Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Om jag tycker att någon har fel, så behöver jag kanske inte gå på i evighet för att få den felhavande att inse detta.
Max_Headroom skrev:Grejjen är då att det där "låta bättre" tror den oinvigde är något som apparaten gräver fram från inspelningen. Den som provlyssnat på förvrängingar och lärt sig mer om det vet att så inte är fallet. När det sedan påtalas uppåstår "viss irritation".
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Grejjen är då att det där "låta bättre" tror den oinvigde är något som apparaten gräver fram från inspelningen. Den som provlyssnat på förvrängingar och lärt sig mer om det vet att så inte är fallet. När det sedan påtalas uppåstår "viss irritation".
Är inte det semantik? Att en viss apparat/produkt "gräver fram mer information" betyder väl egentligen att den är mer transparent, dvs släpper fram mer information?
/ B
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Grejjen är då att det där "låta bättre" tror den oinvigde är något som apparaten gräver fram från inspelningen. Den som provlyssnat på förvrängingar och lärt sig mer om det vet att så inte är fallet. När det sedan påtalas uppåstår "viss irritation".
Är inte det semantik? Att en viss apparat/produkt "gräver fram mer information" betyder väl egentligen att den är mer transparent, dvs släpper fram mer information?
/ B
Max_Headroom skrev:Kanske det. Men jag tror missonärerna itne vill ha in folk på "sin tro", utan det handlar om att upplysa folk om att dom eventuellt kan har blivit lurade att köpa undermåliga produkter till ett pris, eller direkt lögnaktig marknadsföring av olika slag. Vidare florerar det väldigt mycket missförstånd inom HiFi-svängen, ofta spritt av så kallade Hifi-tidningar.
Sedan finns det folk som i sin tur missuppfattar detta som påhopp på deras hobby, eller rent av person. Så är det kanske ibland, men det är nog ganska ovanligt ändå. Det finns, tycker jag dårå, en utbredd ovilja bland HiFi-entusiaster att ta reda på hur saker förhåller sig, egentligen. Man vill tycka och tro. Att ta reda på saker, i grunden, är man helt enkelt inte intresserad av. Ofta innebär snokandet i att ta reda på saker en del fysik och teknik, och det passar kanske inte alla. Inte att sitta och lyssna på avisktligt manipulerad musik (för att ta reda på hur olika distorsionsformer och andra fenomen låter, egentligen) heller. Rätt trist att lyssna på om man inte är specialintresserad. Men bra att ha gjort, tycker jag. Rent häpnadsväckande vad mycket man kan skruva till ljudet och det låter helt OK, enligt många till och med bättre.
Edit: Grejjen är då att det där "låta bättre" tror den oinvigde är något som appraten gräver fram från inspelningen. Den som provlyssnat på förvrängingar och lärtr sig mer om det vet att så inte är fallet. När det sedan påtalas uppåstår "viss irritation".
Bill50x skrev:Är inte det semantik? Att en viss apparat/produkt "gräver fram mer information" betyder väl egentligen att den är mer transparent, dvs släpper fram mer information?
Beakungen skrev:Detta kan göra en så oerhört trött och arg då man oftast har fysiskt upplevt att det inte alls är på det viset som de gärna vill hävda det är.
Max_Headroom skrev:Beakungen skrev:Detta kan göra en så oerhört trött och arg då man oftast har fysiskt upplevt att det inte alls är på det viset som de gärna vill hävda det är.
Det är väl lite pudelns kärna. Folk upplever saker. Tror att det beror på en sak, men det gör inte det, utan kanske det rakt motsatta. Som t.ex. när en demonstratör på HiFi-mässa skall demonstrera högtalaren fina dynamik och spelar en skiva helt utan dynamik där allt låter precis lika starkt.
Demonstratören, som alltså då är en som jobbar i branchen och kan tyckas ska ha koll, vet uppenbarligen inte hur dynamik låter och har heller inte tittat på vilken dynamik musiken egentligen har.
Flint skrev:Max_Headroom skrev:Beakungen skrev:Detta kan göra en så oerhört trött och arg då man oftast har fysiskt upplevt att det inte alls är på det viset som de gärna vill hävda det är.
Det är väl lite pudelns kärna. Folk upplever saker. Tror att det beror på en sak, men det gör inte det, utan kanske det rakt motsatta. Som t.ex. när en demonstratör på HiFi-mässa skall demonstrera högtalaren fina dynamik och spelar en skiva helt utan dynamik där allt låter precis lika starkt.
Demonstratören, som alltså då är en som jobbar i branchen och kan tyckas ska ha koll, vet uppenbarligen inte hur dynamik låter och har heller inte tittat på vilken dynamik musiken egentligen har.
Är du helt säker på att alla uppfattar musik och dynamik på samma sätt som du gör?
Vinylcalle skrev:Bara jag som tycker det är tröttsamt med alla hifimissionärer som till varje pris måste få andra att tycka precis som dom själva?
Jag bryr mig inte om det handlar om ifall hemmabioförstärkare är bäst eller sämst eller om att en kabel måste kosta minst 10 000 kr.
Vad gäller hifi är jag för mångfald och individens frihet att välja och tycka som den vill. Sen om det är rätt eller fel är inte lika viktigt som att inte idiotförklara andra för deras åsikter.
MvH en medlem som tycker det missioneras mer än vanligt för tillfället
jonasp skrev:Vinylcalle skrev:Bara jag som tycker det är tröttsamt med alla hifimissionärer som till varje pris måste få andra att tycka precis som dom själva?
Jag bryr mig inte om det handlar om ifall hemmabioförstärkare är bäst eller sämst eller om att en kabel måste kosta minst 10 000 kr.
Vad gäller hifi är jag för mångfald och individens frihet att välja och tycka som den vill. Sen om det är rätt eller fel är inte lika viktigt som att inte idiotförklara andra för deras åsikter.
Jag håller med Calle Vinyl!
Objektivisten skrev:jonasp skrev:Jag håller med Calle Vinyl!
Det gör du inte!
Objektivisten skrev:jonasp skrev:Vinylcalle skrev:Bara jag som tycker det är tröttsamt med alla hifimissionärer som till varje pris måste få andra att tycka precis som dom själva?
Jag håller med Calle Vinyl!
Det gör du inte!
ThePreTor1aN skrev:Det är ju kanske ett hundratal som missionerar om detta i hela världen och beror sannolikt på ekonomiska intressen på produkterna man håller på med.
markusA skrev:När man ser på helheten så är ändå missionärerna imho en färgklick i en annars ganska grå vardag.
Om alla satt och tyckte "lyssna och se", "det finns inga sanningar utan bara åsikter" m.m. så skulle det bli ganska lite diskussioner.
Det som kan vara lite ansträngande är människor som inte kan se sina egna begränsningar och vägrar erkänna att de kanske inte har rätt nödvändigtvis.
Även en upplyst kan ändra åsikt om rätt argument används.
ThePreTor1aN skrev:Det är ju kanske ett hundratal som missionerar om detta i hela världen och beror sannolikt på ekonomiska intressen på produkterna man håller på med.
Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Det är ju kanske ett hundratal som missionerar om detta i hela världen och beror sannolikt på ekonomiska intressen på produkterna man håller på med.
Vem på forumet har ekonomisk intresse i EKK?
Nattlorden skrev:ThePreTor1aN skrev:Det är ju kanske ett hundratal som missionerar om detta i hela världen och beror sannolikt på ekonomiska intressen på produkterna man håller på med.
Vem på forumet har ekonomisk intresse i EKK?
Användare som besöker denna kategori: dewpo, Google [Bot] och 16 gäster