Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Lågbaslyft.
lennartj skrev:Nattlorden skrev:Lågbaslyft.
Samma här, fast det ska ligga riktigt djupt,
ca +3 dB vid 30 Hz och +9 dB vid 15 Hz med motsvarande sänkning därunder.
Då färgas inte "vanliga" inspelningar av "vanlig" musik märkbart, men häftiga effekter blir påtagligare, så detta är min normala inställning.
Är det lekstuga kan jag höja från högre frekvenser.
steveo1234 skrev:Kraftigt stigning mellan 3 och 20hz, försiktig sänkning över 4khz.
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Kraftigt stigning mellan 3 och 20hz, försiktig sänkning över 4khz.
Hmm, jag gör tvärtom, dvs höjning succesivt från 20Hz och nedåt
Dessutom succesiv *svag* sänkning från ca 1500Hz och uppåt mätt med mätmikrofon vid lyssningsplats.
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Kraftigt stigning mellan 3 och 20hz, försiktig sänkning över 4khz.
Dessutom succesiv *svag* sänkning från ca 1500Hz och uppåt mätt med mätmikrofon vid lyssningsplats.
På vilket sätt blev det tvärtom?
MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Kraftigt stigning mellan 3 och 20hz, försiktig sänkning över 4khz.
adzer skrev:Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:steveo1234 skrev:Kraftigt stigning mellan 3 och 20hz, försiktig sänkning över 4khz.
På vilket sätt blev det tvärtom?
Riktningen. Stiger du från 3Hz till 20Hz så kommer 20Hz vara högre än 3Hz.
Men jag antar att du menar att du ökar signalstyrkan med den fallande frekvensen dvs stigande från 20Hz till 3Hz.
shifts skrev:Tycker det är lustigt att så många vill ha en höjning av lågbasen. Under 20–30 Hz kan jag iofs helt och fullt begripa, men sällan högre än så.
steveo1234 skrev:Fast jag stiger inte FRÅN 3 till 20. Jag har en stigning mellan de tva. För att förtydliga så lutar kurvan uppåt från 20hz och fortsätter att stiga till strax under 10hz för att sen plana ut mot 3-6hz ungefär.
Nattlorden skrev:shifts skrev:Tycker det är lustigt att så många vill ha en höjning av lågbasen. Under 20–30 Hz kan jag iofs helt och fullt begripa, men sällan högre än så.
Du får ursäkta den kanske kontroversiella uppfattningen att lågbas är just det... under 20-30Hz.
Nattlorden skrev:shifts skrev:Tycker det är lustigt att så många vill ha en höjning av lågbasen. Under 20–30 Hz kan jag iofs helt och fullt begripa, men sällan högre än så.
Du får ursäkta den kanske kontroversiella uppfattningen att lågbas är just det... under 20-30Hz.
mx skrev:Jag gillar ljudet som Linn Akurate 242 spottar ur sig. Vad gillar jag då för
färgning?
shifts skrev:Där fanns iofs en fråga där frikopplad från det jag ändrade i mitt inlägg: Under 20 Hz är för mig visserligen låg bas, men inte lågbas; det är infrabas. 20–50 Hz är kanske vad jag kallar lågbas. Däremot tycker jag inte resonanser under 30 Hz (närmare 20 än 30 Hz) känns lika plågsamma som de närmare 30 Hz och uppåt.
Vad tycker du Nattlorden, du brukar ha en bestämd uppfattning?
adzer skrev:Infra betyder ju "under" så infrabas och lågbas är samma sak i min bok, men det är ju självklart en tolkningsfråga och upp til var och en.
0-20Hz infra/lågbas
20-100Hz bas
100Hz + lägre mellanregister
Användare som besöker denna kategori: Bill50x och 17 gäster