THE DOORS

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

THE DOORS

Bra!
32
64%
Dåligt!
11
22%
Varken eller!
7
14%

Antal röster : 50

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

THE DOORS

Inläggav Objektivisten » 2011-12-29 19:45

Jag upptäckte the Doors ganska sent i min musikutbildning, kan jag ha varit i tioårsåldern och sveriges television sände en timmes svartvit liveupptagning med bandet utan publik. Kan det ha varit detta http://www.youtube.com/watch?v=Ak0U62V571w? Det gjorde hur som helst starkt intryck på en ung pojke. Trots att de bara släppte sex studioalbum (plus två utan Morrison) har musiksamhället lyckas försumma stora delar av deras diskografi - en del som hävdar att de älskar the Doors har aldrig hört något av 'Strange Days'. Ärligt talat, hur många the Doors låtar har man hört på radion? Jag har personligen bara hört fem - Break On Through, Light My Fire, Roadhouse Blues, LA Woman och Riders on the Storm.

Det var en kort tid under vilken de exploderade på musikscenen, därefter verkade det som de var på väg att stagnera, men även då var melodierna och lyriken oftast bra. Och när the Doors var bra, var de helt enkelt 'awesome'. Piano och orgelsolon tillsamman med minimalistiskt underhållande gitarrarbete i en het gryta med den skönsjungande Jim Morrisons mörka, mystiska texter ovanpå, skapade ett ljud att antingen hata eller älska. Det går inte att förneka att the Doors var våldsamt originella och unika.

the Doors debut skapade en stil och atmosfär helt okarakteristisk för tiden, fylld av mörker, förtvivlan, och ...poplåtar. the Doors vidareutvecklades och skapade några av de finaste albumen genom tiderna. Medan Morrison började ta lite för mycket syra och agera lite för vilt på scenen, producerade bandet för h-e 'The Soft Parade', inte illa. Skillnaden i stil mellan deras '67 och '69 -album är helt enkelt för stor för att inte märkas.

Och då, precis som det verkade att stagnation var ett faktum släppte bandet ett briljant bluesrockalbum. Säga vad man vill, men med tanke på att bandet aldrig var ett riktigt 'bluesband" väckte deras råa sound på följande album intresset. Melodierna var tillbaka med full kraft och ljudet mer fantastisk än någonsin ....sedan dog Jim.

Jim's texter kan verka lite klyschiga idag, eftersom det finns gott om imitatörer i musikvärlden, men han gjorde ett bra jobb och hade en bra sångröst. Viktigast av allt, hans förmåga att suga av lyssnaren var helt otrolig.

När det gäller själva spelandet, var den viktigaste medlemmen utan tvekan keyboardisten Ray Manzarek. Den här killen var bra - mer i en jazztradition och utan klassiska pastischer. Bandet saknade basist (inte på skiva dock) och Ray's baspedalspel gav bandet ett lite struttigt osvängigt sound, nästan som Kraftwerk. Vi får inte glömma Robbie Krieger, gitarristen, eller John Densmore, trummisen. Robbie var precis vad bandet behövde, inga flashiga solon och feedback var aldrig en del av hans spelstil, men så långt som att 'bara spela gitarr' gick - han var fantastisk. John, ja, han var bra. Inte fantastisk, eller hisnande, men jag skulle aldrig anklaga honom för att suga.

Jag har återkommit till the Doors -lyssnande många perioder i mitt liv. Bandet balanserade mellan lysande genialitet och simplemang på ett lustigt sätt. Nu ska jag sätta på 'Morrison Hotel' - Land Ho!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Laila

Re: THE DOORS

Inläggav Laila » 2011-12-29 20:03

Objektivisten skrev: . . . .http://www.youtube.com/watch?v=Ak0U62V571w . . . .

Helt OK, synd bara att det är playback . . . 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: THE DOORS

Inläggav Objektivisten » 2011-12-29 20:10

Laila skrev:
Objektivisten skrev: . . . .http://www.youtube.com/watch?v=Ak0U62V571w . . . .

Helt OK, synd bara att det är playback . . . 8)

Bäst att checka med Jansson om den detaljen.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-12-29 20:53

O!
Stort tack för din tråd, en njutning att läsa trådämnet och ditt förhållande till Doors.

Uppskattas stort.
Verkligen.

Jag har lyssnat mycket på Doors.
Mycket.
Tror jag köpte första skivan -76.
Alla studioalbumen är på vinyl, inköpta i rask takt , köpte tom liven "Alive she cried" (kom den 82?).
Sen fick jag nog.

Personligen vill jag nämligen ha fel angående Doors, jag vill verkligen tycka om dem igen.

Så därför käre O ska jag spela igenom alla albumen ordentligt.
Ta på mig nya öron om det går.

Första låten jag hörde med Doors var denna:

http://www.youtube.com/watch?v=yj5WvpkYHz0

Jag väntar med att rösta så länge.

:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-12-29 21:08

Jag tycker att de har haft väldigt bra ljud på sina plattor, med tanke på när de spelades in. Kanske var det tacksamt också - luftig instrumentering och rena toner.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-29 22:44

Doors var otroligt bra! En kommentar till youtubeklippet Riders on the Storm lyder

"You dont need another music. This is the one. Put on repeat, that will be enough."

Jag är beredd att hålla med ibland!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-12-29 23:14

Objektivisten skrev:Jag tycker att de har haft väldigt bra ljud på sina plattor, med tanke på när de spelades in. Kanske var det tacksamt också - luftig instrumentering och rena toner.

LA Woman är rena rama hifi-kalaset!

Mycket bra är the Doors. Jag ska skriva lite mer sen.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-30 01:17

Doors har en egen fil i samlingen men saknar tyvärr L.A Woman och Morrison hotell och kommer att köpa dem vid tillfälle.

Så visst spelas Doors här då och då.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-30 02:22

:evil: Det är för lite Janis på forumet :x
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-12-30 10:04

Medan vi väntar på att Cody ska hämta papper och penna.

"There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad"

Jag är tveksam.

Ok, låten ska handla om en seriemördare.
Så visst, varför inte.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-12-30 10:07

petersteindl skrev::evil: Det är för lite Janis på forumet :x

Starta en tråd om Janis då ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-30 10:50

petersteindl skrev::evil: Det är för lite Janis på forumet :x

Har en fil för Janis. Har en för Ella också. Summertime skrevs av Gershwin. ÄR en låt i den första amerikanska operan. Uruppsattes redan 1935. Här när Louise och Ella gör den. Hela operan finns med dem på dubbelvinyl som går att hitta för småpengar.
http://www.youtube.com/watch?v=MIDOEsQL7lA

Finns ingen sångare som så sjuk (diabetes) och så gammal kunde sjunga rent fantastiskt.

Janis var också en helt fantastiskt sångare som tyvärr dog 27 år gammal. Jim Morrisson vara lika gammal när han gick bort. Detta nämnt så att vi inte blir helt OT.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-12-30 11:04

"His meeting with Janis Joplin was a classic. Around this time Paul Rothchild decided he should get Morrison and Joplin together since he was working with both of them. He described what happened to Blair Jackson in Bam Magazine: 'I thought here's the King and Queen of rock 'n' roll. They should meet. So I got them together at a party in Hidden Hills. They both showed up sober and are getting along great. Jim is fascinated by this remarkable girl and of course Jim was also a fascinating guy and really good-looking. Janis loved to fuck. That was her single greatest pastime. She saw this hunk of meat [Jim] and said, 'I want that.' Jim would get drunk most days and this was no exception and as usual he got rude, obnoxious, and violent. He turned into a cretin, a disgusting drunk. And Janis, who was a charming drunk, was really put off by him. Well, the more Janis rejected him, the more Jim loved it. This was his kind of match. Janis finally said to me, 'Let's get out of here,' and we went to the band station wagon that she always drove. Jim came staggering over. He reached into the car and started to say something and she told him to fuck off. She wasn't interested anymore. Jim wasn't going to take no for an answer, though, and he reached into the car and grabbed Janis by the hair. Well, she picked up a bottle of Southern Comfort she had, reached out of the car, and wailed him on the head with it. He was out cold. The next day, I saw Jim in rehearsal and he said to me, 'What a great woman! She's terrific! Can I have her telephone number?' He was in love. Physical confrontation was his thing. He loved violence. I had to say, 'Jim, Janis doesn't think it would be a good idea for you two to get together again.' And they never did. He was crushed."

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-30 21:30

Kompet är bra och svänger fint men frontfiguren är för mycket diva.
Går an att höra men inte att se.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-31 00:31

Flint skrev:Kompet är bra och svänger fint men frontfiguren är för mycket diva.
Går an att höra men inte att se.

Jo Flint. Det är inte säkert att tjejerna håller med oss.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-12-31 02:02

Men nu har vi glidit iväg en bit från The Doors - eller?

Detta är väl en av deras höjdare?
http://www.youtube.com/watch?v=DKbPUzhWeeI

Annan bra låt..
http://open.spotify.com/track/0ATxvG3F86ZPIsl09XCubb

/ B

AndersH

Inläggav AndersH » 2011-12-31 13:10

Hej trevlig tråd,

jag har lyssnat på Doors sedan 1981, ett av de få banden som jag inte blir det minsta trött på. Jag håller Doors som ett av de mest helgjutna och kompletta baden genom tiderna. Jim, med en av de bästa rock sångrösterna, som utvecklades från ungdomlig oskuldfullhet till en hes blues stämma (allt efter dekadansen framskred) på 4 fyra år! John på trummor som rör sig i gränslandet till jazz i sitt spelande. En fantastisk gitarrist som med sin blandning av blues och spansk/flamenco inspirerat spel är fantastisk. Och tillsist, Ray på organ/keyboard som är enastående i sitt blues inspirerande spelande. Synd är att Jims insatser som sångare ofta kommer i skymundan för den personkult han blev, tänker då främst på hans utseende och allt kring detta.
Jag gillar också soundet/ljudkvaliteten på inspelningarna, roligare att lyssna på än det mesta från samma tidsepok.
Som Cody så riktigt påpekade, L.A. Woman är rena HiFi kalaset (med rätt version ). L.A Woman är om jag minns har rätt inspelad i nedre planet på en villa som bandet hyrde, alltså inte i en studio.

Vi måste väl ha en ranking av de 6 studio albumen i en sådan här tråd. Hur rankar ni studio albumen (med Jim) inbördes? Så här tror jag min ser ut just nu:

1: Strange Days (1967)
2: The Doors (1967)
3: Waiting For The Sun (1968)
4: L.A. Woman (1971)
5: Morrison Hotel (1968)
6: Soft Parade (1969)

3:e och 4:e platsen byter ofta plats…

Mvh
Anders

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-12-31 14:12

AndersH skrev: Vi måste väl ha en ranking av de 6 studio albumen i en sådan här tråd. Hur rankar ni studio albumen (med Jim) inbördes? Så här tror jag min ser ut just nu:

1: Strange Days (1967)
2: The Doors (1967)
3: Waiting For The Sun (1968)
4: L.A. Woman (1971)
5: Morrison Hotel (1968)
6: Soft Parade (1969)

3:e och 4:e platsen byter ofta plats…

Det här med att ranka är svårt men kan ju vara kul iaf. Lustigt nog ser min lista nästan inverterad ut. :)

1: L.A. Woman (1971)
2: Morrison Hotel (1970)
3: Soft Parade (1969)
4: Strange Days (1967)
5: The Doors (1967)
6: Waiting For The Sun (1968)

Tycker 'Full Circle' och 'Other Voices' är mkt bra även om man naturligtvis saknar Morrison. Låter kanon på vinyl men finns på 'spoten' också. http://open.spotify.com/artist/22WZ7M8sxp5THdruNY3gXt

AndersH

Inläggav AndersH » 2011-12-31 15:45

Objektivisten skrev:Det här med att ranka är svårt men kan ju vara kul iaf. Lustigt nog ser min lista nästan inverterad ut. :)

1: L.A. Woman (1971)
2: Morrison Hotel (1970)
3: Soft Parade (1969)
4: Strange Days (1967)
5: The Doors (1967)
6: Waiting For The Sun (1968)

Tycker 'Full Circle' och 'Other Voices' är mkt bra även om man naturligtvis saknar Morrison. Låter kanon på vinyl men finns på 'spoten' också. http://open.spotify.com/artist/22WZ7M8sxp5THdruNY3gXt

Waiting For The Sun har du sist. Jag förstår dig faktiskt till viss del, att albumet ligger i mitten av min ranking beror på en del fantastiska spår som jag inte klarar av att ignorera.
Ranking/listor är alltid svårt och ofta helt fel, men kan vara förbaskat kul! (High Fidelity, Nick Hornby).

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-01-02 01:26

Som djävulens advokat kommer jag med detta påstående.

-Densmore är en mycket svag trumslagare.
Han tappar tempo på varje låt.
Svårare tempobyten blir lätt förvirrade.
Densmore snabbar sällan upp eftersom han lyssnar på klaviatur och kompgitarr.
Men han kan inte ge det fundament att stå på som ett riktigt bra rockband behöver.
Hur mycket än Manzarek sätter tempo så faller bandet igenom.
Svänget uteblir.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-01-02 12:20

Jansson skrev:Som djävulens advokat kommer jag med detta påstående.

-Densmore är en mycket svag trumslagare.
Han tappar tempo på varje låt.
Svårare tempobyten blir lätt förvirrade.
Densmore snabbar sällan upp eftersom han lyssnar på klaviatur och kompgitarr.
Men han kan inte ge det fundament att stå på som ett riktigt bra rockband behöver.
Hur mycket än Manzarek sätter tempo så faller bandet igenom.
Svänget uteblir.

http://www.johndensmore.com/Modern_Drummer_Densmore.pdf

John pratar om sitt trumspel :arrow: http://www.youtube.com/watch?v=yNPZvjlzLIc.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-01-02 20:43

Upptäckte bandet iom att brorsan hade ett par av deras plattor. Har en del själv nu men ...nja .... Deras två första album Strange Days resp The Doors är mycket bra OM jag är på rätt humör, men allt efter det är rätt smetigt. Det finns liveplattor med underbara varianter av t ex When the music is over, och den där långa Lizard-låten på någon studioplatta är ruggugt bra OAVSETT humör.
Annars tycker jag att folk som anstränger sig att ha livet av sig i förtid bara är talanglösa och borde jobbat på en biltvätt istället.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-01-02 20:54

En låt som jag tycker är storartad är Love Her Madly. Den innehåller ett litet
parti i dur i mitten, se @1:10. Det gör att den ganska enkla texten känns
lite skrämmande.:

http://www.youtube.com/watch?v=UH7ZSfPWJU4

Varför sjunger han om apokalypsens sju ryttare? De var ju fyra? Men
det var sju tecken? Eller är det dem han sjunger om, när han sjunger om att
de kommer att "be on their mark"? Kommer han att döda henne?

Det är sådana frågor som henna färgade tonårstjejjer funderade på 1986 :D

Samma sorts durpartier finns t ex i Love Me Two Times och fantastiska Queen
of The Highway.
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2012-01-04 02:37

CODY skrev:En låt som jag tycker är storartad är Love Her Madly. Den innehåller ett litet
lite skrämmande.:

of The Highway.

Morrison ger mig ett lika förvirrat intryck som det mesta med Doors.
Sju insegel förväxlas med fyra ryttare?

Love her madly, är det Janis?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-03-17 17:48

Jansson skrev:
CODY skrev:En låt som jag tycker är storartad är Love Her Madly. Den innehåller ett litet
lite skrämmande.:

of The Highway.

Morrison ger mig ett lika förvirrat intryck som det mesta med Doors.
Sju insegel förväxlas med fyra ryttare?

Love her madly, är det Janis?

Hej!

Det är Krieger som skrivit låten och därför verkar det inte troligt att den handlar om J Joplin, som dessutom hade gått bort då skivan släpptes. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-03-17 19:09

Jansson skrev:Medan vi väntar på att Cody ska hämta papper och penna.

"There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad"

Jag är tveksam.

Ok, låten ska handla om en seriemördare.
Så visst, varför inte.

:D Håller med om att texterna (det lilla jag känner till) är lite luriga, snällt sagt, men samtidigt är det lite av charmen med dem - man vet liksom inte vad som väntar bakom kröken typ :)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-08-15 21:21

Sitter och kollar dokumentären på SVT play, rätt bra och med en hel del klipp jag faktiskt aldrig sett. :arrow: http://www.svtplay.se/video/233577/when-you-re-strange-filmen-om-the-doors

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2012-08-16 17:58

Amerikansk västkust från 60-talet. Kan det vara annat än bra!

JohanR

Återgå till Musikstugan