Den stora Guru-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2012-10-02 13:39

Spännande liten högtalare :)

När kommer ni med mellanmodellen, som är större än QM10 och mindre än QM60 ?!
JAG tycker DET borde vara pryo 1 :)


Hoppas det kommer en sådan, som man kan rekommendera till folk, QM10 är lite för små och QM60 lite för dyra för dom flesta upplever jag.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57308
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-10-02 13:57

Skall man ta de tunga marknaderna med storm vore väl ett "Master Reference System" motsvarande i68es med profZ-6-torn något att chockera med på någon större mässa. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
nilsviktor
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 2007-05-15
Ort: Svartbäcken

Inläggav nilsviktor » 2012-10-02 14:40

Nattlorden skrev:Skall man ta de tunga marknaderna med storm vore väl ett "Master Reference System" motsvarande i68es med profZ-6-torn något att chockera med på någon större mässa. 8)
Vi tror mer på att imponera stort med något litet. :)
____________________________________________
Guru Audio | guruaudio.com
Aniarakvartetten| aniarakvartetten.se

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2012-10-02 14:49

ja då vore det ju perfekt med en mellan högtalare :)

en högtalare som är med "lagom" för dom flesta så att säga :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57308
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-10-02 14:56

nilsviktor skrev:Vi tror mer på att imponera stort med något litet. :)


Det är en bra metod det med, men man kanske inte uppmärksammar företaget i lika många tidningar och nätreportage med saker som är "för små"/"för billiga"? Tidningar vill gärna skriva om stora extrema saker som folk vill drömma om/dregla över... och som kan sälja lösnummer genom att stå om/visas på omslaget.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Inläggav mrGaskill » 2012-10-02 17:10

DVD-ai skrev:Spännande liten högtalare :)

När kommer ni med mellanmodellen, som är större än QM10 och mindre än QM60 ?!
JAG tycker DET borde vara pryo 1 :)


Hoppas det kommer en sådan, som man kan rekommendera till folk, QM10 är lite för små och QM60 lite för dyra för dom flesta upplever jag.

Men jag tror ur ett affärsmässigt perspektiv att just en "volymmodell" är bra att få ut så man får in stålar medans man funderar på vad man ska (ha råd att) utveckla härnäst :-)

edit: håller med celef, smart jobbat!
Senast redigerad av mrGaskill 2012-10-02 19:08, redigerad totalt 1 gång.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2012-10-02 19:02

jag tror smått och billigt är tidens melodi, fantastikst jobbat!!! jag vet att ni kommer att rocka världen!!!
Bikinitider

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2012-10-02 19:40

Den lilla föll mig i smaken också!
Riktigt schysst look på den :D

Finns det möjlighet att svänga förbi verkstan i Borlänge vid tillfälle?
Skulle vara riktigt skoj att ta en titt på dem IRL.

Kan bjuda tillbaka med en guidad tur på SSAB... :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-10-02 21:33

800 pund. Det innebär ca 8500 SEK. Sedan tar man bort VAT (20%) då får man ungefär 7100kr. Med 35-marginal hos återförsäljare så landar man på 4615kr. Distributör brukar ta ungefär likvärdigt. 3000kr blir kvar. Med en normal marginal hos tillverkare så innebär det att tillverkningskostnaden ligger på ca 1350kr. Kostnaden för lådan bör vara ungefär en fjärdedel av det. 337kr. Gör man lådan 10% större per dimension så får man en volym som går från 6l till 8l. Kostnaden ökar proportionellt mot kvadraten på längden. D v s lådan blir 21% dyrare. Ca 408kr. Gör man omräkningen åt andra hållet så landar man på ca 9100kr. En fördyring hos slutkund på 600kr. Då får man en högtalare som i princip motsvarar piP. Med alla marginaler i tre led där alla tjänar pengar. Det är intressant ur många perspektiv. Med 25% moms istället för 20% VAT blir det 9500kr. piP kostar en bit över 11kkr i en enklare låda med enklare finish och där ingen tjänar något i något led. Sägs det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Inläggav Vinylcalle » 2012-10-02 22:44

Hej Naqref va sugen du verkar på att debattera nu senaste dagarna :D .

Ontopic: Hörde någon gång att Guru inte skulle säljas i Sverige men såg samtidigt annons om dom i senaste Hifi och Musik. Någon som kan reda ut det hela?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2012-10-02 22:46

DVD-ai skrev:Spännande liten högtalare :)


JAG tycker DET borde vara pryo 1 :)




Kör dom med sånt också...?
Spännande för dom..
Själv var jag på långvården en vecka, och en på Konsum. :D :wink:

Användarvisningsbild
nilsviktor
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 2007-05-15
Ort: Svartbäcken

Inläggav nilsviktor » 2012-10-02 23:43

Vinylcalle skrev:Hej Naqref va sugen du verkar på att debattera nu senaste dagarna :D .

Ontopic: Hörde någon gång att Guru inte skulle säljas i Sverige men såg samtidigt annons om dom i senaste Hifi och Musik. Någon som kan reda ut det hela?

MvH Carl
Det är nog snarare så att Guru har fokus på andra marknader bara. När kunder verkligen velat köpa högtalare har vi också sålt till dem. Som jag förstår det finns det till och med ett par medlemmar här på forumet som har eller har haft Guru-högtalare. Sen vet vi att det dessutom sålts en del från andra EU länder till Sverige.
____________________________________________
Guru Audio | guruaudio.com
Aniarakvartetten| aniarakvartetten.se

Användarvisningsbild
nilsviktor
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 2007-05-15
Ort: Svartbäcken

Inläggav nilsviktor » 2012-10-02 23:44

bakerman22 skrev:
DVD-ai skrev:Spännande liten högtalare :)


JAG tycker DET borde vara pryo 1 :)




Kör dom med sånt också...?
Spännande för dom..
Själv var jag på långvården en vecka, och en på Konsum. :D :wink:
Samma här. Ålderdomshem. Sen vitvaruhandel. Kånka kylskåp.
____________________________________________
Guru Audio | guruaudio.com
Aniarakvartetten| aniarakvartetten.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Inläggav Vinylcalle » 2012-10-03 00:12

nilsviktor skrev:
Vinylcalle skrev:Hej Naqref va sugen du verkar på att debattera nu senaste dagarna :D .

Ontopic: Hörde någon gång att Guru inte skulle säljas i Sverige men såg samtidigt annons om dom i senaste Hifi och Musik. Någon som kan reda ut det hela?

MvH Carl
Det är nog snarare så att Guru har fokus på andra marknader bara. När kunder verkligen velat köpa högtalare har vi också sålt till dem. Som jag förstår det finns det till och med ett par medlemmar här på forumet som har eller har haft Guru-högtalare. Sen vet vi att det dessutom sålts en del från andra EU länder till Sverige.


Okej. Någon kompis till mig som ibland varit sugen på ett par QM-10 pratade om att det hade avtalats att Guru inte skulle sälja i Sverige och därmed konkurrera med Ino. Men det kanske inte stämde eller stämmer längre.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
verdad
 
Inlägg: 2595
Blev medlem: 2007-01-04

Inläggav verdad » 2012-10-03 00:31

Det verkar vara möjligt att få tag på dom i alla fall.

En kompis till mig som jag träffade i somras sa att han hade skaffat tre stycken.

Hann inte prata med honom så mycket, så jag vet inte hur han fått tag på dom.
Kanske han köpt begagnat eller beställt utomlands. Jag ska fråga.

Användarvisningsbild
Dynamic
 
Inlägg: 1102
Blev medlem: 2005-10-25

Inläggav Dynamic » 2012-10-03 00:35

Verkar inte alls speciellt skitsvårt att köpa sig ett par i Sverige:

http://hifiart.se/index.php?sid=4&katID=26&prodID=206
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-10-03 09:47

Vinylcalle skrev:
nilsviktor skrev:
Vinylcalle skrev:Hej Naqref va sugen du verkar på att debattera nu senaste dagarna :D .

Ontopic: Hörde någon gång att Guru inte skulle säljas i Sverige men såg samtidigt annons om dom i senaste Hifi och Musik. Någon som kan reda ut det hela?

MvH Carl
Det är nog snarare så att Guru har fokus på andra marknader bara. När kunder verkligen velat köpa högtalare har vi också sålt till dem. Som jag förstår det finns det till och med ett par medlemmar här på forumet som har eller har haft Guru-högtalare. Sen vet vi att det dessutom sålts en del från andra EU länder till Sverige.


Okej. Någon kompis till mig som ibland varit sugen på ett par QM-10 pratade om att det hade avtalats att Guru inte skulle sälja i Sverige och därmed konkurrera med Ino. Men det kanske inte stämde eller stämmer längre.

MvH Carl


Det ska man enligt uppgift inte fråga Nils Viktor om utan Öhman.

IngOehman skrev:
m_persson79 skrev:Hur blir det med försäljning i SE?

Någon butik borde snappa upp intresset.

Som jag skrev tidigare kommer man eventuellt att kunna köpa
Guru QM10 här i Sverige från årsskiftet.

De kommer inte att säljas i butik dock, utan jag kommer att
hålla i försäljningen av dem själv. Är man intresserad så är det
bara att kontakta mig.

Till skillnad från med Ino Audio så kommer man inte att behöva
komma till Lahäll och lyssna/hämta om man inte vill, utan de
kommer även att kunna postorderbeställas.

Den som är intresserad är välkommen att ringa!
(070 - 523 32 32) Men plz: Vänta gärna till efter årsskiftet så
att allting kan bli klart för säljstart.

Det kommer troligen också att finnas en internetbeställnings-
möjlighet, kanske i form av en emailadress för just detta.


Precis som tidigare är det så att Guru primärt är för den inter-
nationella marknaden. Men den som kan tänka sig att beställa
från utlandet kommer (antagligen, nota bene, allt är inte klart
ännu) alltså nu att kunna köpa i Sverige istället, vilket ju ger
både lägre fraktkostnader, enklare garantihantering och lite
annat som förhoppningsvis ses som fördelar.

Som jag ser det är detta faktikst delvis en miljöfråga. Tycker
att det är tokigt och fel att frakta saker fram och tillbaka.


Vh, iö



IngOehman skrev:
enJohn skrev:Så här i vårtrötthetens förvirrade tillstånd så undrar jag om jag gör rätt som tolkar de kryptiska kommentarerna längre upp i tråden som att Guru inte kommer att säljas/marknadsföras i Sverige?

/en john

Klartext: Guru är inte för den svenska hifi-marknaden.


Vh, iö
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17907
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2012-10-03 10:08

Anders, det där var tre år gamla inlägg. Du kanske skulle ta några steg tillbaka?

Sagt i all välmening.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39825
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2012-10-03 10:24

Almen skrev:Anders, det där var tre år gamla inlägg. Du kanske skulle ta några steg tillbaka?

Sagt i all välmening.


På tre år kan mycket hända, men eftersom du själv citerar flera år gamla inlägg lite då och då så kanske Anders inte tycker att det är så konstigt. Ibland får man gå på den info som finns tillgänglig.

Den info som finns är att Hifi Art verkar sälja GURU, så det är väl bara att kontakta dem för info och/eller demo, eller? :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-10-03 10:26

Well jag ville bara att Vinylcalle skulle få bekräftat det han hade hört. Sedan ställer han en fråga om det gäller fortfarande och den lämnas obesvarad. Att döma av att Guru går att köpa på ex Hifi Art antyder att det inte gäller fortfarande. Fast Nils Viktor verkar inte vilja bekräfta det. Det kunde väl vara en intressant uppgift för eventuella kunder? Går de att köpa eller inte via normala kanaler i Sverige? Tycker du att det är en irrelevant diskussion Mattias?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57308
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-10-03 10:30

Naqref skrev:Well jag ville bara att Vinylcalle skulle få bekräftat det han hade hört. Sedan ställer han en fråga om det gäller fortfarande och den lämnas obesvarad. Att döma av att Guru går att köpa på ex Hifi Art antyder att det inte gäller fortfarande. Fast Nils Viktor verkar inte vilja bekräfta det. Det kunde väl vara en intressant uppgift för eventuella kunder? Går de att köpa eller inte via normala kanaler i Sverige? Tycker du att det är en irrelevant diskussion Mattias?


Påverkar det Er företagsmodell huruvida Guru säljs i Sverige eller inte, måntro?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2012-10-03 10:31

men va ni håller på, med bitter underton...

Fy fan vad barnsligt... :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57308
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-10-03 10:32

DVD-ai skrev:men va ni håller på, med bitter underton...

Fy fan vad barnsligt... :lol:


Håller med. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Dynamic
 
Inlägg: 1102
Blev medlem: 2005-10-25

Inläggav Dynamic » 2012-10-03 10:33

Almen skrev:Anders, det där var tre år gamla inlägg. Du kanske skulle ta några steg tillbaka?

Sagt i all välmening.


+1
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32031
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2012-10-03 10:36

Liiiite märklig diskussion. De flesta kommersiella företag brukar gilla att sälja mer, på fler marknader. Och om man undantar en marknad brukar ägarna/styrande vara noga med att förklara varför.

Det kan ju vara så att Guru inte ska säljas i Sverige för att skydda Ino och att man använder Hifi Art som en liten ventil för de svenskar som absolut måste ha en Guru-högtalare.

Om jag förstått det hela rätt, endast piP säljs på postorder, de övriga modellerna säljs endast efter ett besök i den berömda Täby-källaren. För mig låter det som en märklig begränsning där "konsumenträtten" (om nu någon sådan finns) är helt satt ur spel. För att inte tala om marknaden.

/ B

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2012-10-03 10:42

Bill50x skrev:Liiiite märklig diskussion. De flesta kommersiella företag brukar gilla att sälja mer, på fler marknader. Och om man undantar en marknad brukar ägarna/styrande vara noga med att förklara varför.

Det kan ju vara så att Guru inte ska säljas i Sverige för att skydda Ino och att man använder Hifi Art som en liten ventil för de svenskar som absolut måste ha en Guru-högtalare.

Om jag förstått det hela rätt, endast piP säljs på postorder, de övriga modellerna säljs endast efter ett besök i den berömda Täby-källaren. För mig låter det som en märklig begränsning där "konsumenträtten" (om nu någon sådan finns) är helt satt ur spel. För att inte tala om marknaden.

/ B


Hur menar du nu ?
det är väll inte allas rättighet att får köpa något av någon ?! :?

Eller jag måste ha missuppfattat hur du menade :)

Jag förstår att Ingvar och Guru väljer att göra så, men kan tycka det är dåligt för Guru, men bra för Ingvar, eller är det kanske inte det ?!
Svårt att veta helt säkert utan alal fakta på bordet... :)

Oavsett så bryr jag mig inte det minsta då Guru i dagsläget inte har något som JAG personligen är på jakt efter.
men det kan ju komma att ändras, Juhh ! :D

Dock så tycker jag det är kul att Guru rullar på och hoppas och önskar dom all lycka till !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DrFunk
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2007-09-26

Inläggav DrFunk » 2012-10-03 10:43

Bill50x skrev:Liiiite märklig diskussion. De flesta kommersiella företag brukar gilla att sälja mer, på fler marknader. Och om man undantar en marknad brukar ägarna/styrande vara noga med att förklara varför.

Det kan ju vara så att Guru inte ska säljas i Sverige för att skydda Ino och att man använder Hifi Art som en liten ventil för de svenskar som absolut måste ha en Guru-högtalare.

Om jag förstått det hela rätt, endast piP säljs på postorder, de övriga modellerna säljs endast efter ett besök i den berömda Täby-källaren. För mig låter det som en märklig begränsning där "konsumenträtten" (om nu någon sådan finns) är helt satt ur spel. För att inte tala om marknaden.

/ B


Nix, men man kan få köpa sig ett par piP utan att ha varit på lyssningskväll. Ingvar skickar helst ingenting, förutom akustikskivor som är väldigt svåra att ha sönder.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17907
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2012-10-03 10:56

petersteindl skrev:
Almen skrev:Anders, det där var tre år gamla inlägg. Du kanske skulle ta några steg tillbaka?

Sagt i all välmening.


På tre år kan mycket hända, men eftersom du själv citerar flera år gamla inlägg lite då och då så kanske Anders inte tycker att det är så konstigt. Ibland får man gå på den info som finns tillgänglig.

Jag har inget emot att äldre inlägg citeras i allmänhet, men när det gäller affärsverksamhet i synnerhet så är det mycket som kan ändras. Inte minst vad gäller tidplaner för lansering av högtalare, eller hur?

Anders gör givetvis precis som han vill. Dock kan jag tycka att det är lite tråkigt att han nu verkar vara på god väg att få ytterligare en Guru-tråd låst. Så här skrevs vid låsningen av förra tråden:
Annan moderator skrev:Mitt förslag är att tråden låses till förmån för en ny allmän Guru-tråd (den handlar ju inte heller om Guru på mässa såsom titeln anger, utan om Guru generellt). Vill Naqref driva saken vidare ang Ino-konstruktioner så får han ju helt enkelt starta en ny tråd, gärna med inledande sammanfattning och/eller tes.
Senast redigerad av Almen 2012-10-03 10:57, redigerad totalt 1 gång.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32031
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2012-10-03 10:56

DVD-ai skrev:Hur menar du nu ?
det är väll inte allas rättighet att får köpa något av någon ?! :?

Eller jag måste ha missuppfattat hur du menade :)

Ja, lite. Men enligt de spelregler som finns för den sk marknaden är att ingen ska diskrimineras. Vill en butik sälja Ino-högtalare ska det finnas mycket speciella skäl till att neka butiken detta. Detsamma gäller Guru´s. Med de lagar som finns (tex inom EU) så kan man inte hindra någon butik att importera direkt från tillverkaren och till samma villkor som andra butiker. Det gäller även svenska butiker.

Själv ser jag Ino och Guru som två separate produktlinjer, om än med samma konstruktör. De borde kunna samexistera utan problem. Ino är billigare och ser ut som garagebyggen, Guru har en elegant formgivning men kostar mer. Helt olika kundgrupper med andra ord. Vari ligger problemet?

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-10-03 11:12

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:
Naqref skrev:Det som förvånar mig är att man kör med den gamla typen av chassie till basen (det fasades väl ut för några år sedan och är samma som till pK-basen) och att man inte har utnyttjat det faktum att använda flatstift av olika storlek för att komma runt problem med eventuell felfasning. Det kan ju bero på att tillverkaren inte har sådan möjlighet men det tror jag inte. Jag sitter nämligen i detta nu och tittar på ett liknande element producerat 04 och där är det inga problem.

Schassiet påminner dig säkert om det gamla, men det är helt nytt och jag har gjort det helt och hållet till QM10.

Flatstift har förvisso produktionstekniska fördelar men om en riktig lödning ryms i budget så förespråkar jag sådan. Flatstift är potentiellt opålitliga. Och högtalarna mäts ju infernaliskt noga i flera steg så felfasning är ett ickeproblem. Det kan inte uppstå utan att hittas.

Och som Naq korrekt påpekar skiljer filtret sig från piP/piPs endast för att slutresultatet skall bli likadant. :)


Vh, iö


Ingvar, är du medveten om att GURU har varit hos Audiokompaniet i OSLO d v s hos Olav Flugsrud och demat GURUhögtalarna. Olav tyckte att de lät konstigt och undrade om något var felfasat. Högtalarna öppnades och den ena högtalaren hade ett högtalarelement felfasat.

Då hämtades ett nytt par som var helt ok. Att felaktiga högtalare ibland slinker igenom och även hos GURU får du nog acceptera. Det gäller dock att minimera problemen. Jag säger detta inte som en pekpinne åt GURU eftersom det troligtvis även kommer hända i Bremen och även jag har lyckats med konststycket att fasa högtalarelement fel. Shit happens.

Idag kanske GURU har löst sådana problem, men det hindrar inte att det faktiskt har skett och vid ett tillfälle då de skulle demas för en internationell distributör och det kan ske igen. Du klagade en gång på Larsen och skrev inte så fördelaktiga saker angående Jon Larsen och hans produktion av Carlssonhögtalarna och speciellt angående ett diskantelement som skulle vara internt felfasat som Jon Larsen borde kunnat detekterat. Det är nu en gammal historia som om du vill ta upp detta så kan det göras i annan tråd.

Jag vill varken ta upp detta i denna tråd eller i någon annan tråd. :) Du tog upp det, inte jag.

petersteindl skrev:Men i all välmening, så skulle jag råda dig att vara försiktig i dina uttalanden om andras felfasningar och även GURUs och undersöka GURUS istället. Om du inte kände till GURUs demo hos Olav så har du i alla fall fått reda på det nu.

För övrigt tycker jag den lille ser fin ut.

Bästa hälsningar
Peter

Handbyggda förserieexemplar är något annat än serieproducerade. Vi hade flera fall av felfasade högtalare innan vi hade en riktig fabrik där de kunde byggas. Guru startade ju egentlgen ett par år innan vi var klara, helt enkelt på grund av att amerikanerna ville vara med på NY-mässan. Då de några månader dessförinnan hälsade på i Sverige så hade vi inte ens några Guru-prototyper att spela för dem, bara dummy-lådor vi kunde visa, så lyssningen skedde faktiskt på Ino-högtalare.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2012-10-03 11:13, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster