Moderator: Redaktörer
nadifierad skrev:Jag diggar mer när jag tagit en rackabajsare!?
bakerman22 skrev:Volymen åker upp mycket mer när man är packad !!
Strmbrg skrev:bakerman22 skrev:Volymen åker upp mycket mer när man är packad !!
Ja, definitivt!
Kanske även det kan vara ett tecken på att man trubbas av?
bakerman22 skrev:Strmbrg skrev:bakerman22 skrev:Volymen åker upp mycket mer när man är packad !!
Ja, definitivt!
Kanske även det kan vara ett tecken på att man trubbas av?
Absolut gör man det. Men för egen del är det precis tvärtom.
Det låter betydligt bättre när jag har druckit. Förmodligen för att jag inte lyssnar lika kritiskt då.
IngOehman skrev:Nej, omdömet påverkas inte av alkohol överhuvudtaget. Det är en myt bara,
och en logisk kullerbytta*. Det som påverkas är att oviljan och rädslan att göra
bort sig minskar, alltså hämningarna. Och förstås den motoriska förmåga och
lite sådant.
Det gör att vissa har mera kul när de inte är helt nyktra.
Själv föredrar jag nästan alltid att vara nykter. Och det man behöver om man
vill vara så skärpt som möjligt när man lyssnar på musik, är något syrligt att
suga på. Syrlighet (syra + sötma) som smak skärper sinnena. Det är en klart
mätbar effekt i kliniska studier.
Apelsinsaft t ex.
Vh, iö
- - - - -
*Men vi kan lämna den till en annan tråd.
IngOehman skrev:Nej, omdömet påverkas inte av alkohol överhuvudtaget. Det är en myt bara, och en logisk kullerbytta*.
- - - - -
*Men vi kan lämna den till en annan tråd.
Strmbrg skrev:Jag tycker nog att jag hör mer "in" i musiken då jag lyssnar helt opåverkad av alkohol.
Jag säger inte att det ÄR så.
Men det VERKAR så.
Det grundar jag enbart på mina egna upplevelser.
Förmodligen är det lättare att koncentrera sig på musiken i nyktert tillstånd än i påverkat.
Kanske att det dessutom är så, att hjärnans "hjälp-kretsar" fungerar bättre i nyktert tillstånd än i mer eller mindre berusat dito?
Jag utgår här från att vi faktiskt BEHÖVER lite "intern processningshjälp" för att uppfatta hemmaljudet som riktig musik.
Riktig musik, på riktigt, låter nog ALLTID ganska annorlunda mot när den återges via en stereo i ett rum.
Alltså alldeles oavsett hur frekvens- och dynamikriktig ens apparatur är.
Strmbrg skrev:Själv tycker jag nog att jag har gjort en och annan omdömeslös sak i onyktert tillstånd.
IngOehman skrev:Strmbrg skrev:Själv tycker jag nog att jag har gjort en och annan omdömeslös sak i onyktert tillstånd.
Okej, då måste jag fråga dig: Har detta hänt mer än en gång?
Vh, iö
Rydberg skrev:IngOehman skrev:Strmbrg skrev:Själv tycker jag nog att jag har gjort en och annan omdömeslös sak i onyktert tillstånd.
Vh, iö
Om det har hänt mer än en gång så är det omdömeslöst att börja dricka, mao man förlorade inte omdömet genom att dricka, utan man hade det inte ens när man började dricka?![]()
Rydberg skrev:IngOehman skrev:Strmbrg skrev:Själv tycker jag nog att jag har gjort en och annan omdömeslös sak i onyktert tillstånd.
Vh, iö
Om det har hänt mer än en gång så är det omdömeslöst att börja dricka, mao man förlorade inte omdömet genom att dricka, utan man hade det inte ens när man började dricka?![]()
IngOehman skrev:Nej, det går inte att testa på det viset eftersom varje omdömeslös hand-
ling som görs av någon som är berusad, beror på att en person som var
nykter började dricka alkohol.
IngOehman skrev:Strmbrg skrev:Själv tycker jag nog att jag har gjort en och annan omdömeslös sak i onyktert tillstånd.
Vh, iö
bakerman22 skrev:Jag var t.ex onykter igår när jag skrev. Då blev jag irriterad..
Idag är jag nykter och bryr mej föga.![]()
Passar på att be om ursäkt om jag var dummer.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 16 gäster