Dags att uppgradera - steg 3 - moddning klar!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-07-20 17:34

Väldigt snyggt faktiskt.Imponerande hantverk.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-07-20 18:03

Snyggaste furumöbel jag någonsin sett! Du verkar skicklig med såg o sandpapper. Å design..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-20 18:03

Tack! Nu gäller det bara att inget strular. Fredagskväll, laga middag, städa undan lite inför helgen etc... Jag måste bara hinna få i elementen och uppleva lite bas innan natten kommer.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2012-07-20 23:50

Det är som vanligt riktigt snyggt.
Jag vill gå så långt och säga snyggare än köpt.
Hoppas det låter lika bra som det ser ut.
:)
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-21 07:34

Tack! Låter de som min provlåda blir jag nöjd. Allt därutöver är bonus :).

Det blev ingen bas igår kväll... jag insåg att lådorna behöver lackas ytterligare 1-2 ggr för att få samma finish som topparna. Nytt trä suger... :wink:.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-21 21:54

Med ytterligare lager lack på plats blev det (äntligen) dags för slutmontage. En första fundering gällde dämpning. Jag hade slut på Isover så jag letade rätt på en sådan här förpackning. Frågan är om det gör någon som helst nytta, förutom eventuell isotermisering?

Bild

Återkommer med ytterligare uppdatering senare...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-21 22:10

Min erfarenhet från provlådan var bl.a. att det det är mycket viktigt att få lådan helt tät. Minsta glipa ger upphov till visslande och flåsande missljud. Vi får se om denna list räcker för att hålla tätt:

Bild

Så en sista pose i frihet - den obligatoriska bilden på elementen före montage :) :

Bild

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-21 22:28

Skulle nog ha minskat på dämpet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-07-21 22:58

boom skrev:Skulle nog ha minskat på dämpet.

Varför, det är inte portade lådor?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-21 23:14

Jag har mätt upp avstämningen och den hamnar exakt på 20Hz. Det rimmar bra med mina förväntningar och tänkt avstämningsfrekvens.

Hur mycket dämpningen påverkar avstämningen vet jag inte, men jag ser ingen anledning att ändra något nu. Återkommer med ytterligare omdöme när jag testat basarna lite tuffare.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-21 23:22

Här är några bilder som visar det slutliga resultatet, med element och terminaler på plats. Återstår att snida till några tygfronter, både till toppar och subbar. Ljudet kan jag ännu inte uttala mig om. Har endast stegat upp med fasta frekvenser 0-99Hz, för att fastställa avstämningen:

Bild

Bild

Bild

Och ikväll kan jag tycka att sweet spot är alldeles extra sweet :wink: :

Bild

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-21 23:32

Nattlorden skrev:

Jag det är många som tvistar om vad är det för lådor igentligen dom är mera basreflex med egenskaper av en sluten låda .
Jag har testat några stycken så man har ganska bra kunskap om en slavbas låda.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-07-22 08:28

väldigt fina blev dom! hur låter det nu då?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-22 09:08

boom skrev:
Nattlorden skrev:

Jag det är många som tvistar om vad är det för lådor igentligen dom är mera basreflex med egenskaper av en sluten låda .
Jag har testat några stycken så man har ganska bra kunskap om en slavbas låda.

Kan väl hålla med om att slavbas egentligen är en form av basreflex, där slaven ersätter ett rör som skulle blivit för långt i en liten låda.

Nu är ju dessa lådor väldigt små, endast 22 liter brutto, minus elementen så vi landar runt 20 liter. Så det man ser på bilden är egentligen bara ett varv med dubbelvikt dämpmaterial runt kanterna. Alternativet är i princip att köra utan dämp, men eftersom min första (och ännu enda :roll: ) mätning gav "rätt" resultat gällande avstämningen finner jag ingen anledning att ändra/ta bort dämpmattan.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-22 09:14

Kraniet skrev:väldigt fina blev dom! hur låter det nu då?

Ja, det estetiska är jag nöjd med! Nu, söndag morgon, har jag inte haft möjlighet att testa ljudet, mer än en kort stund sent i går kväll då Janet Jackson suckade några softa soulslingor på hyfsad volym - dock helt utan vetenskapligt rattande på DSP eller PEQ. Men visst gungade det ordentligt i parketten 8).

Hoppas få möjlighet att justera lite mer metodiskt under dagen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-22 09:26

Passar på att slänga in en liten fråga. Mina basar sitter ju på sidan av lådorna. Frågan är om det spelar någon roll om slaven spelar mot väggen eller in mot rummet? Min tanke är att det borde bli bäst resultat om den aktiva basen spelar mot väggen, för att få bäst rumsstöd från sidoväggarna.

Någon som har någon uppfattning om detta? Ja, jag veta att det går att byta plats på lådorna och mäta lite. Tänkte bara höra om någon möjligen hade en teoretisk förklaring eller erfarenhet som säger att det ena är bättre än det andra...

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-22 10:13

Tyvärr ingen förklaring på om basen är bättre på ut eller insidan.

En sak slog mig då jag gjorde en konstruktion med topp resp basenhet så använde jag mig av en akustisk ventil i bas/mellanregister delen.
Tänker nu på ditt toppsystem.

Elementet fick ett lättare motstånd. Dvs hade lättare att återge microdetaljer.

Gillar tyvärr inte alls placeringen av högtalarna. För nära väggarna.
Kanske inget val iofs.

Mvh Leif

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2012-07-22 10:39

@Kalejdokom:

Ja vad säger man - Världsklass!!

Jag är riktigt imponerad av dig och du triggar igång min lilla DIY nerv när jag läser dina fina trådar!!

Bravo!!!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-22 11:34

Kalejdokom skrev:Passar på att slänga in en liten fråga. Mina basar sitter ju på sidan av lådorna. Frågan är om det spelar någon roll om slaven spelar mot väggen eller in mot rummet? Min tanke är att det borde bli bäst resultat om den aktiva basen spelar mot väggen, för att få bäst rumsstöd från sidoväggarna.

Någon som har någon uppfattning om detta? Ja, jag veta att det går att byta plats på lådorna och mäta lite. Tänkte bara höra om någon möjligen hade en teoretisk förklaring eller erfarenhet som säger att det ena är bättre än det andra...

Skal inte spela någon roll bara bägge lådorna är symmetriska med elementen.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2012-07-22 11:35

Instämmer! :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-22 11:37

LeifB skrev:Gillar tyvärr inte alls placeringen av högtalarna. För nära väggarna.

Rummet går i vinkel och är "bara" 2,90 brett där högtalarna står. Att flytta ut dem från väggarna ytterligare är tyvärr ingen option. Jag hade gärna haft dem längre bak, men pga piano och bokhyllan går det inte. Tidigare har jag provat med takhängda toppar (B&W DM301-S3) men det funkade bara för film, inte för musik.

Hade jag byggt huset idag skulle jag planerat för musik-/biorum. Det fanns inte i planen för 14 år sedan :wink:.

Jag tycker dock att det funkar bra med denna placering - både för musik och film. Jag har även en center som kommer fram vid extra högtidliga filmkvällar 8) :

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-22 20:48

Istället för att ägna dagen åt att justera in ljudet, valde jag att göra ramar till tygfronterna. Det blir liksom lite roligare att göra allt klart först :).

Jag utgår från en gammal 19mm MDF och börjar med att måtta upp och försänkningsborra för infällda neodyniummagneter. De skall fästa mot skruvskallarna som håller elementen, totalt 32 magneter 8):

Bild

Sedan vänder jag på skivan och fräser den yttre cirkeln av ramen. Jag fräser inte helt igenom skivan i det här momentet:

Bild

Därefter fasar jag längs kanten på cirkeln med en vinkelfräs på 45 grader:

Bild

Slutligen fräser jag igenom skivan med en mindre diameter, så att jag får ut färdiga ramat till fronterna:

Bild

Tyvärr saknar jag både tyg och tillräckligt många magneter, så det blir en tur till Clas Ohlson och en order till Europe Audio innan det blir helt klart.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-22 20:51

Glömde att säga att jag är otroligt imponerad på design och byggkvalite. Är helt säker på att resultaten blir bra med.

Mvh

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2012-07-22 20:59

Imponerande byggen. Tummen upp!

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-07-23 08:09

Kalejdokom skrev:Istället för att ägna dagen åt att justera in ljudet, valde jag att göra ramar till tygfronterna. Det blir liksom lite roligare att göra allt klart först :).

Jag utgår från en gammal 19mm MDF och börjar med att måtta upp och försänkningsborra för infällda neodyniummagneter. De skall fästa mot skruvskallarna som håller elementen, totalt 32 magneter 8):
Tyvärr saknar jag både tyg och tillräckligt många magneter, så det blir en tur till Clas Ohlson och en order till Europe Audio innan det blir helt klart.

Har du med i beräkningen hur dom 32 magneter påverkar själva högtalar elementet .???

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-23 10:49

boom skrev:Har du med i beräkningen hur dom 32 magneter påverkar själva högtalar elementet .???

Hur skulle en sådan beräkning gå till?

Nu handlar det ju bara om 8 magneter till varje element och dom är ganska små - runda 10x2 mm. De sitter långt från elementets egna magnet så jag tror inte att det blir några problem. Jag har gjort på samma sätt tidigare med SLS-basar och kan inte säga att det påverkat ljudet.

Slaven saknar helt magnet och spole, så den kan ju inte påverkas alls.

Så, enligt min helt ovetenskapliga grund är jag totalt obekymrad över detta eventuella problem :).

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-23 18:03

Kalejdokom skrev:
boom skrev:Har du med i beräkningen hur dom 32 magneter påverkar själva högtalar elementet .???

Hur skulle en sådan beräkning gå till?

Nu handlar det ju bara om 8 magneter till varje element och dom är ganska små - runda 10x2 mm. De sitter långt från elementets egna magnet så jag tror inte att det blir några problem. Jag har gjort på samma sätt tidigare med SLS-basar och kan inte säga att det påverkat ljudet.

Slaven saknar helt magnet och spole, så den kan ju inte påverkas alls.

Så, enligt min helt ovetenskapliga grund är jag totalt obekymrad över detta eventuella problem :).

Ja jag skulle också vara helt lugn.
Ingen påverkan över huvud taget.
Hur tyckte du att basarna fungerade?
Torr tight bas och lagom nivå jämfört med toppsystemet?
Mvh

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-23 18:44

Jag har faktiskt inte testat dem mer än för att konstatera att de verkar funka :oops:. Jag behöver dra om lite kabel och flytta ett slutsteg innan de blir permanent inkopplade. Sen håller jag på med fronterna just nu, så det dröjer av några da'r innan det blir åka av på riktigt.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2012-07-23 19:01

Kalejdokom skrev:Jag har faktiskt inte testat dem mer än för att konstatera att de verkar funka :oops:. Jag behöver dra om lite kabel och flytta ett slutsteg innan de blir permanent inkopplade. Sen håller jag på med fronterna just nu, så det dröjer av några da'r innan det blir åka av på riktigt.

Superfina element, ska väl vara nästan omöjligt att misslyckas.
Visst är halva nöjet att bygga? Kul hobby.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-07-23 19:44

Jag har någon sorts hatkärlek till byggandet. Planeringsfasen är roligast då idéerna strömmar och fantasin får fritt spelrum. Men när ritningen är spikad och jag är mitt upp i snickrandet suckar jag mest och vill att det skall bli klart... Men jag skulle nog aldrig kunna köpa färdiga högtalare i butik* :).

*) Har iofs gjort det en gång, men de var mest som komplement; ett par B&W DM301-S3, mycket bra diskant. Dom står nu som nattygsbord, som stöd för fototidningar och högtalarritningar, bredvid sängen (är ej inkopplade :( ).

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum