Kaha skrev:Visst kan det finnas en presige bland de mest tävlingsinriktade vinprovarna. Vi andra provar och njuter.
Hård kritik från proffsen låter inte vänta på sig. Ni missar en anstrykning av vildjäsning.
Eller kanske det är den ni uppskattar.
Moderator: Redaktörer
Kaha skrev:Visst kan det finnas en presige bland de mest tävlingsinriktade vinprovarna. Vi andra provar och njuter.
sprudel skrev:Sånt dravel här förekommer. (Tycker jag)
Får jag en större upplevelse av att dricka en Valpolicella när jag befinner mig på plats på en Agricultura i Italia pga förväntanseffekter så skulle jag aldrig förneka mig den genom att börja diviera med mig själv om att det är inte så gott som jag tror!
Livet är för kort för att inte ta ut svängarna ordentligt. Det ska vara gött att leva.
Lite mystisk magi i en rörapparat sätter också färg på tillvaron.![]()
Dagen ska tillbringas på ett skär i yttersta havsbandet i Bohuslän, 45 knop rakt ut i det stora blå och håret fladdrar i sol och vind!
Min upplevelse består av förväntanseffekter och realeffekter då. Jag kommer inte att fundera över det något vidare mycket!
petersteindl skrev:Om jag tror att ett testsubjekt kommer att kalla Cubacola för kommunistisk så utesluter jag detta testsubjekt.
petersteindl skrev:Svante, jag använder ordet "kan". Det kan bli så! Behövs mitt ordval förtydligas?![]()
sprudel skrev:Sånt dravel här förekommer. (Tycker jag)
Får jag en större upplevelse av att dricka en Valpolicella när jag befinner mig på plats på en Agricultura i Italia pga förväntanseffekter så skulle jag aldrig förneka mig den genom att börja diviera med mig själv om att det är inte så gott som jag tror!
Livet är för kort för att inte ta ut svängarna ordentligt. Det ska vara gött att leva.
Lite mystisk magi i en rörapparat sätter också färg på tillvaron.![]()
Dagen ska tillbringas på ett skär i yttersta havsbandet i Bohuslän, 45 knop rakt ut i det stora blå och håret fladdrar i sol och vind!
Min upplevelse består av förväntanseffekter och realeffekter då. Jag kommer inte att fundera över det något vidare mycket!
Svante skrev:Hoppla, det där inlägget blev så långt och pratigt att jag väljer att plocka ut några delar ur det bara:petersteindl skrev:Om jag tror att ett testsubjekt kommer att kalla Cubacola för kommunistisk så utesluter jag detta testsubjekt.
Aha! Så förväntanseffekter KAN alltså förekomma.petersteindl skrev:Svante, jag använder ordet "kan". Det kan bli så! Behövs mitt ordval förtydligas?![]()
Nejdå, det är klart att det kan bli så att förväntanseffketer inte påverkar resultatet i just det försök du gör. Min fråga är närmast hur du säkerställer att det inte finns förväntanseffekter i just ditt försök.
Jag påstår att du måste blindtesta för att säkerställa det.
Jansson skrev:DQ-20 skrev:Jansson skrev:Att blindtesta vin förefaller lite märkligt för mig.
Tyder på osäkerhet om det egna omdömet.
Alla välrenommerade vintidskrifter inklusive systemkatalogen redovisar ju i princip bara blindtest. Menar du uppriktigt att du inte förstår varför de gör det eller var det mest en pik till någon åsiktsmotståndare?
Undrar,
DQ-20
Jag upplever inte att jag har några åsiktsmotståndare här på forumet.
Slöseri med energi.
petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Svante, testar du Cubacola mot Pepsi så är det ett rangordnande test. Du skall ju jämföra. Då skall det vara ett blindtest. Detta är precis det jag säger.
Nja, det kan vara rangordnande, men det kan även vara beskrivande. Man kan kalla Pepsi för söt och Cuba cola för kommunistisk. Det senare är troligare i ett öppet test.
Jag säger absolut nej angående detta.
ErikAndersson skrev:Låt detta inlägg stanna på HIFI forum. Jag vill inte kasta in en brandfackla här. Du får ta inlägget som det är.
ErikAndersson skrev:Håller inte med, tycker det var ett intressant inlägg. Lite vågat kanske med tanke på magasinets ställninng.
JanBanan skrev:Morello: Jag utgår från att du har lyssnat på Lamm ML2.2 eftersom de nämns i den citerade artikeln. Vad är dina lyssningsintryck? Vilken kringutrustning användes?
Rydberg skrev:JanBanan skrev:Morello: Jag utgår från att du har lyssnat på Lamm ML2.2 eftersom de nämns i den citerade artikeln. Vad är dina lyssningsintryck? Vilken kringutrustning användes?
Varför utgår du från det?
hevi skrev:Jag måste också ställa frågan varför du inte vill diskutera ämnet vidare? Är det kanske det som t ex Morello irriterar sig på, att du under en inte oansenlig tidsperiod förefallit sprida mer eller mindre direkt och indirekt desinformation och teknisk gallimatias om t ex motkoppling och dynamik, och trots upprepade påpekanden om att resonemanget i väsentliga delar förefaller sakna verklighetsförankring men rikliga mängder direkta felaktigheter, så "ångar du bara på" och fortsätter att hamra ut pseudotekniska förklaringar som inte håller ihop ens om man läser och tolkar dem så välvilligt man bara kan.
Om det är så att du har rätt, att ditt tekniska resonemang "håller ihop" och vi bara missförstått vad du menar så är det väl jättebra att vi reder ut det? Då har jag och många andra lärt sig någonting, och du kan i framtiden kanske ge en tydligare förklaring där missförstånd lättare kan undvikas, eller hur?
DQ-20 skrev:För övrigt tycker jag att ni kan hålla er till saker ni förstår, t.ex. hifi. Ni är båda insatta och jag ser ingen poäng med att just ni går omvägen via liknelser och metaforer såvida ni inte EXPLICT riktar er till någon annan som inte förstår hifi, men är en jävel på Cola.
hevi skrev:Jag ser faktiskt inte riktigt anledningen till att inte vilja reda ut spörsmål som detta, annat än av rädsla att egot ska få sig en törn om det visar sig att resonemanget inte riktigt håller ihop och man tvingas tillbaks "till ritbordet" igen.
phloam skrev:
Jag har inte följt tråden i detalj och kan inte ämnet i fråga, men är det inte bara att konstatera att det som påstås är fel om det nu är så säkert att det är lögner, dogmer, pseudovetenskap och gallimatias? Då finns väl knappast nån chans att det är rätt alls? Vad skulle behöva redas ut?
"Om det är så att du har rätt" - ja, om det finns minsta tvivel om att det kan vara missförstånd och att det mot förmodan "håller ihop" - varför då använda så hårda ord?
"Intuitivt vet vi ju alla att ljud sprids som ringar på vatten. Detta betyder i sin tur att när luftfuktigheten blir noll, så kommer heller inget ljud att kunna sprida sig. Det är därför ljud inte hörs i rymdens vakuum, för där finns inget vatten".
phloam skrev:Som åhörare blir jag lite förvirrad, och jag förstår också att man kanske inte får lust att reda ut missförstånd med folk som har den inställningen.
Varför inte backa lite och börja diskutera sakfrågan istället för intentioner? För oss som inte kan elektronik är det omöjligt att bedöma sanningshalten öht, så det är viktigt ni fokuserar på ämnet istället.
hevi skrev:Nu har ju Erik valt att avböja en dylik, klargörande diskussion, så då blir det ju lite knepigt att komma vidare på ett konstruktivt sätt.
phloam skrev:Varför inte backa lite och börja diskutera sakfrågan istället för intentioner? För oss som inte kan elektronik är det omöjligt att bedöma sanningshalten öht, så det är viktigt ni fokuserar på ämnet istället.
JanBanan skrev:Ni har ju saboterat alla möjligheter till en konstruktiv diskussion, så det är väl inte så konstigt att det blev som det blev?
hevi skrev:JanBanan skrev:Ni har ju saboterat alla möjligheter till en konstruktiv diskussion, så det är väl inte så konstigt att det blev som det blev?
Nu är ju kanske inte du direkt den förste man kommer att tänka på när man läser ord som "konstruktiv diskussion", men, nej Herr Banan, jag håller inte med. Erik avböjde direkt på min första fråga.
Piotr skrev:Det Perka har uttalat sig om ang. motkoppling och dynamik är ju tvivelsutan skrotprat av stor ordning. Att Morello påpekar detta bör inte rimligtvis leda till hårda ord mot honom, vare sig av Perka eller någon annan.
Tycker jag.
/Peter
hevi skrev:JanBanan skrev:Ni har ju saboterat alla möjligheter till en konstruktiv diskussion, så det är väl inte så konstigt att det blev som det blev?
Nu är ju kanske inte du direkt den förste man kommer att tänka på när man läser ord som "konstruktiv diskussion", men, nej Herr Banan, jag håller inte med. Erik avböjde direkt på min första fråga.
Svante skrev:phloam skrev:Varför inte backa lite och börja diskutera sakfrågan istället för intentioner? För oss som inte kan elektronik är det omöjligt att bedöma sanningshalten öht, så det är viktigt ni fokuserar på ämnet istället.
Jag tror det är just det som ledde till den ursprungliga upprördheten. Att de pseudotekniska förklaringarna postades i en omgivning där många inte kan bedöma innehållets värde.
Vore det så att alla på faktiskt såg det tokiga i inläggen så vore de inte lika upprörande utan bara dumma.
Harryup skrev:Ytterligare en tråd torpederad från start av Morellos oförskämdheter plus en massa dryga inlägg ifrån en ingenjörsflock.
Svante skrev:Harryup skrev:Ytterligare en tråd torpederad från start av Morellos oförskämdheter plus en massa dryga inlägg ifrån en ingenjörsflock.
...eller så ser man den som självtorpederad av pseudovetenskapliga förklaringar. Om man bara kunde låta bli att förklara psykologiska faktorer med teknik så skulle allt gå mycket bättre.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster