Phono Preamp som inte blir bra

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jimsen

Phono Preamp som inte blir bra

Inläggav Jimsen » 2012-08-07 15:23

Hej hej..

Ny på forumet här och har en liten fråga..

Försökte använda en Phono Preamp till min förstärkare då det hörs att signalen från vinylen skulle behöva lite mer styrka så ljudet blir lite bättre, tänkte köpa en NAD PP2 men lånade kompisens MicroPhono PP400 och reslultatet blev uruselt, lät som det blev för mycket, körde på Aux o där blev det ingen skillnad...

så ni som har köpt en NAD eller liknande, blir ljudet verkligen bättre från vinylen, från CD-spelaren som jag använder i AUX är ljudet mer än bra..

Jag har:
Thorens 165 TD
Marantz 2226B
Sonab OA 14
Technics SL-PS900 (CD)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-07 16:36

Det är lite svårt att förstå vad du menar.
Du skriver att ljudet blev för mycket, men inte vilken ingång du använde först.
Sedan skiver du att det inte blev någon skillnad när du kopplade till aux.
Använde du pp400 eller inte när du kopplade till aux?

Jag gissar så här, att du kopplade in en extra RIAA i serie med den som sitter i din förstärkare via phonoingången. Sen gissar jag att om man jämför pp400 på aux med phonoingången utan den lösa pp400 så låter det ganska lika.
Stämmer det?
Att det då blev "för mycket" med en separat extra RIAA på phonoingången är i så fall inget konstigt. Man ska inte koppla så, det sitter ju frekvenskompensering i RIAA-steg och de kan inte seriekopplas.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jimsen

Inläggav Jimsen » 2012-08-07 16:59

Det va lite så jag menade, det lät som det blev ett överslag i med RIAA't i Phono ingången, men det lät ingen skillnad vad jag kunde höra när jag hade vinylen inkopplad i phono och vinyl + RIAA i aux, så då antar jag att jag inte behöver någon RIAA för det lär inte bli bättre än det är, ljudet är kalasbra med vinyl, dock lite lågt bara om man jämför med CD som är inkopplad i AUX

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-07 17:22

Jimsen skrev:Det va lite så jag menade, det lät som det blev ett överslag i med RIAA't i Phono ingången, men det lät ingen skillnad vad jag kunde höra när jag hade vinylen inkopplad i phono och vinyl + RIAA i aux, så då antar jag att jag inte behöver någon RIAA för det lär inte bli bättre än det är, ljudet är kalasbra med vinyl, dock lite lågt bara om man jämför med CD som är inkopplad i AUX

Så är det. Ofta är förstärkningen via phonoingången (direkt från pickup) lite lägre än motsvarande CD blir på CD-ingången. Att sätta ytterligare en phonoförstärkare på phonoingången blir bara kass eftersom det mycket riktigt även ligger en frekvenskorrigering i ett phonosteg. En extern RIAA ska kopplas till en linjeingång (aux/tuner/typ).

Om man absolut vill ha samma nivå mellan cd och vinyl när man växlar mellan källorna är det enda riktiga att lägga en dämpning på cd-ingången.

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2012-08-07 17:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-08-07 17:36

Du kanske har en puppa med låg signal..?

Om inte skruva upp volymen Jimsen.. Välkommen föresten :)

edit: ser ovan att Bill annars har lösningen i sitt sista stycke.!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-07 17:41

Som redan påpekats, ett RIAA-steg är ingen linjär förstärkare som förstärker alla frekvenser lika, väldigt långt därifrån! Basen höjs med 20 dB och diskanten sänks med 20 dB. Lägger man två sådana steg efter varandra dubblas de siffrorna. Dessutom lär ingen på steg nummer två överstyras nästan hela tiden, låter för jävligt.

Det kan finnas flera anledningar till att ljudnivån upplevs som för låg från vinylen.

I ditt fall har du en äldre förstärkare som har för hög förstärkning på Aux-ingången för din CD-spelare. Så var det innan CD dök upp på marknaden. Linuenivå var ofta 775 mV och CD-spelare lämnar i regel 2000 mV. Det brukar man lösa genom att dämpa den ingången med ungefär 10 dB. Vanligen med två motstånd per kanal.

Det är alltså inte för låg nivå från vinylen utan för hög från CD!

Användarvisningsbild
Jimsen

Inläggav Jimsen » 2012-08-07 20:44

Tack för alla tips o svar, att sänka CD'n är lite lätt överkurs för mig så jag låter det vara som det är :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-08-07 21:07

Jimsen skrev:Tack för alla tips o svar, att sänka CD'n är lite lätt överkurs för mig så jag låter det vara som det är :)

Jo, det enklaste och billigaste är att använda volymkontrollen ;-)

Två motstånd för några kronor styck gör dock samma sak, det gäller bara att beräkna rätt resistans och löda in dem till exempel på baksidan av ingångskontakterna på förstärkaren eller utgångskontakterna på CD-spelaren.

Men skruva du hellre på volymkontrollen, då håller du dessutom kontaktytorna rena!

/ B

torig

Inläggav torig » 2012-08-07 21:09

Jimsen skrev:Tack för alla tips o svar, att sänka CD'n är lite lätt överkurs för mig så jag låter det vara som det är :)

Det finns särskilda RCA-kontakter från Rothwell Audio med inbyggd signaldämpning, som man sätter mellan anslutningen på förstärkaren och den kabel man använder.

De finns i två modeller (-10 resp -20dB). Osäker på om dessa kontakter påverkar återgivningen i övrigt (förutom dämpa signalen). Är det någon som provat??

/mvh

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-08-07 23:45

Om du provar med ett "riktigt" riaa steg istället för ett nad pp2 så kommer du höra skillnad på både ljudkvalitet och förstärkning. Anledningen till att du inte hör någon skillnad mellan din inbyggda och externa riaa är nog för att de båda håller ganska medioker kvalité. Är du nöjd med ljudet nu så är det ju jättebra. Prova annars att gå upp någon tusenlapp. I prisklasser runt 4-6ts finns det många riaasteg som låter ok. Heed gör ok riaa steg t.ex.
Jag importerade ett från china som har justerbar förstärkning och som mest förstärker runt 90dB. Jag har samma nivå på cd som vinyl och kör då med lågnivå MC.

Rätt kombination av Pu och riaa gör underverk och kan låta fantastiskt bra.
Lycka till!
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-08 00:57

Finns det riaa-steg med justerbar gain?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-08 07:56

Fast det är ju lite överkurs att lägga 4-6 kkr till den anläggningen... Felet ligger ju inte ens i Phono/RIAA-delen utan beror på att receivern är från tiden före CD och linjenivåkällorna hade annan nivå.

Använda volymkontrollen går ju men om nu loudness råkar vara påkopplat får man rätt annorlunda ljud vid olika volympådrag.

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-08-08 08:18

Ragnwald skrev:Finns det riaa-steg med justerbar gain?

Finns i 5 olicka steg på min. Klart att 4-6ts är ju lite pengar men i min mening så är Hifi-klubbens riaa steg inte så mkt att lägga pengarna på om man vill ha ett ok riaa. 1-2ts på ett dåligt riaa tycker jag är dyrare än 4ts för ett bra.
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-08 08:40

Men nu används väl en veteranreceiver med inbyggd phono/RIAA och jag tror inte det blir en aha-upplevelse att införa ett extern grunka i superduperklassen. Det har ju blivit lite kult att köra med veteranprylar och inte minst vinyl (skivspelare säger min åldersgrupp som var med när vinyl var förhärskande). Att sedan kunskaperna om hur man riggar en vinylspelare är närmast obefintlig hos många yngre gör att det åter finns utrymme för lite grundutbildning i ämnet.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-08-08 09:28

Har man plats så ju kan ett gammalt försteg användas som RIAA.
Många äldre försteg höll dessutom riktigt bra kvalitet på phonosteget. Garanterat billigare också än att köpa den som en separat enhet.

Användarvisningsbild
Jimsen

Inläggav Jimsen » 2012-08-08 11:28

Tack för alla tips, har lärt mig lite mer om RIAA nu, det är en Marantz 2226B som jag använder och det är ju kalasljud från vinylen, men det blir att använda volymkontrollen i fortsättningen, det blir billigaste och prova löda i cd'n eller i förstärkaren är lika med att jag kommer förstöra allt, så jag får vara nöjd med det jag har :) ...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-08-08 12:20

Jimsen skrev:... prova löda i cd'n eller i förstärkaren är lika med att jag kommer förstöra allt, så jag får vara nöjd med det jag har :) ...

Eller så gör du en variant av det Bill50x och torig föreslog. En separat sladd så att du slipper mecka inuti apparaterna.

Ett par rca kontakter, en sladdstump och några motstånd kostar nästan gratis.
Hjälp med värdet på motstånden är jag övertygad om att du kan få här.
Men retar du dig inte på att nivåerna är olika vid omkoppling vinyl-cd så fortsätt använd volymkontrollen.

Återgå till Generellt om hifi