Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Mitt gamla förslag är att lägga medelnivån minst 18 dB under klippnivå. Men det är förstås ingen helig nivå. Säger någon 20 dB, eller till och med 24, så är jag inte negativt inställd.Det är ju jämnare siffror. Dessutom är ju en massa högupplösningsformat på väg, så att ta 2 - 6 dB till när formaten (teoretiskt) har plats för 48 dB mer än CD, känns rimligt.
mats skrev:ändra fonogram till något mer gångbart, annars låter det så töntigt
Blue skrev:dynamik.nu - STOPPA VOLYMHYSTERIN!
fonogram/phonogram
<SNIP>
Sedan kopplingen volym-dynamik, den har om möjligt vanligt folk ÄNNU mindre koll på.
Den breda massan nöjer sig med en SIBA allt-i-ett-hemmabio därhemma, ett gäng mp3-spelare till var och en i familjen och ca 2 nya skivor om året (Tomas Ledins samlingsplatta samt någonting "meditativt" som heter något i stil med "Beautiful moments" eller så...). Kom och snacka om dynamiska inspelningar, fonogram och korrekt återgivning med honom... Lycka till!
Svante skrev:Jo, jag tycker också att fonogram låter fånigt. Fånogram, liksom. Och ger associationer till grammofon, som ju ingen säger längre.
Svante skrev:"Vinylspelare" ska det heta numera. Och pratar man kampanjer är ju intrycket viktigt.
Svante skrev:Likafullt har jag börjat använda ordet själv eftersom det är ett bra samlingsbegrepp. Men jag nyttjar det med urskiljning, jag skulle aldrig säga det inför en gymnasieklass.
Svante skrev:Kanske... Ljudskivor?
E skrev:Svante skrev:Jo, jag tycker också att fonogram låter fånigt. Fånogram, liksom. Och ger associationer till grammofon, som ju ingen säger längre.
Eller vibrafon, eller megafon? Eller kakafoni? Fonetik (alla som tittat
i SAOL vet väl vad det är).
Alla som tänker längre än näsan är lång bör ju haja vad fonogram
är.
E skrev:Svante skrev:Likafullt har jag börjat använda ordet själv eftersom det är ett bra samlingsbegrepp. Men jag nyttjar det med urskiljning, jag skulle aldrig säga det inför en gymnasieklass.
Inte utan att förklara vad du menar, nej. Sedan använder du det
ledigt! Undviker du även andra begrepp, som de inte redan känner
till? Som elektroakustik, t ex.
E skrev:Svante skrev:Kanske... Ljudskivor?
![]()
Humor, Svante! Haha, mycket roligt.![]()
Skulle du säga "ljudskivor" inför en gymnasieklass?![]()
Style skrev:om man vill bedriva en kampanj är det första man måste inse att texten måste anpassas till mottagarna.
vad sändaren tyckler om språkbruk och vilka ord som används etc är helt ointressant.
De flesta slutar läsa direkt när det kommer ett ord som inte känns bra eller kräver att man tänker efter vad det betyder
Ljudkrav skrev:Nej, nej, nej!
Inte CD-skiva.
CD = Compact disc.
CD-skiva betyder då kompaktskiveskiva.
Även på detta forum finns det många som frågar om råd vilken CD dom ska köpa, och med det avser dom CD-spelaren! Det kan man förstå när man pratar om max si-och-så många tusenlappar....
norman skrev:Fast när jag pratar om att jag vill ha Beth Ortons första cd, som väl går på några tusen, så menar jag inte nån spelare hon har konstruerat
Bill50x skrev:cd´s (cd´ar?)
Bill50x skrev:cd´s (cd´ar?)
E skrev:Bill50x skrev:cd´s (cd´ar?)
1. Apostrof (') används sällan i svenskan! Kan möjligen vara bra
när man vill förtydliga att man menar genitiv i fall där ordet redan
slutar på -s, ex. LTS' tillvägagångssätt, men ofta förstår man ändå.
2. Det tecken du använder heter ju accent (´).
3. cd-skivor heter det vanligen i plural, men SAOL tar alltså även
upp cd:ar.
4. Den cd:n heter det i bestämd form singular. Kolon är det alltså
man använder när man utgår ifrån en förkortning.
5. cd's heter det nog i plural på engelska (?).
Hetsporren skrev:Bill50x skrev:cd´s (cd´ar?)
Bör egentligen skrivas "CD:r" (ej "´") eftersom det ju är en förkortning av
CD-skivor. Å andra sidan betyder ju CD: kompakt disk, som på svenska
skall skrivas ihop till: kompaktdisk, vilket i plural blir kompaktdiskar.
Alltså KD:r, eller möjligen KD'r...
Bill50x skrev:men jag tänker aldrig acceptera att med "CD" menas själva avspelningsapparaten!
Hetsporren skrev:Bra sammanfattning, även om jag stör mig lite på att "cd" är okej.
Egentligen bör man ju skriva ut alla förkortningar som ej kan uttalas
som hela ord (t ex CD) med versaler, medan man i motsatsfallen
(t ex
Ikea) använder gemener. Men här gör man av någon anledning ett
undantag från denna grundregel, nån som vet varför?
Vidare undrar jag varför så många missbrukar apostrofer/accenter?