Angående omröstningar och pristagare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-28 17:48

UnholyRishna skrev:Fast jag kanske skulle lägga min röst i rätt tråd också.. :oops:

Men vafan då dubbelröstar du ju!!!! :D :wink:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-08-28 17:48

FBK skrev:
MagnusÖstberg skrev:Precis!

Jag skiter i allt snack om forumtjaffs och tycker det är väldigt kul att priset finns!

Jag har dubbelröstat förövrigt, men det handlar inte om att föra fram det här forumet utan den kandidat jag förespråkar. Det var kanske ogenomtänkt och om sladd önskar det så räkna bort min röst på det här forumet.

Jävla lekstuga - är folk tre år???

Ja, vilken ålder folk har kan man ju fråga sig när man just har dubbelröstat (och fuskat).... 8O :roll: :lol:

Det var ogenomtänkt, det är redan åtgärdat.
Det är väl knappast fusk om det justeras innan omröstningen?

Du beter dig däremot som en treåring i ditt inlägg, men du kanske tycker att priset skall tas bort?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-08-28 18:02

jonasp skrev:
UnholyRishna skrev:Fast jag kanske skulle lägga min röst i rätt tråd också.. :oops:

Men vafan då dubbelröstar du ju!!!! :D :wink:

Men Neeej!! :oops: Fast jag tror ju knappast att sladd läser igenom andra trådar på faktiskt i sitt sökande efter kandidater. Men självklart har du rätt Jon Asp, ska genast åtgärda detta, av ren princip! :D

Så. Fixat!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-28 18:17

Men alltså, "dubbelröstning" är något som ingår i sättet att rösta - man räknar röster per forum och räknar sedan ihop, inte per person. Hade man velat ha det per person så hade man ju lagt upp röstningen på ett annat sätt.

En annan poäng med att rösta på olika forum kan vara att man då sprider förslag på pristagare.

Men röstningen kan naturligtvis läggas upp på många olika sätt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-28 18:18

KarlXII skrev:Vad är det som är intressant?

Om man läser första inlägget i tråden står där
Det är filosofiskt intressant med omröstningar och demokrati och så'nt. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-28 18:39

MagnusÖstberg skrev:
FBK skrev:

Jag skiter i allt snack om forumtjaffs och tycker det är väldigt kul att priset finns!

Jag har dubbelröstat förövrigt, men det handlar inte om att föra fram det här forumet utan den kandidat jag förespråkar. Det var kanske ogenomtänkt och om sladd önskar det så räkna bort min röst på det här forumet.

Ja, vilken ålder folk har kan man ju fråga sig när man just har dubbelröstat (och fuskat).... 8O :roll: :lol:

Du beter dig däremot som en treåring i ditt inlägg, men du kanske tycker att priset skall tas bort?

tagga ner, du tar ju detta på liv och död, å kalla folk för treåring
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-28 19:28

Ett annat sätt skulle kunna vara att nominera kandidater i fas 1 och rösta i fas 2.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-08-28 19:34

Haha, nu är det gamla Faktiskt.se tillbaka igen, vuxna folk som sänker sig till denna nivån.
Skäms ni inte över er själva? :?

Ni kan ju räkna med att en sånhär tråd läses av många som är medlemmar på andra forum, pinsamt värre!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-28 19:35

NiklasF skrev:Haha, nu är det gamla Faktiskt.se tillbaka igen, vuxna folk som sänker sig till denna nivån.

Ni kan ju räkna med att en sånhär tråd läses av många som är medlemmar på andra forum, pinsamt värre!

Vad har jag gjort för fel nu då?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-08-28 19:38

NiklasF skrev:Haha, nu är det gamla Faktiskt.se tillbaka igen, vuxna folk som sänker sig till denna nivån.

Hur skiljer sig den här tråden från så mkt annat?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-28 19:50

Almen skrev:

Jo, jag såg det.

Men jag undrar fortfarande. Vad är det som är filosofiskt intressant? :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-28 19:52

Vee-Eight skrev:Hur skiljer sig den här tråden från så mkt annat?

Jag vet, jag vet! :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Angående omröstningar och pristagare

Inläggav Strmbrg » 2012-08-28 21:03

Almen skrev:...

Många verkar se det som en kamp mellan forumen, och det har redan börjat skrivas om detta. Jag tror att det kommer bli mer lobbyverksamhet framöver för att uppbåda fler röster på pristagare som passar bättre för andra forum.

...

Ja, jag tycker sådant är lite jönsigt. Kamp mellan forum alltså.

Ungefär som alla andra "läger-konstellationer".
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
MrMiyagi

Inläggav MrMiyagi » 2012-08-29 01:49

FBK skrev:Ja, vilken ålder folk har kan man ju fråga sig när man just har dubbelröstat (och fuskat).... 8O :roll: :lol:

Fusk brukar betyda att man bryter mot en regel. Reglerna i den här omröstningen är deklarerade i röstningstrådens första inlägg och där kan i alla fall inte jag hitta något om att man bara får rösta på ett forum om man är medlem på flera. Så även om det kan upplevas oetiskt så är det inget regelbrott och alltså inget fusk.

/MrM
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt.
http://www.youtube.com/watch?v=7oLgmabd2ZA

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-29 07:48

paa skrev:Ett annat sätt skulle kunna vara att nominera kandidater i fas 1 och rösta i fas 2.

Ja, det är en trolig väg.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2012-08-29 07:57

celef skrev:
MagnusÖstberg skrev:
FBK skrev:

tagga ner, du tar ju detta på liv och död, å kalla folk för treåring

Den kulan visste tydligen var den tog :P

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-08-29 08:00

Almen skrev:
paa skrev:Ett annat sätt skulle kunna vara att nominera kandidater i fas 1 och rösta i fas 2.

Det faller på att dom framröstande kandidaterna omöjligen kan tillfredsställa alla. Valet blir då att avstå från att rösta eller att lägga sin röst på en person som man egentligen inte tycker borde ha priset.
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-29 08:10

KarlXII skrev:
Almen skrev:

Jo, jag såg det.

Men jag undrar fortfarande. Vad är det som är filosofiskt intressant? :)

Jag vet inte vad jag skall svara riktigt, det är ju närmast en truism att påpeka detta. Det är svårare att komma på någon filosof som inte har tagit upp sådana ämnen på ett eller annat sätt. Men just här blir fokus frågorna "Varför är inte folk nöjda med ett demokratiskt omröstning om en sådan här sak?", "Varför ifrågasätter man legitimiteten av ett val?", "Hur lägger man upp ett valförfarande så att alla blir nöjda?".

Sedan är det ju intressant ur ett psykologiskt och socialt perspektiv också. Vad tror du det är som får människor att tänka och skriva negativt om ett pris som är avsett som positivt? Oavsett vem pristagaren blir borde man ju kunna glädjas med denne, och kanske även med de som röstade på personen i fråga.

Jag refererade även till en reaktion för två år sedan, den första kommentaren efter presentationen av pristagaren var "Det skulle vara kul att få ta del av hur respektive forum röstade.". Sådant tycker jag är intressant.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-29 08:12

misanplass skrev:
Almen skrev:

Det faller på att dom framröstande kandidaterna omöjligen kan tillfredsställa alla. Valet blir då att avstå från att rösta eller att lägga sin röst på en person som man egentligen inte tycker borde ha priset.

Nja, man kan ju tycka att det finns flera kandidater som är värda priset. Ett sådant förfarande har principiellt högre validitet eftersom färre röster "slösas" på kandidater som ändå inte har någon chans att vinna. Många presidentval går ju till på det sättet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-08-29 08:14

MrMiyagi skrev:
FBK skrev:Ja, vilken ålder folk har kan man ju fråga sig när man just har dubbelröstat (och fuskat).... 8O :roll: :lol:

Fusk brukar betyda att man bryter mot en regel. Reglerna i den här omröstningen är deklarerade i röstningstrådens första inlägg och där kan i alla fall inte jag hitta något om att man bara får rösta på ett forum om man är medlem på flera. Så även om det kan upplevas oetiskt så är det inget regelbrott och alltså inget fusk.

/MrM

Ja, det är värt att påpeka flera gånger. Arrangören är mycket medveten om detta, och det ingår i sättet att rösta - man räknar röster per forum och räknar sedan ihop, inte per person.

Sladd

Inläggav Sladd » 2012-08-29 18:46

Om man vågar ge sig in här också...

Det är tillåtet att "dubbelrösta". All form av regelverk och säkerställande av procedur utöver det angivna skulle välta hela projektet :)

Sen har jag inte märkt så mycket mer än enstaka kommentarer på andra forum, tycker forum-krigen är långt bortom horisonten. Att man på andra forum uppmanar att "ta upp kampen" skall nog mest ses som positivt.

Och att INTE rösta för att man tror att detta plötsligt är en politisk forumfråga känns väl en smula ... B?

mvh
Arrangör av Nordens största mässa för Ljud och Bild

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-08-29 18:47

Bravo Sladd! :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-29 18:49

Sladd skrev:Om man vågar ge sig in här också...

Det är tillåtet att "dubbelrösta". All form av regelverk och säkerställande av procedur utöver det angivna skulle välta hela projektet :)

Sen har jag inte märkt så mycket mer än enstaka kommentarer på andra forum, tycker forum-krigen är långt bortom horisonten. Att man på andra forum uppmanar att "ta upp kampen" skall nog mest ses som positivt.

Och att INTE rösta för att man tror att detta plötsligt är en politisk forumfråga känns väl en smula ... B?

mvh

Bra där sladden!!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-08-29 19:03

Sanny_X skrev:Bravo Sladd! :)

+1
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-29 20:03

misanplass skrev:
Almen skrev:

Hur då? Om man utgår ifrån att alla nominerade kandidaterna är möjliga att rösta på så förstår jag inte invändningen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-08-29 20:12

paa skrev:
misanplass skrev:
Almen skrev:

Hur då? Om man utgår ifrån att alla nominerade kandidaterna är möjliga att rösta på så förstår jag inte invändningen.

Om jag inte vill rösta på någon av dom nominerade hur skall jag göra då? Den jag ville rösta på blev aldrig nominerad.
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-08-29 20:19

Du ska naturligtvis nominera din kandidat i fas 1.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2012-08-29 20:26

Ok, alla nominerade går vidare till fas två. Då är jag med.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-08-29 20:53

Men.. hur blir det då i fas3 ?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-09-04 21:54

Med tanke på det som framkommit i tråden om Strange gör jag en liten men viktig ändring i mitt tidigare inlägg. Tappade just fullständigt lusten att rösta.

Panelguy skrev:Att IÖ vann en jordskredsseger förra året tyder väl på det. [s]Säkert en mycket värdig vinnare[/s] men en jordskredsseger var åtminstone för mig aaaningen oväntat :wink: .

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=10012&st=30

Läs post #35 och framåt 8O
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi