Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Men det beror ju lite på vad man ska de bakre högtalarna till. Om de ska ge en bättre och mer naturlig akustik vid lyssning på musik eller om man ska höra helikoptrar surra omkring i vardagsrummet
Hetsporren skrev:Bill50x skrev:Men det beror ju lite på vad man ska de bakre högtalarna till. Om de ska ge en bättre och mer naturlig akustik vid lyssning på musik eller om man ska höra helikoptrar surra omkring i vardagsrummet
Eller om man skall ha de till att verkligen känna som om man satt på Stamford Bridge på söndag...
AnotherDrinkPlease skrev:Jag tycker att modellen som Ino kör med, alltså många bakhögtalare på varje kanal verkar vara en kanonlösning. Själv har jag dock inte så nu men det blir nog i framtiden. Någon som vet om det är fler tillverkare som har liknande lösningar...?
MVH. Christian
gromit skrev:Visst ska man leva också men jag tycker att jag har det snyggare nu med 6 st väggmonterade bakhögtalare än tidigare när jag hade två stativare som bakhögtalare.
sztation skrev:Det jag har kommit fram till att filmljudet är mixat så hårt draget. Surroundeffekter är ofta antingen eller liksom i den ena eller andra surroundkanalen. När det väl kommer en actionscen med två surroundhögtalare vinklade mot lyssnaren så känns det "Aha.. där hörde jag den högtalaren också ja.." och hela idén med surround försvinner.
Därför tycker jag diffust ljud är bäst för att mildra detta och höja ambiensen.
Och åstadkommer det genom flera högtalare eller högtalare vinklade bort från lyssnaren reflekterande i väggar etc.
Eller tycker ni att samspelet mellan surroundkanaler och frontljud är bra (stereomixat (fram-bak))?
Är det mina filmer som är dåliga kanske
Harryup skrev:Johan underscore Lindroos:
Du använder väl IÖ's bakhögtalare?
Hur direktstrålande anser du dom vara? Dvs. uppfyller dom helt ditt
3:e krav?
Harryup
IngOehman skrev:Harryup skrev:Johan underscore Lindroos:
Du använder väl IÖ's bakhögtalare?
Hur direktstrålande anser du dom vara? Dvs. uppfyller dom helt ditt
3:e krav?
Harryup
Jag är ju inte Johan, men kan ändå berätta att de är helt direktstrålande, ehuru väldigt bredspridande (180 grader).
Dock kommer de (liksom alla högtalare för bakkanalerna) att påverkas av takreflexen. Eftersom denna är gynnsam när man försöker skaffa en systemuppsättning som skall kunna återge alla sfärens övre halvas rymdvinklar (2pi steradianer) är takreflexen en tillgång.
Högtalare som är gjorde att arbeta i antal med varandra "tål" dessutom mer takreflex än konventionellt uppsatta surroundhögtalare (en per kanal), tack vare att de sitter på olika avstånd från taket och därför inte ger fula kamfilterfärgningar.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag är ju inte Johan, men kan ändå berätta att de är helt direktstrålande, ehuru väldigt bredspridande (180 grader).
Dock kommer de (liksom alla högtalare för bakkanalerna) att påverkas av takreflexen. Eftersom denna är gynnsam när man försöker skaffa en systemuppsättning som skall kunna återge alla sfärens övre halvas rymdvinklar (2pi steradianer) är takreflexen en tillgång.
Vh, iö
Sitter flera högtalare bredvid varandra (fler ljudkällor) som spelar samma signal så betyder det att ljudbilden flyttas med på ett mer naturligt sätt när man vrider och flyttar på huvudet åt olika håll tex. Detta pga sättet som den mänskliga hörseln lokaliserar ljud. Man hör ljudet från där det kommer först upp till en viss tid som starkast. Har man bara två ljudkällor som bakkanaler så fattar öronen att ljudet kommer från just de två punkterna eftersom det är så långt mellan dem. Flyttar du dig bara lite i sidled så kommer det mesta av ljudet att verka komma bara rakt från den högtalare som är närmast, om inte flera högtalare sitter i närheten av den och "tar över".Varför ger då 3 högtalare en "bättre" återgivning än en (1) när de ändå hanterar samma signal?
IngOehman skrev:Men jag håller verkligen INTE med om att mixarna "låter så", det är bara så att en uppsättning med så glest placerade högtalare inte KAN dekoda den information som finns på filmerna.
Vh, iö
Jag undrar dock vad du menar det är som gör att våra öron och glest (dvs fyra stycken placerade högtalare i 90graders vinkel sinsemellan) inte kan klara av att hyggligt återskapa ett ljudobjekt som flyger runt omkring en.
Man har ju inte två högtalare till varje framkanal när man lyssnar på musik för att anläggningen ska klara av att återge ett brett stereoperspektiv. Även om man vrider på huvet ibland etc.
Hör du ljudkällorna så är det ju därifrån ljuden kommer... Konstigare än så är det inte.Att det blir svårare att peka ut ljudkällan när man använder flera högtalare till samma signal kan jag dock hålla med om. Jag anser dock inte att det ska behövas.
Martin skrev:Jag undrar dock vad du menar det är som gör att våra öron och glest (dvs fyra stycken placerade högtalare i 90graders vinkel sinsemellan) inte kan klara av att hyggligt återskapa ett ljudobjekt som flyger runt omkring en.
Jag är inte ingvar men anledningen är att det blir för lätt att lokalisera ljudkällorna pga den stora vinkeln och tidsavståndsförändringarna mellan dem. Bara du rör lite på huvudet (ändrar vinkeln) eller flyttar dig en aning (ändrar tidsavståndet) så lokaliserar hörseln ljudkällorna jättelätt utan att du ens behöver tänka på det. Ligger däremot ljudkällorna i mindre vinkel jäntemot varandra som i stereofallet:
Man har ju inte två högtalare till varje framkanal när man lyssnar på musik för att anläggningen ska klara av att återge ett brett stereoperspektiv. Även om man vrider på huvet ibland etc.
Hör du ljudkällorna så är det ju därifrån ljuden kommer...
Om man däremot använder sex högtalare och kopplar 2 + 1 + 1 + 2 så får man ett kanalmönster om 2 - 2 - 2 istället vilket är mycket bättre. Men allra bäst är faktiskt 3 - 2 - 3. Det mänstret uppnå man genom att koppla högtalarna till de fyra förstärkarna enligt 3 + 1 + 1 + 3. Det förvånar många men, så blir det faktiskt i regel bäst.
Användare som besöker denna kategori: AlbertHall, Bing [Bot], Sunde och 30 gäster