så att dema en sådan ger inte alls någon bra indikation på vad en "normal" LP12 presterar

Nu talar jag om nytt.
ivor-isobariks tidigare inlägg och prisbilder får vi vänligen bortse ifrån.

En Magik LP 12 som har denna motorstyrning , Akito arm och Adikt pu landar på ca 43000:-
(Detta är inte budgetversionen eftersom denna har en projekt-arm. )
Det var denna som Kalle spelade upp för mig.
Den räcker inte hela vägen fram för mig.

Jag hoppas att jag har Linns prislista rätt för mig nu när jag räknar.

Ersätter jag Magik motorstyrning med en Lingo då är vi uppe på 53000:-

Akito-armen är en instegs-arm?
Det skulle klia efter en Ekos. Kanske jag kan hitta en beganad?
Gissar att det kan hamna på 57´? om jag har tur.

Budgeten är överskriden även om jag hittar en begagnad Ekos istället för helt nytt rakt igenom och nöjer mig med Akito.

Annars gäller Ekos SE och då hamnar vi på ca 88000:-

Jag känner mig själv allt för väl.
Det kommer nog inte att dröja allt för länge innan jag skulle gå i tankarna om Keel, Akiva, Urika, Radikal etc.

Då har jag överskridit budget mer än 3 ggr.

Hur tänker du nu? En ny LP12 med det viktigaste (dvs Keel o Radikal) och Akitoarm o Adiktpuppa landar oprutat på 105k eller nåt men borde gå att få loss för 90k nytt eller under 50k beggat.

Tex denna toppLP12 för 100k
http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?t=1267
Om du ber Mike sälja sin LP12 utan Ekos, Akiva och Ulrika kommer det att bli under din budget...Beggade Akito/Adikt drösar det om.

Varför köpa nytt när du kan få en spelare (oavsett märke) till under halva nypriset?

Hej!
Tack för svar.

Som jag skrev.
Jag känner mig själv allt för väl. Uppgraderingsdjävulen kommer att bita tag i nackskinnet.
Mångårigt ägande av Naim har lärt mig ett och annat om mig skälv.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-03 00:19

Hade ett snack med min fru.

Hon anmärkte på att skivspelaren i frågs inte har lock.
Inte så smart när vi har gäster med småbarn.
Hm.
Kanske måste lägga in detta som kriterium också.

Det är inte lätt med sådana här grunkor.

Tacka vet jag bajts å cedes å sånt.

dimitri

Inläggav dimitri » 2012-07-03 01:02

jag har inte läst tråden värst noga, men säg mig Jansson, tror du att du skulle höra skillnad mellan en Project eller Regaspelare i 5-10 kkr klassen och värsting Linn?
Jag skulle inte kunna. Och, och om jag kunde (blint) så vet jag inte vilken jag skulle föredra

själv har jag en Scheu pga dess hypa utseende men ångrar nästa att jag inte skaffat en enklare Project eller Rega
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-07-03 01:07

Jansson skrev:
Hej!
Tack för svar.

Som jag skrev.
Jag känner mig själv allt för väl. Uppgraderingsdjävulen kommer att bita tag i nackskinnet.

Så att spelaren kan uppgraderas är en nackdel?
Märkligt resonemang då OAVSETT vilken spelare du köper kan du alltid hitta en ANNAN spelare att byta upp dig till...
:wink:
Borde inte max prestanda för pengarna vara det enda vettiga kriteriet?

Själv tycker jag det är en fördel att äga produkter som utvecklas. Sedan väljer man själv om man hänger på eller ej.
Mina Linnsteg är nu 13år gamla och trots att de går att skicka in för uppgradering sitter jag MER än nöjd med dom.

Be hustrun (eller vän om du inte har någon) vara en spärr mot uppgraderingsdjävulen om du känner att du behöver hjälp.
:D

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-03 08:41

dimitri skrev:jag har inte läst tråden värst noga, men säg mig Jansson, tror du att du skulle höra skillnad mellan en Project eller Regaspelare i 5-10 kkr klassen och värsting Linn?
Jag skulle inte kunna. Och, och om jag kunde (blint) så vet jag inte vilken jag skulle föredra

själv har jag en Scheu pga dess hypa utseende men ångrar nästa att jag inte skaffat en enklare Project eller Rega

Inledningsvis i denna tråd förklarar jag att jag absolut inte har något emot att nästa skivspelare kostar mycket mindre än budget.

Att den nödvändigtvis måste kosta 50kkr som något självändamål är det så klart inte. Tvärtom.
Om jag kan få tag på en skivspelare som presterar på mycket hög nivå för 5kkr så är ingen mer glad än jag.

-Jag skiter i prestigeprylar, vad jag vill ha är den bästa skivspelare jag kan få upp till budget.
Om den måste kosta 50kkr då får den göra det, men jag tar gladeligen emot en mycket billigare in i mitt hem.

Om min gamla Rega planar 3 med Dyna 10X5 inte hade de i vissa avseenden något irriterande artefakterna som den har, hade denna tråd inte ens uppkommit.

På välpressade album låter min gamla skivspelare med nuvarande pu mycket bra.
Min son bara skakar på huvudet och fattar inte varför vi ska byta.
Jag kanske lyssnar efter fel, vad vet jag?

Du skriver att du nästan ångrar dig. Jag kan inte kommentera det på något annat sätt än utifrån min egen horisont.
Jag ångrar mig mycket sällan när jag tagit ett beslut. Om det var felaktigt så är det bara att bryta ihop, resa sig upp och gå vidare.

Jag vill att ni alla ska veta att jag uppskattar mycket det engagemang som ni alla bidragit med i min tråd.
Ni får mig att tänka efter och kommer med konstruktiva tankar.
Fortsätt gärna med det.

Ett direkt svar på din frågeställning tidigt i ditt inlägg:

-Jag vet inte.
Men vad jag tror mig veta är att:

-När det gäller en Linn LP12 Majik och en Rega planar 3 vill jag påstå att jag kunde jag höra en likhet mellan dem i att hantera dynamiskt svaj.
Ingen av dem klarar riktigt av det så bra som jag skulle önska.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-03 09:03

Jansson skrev:
Hej!
Tack för svar.

Som jag skrev.

Så att spelaren kan uppgraderas är en nackdel?
Märkligt resonemang då OAVSETT vilken spelare du köper kan du alltid hitta en ANNAN spelare att byta upp dig till...
Borde inte max prestanda för pengarna vara det enda vettiga kriteriet?

Själv tycker jag det är en fördel att äga produkter som utvecklas. Sedan väljer man själv om man hänger på eller ej.
Mina Linnsteg är nu 13år gamla och trots att de går att skicka in för uppgradering sitter jag MER än nöjd med dom.

Be hustrun (eller vän om du inte har någon) vara en spärr mot uppgraderingsdjävulen om du känner att du behöver hjälp.
:D

Nackdel och nackdel.
Då vill jag vända på ditt resonemang.
Varför är den inte tillräckligt bra redan i den prisnivå den befinner sig på som standard?
Du skriver att LP 12 Majik är en budgetmodell. Jag får den uppfattningen att du nog inte tycker att den riktigt når max prestanda för pengarna?
Eller har jag fel där?
Varför gör man den inte tillräckligt bra från första början?

Jag känner allt för väl igen detta från min historia med Naim.
Det finns alltid ytterligare en uppgradering runt hörnet.

Min föresats med denna tråd är att hitta en mycket bra skivspelare inom prissegmentet 1 sek-50k sek som jag inte ska byta ut, behöva eller känna att jag nog borde uppgradera utan som bara ska spela musik.
Fit and forget.
Jag vill bli klar.

Uppgraderingsdjävulen?
Min fru skiter i hifi. Hon är en nog så bra spärr och jag tror att hon skulle bli lite vass i tonen om jag bytte ut nästkommande skivspelare före min 70 års dag.
Men en Linn LP 12 kan man ju alltid serva och då kan man ju smyga in en uppgradering.

Skämt åsido. Nä, jag har inga problem med det och behöver ingen hjälp i den saken. Jag vill bara bli klar.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-03 09:15

raindog.
Du har PM.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-03 09:19

Jansson skrev:-När det gäller en Linn LP12 Majik och en Rega planar 3 vill jag påstå att jag kunde jag höra en likhet mellan dem i att hantera dynamiskt svaj.

Det pekar väl på att med skivtallrikar i den viktklassen och med drivremmar med den spänsten så kommer du inte att bli nöjd, vad dom än kostar eller heter. Du måste alltså titta på tyngre tallrikar och/eller styvare drifter.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-03 09:32

paa skrev:
Jansson skrev:-När det gäller en Linn LP12 Majik och en Rega planar 3 vill jag påstå att jag kunde jag höra en likhet mellan dem i att hantera dynamiskt svaj.

Det pekar väl på att med skivtallrikar i den viktklassen och med drivremmar med den spänsten så kommer du inte att bli nöjd, vad dom än kostar eller heter. Du måste alltså titta på tyngre tallrikar och/eller styvare drifter.

paa.

Jag tar detta som en rekommendation från din sida.
:)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-07-03 09:41

Vilken resa det här blir. :)
Spännande att följa från åskådarbänk.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-03 09:48

KarlXII skrev:Vilken resa det här blir. :)
Spännande att följa från åskådarbänk.

Käre Kalle.

Ja det är ett jäkla mek.

Å jag som trodde att det bara var att gå å köpa.
Tji fick jag där.

Tack för att du följer tråden, jag tror att du sitter inne med mycket kunskap som jag skulle kunna ha hjälp av.
Kram

dimitri

Inläggav dimitri » 2012-07-03 09:51

personligen skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en "sista" sak. Sen då? lägga sig & dö? Kanske dödsångest kanske
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-07-03 10:08

dimitri skrev:personligen skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en "sista" sak. Sen då? lägga sig & dö? Kanske dödsångest kanske

Inte alls. Även om jag valt en annan väg själv så kan det ibland kännas skönt att vara färdig med något - någon gång :-)

Min skivspelare låter alldeles underbart som den är, men skulle jag göra ett pengamässigt klipp någon gång så finns det gott om uppgraderingar :-)

/ B

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-03 10:12

dimitri skrev:personligen skulle jag aldrig komma på tanken att köpa en "sista" sak. Sen då? lägga sig & dö? Kanske dödsångest kanske

Nu kommer vi in på filosofiska aspekter.

Jag är inte speciellt road av apparater som fysiska väsen har jag insett.
Dom behövs primärt av en enda anledning och det är att jag vill njuta av musik. Sen om dom är fina att titta på är det ett klart plus.
Jag får inte ens halvribba av hifi grunkor.
Det är vad dom gör som är intressant.

Därför vill jag gärna tro att det finns en sådan apparat, skivspelare, som jag kan leva nöjd och belåten med i de närmaste 20 åren.
Då är jag 71 år.
Sen får vi se.
Vet inte hur Du ser på det men jag tycker att åren går jävligt fort och jag vill fokusera på annat än apparater.

Som sagt fit and forget är målsättningen.

Dödsångest?
Nä. Har hittills levt ett mycket fint liv.
Jag känner mig mycket lyckligt lottad.
Senast redigerad av Jansson 2012-07-03 10:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-07-03 10:17

Jansson: när du väl börjar närma dig och så länge du tittar på nya produkter så tycker jag att du skall låna hem 1-3 spelare. Meckigt, javisst, men det är ett långsiktigt beslut och då kan det vara värt det. Hantering av spelare, både installation och uppspelning kan vara viktiga för helhetsupplevelsen. Personligen skulle jag inte vilja ha en spelare med 30 minuters ritual för varje platta: hoppa på ett ben samtidigt som man vevar med trollspöet. Men det är ju bara jag.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-03 10:29

Fjonkalicious skrev:Jansson: när du väl börjar närma dig och så länge du tittar på nya produkter så tycker jag att du skall låna hem 1-3 spelare. Meckigt, javisst, men det är ett långsiktigt beslut och då kan det vara värt det. Hantering av spelare, både installation och uppspelning kan vara viktiga för helhetsupplevelsen. Personligen skulle jag inte vilja ha en spelare med 30 minuters ritual för varje platta: hoppa på ett ben samtidigt som man vevar med trollspöet. Men det är ju bara jag.

Tack för råd.

Hemlån ja. Om handlaren går med på det.

Jag vill ha en spelare som bara funkar. Inget mek när den väl är uppställd helst.

Som sagt fit and forget.

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP

Inläggav Simp_the_pimP » 2012-07-03 10:34

begangade Akito 3:or drösar det väl dock inte om?

vet inte om jag sett en enda begagnad till salu.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-03 10:38

Till alla.

Det här med fit and forget.
Är väl lite larvigt att använda engelska men det är väl ändå rätt lätt att förstå vad jag menar.

Det blir så långt att skriva:
När apparaten väl är på plats så gör den sitt jobb så bra att jag inte tänker på den längre utan bara lyssnar på vad som finns på skivan.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-07-03 11:05

Jansson skrev:
Då vill jag vända på ditt resonemang.
Varför är den inte tillräckligt bra redan i den prisnivå den befinner sig på som standard?
Du skriver att LP 12 Majik är en budgetmodell. Jag får den uppfattningen att du nog inte tycker att den riktigt når max prestanda för pengarna?
Eller har jag fel där?
Varför gör man den inte tillräckligt bra från första början?

Tvärtom, Majik LP12 är skitbra för pengarna.

Idag är det dyra mekaniskt arbete! Det gör att finmekanik som lager, tonarmar mm BLIR dyrt. Förbättringar kostar därför mycket! Du borde jämföra Majik LP12 mot en topspecad tolva så fattar du.

Tillräckligt bra för mig skulle vara en beggadLP12 för ca 40k .
Keel/Radikal/Ekos 2/Adikt
Ekos 2 kan finnas för lite drygt 10k = klart mindre än en ny Akito.
Har ägt en toppad tolva enl 1995 års spec. Skitbra men den ovan nämnda slår den klart.

Mer än 50k borde inte behövas för att sitta asnöjd. ok Ekos SE/Akiva/Ulrika (phonosteg) plockar fram mer information men pickuppslitaget kostar 10SEK skivan...
Dyrt med MC puppor.
Adikt MM är bra nog.

Jansson skrev:
Jag känner allt för väl igen detta från min historia med Naim.
Det finns alltid ytterligare en uppgradering runt hörnet.

Min föresats med denna tråd är att hitta en mycket bra skivspelare inom prissegmentet 1 sek-50k sek som jag inte ska byta ut, behöva eller känna att jag nog borde uppgradera utan som bara ska spela musik.
Fit and forget.
Jag vill bli klar.

Uppgraderingsdjävulen?
Min fru skiter i hifi. Hon är en nog så bra spärr och jag tror att hon skulle bli lite vass i tonen om jag bytte ut nästkommande skivspelare före min 70 års dag.
Men en Linn LP 12 kan man ju alltid serva och då kan man ju smyga in en uppgradering.

Skämt åsido. Nä, jag har inga problem med det och behöver ingen hjälp i den saken. Jag vill bara bli klar.

Du får ursäkta men jag ser inte skillnaden mellan att stå emot uppgradering genom att byta ut delar på befintlig spelare mot att uppgradera till annan spelare.
Så...kan du stå emot ENA uppgraderingen borde du kunna stå emot andra eller hur?

Återigen målet borde vara A/ tillräckligt bra prestanda för DIG B/till lägst pris.

Så jämför alla spelare mot varandra i samma anläggning, hellst din egen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-07-03 11:18

sportbilsentusiasten skrev:Tillräckligt bra för mig skulle vara en beggadLP12 för ca 40k .

Menar du att en begagnad LP12 med Keel och Radikal samt en Ekos2 kan fås för bara 40k? Jag menar bara Keel kostar ju typ 29, Radikal typ 35 om man köper nytt.

/ B

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-07-03 11:28

paa skrev:
CODY skrev:RB 700an är en riktigt fin tonarm med bättre lager etc än de mindre armarana. Detsamma gäller kablarna inuti armen och till stärkaren. Lagret är ett helt annat och bättre etc. Men det kan du läsa om på regas hemsida.

jag tycker att den låter jättebra, inget sticker ut och den klingar friskt och homogent. Det sitter en rega exact på den och riaa är en rega fono; både PU och Riaa är egentligen sämre än spelaren. Den spelar särskilt klassisk musik på ett helt neutarlt sätt och den s a s hörs inte alls. Jag har många fina Erato och Decca pressningar som jag har ärvt. Finns inte någon anledning att byta. Om man vill uppgradera (och det får man förutsätta att du vill) kan man köpa mer ambitiösa pickisar och Riaa-steg. Den är relativt billig, 15 tkr. Den behöver inget underhåll och kan egentligen inte uppgraderas. Den är gjord för att vara fit n forget.

Ljudbilden är stor och livlig.

Kanske det skulle bli ännu bättre om du monterade den armen på Technics-spelaren?

Nja,

jag har en RB300 på Technicsen i detta nu och den är hos fodervärd (medlem på forumet) över sommaren och spelar reagge. Technicsen låter instängt (men relativt bra förstås) med skarp bas, men har inget att sätta emot P7an.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2012-07-03 13:32

Bill50x skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Tillräckligt bra för mig skulle vara en beggadLP12 för ca 40k .

Menar du att en begagnad LP12 med Keel och Radikal samt en Ekos2 kan fås för bara 40k? Jag menar bara Keel kostar ju typ 29, Radikal typ 35 om man köper nytt.

/ B

Postade ju en länk till Mike som säljer sin tolva.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-03 14:19

sportbilsentusiasten skrev:Tvärtom, Majik LP12 är skitbra för pengarna.

Idag är det dyra mekaniskt arbete! Det gör att finmekanik som lager, tonarmar mm BLIR dyrt. Förbättringar kostar därför mycket! Du borde jämföra Majik LP12 mot en topspecad tolva så fattar du.

Tillräckligt bra för mig skulle vara en beggadLP12 för ca 40k .
Ekos 2 kan finnas för lite drygt 10k = klart mindre än en ny Akito.
Har ägt en toppad tolva enl 1995 års spec. Skitbra men den ovan nämnda slår den klart.

Mer än 50k borde inte behövas för att sitta asnöjd. ok Ekos SE/Akiva/Ulrika (phonosteg) plockar fram mer information men pickuppslitaget kostar 10SEK skivan...
Dyrt med MC puppor.
Adikt MM är bra nog.

Du får ursäkta men jag ser inte skillnaden mellan att stå emot uppgradering genom att byta ut delar på befintlig spelare mot att uppgradera till annan spelare.
Så...kan du stå emot ENA uppgraderingen borde du kunna stå emot andra eller hur?

Återigen målet borde vara A/ tillräckligt bra prestanda för DIG B/till lägst pris.

Så jämför alla spelare mot varandra i samma anläggning, hellst din egen.

Jag uppskattar verkligen din entusiasm!

Det ser ut att som att LP 12 så är det begagnat som gäller.
Som jag tidigare framhållit vill jag varken byta skivspelare en gång till ej heller uppgradera befintlig spelare.
Jag vill bara ställa på den plats och spela musik.
Den ska helst vara tillräckligt bra från första början.

Japp!
Tillräckligt bra prestanda för mig till lägst pris är just vad jag eftersöker.

Jag lyssnar och lär.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-07-03 14:21

Bill50x skrev:

Inte alls. Även om jag valt en annan väg själv så kan det ibland kännas skönt att vara färdig med något - någon gång :-)

Min skivspelare låter alldeles underbart som den är, men skulle jag göra ett pengamässigt klipp någon gång så finns det gott om uppgraderingar :-)

/ B

Det där låter hur bra som helst!
Precis dit vill jag komma.

Skulle vara kul att höra din LP 12a.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-07-03 23:33

CODY skrev:
paa skrev:
CODY skrev:RB 700an är en riktigt fin tonarm med bättre lager etc än de mindre armarana. Detsamma gäller kablarna inuti armen och till stärkaren. Lagret är ett helt annat och bättre etc. Men det kan du läsa om på regas hemsida.

jag tycker att den låter jättebra, inget sticker ut och den klingar friskt och homogent. Det sitter en rega exact på den och riaa är en rega fono; både PU och Riaa är egentligen sämre än spelaren. Den spelar särskilt klassisk musik på ett helt neutarlt sätt och den s a s hörs inte alls. Jag har många fina Erato och Decca pressningar som jag har ärvt. Finns inte någon anledning att byta. Om man vill uppgradera (och det får man förutsätta att du vill) kan man köpa mer ambitiösa pickisar och Riaa-steg. Den är relativt billig, 15 tkr. Den behöver inget underhåll och kan egentligen inte uppgraderas. Den är gjord för att vara fit n forget.

Ljudbilden är stor och livlig.

Kanske det skulle bli ännu bättre om du monterade den armen på Technics-spelaren?

Nja,

jag har en RB300 på Technicsen i detta nu och den är hos fodervärd (medlem på forumet) över sommaren och spelar reagge. Technicsen låter instängt (men relativt bra förstås) med skarp bas, men har inget att sätta emot P7an.

Tänk om det bara beror på att tonarmen i P7 är så mycket bättre än RB300?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-07-03 23:51

paa skrev:Tänk om det bara beror på att tonarmen i P7 är så mycket bättre än RB300?

När man mekar med (vinyl-)spelare måste man ha i åtanke att de enskilda ingående komponenterna har stor betydelse för det ljudande resultatet. Speciellt de komponenter som är relativt lätt utbytbara, dvs: drivverk/tonarm/pickup.

Att jämföra två pickuper i olika spelare/tonarmar säger egentligen nada. Ja, om man nu inte råkar tillhöra den delen av befolkningen som inte tror att tonarm och drivverk har betydelse för ljudet. I så fall köper man billigast möjliga tonarm och drivverk och sedan ägnar man sig åt att testa olika pickuper.

Detta påminner förresten lite om hur många lägger ner fantastiska summor och arbete på att utvärdera förstärkare och högtalare men matar dessa genom en Denver DVD-spelare från lokala bensinmacken för 399:-.

Alltså, att jämföra drivverk/tonarmar/pickuper är ett tidsödande och komplext arbete. Speciellt som det inte är frågan om att stoppa in några kablar i en ny apparat utan att det handlar om kanske timmar av montage och justeringar innan man kan avlyssna resultatet.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd