Men ett skitläge som ofantligt många har satt sig i, det vill säga gått vilse till.
Men det är faktiskt nästan kärnan i AN-riskbilden.
Metoden som sådan ger helt enkelt väldigt dåliga möjligheter att nå fram, men
skickar den som tror på metoden runt i cirklar som det inte går att komma ur,
utan att man först ser och förstår problemet.
Missförstå mig inte. Människor med god hörsel kan skapa anläggningar som
ger en skaplig, för att inte säga intressant, ljudåtergivning på det viset, men
anläggningar som blir väldigt o-utvecklingsbara - riktigt bra är det inte, men
vad man än byter så blir det sämre.
Ett riktigt dilemma.
MagnusÖstberg skrev:phloam skrev:Ska jag välja mellan förstärkare A och B så är det självklart att jämföra dem sinsemellan, inte direkt läge att börja filosofera om hur bra var och en egentligen är.
Hur kom du fram till alternativen A och B?

Bra fråga!
Och än viktigare - om man tycker t ex B passar bättre än A, hur vet man att
det inte är bättre att välja A (eller att till och med behålla den förstärkare som
men redan hade) i kombination med att undersöka om något annat i kedjan är
en bättre insats att göra vid?
Lite som att ha en bil och testa två olika krängningshämmare, när det är stöt-
dämparna och glappet i rattstången som är de stora problemen.
Skillnaden är att det i en hifi-kedja är så mycket svårare att särskilja länkarnas
bidrag från varandra, eftersom de är kopplade i serie och det enda man hör är
ljudet från högtalarna - som innehåller alla kedjans påverkanseffekter, men utan
eller med få ledtrådar om var de olika färgningskomponenterna kommer ifrån.
Vh, iö
- - - - -
PS. Det slog mig just man kan vilja rösta på både 4 och 5. De står inte i motsats-
förhållande till varandra även om det kan se ut som om de gör det. Snarare är
det så att det är den som röstar 4 som har bäst förutsättningar att syssla med
5 utan att gå vilse och låta sig luras av upplevelserna. Att förstå 4 gör helt enkelt
lyssnaren olurbar.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).