Ino pi60s Vs. i32z

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-18 10:31

Men vaffan - har ni slutat bråka?
Åhnej - vad ska man nu hitta för roligt att läsa under arbetstid?

Ett straff till Öhman är på plats eftersom han dissar 80-talet.
Vi kan ju limma fast honom i en soffa och spela 80-tals musik i en asdålig anläggning i flera timmar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-18 10:44

Ljudkrav skrev:Vi kan ju limma fast honom i en soffa och spela 80-tals musik i en asdålig anläggning i flera timmar.

Varför dålig anläggning? Varför inte bästa tänkbara, så alla fina 80-talsnyanser kommer fram så tydligt som möjligt? Annars kan han ju missa något...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-18 10:58

Här på jobbet plågar dom mig med Gary Moore nu, samt hela
dagen igår, jag börjar få ont i magen nu !
NN

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-18 11:00

Ja det har du rätt i, såklart.
Sorry, jag kunde inte tänka logiskt för jag blev så tänd på idén med en fastlimmad Öhman i en soffa.
Man skulle kunna marknadsföra detta.

"Vi kan erbjuda en riktig audiofil som kan placeras i ditt lyssningsrum. Redan efter några minuter kan denne avgöra vad som behöver förbättras. Rumsren och snäll"

Pris: 1200 kr/tim inklusive lämning/hämtning

Man kan ju ge honom lite mat och godis om han börjar gnälla...

Vi kan lagra honom i mitt sovrum under nätterna. Jag har lite svårt att sova och då kan ju IÖ berätta om delningsfilter och annat jättespännande. Jag kommer att somna direkt.

Ojojoj - det är ju helt sjukt vilka bra idéer jag har.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-18 11:05

Mayro skrev:då min vän får detta anstå tills jag är färdig med mina högisar..
För att lyssna på Dali 400 som nu spelar tills vidare som nödlyssnande tror jag ingen reser 120 mil för att "uppleva" 8) .. JAG skulle i alla fulla fall INTE slänga bort soppapengar o tid för att beskåda dyliga burkar...

Nej, men om det varit Dali 40, så kanske... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-18 11:22

Nattlorden skrev:
Mayro skrev:då min vän får detta anstå tills jag är färdig med mina högisar..
För att lyssna på Dali 400 som nu spelar tills vidare som nödlyssnande tror jag ingen reser 120 mil för att "uppleva" 8) .. JAG skulle i alla fulla fall INTE slänga bort soppapengar o tid för att beskåda dyliga burkar...

Nej, men om det varit Dali 40, så kanske... 8)

lätt fixat. Om man tar bort endast en nolla så.. För en nolla betyder ju ändå endast just NOLL... DVS nada....
Så då är det ju vips en dali40

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-18 11:29

Ljudkrav skrev:Ja det har du rätt i, såklart.
Sorry, jag kunde inte tänka logiskt för jag blev så tänd på idén med en fastlimmad Öhman i en soffa.
Man skulle kunna marknadsföra detta.

"Vi kan erbjuda en riktig audiofil som kan placeras i ditt lyssningsrum. Redan efter några minuter kan denne avgöra vad som behöver förbättras. Rumsren och snäll"

Pris: 1200 kr/tim inklusive lämning/hämtning

Man kan ju ge honom lite mat och godis om han börjar gnälla...

Vi kan lagra honom i mitt sovrum under nätterna. Jag har lite svårt att sova och då kan ju IÖ berätta om delningsfilter och annat jättespännande. Jag kommer att somna direkt.

Ojojoj - det är ju helt sjukt vilka bra idéer jag har.

du verkar vara lite farlig :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-08-18 11:30

Ulf,
tråkigt om du blev missförstådd.
Dimitri
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-08-18 11:34

tråkigt om du blev missförstådd.

Tråkigt är väll bara förnamnet i detta fall 8O
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-08-18 11:34

NNord skrev:Här på jobbet plågar dom mig med Gary Moore nu, samt hela

Min hjärna tollkar detta, att du inte gillar Gary Moores musik.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-18 12:45

mats skrev:
NNord skrev:Här på jobbet plågar dom mig med Gary Moore nu, samt hela

Min hjärna tollkar detta, att du inte gillar Gary Moores musik.

Jag vet inte, jag köpte iof en ny skiva med Gary Moore, men den
har jag inte lyssnat på någon gång.. Jag får lyssna och återkomma!
NN

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-18 12:52

lätt fixat. Om man tar bort endast en nolla så.. För en nolla betyder ju ändå endast just NOLL... DVS nada....

Tro mig, jag kan se skillnaden. :wink:

Dali 400 är inte så illa, vet många sämre högtalare. (Gillade dock 350 någo bättre.)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-08-18 13:20

Nattlorden skrev:

Tro mig, jag kan se skillnaden. :wink:

Dali 400 är inte så illa, vet många sämre högtalare. (Gillade dock 350 någo bättre.)

nope. det blir blindlyssning...

ART

Inläggav ART » 2005-08-18 13:52

guru skrev:Ps. Har mailat admin på servern där dokumenten finns så snart bör dom vara borta.

Whee, jag hann! Google är min vän, nu när jag visste att detta fanns utr var det ju lätt att plocka hem. Man bockar.

Användarvisningsbild
ulf

Inläggav ulf » 2005-08-18 14:01

Dimitri:

Jag blev inte missförstådd. Jag har överhuvudtaget inte talat med IÖ om min hörsel. IÖ ljuger på ren svenska.

Jag har heller inte talat om Mayro som min guru el dyl. IÖ ljuger igen!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-18 14:19

Mayro skrev:nope. det blir blindlyssning...

Borde vara enkelt ändå, 400 är inte i närheten av lika baskapabel som 40. Det är just basåtergivningen i 40 som jag är nyfiken på.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-08-18 15:43

IÖ skulle du däremot vilja resa för att lyssna på hur illa dina
högtalarkonstruktioner kan låta i ett helt felaktigt rum för
musikåtergivning kan du få hälsa på hos mig 8O :wink:

Efter den kalla decemberkvällen 2004 i en källare på Lahäll får
alla de (3) rum som jag spelat musik i via mina piP mig verkligen
att inse vikten i att ha ett rum som akustiskt är anpassat för
musikåtergivning... *suck* :D

Om man bara kunde hitta lite pengar under madrassen till att
bygga om källar-rummet någon gång...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-18 15:46

ulf skrev:
iö skrev:4. Vad gäller det som Ulf skrev vet jag inte vad jag skulle kommentera? Ulf har ju berättat för mig att du Mayro är hans guru och rådgivare (inte ordagrant), och att han litar på ditt omdöme och alltid lyssnar på det du säger. Han har även berättat att han inte tycker att han hör så bra själv - ärligt och rakt.

Jag blir väldigt ledsen för detta INGVAR. Jag har aldrig talat med Dig om min hörsel. JAG HAR INTE DÅLIG HÖRSEL. Varifrån har du fått detta att jag skulle sagt något sådant?

Hej Ulf, och tack för senast!

Nej jag säger inte att du sagt att du har dålig hörsel, mitt minne vara att du uttryckt "jag tycker inte att jag hör så bra". Men om jag missförstått detta så tar jag sjlävklart tillbaka. Sorry.

Jag har heller aldrig sagt till dig att Mayro skulle vara min guru. Hela påstående är gripet ur luften.

Jag respektera Mayro för hans kunnande och han har hjälpt mig vid många tillfällen...

Jag påpekade att det INTE var ordagrannt. Men om jag har uttryckt mog olämpligt ber jag om ursäkt, igen. Jag hade uppfattat det på det viset, och så hade andra uppfattat det också. Bra att saker kommer upp hursomhelst. Nu vet jag bättre.

...men vi har även ofta haft olika uppfattningar om vad som är rätt eller fel i både hans o min anläggning.

Jo, det vet jag ju. Det har ju Mayro berättat flera gånger. :wink:

Med ditt påstående om vad jag sagt till dig reducerar du mig till en pajasfigur i Mayros ledband som dessutom har dålig hörsel. En person vars åsikter man ej ens behöver diskutera.

Det var verkligen inte min mening. Snarare menade jag att få fram den ödmjuka inställning du visat när vi talats vid.

Jag måste ha missuppfattat dig när vi talades vid innan vi var på väg till restaurangen, och Mayro tog upp den av misstag inspelade mobiltelefonen på det där livefonogrammet. Mitt minne var att du i samband med detta sa att du nog inte hör så bra, men strunt samma. Då tar jag på mig det och skyller på mitt dåliga minne. Att mitt minne är dåligt tar jag gärna! Ber om ursäkt för påståendet.

Jag tror säkert att du hör utmärkt.

Men - jag såg hur som helst inget skäl att kommentera det du skrev på hifi-forum, för det tillförde som jag såg det ingenting nytt, varken du eller Mayro sade ett ord om det som hamnade på hifi-forum, när vi träffades och satt i demorummet. Och dessutom var det en försumbar mängd text du skrev jämfört med det som Mayro skrev, och den innehöll heller inga uttryck som "katastrof" eller "inte till fotknölarna".

Kort sagt - jag tog inte illa vid mig av ditt inlägg. Ber om ursäkt om du tog illa vid dig av mitt. Jag hade inte skrivit det om det inte kommit inlägg som ifrågasatta att jag inte kommenterade och blev upprörd över ditt inlägg. Tar således tillbaka det jag skrev om det är något du inte vill kännas vid.

Vänligaste hälsningar, Ingvar
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-18 15:54

Ljudkrav skrev:Men vaffan - har ni slutat bråka?
Åhnej - vad ska man nu hitta för roligt att läsa under arbetstid?

Ett straff till Öhman är på plats eftersom han dissar 80-talet.
Vi kan ju limma fast honom i en soffa och spela 80-tals musik i en asdålig anläggning i flera timmar.

:lol: :lol: :lol:

Hej Ljudkrav!

Jo, alltså, vad jag menade var att det var för lite bra musik på 80-talet. Det var en peiod där kanske några tusen bra låter lancerades, när det borde ha varit tiotusentals, som det har varit under alla andra årtionden. Att det således finns gott om exempel ifrågasätter nog ingen.

Vad jag speciellt beklagar var att den "intelligenta popmusiken" (den som alltid kallats 'rock' i USA) alltså den som styrdes till stor del av grupperna själv, snarare än av monsterproducenter med uppdrag direkt från skivbolagen, försvann som i ett trollslag när 80-talet började, för att utbytas mot dumhårdrock, dumsynt och dumschlager.

En och annan musik-höjdare levde dock vidare :P utan att fördummas :( (vad tyckte ni om disco-Bowie... 8O ), och det är man ju glad för. Lika glad som att det värdefulla musiken kom tillbaka i större skala när 80-talet tog slut, eller i varje fall några år senare. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-08-18 15:57

Wolfie: Du får sluta skjuta audimotorer så får du nog råd. :lol:
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-18 16:43

IngOehman skrev: vad jag menade var att det var för lite bra musik på 80-talet. Det var en peiod där kanske några tusen bra låter lancerades, när det borde ha varit tiotusentals, som det har varit under alla andra årtionden. Att det således finns gott om exempel ifrågasätter nog ingen.

Vad jag speciellt beklagar var att den "intelligenta popmusiken" (den som alltid kallats 'rock' i USA) alltså den som styrdes till stor del av grupperna själv, snarare än av monsterproducenter med uppdrag direkt från skivbolagen, försvann som i ett trollslag när 80-talet började, för att utbytas mot dumhårdrock, dumsynt och dumschlager.

Vh, iö

du måste ha missat hela postpunken

80-talet var ju ett riktigt stort årtionde med band som New Order, Cure, Einsturzende Neubauten, Sisters of Mercy, DAF, RedLorry Yellow Lorry, etc etc etc listan kan göras oändligt lång

60-talet hade några få garagerockband - mest kuriosa. Annars tråkig mespop.
70-talet hade Iggy, Bowie, Kraftwerk, Joy Division, John Cale - fler kommer jag faktiskt inte på som är värda att lyssna på. Jo Motorhead startade väl då
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-18 16:51

Alphaville, Aha, Depeche Mode, Eurythmics, Howard Jones, Thompson Twins, NASA, m.fl. m.fl. m.fl.

Betvivlar det funnits eller någonsin kommer att finnas ett lika bra musikårtionde!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-08-18 17:09

Nattlorden skrev:Alphaville, Aha, Depeche Mode, Eurythmics, Howard Jones, Thompson Twins, NASA, m.fl. m.fl. m.fl.

Betvivlar det funnits eller någonsin kommer att finnas ett lika bra musikårtionde!

Fy f-n vad vidrigt rent ut sagt! Hade det bara funnits sådana musik att lyssna på hade jag inte ens haft en köksradio hemma.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-18 17:11

Den här tråden har tappat tråden tidigare så vi kanske ska starta en ny tråd som inte tappar tråden så lätt...

80-talet - av eller på?

FLYTTAD TILL MUSIKSTUGAN - gå dit vetja
Senast redigerad av Ljudkrav 2005-08-18 17:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
__10

Inläggav __10 » 2005-08-18 17:15

rhenrics skrev:Fy f-n vad vidrigt rent ut sagt! Hade det bara funnits sådana musik att lyssna på hade jag inte ens haft en köksradio hemma.

Say it, brother! :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-18 17:17

Ljudkrav har startat en specifik tråd om 80-talsmusiken:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=7350
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-18 18:07

rhenrics skrev:Fy f-n vad vidrigt rent ut sagt! Hade det bara funnits sådana musik att lyssna på hade jag inte ens haft en köksradio hemma.

Synd det finns annan musik då. :wink:

Förmodar att du bara skriver detta för att du är sur på mig. :lol:

*ler och tassar över till 80-talstråden*

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-08-18 18:31

Ljudkrav skrev:

jag blev så tänd på idén med en fastlimmad Öhman i en soffa.

Jovisst, och det med felpeklobfri lavindistortion då förståss... :lol:

:mrgreen:

Ursäckta IÖ, kunde inte låta bli...

MVH Björn//
Senast redigerad av screen 2005-08-18 18:33, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-18 18:33

Wolfie skrev:IÖ skulle du däremot vilja resa för att lyssna på hur illa dina högtalarkonstruktioner kan låta i ett helt felaktigt rum för musikåtergivning kan du få hälsa på hos mig 8O :wink:

Efter den kalla decemberkvällen 2004 i en källare på Lahäll får alla de (3) rum som jag spelat musik i via mina piP mig verkligen att inse vikten i att ha ett rum som akustiskt är anpassat för musikåtergivning... *suck* :D

Om man bara kunde hitta lite pengar under madrassen till att bygga om källar-rummet någon gång...

Ja, visst är rummet en vikktig länk! I synnerhet om man använder en god högtalare är det trist att kombinera med ett dåligt rum.

Man bör undvika kaklade golv, och andra hårda golv också för den delen. Varken parkett-, laminat- eller plastgolv är lämpliga i musikrum. Mattor på 100% av ytan är en bra start, exempelvis heltäckningsmatta.

Därefter kollar man lämpligen rummets gemetri och analyserar rumsellipsen och dess distorsion (eller ellipsioden i extremt stora rum, i synnehet om takhöjden är stor). När man har grepp på dessa saker brukar det vara lätt att hitta lämplig placering för högtalare och lyssnare.

Det blir nästan undantagslöst prima! Under förutsättning att rummet i övrigt inte är helt otjänsligt för musikåtergivning, ett badrum exempelvis fungerar väldigt dåligt, även efter att man lagt in en heltäckingsmatta... :wink:

Ett bra sätt att identifiera hur rum som är exceptionellt illa lämpade att återge musik i, är att fråga sig själv om de ser ut som om de kunnat finnas med i Bang&Olufsens kataloger? Gör de det, så är de troligen extremt illa lämpade för musikuppspelning. :o

Man kan säga samma sak genom att klargöra att kala väggar är dåligt, medan bokhyllor (helst öppna), tavlor, fönster och gardiner är prima element i ett rum man vill skall fungera bra att återge musik i. Detsamma gäller fylliga stolar och soffor, samt soffbord och diffuserade tak.

Men hur man nu än gör med sitt rum är det viktigt att minnas att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, och en kedja är det en musikanläggning.

Det är en farlig villfarelse att tro på att ett dåligt rum kan kompenseras av en högtalare som är "gjord för dåliga rum". Vill man att det skall låta bra om ens lyssning så bör man åtgärda de svagaste länkarna - vilket för det mesta är högtalarna eller rummet. I vissa fall även effektförstärkaren (tänker primärt på klippning).

Att åtgärda någon annan länk än de som brister, må genom psykologiska effekter kännas som ett kortvarigt framsteg, men i längden är det som så, att man kan förstärka en redan stark länk hur mycket man vill, men det kommer inte att väsentligt gynna totalkvaliteten, det vill säga den svaga länken. Den får det inte ett dygg lättare - tvärtom i många fall!

Detta både då det gäller en järnkedja och en hifi-kedja. I ett "optimalt rum" kommer en bristfällig högtalare snaraste att framstå med sina brister i kraftigt relief. Detsamma gäller ett bristfälligt rum med en optimal högtalare. Två dliga länkar är förvisso ännu värre, men det är i varje fall ett mildare slöseri på resurser.

Att försöka åtgärda den svagaste länken är därför alltid klokt, eftersom man då kommer allt närmare anläggningens potential, och kul är sådana åtgärder också att åstedkomma - för åtgärder på den svagaste länken ger utdelning med besked! Och då är det kul att göra insatserna. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-18 18:39

rhenrics skrev:
Nattlorden skrev:Alphaville, Aha, Depeche Mode, Eurythmics, Howard Jones, Thompson Twins, NASA, m.fl. m.fl. m.fl.

Fy f-n vad vidrigt rent ut sagt! Hade det bara funnits sådana musik att lyssna på hade jag inte ens haft en köksradio hemma.

Vi är otroligt överens!

(I varje fall om jag för reservera mig för en Eurythmics-låt, som heter något i stil med 'there must be an angel' eller 'an angel passing the room' eller nå't.)

Att ha levt på 70-talet och ha missat Queen, Sparks, 10cc, ELO, city boy, med flera är rätt fantatiskt. Bara för att nämna några få av de pop-band som har gjort musikhistoria och hörs än idag.

Hur mycket 80-tals synthmusik spelas det idag? (Bortsett ifrån det uppenbara svaret: Nästan ingenting men ändå för mycket :wink: )

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-08-19 00:55, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi